Hjælp med Scooter Køb
Fra : MadiZone

Dato : 16-09-03 16:23

Hej Gruppe.

Jeg er 19 år gammel og overvejer at købe en Scooter så jeg kan komme
rundt her i Aalborg, men jeg har absolut intet begreb om hvad jeg skal
købe eller hvor jeg skal handle eller hvad jeg skal købe af ekstra
udstyr og forsikringer.

Jeg har regnet med omkring 20.000 kr. men jeg ved ikke om det er højt
eller lavt sat.

Hvad skal jeg købe, hvor og hvorledes skal det forsikres?

På forhand tak. :)

Fra : Brian Sørup

Dato : 16-09-03 17:07

"MadiZone" <nospam@pleeeeeeeeaze.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
> udstyr og forsikringer.
>
> Jeg har regnet med omkring 20.000 kr. men jeg ved ikke om det er højt

Kig forbi www.geely.dk - de priser er svære at slå, og så er
reservedelene nærmest gratis ift. priser på gængse
MC/Scooter-stumper....
--
Brian Sørup
::::::::::::::::::::::::::::

Fra : anders majland

Dato : 16-09-03 19:35

> Jeg er 19 år gammel og overvejer at købe en Scooter så jeg kan komme
> rundt her i Aalborg

Jeg antager at du mener en der kræver motorcykelkort når nu du poster
her ....

> men jeg har absolut intet begreb om hvad jeg skal
> købe

Jeg er rimeligt tilfreds med min Leonardo og der indimellem brugte til
gode priser (under 20kkr) - men der er efterhånden en del at vælge
imellem. Det er vel mest en smagssag om man er til 2taktere eller 4
taktere osv og så er designet vel oftest det afgørende... Kig f.eks i en
af mc årbøgerne - og kig derefter efter en brugt. Den nok mest klassisk
udseende er piaggio's et4

> eller hvor jeg skal handle eller hvad jeg skal købe af ekstra
> udstyr og forsikringer.

Du er ligeså udsat på en scooter som en "rigtigt" mc, så hjelm, handsker
og en jakke er vel en selvfølge. Et par solide støvler og nogle
regntætte mc-bukser er heller ikkd dumt og ikke mindst låse for et par
tusinde kroner....

> Hvad skal jeg købe, hvor og hvorledes skal det forsikres?

Når du har fundet udaf hvad du vil have er der ikke andet at gøre end at
ringe rundt til forsikringsselskaberne... Da jeg i 98 tegnede en kasko
på min hos topdk kom jeg af med over 5000kr/årligt

--
/Anders Majland Denmark DMCN# 305
/Aprilia Leonardo 150 '98 60Mm

Fra : Pwh

Dato : 17-09-03 09:17

anders majland wrote:

> Når du har fundet udaf hvad du vil have er der ikke andet at gøre end
> at ringe rundt til forsikringsselskaberne... Da jeg i 98 tegnede en
> kasko på min hos topdk kom jeg af med over 5000kr/årligt

Det var da godt nok en slat penge i forsikring af en scooter
jeg giver 1600kr (Kasko) for 12 mdr i eliteklasse hos Tryg for min SR125.
Det er nok fordi at en Leonardo har så høj nyværdi, så det skal også
tages med i overvejelserne når der skal købes.

/Jens

Fra : anders majland

Dato : 17-09-03 09:39

> [...]
> SR125. Det er nok fordi at en Leonardo har så høj nyværdi, så det
> skal også tages med i overvejelserne når der skal købes.

Yep og behøver jeg sige at jeg ikke er hos TopDK mere - Da jeg fyldte 30
flyttede jeg den til GF hvor jeg nu giver ~1100kr/helårligt. Men de 5kkr
var som nybegynder og det er jo altid dyrt ....

/A

Fra : Ole Baun

Dato : 16-09-03 21:21

"MadiZone" skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe.

Hej "Madizone"; - eller hvad du nu hedder.

> [...]
> udstyr og forsikringer.
>
> Jeg har regnet med omkring 20.000 kr. men jeg ved ikke om det er højt

Som Anders Majland skriver, må vi antage at du har mc kørekort eftersom du
spørger her.
Honda havde, ihvertfald for en måneds tid siden, tilbud på en, efter danske
forhold, ny scooter:
Honda SCV 100 Lead til kr. 14.996,-. Hvis den ikke kan fåes til
introduktionsprisen længere koster den 5.000,- mere.
Og ellers sælger PGO deres T-Rex 15 4T i store tal herhjemme. Den koster kr.
24.995,- fra ny; - men der må være mange brugte hvis prisen er afgørende.

> Hvad skal jeg købe

Det bestemmer du, men det var mine to bud. Husk at gemme et par tusinde
eller 5 til hjelm, handsker og varmt regntæt og slidstærkt tøj.

>, hvor

i Aalborg området: - Special, (nede ved havnen), eller Motorgården, (i
Svenstrup).

> og hvorledes skal det forsikres?

Ring rundt og spørg når du har en fornemmelse for hvad du vil købe.
Din alder, og scooterens anskaffelsespris taget i betragtning, vil jeg
anbefale ansvarsforsikring fremfor kasko, men spørg på begge dele og find
selv svaret.

> På forhand tak. :)

held og lykke med det.

Ole Baun, Honda CB 500
Aalborg

Fra : MadiZone

Dato : 16-09-03 22:53

Tak for alle svar.

Jeg har ingen MC-kørekort. Kun et alm. kørekort til bil.
Som jeg har forstået så kan såkaldte "EU-scootere" køre 45 kilometer i
timen. Da jeg hovedsageligt skal rundt i Aalborg på den, hvor
hastighedsgrænsen alligevel er 50 km/t, så det virker mest indlysende at
købe en EU-scooter, fordi jeg kan sparer et MC-kørekort. Men hvad koster
et MC kørekort? Og hvilke fordele/ulemper har en "rigtig" motorcykel
kontra en scooter - udover farten.

Jeg vil også sige at jeg er en regulær idiot mht. motorer, så bed mig
ikke kontrollere min karburator eller justerer tændingen, så får jeg
fnat. Jeg vil have et køretøj som bare virker - findes de?

Nogen der har nogen mening om kinesiske Geely? Er det kram eller katten
i sækken?

Hvis jeg var interesseret i en Honda, hvem forhandler den så?

www.honda.dk ser jeg umiddelbart kun information om biler.

Det vigtigste for mig er at scooteren bare virker og ikke skal
serviceres - så går jeg ned. Jeg vil også sætte pris på godt med
bagageplads til når jeg skal i supermarked. Jeg har ingen garage,
scooteren vil komme til at stå udendørs, så hvis der er nogle modeller
som har det bedre i vintervejr énd andre, så ville det være rart at vide.
Hvor lang tid holder en scooter? Jeg regner med at køre omkring 10
kilometer pr. dag i gennemsnit.

Er jeg en vanskelig mand som forlanger en million men ikke vil betale
for det?

Igen, tak for de svar der er kommet indtil videre, jeg er åben for flere. :)

Med venlig hilsen
Niels Buus Christensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-09-03 23:11

> Jeg har ingen MC-kørekort. Kun et alm. kørekort til bil.
> Som jeg har forstået så kan såkaldte "EU-scootere" køre 45 kilometer i
> timen.

Så er det en knallert, ikke en motorcykel. Knallerter har vi ikke så meget
forstand på herinde, så det hører sig bedre til i news:dk.fritid.knallert.

> [...]
> hastighedsgrænsen alligevel er 50 km/t, så det virker mest indlysende
> at købe en EU-scooter, fordi jeg kan sparer et MC-kørekort. Men hvad

Regn med omkring 8000,-.

> Og hvilke fordele/ulemper har en "rigtig" motorcykel
> kontra en scooter - udover farten.

Du kan f.eks. køre på veje med 60 og 70km/t grænse uden at genere
billisterne. Hvad der er endnu vigtigere, er at du har lært at køre på
motorcykel når du har taget mc-kortet. På en 45-knallert skal man også køre
som på en motorcykel, men det kan folk jo ikke finde ud af, når de ikke har
motorcykelkort. Det skaber let mange farlige situationer med hasarderede
overhalinger af biler osv.

45km/t er jo også lige i underkanten i bykørsel. Hvis det nu går op af
bakke, så er det ikke sikkert at den kan holde de 45km/t, og så vil biler
prøve at overhale med 50km/t når du måske kører 40km/t. Det skaber også en
farlig situation.

> Jeg vil også sige at jeg er en regulær idiot mht. motorer, så bed mig
> ikke kontrollere min karburator eller justerer tændingen, så får jeg
> fnat. Jeg vil have et køretøj som bare virker - findes de?

Næh, men køber du en fabriksny, så er du ret godt kørende, da du derved også
har noget garanti på cyklen i det første stykke tid. Bliver den så
serviceret efter foreskrifterne, så er stabiliteten ret høj.

> Nogen der har nogen mening om kinesiske Geely? Er det kram eller
> katten i sækken?

Det er ikke kram, og jeg vil mene at man skal kunne skrue lidt selv, hvis
man ikke vil rende med cyklen hen til forhandleren hele tiden.

> På www.honda.dk ser jeg umiddelbart kun information om biler.

Hondas scootere finder du på http://powersports.honda.com/scooters/, men det
ser ikke ud til at de gør specielt meget i dette.

> Det vigtigste for mig er at scooteren bare virker og ikke skal
> serviceres - så går jeg ned.

Så må du vist hellere lade være med at købe noget køretøj. Alt skal
serviceres med passende mellemrum, men du kan jo bare lade din forhandler
ordne det for dig, hvis du ikke selv vil gøre det. Det er der mange der gør.
Det koster selvfølgeligt lidt, men det må man tage med.

> Er jeg en vanskelig mand som forlanger en million men ikke vil betale
> for det?

Ja, man kan ikke få alt for ingenting, og hvis de 20.000,- også skal gå til
tøj og kørekort, så er der ikke ret meget tilbage.

Hvis du beslutter dig for at gå efter en knallert 45 pga. økonomien, så husk
på at der er mange brugte derude der er ret smadrede, fordi de ofte bliver
mishandlet og ikke serviceret som de burde. Mange folk tror at sådan en ikke
behøver ret meget vedligehold og bare kører, men så går det galt på et
tidspunkt. Størstedelen af de 45-knallerter jeg ser i trafikken, lyder meget
dårligt i motoren i forhold til, hvordan de skal lyde.

> Igen, tak for de svar der er kommet indtil videre, jeg er åben for
> flere. :)

Håber du kunne bruge noget af dette.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : RedHot

Dato : 17-09-03 17:22

"Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> wrote in message

På en 45-knallert skal man også køre
> som på en motorcykel, men det kan folk jo ikke finde ud af, når de ikke
har
> motorcykelkort.
***

Hmpfr.........nogle af os, der ikke har det #)(%/¤(/% mc-pap ER udmærket
klar over at en 45'er skal køres som en mc (bare noget langsommere..:o| ) -
det er da værre med alle de medtrafikanter (læs især: bilister), der IKKE
ved det

Kører omkring 1300 km/mdr og runder 13.000 km uden uheld (7-9-13) imorgen -
og krydser fingre for jeg ikke skal bruge penge på endnu en flytning
foreløbigt, så mcpappet langt om længe kan hives hjem næste sommer

--
RedHot

***Motorcycles don't drool and make puerile comments when you dress in
leathers***

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-09-03 18:19

> På en 45-knallert skal man også køre
> Hmpfr.........nogle af os, der ikke har det #)(%/¤(/% mc-pap ER
> udmærket klar over at en 45'er skal køres som en mc (bare noget
> langsommere..:o| )

Jeps, de fleste burde være klar over at den skal køres som en MC, men om de
så kan finde ud af at køre som MC er en helt anden sag.
Men ja, ingen regler uden undtagelser, så der er da folk derude uden
MC-kort, der kan kan finde ud af at køre forsvarligt på de små EU'er og
undgå at blive kørt ned at bilerne, der ikke altid tager ret meget hensyn.

> - det er da værre med alle de medtrafikanter
> (læs især: bilister), der IKKE ved det

Ja, jeg kan nemt forestille mig at en nogle billister bliver vilde i
skralden hvis de ser en 45 fylde hele vejbanen, fordi den kører som den
skal. Jeg har hørt flere der mente at de skulle holde sig inde til siden, så
de kunne komme forbi. Flere vil også overhale dem, blot fordi de ikke gider
at ligge bag en knallert.

Personligt synes jeg så heller ikke så meget om at ligge bag sådan en, når
jeg er ude at køre på min MC, men det er mest pga. 2T motoren og stanken der
følger sådan en.

> [...]
> imorgen - og krydser fingre for jeg ikke skal bruge penge på endnu en
> flytning foreløbigt, så mcpappet langt om længe kan hives hjem næste

Lyder fornuftigt, det er da også rart at man kan køre lidt mere end 45km/t
uden at skulle bekymre sig om politiet.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Rafaelsen

Dato : 17-09-03 08:22

MadiZone wrote:
> [...]
> koster et MC kørekort? Og hvilke fordele/ulemper har en "rigtig"
> motorcykel kontra en scooter - udover farten.

Efter hvad jeg husker, så betalte kæresten omkring 6500 kr for et par år
siden, da hun tog MC-kørekort i Aalborg. Men ring rundt til de forskellige
kørelærer og spørg.

Prøv at køre en tur i Aalborg. Hvor mange steder kører folk faktisk 50 km/t?
Og jeg er udemærke klar over, at de fleste øverter også kører over de 45,
men så vil jeg alt andet lige mene, at det er bedre at køre på en MC. MC'en
er designet til hastighederne (og man bryder ikke loven ved at køre over
45), og kan også klare sig udenfor bytrafikken. Nu har jeg aldrig kørt
scooter, men jeg kunne nemt forestille mig, at overblikket er betydeligt
bedre på en MC, for ikke at tale om håndterbarhed og bremseevne.

I dit tilfælde, var det nok værd at kigge lidt på f.eks. små offroadere, der
kan købes for billige penge. Hvis du skal bruge transportplads, så kan man
smide en topboks eller en tanktaske på.

> Jeg vil også sige at jeg er en regulær idiot mht. motorer, så bed mig
> ikke kontrollere min karburator eller justerer tændingen, så får jeg
> fnat. Jeg vil have et køretøj som bare virker - findes de?

Man kommer langt med lidt gåpåmod og en Haynes manual til et par hundrede.

Og et par vigtige argumenter, man endelig ikke skal glemme, er at øverter er
små, lyder grimt, kører langsomt og er meget lidt kønne .

--
Jens Rafaelsen
GSX600F

Fra : anders majland

Dato : 17-09-03 09:23

> Nu har jeg aldrig kørt scooter, men jeg kunne nemt
> forestille mig, at overblikket er betydeligt bedre på en MC, for ikke
> at tale om håndterbarhed og bremseevne.

Mange scootere har nu en ret høj sædehøjde, og da man typisk sidder
meget oprejst er overblikket klart i den bedre ende. Størstedelen har
også bremser der gør at det er dækene der sætter grænsen. Mht til
håndterbarhed så er det nok mest en smagssag. De fleste har et meget
kort efterløb og er derfor nemme at kaste uden om en forhindring. Den
typiske opbygning med motoren er svinger med er ikke godt for
køreegenskaberne med fart på, men ikke noget problem ved bykørsel (men
hurtige små sving på landet giver nemt oplevelsen af at køre på et
"badededyr"

> I dit tilfælde, var det nok værd at kigge lidt på f.eks. små
> offroadere, der kan købes for billige penge. Hvis du skal bruge
> transportplads, så kan man smide en topboks eller en tanktaske på.

Yep scooter og små offroadere er de bedste kategorier til bytrafik pga
kørestillingen.

Men start med at få taget det kørekort ... Så for du også lidt mere
fornemmelse for hvordan det er at køre på 2 hjul....

/A

PS det er ofte billigere at forsikre en lille mc end en 45 knallert

Fra : Peter Graff

Dato : 17-09-03 14:34

Hvis du bare skal rundt i Aalborg så køb en knallert 30 og tun del, så kan
du køre på cykelstier og steder hvor biler/scootere ikke må og forsikringen
er billig.

MVH

Peter Graff (FZ 50 som går 42 på toppen)

Fra : Pwh

Dato : 17-09-03 16:20

Peter Graff wrote:
> [...]
> forsikringen er billig.
>
> MVH
>
> Peter Graff (FZ 50 som går 42 på toppen)

Det er jeg helt enig i, hvis valget er mellem en 45 og en 30 knallert
så ville jeg også vælge en 30. Jeg ville sgu ikke turde at bevæge mig
rundt i trafikken på en 45 øvert ;)
Men det er ikke en god ide at begynde at tune, en ting er bøde og
konfiskation af dyre dele, noget andet er at du kan risikerer at din
ansvarsforsikring ikke dækker hvis du laver en skade.
Det står der udtrykkeligt i de papirer jeg lige har modtaget fra FAIR
til min 'nye' vinterMaxi.

/Jens (med pinligt lovlig maxi i kælderen)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=420

Fra : anders majland

Dato : 17-09-03 18:18

> Det er jeg helt enig i, hvis valget er mellem en 45 og en 30 knallert
> så ville jeg også vælge en 30. Jeg ville sgu ikke turde at bevæge mig
> rundt i trafikken på en 45 øvert ;)

Ditto herfra - En 30'er "konge" på cykelstierne og i "storbyer" kommer
de ofte hurtigere frem (lovligt) end både 45'er og mc. Og som nemt
ovenfor er der i Aalborg også en del stisystemer hvor man kan have glæde
af sådan en. Så til spørgeren. Køb en puch maxi og tag så det mc-kort.
Det kan de 20kkr nemt slå til ....

Jeg har taget godt et år på en 45'er. Inden jeg fik taget mckort og
købt en lille mc.

/A

Fra : MadiZone

Dato : 18-09-03 20:46

anders majland wrote:

> [...]
> Det kan de 20kkr nemt slå til ....
>
> Jeg har taget godt et år på en 45'er. Inden jeg fik taget mckort og

Hej. Det blev til en Yahama Neos EU30-scooter købt hos Special i
Aalborg. Jeg er godt tilfreds med købet og har allerede kørt 30
kilometer i dag.

Tak for alle svar og råd. De har spillet med i mine overvejelser og
beslutning.

Scooteren kører (til min overraskelse) fint omkring 40 kilometer i
timen, hvorfor at den lever fuldt ud op til mine forventinger og behov.
Og stisystemerne i Aalborg gør det let at komme rundt. :)

Endnu engang - tak for svarene. :)

Fra : RedHot

Dato : 18-09-03 22:37

> [...]

Scooteren kører (til min overraskelse) fint omkring 40 kilometer i
> timen, hvorfor at den lever fuldt ud op til mine forventinger og behov.
********

Til lykke med din Yamaha Neos

Kører selv Neos (45'er) og har indtil videre ikke haft noget bøvl med den,
kun fået skiftet et par ruller og en bremseklods........efter 13000km.

Fra dag 1 har den også kunnet køre 10 km/t mere end "tilladt", så det er
åbenbart symptomatisk for Yamaha Neos

Fra : Pwh

Dato : 19-09-03 11:46

MadiZone wrote:
> Hej. Det blev til en Yahama Neos EU30-scooter købt hos Special i
> Aalborg. Jeg er godt tilfreds med købet og har allerede kørt 30
> kilometer i dag.

Og husk så at der i fremtiden normalt er ørertæver for knallertspørgsmål
i denne NG :-@ det var en noget lusket måde du fik startet denne tråd på ;)

/Jens

Fra : anders majland

Dato : 19-09-03 18:33

> Og husk så at der i fremtiden normalt er ørertæver for
> knallertspørgsmål

Tillykke med knallerten - men sørg nu for at ofre et par tusinde på
alarmer/låse - og på mandag ringer du og tilmelder dig tilet mc-kort på
nærmeste køreskole .... I dit budget på 20kkr skulle der nok være plads
til det ... Og når du nu får smag for 2hjul er det rart med det rigtige
stempel i pappet....

/A - Med A, B, C D og E - Bruger mest A

Fra : Schytz

Dato : 22-12-03 20:46

Hej Madizone. Hvad er det for en scooter du søger????????????????????+

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-12-03 21:24

Schytz wrote:

> Hej Madizone. Hvad er det for en scooter du søger????????????????????+

Øj øj øj, jeg får snart spat af Kandu.dk......

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-12-03 10:02

Martin Johansen [6000] wrote:
> Øj øj øj, jeg får snart spat af Kandu.dk......

Desværre er kandu.dk ligeglade da de anser usenet som værende 100%
offentligt og har den mening at de kan bruge det som de lyster.

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-12-03 10:01

Schytz wrote:
> Hej Madizone. Hvad er det for en scooter du søger????????????????????+

Hold op med at svare på indlæg der er +1 måned gamle, når du ikke
har noget fornuftigt at indvende..

// Hans
ps: din ?-tast sidder fast
--