Rustfri stål egere
Fra : PAM

Dato : 14-09-03 21:57

I forbindelse med renovering af min gamle GT550 har jeg overvejet rustfri
stål egere i hjulene. Jeg troede det var alment kendt at det var en god idé
med rustfri egere, men nu har jeg efterhånden hørt mange skrækhistorier om
rustfri egere der sprænger. Især min bror har haft problemer på hans Trident
med at de sprænger. Hvad er jeres erfaringer med dem? Skal jeg gå efter
almindelige chrom stål egere eller tage de rustfri?

Mvh
Peter

Fra : Carlsen

Dato : 15-09-03 12:45

> [...]
> med at de sprænger. Hvad er jeres erfaringer med dem? Skal jeg gå efter
> almindelige chrom stål egere eller tage de rustfri?

Jeg har nu kørt med rustfrie eger i 4 år på min XVS 650 Drag Star og jeg har
aldrig haft nogen problemer.

Carlsen

Fra : M. Høy

Dato : 15-09-03 14:03

"PAM" <peter-janni@SLETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med at de sprænger. Hvad er jeres erfaringer med dem? Skal jeg gå efter
> almindelige chrom stål egere eller tage de rustfri?

Hej Peter

Jeg blev også frarådet det, da jeg skulle til at få opbygget nye hjul til
mit GT750A-projekt, så jeg valgte at købe nye originale eger+ fælge hjem fra
Tyskland, og fik egerne chromebehandlet, de er blevet rigtig flotte!
Har idag været ude hos Søborg mc, han tager 400 kr. for at opbygge et hjul!
Hvorimod de mange andre steder skal have helt op mod 1200 kr for samme
arbejde, og det lød til at han havde godt forstand på det! Har ihvertfald
hørt at det ikke er ligetil, slet ikke med baghjulet, da navet skal sidde et
bestemt sted i forhold til fælgen! Men det skal jeg ikke gøre mig klog på!

Held og lykke med GT'en

Mvh.

M. Hoey
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=234

Fra : Richard

Dato : 15-09-03 17:12

M. Høy wrote:

> [...]
> mit GT750A-projekt, så jeg valgte at købe nye originale eger+ fælge hjem fra
> Tyskland, og fik egerne chromebehandlet, de er blevet rigtig flotte!

Hvordan foregår forchromningen? - skal gevind og nipler dækkes af, eller
hur? - hvem laver den slags? - hvad er totalprisen for de færdig
forchromede egre ifht rustfrie?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : M. Høy

Dato : 15-09-03 19:27

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Hej Richard

Ang. forchromning, så tag et kig på denne side, det er her jeg har fået
lavet mit: http://www.tempo-krom.dk/ Jeg skal ikke gøre mig klog på denne
proces!!!
Gevind og nipler tager ikke skade, prøvede at skrue niplerne på egerne uden
problemer da jeg kom hjem med det, så det skal du ikke være bange for!
Nu fik jeg godt nok forkromet en del andre ting også, så jeg har ikke en
nøjagtig pris på forkromning af eger og nipler, der er 36 eger og nipler i
min fælg, men jeg vil regne med at du kan få lavet 2 hjul komplet for
omkring een 400, orange

Fra : Richard

Dato : 15-09-03 20:45

M. Høy wrote:

> Ang. forchromning, så tag et kig på denne side, det er her jeg har fået
> lavet mit: http://www.tempo-krom.dk/ Jeg skal ikke gøre mig klog på denne
> proces!!!

Åh ja, kender dem jo godt, nu du siger det

> Gevind og nipler tager ikke skade, prøvede at skrue niplerne på egerne uden
> problemer da jeg kom hjem med det, så det skal du ikke være bange for!

Jeg troede, chromlaget var tykkere end som så. Hm, så kan man måske
rense de gamle og få dem forchromet, inden de er alt for forvitrede.

Det er egerne i venstre side, der åbenbart bliver udsat fra slid og
korrosion fra bremsestøvet på den del af egerne, der vender fremad. Men
din har jo to skiver, så der ser man nok ikke forskellen på
venstre/højre side

> [...]
> nøjagtig pris på forkromning af eger og nipler, der er 36 eger og nipler i
> min fælg, men jeg vil regne med at du kan få lavet 2 hjul komplet for

Nå, GB'en har 40 egre pr. hjul, så det er forhåbentlig nok til at give
mængderabat, når der nu ikke er andet, der trænger

Fra : M. Høy

Dato : 15-09-03 21:30

--
M. Hoey

> [...]
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Tog lige et kig på din side, den er godt nok rigtig flot, din mc!

Du kan jo prøve at tage ud til dem, han er en mærkelig snegl ham der kører
det derude, men de er ok til forkromning, til gengæld skal du ikke benytte
dig af deres zinkbehandling, det kan de ikke finde ud af, der går lidt for
meget tempo i den når de skal lave det, hvis du skal have zinkbehandlet
eller glas/sandblæst, så er der en dygtig gut i jyderup, v/navn Stefano
Boes, han kan sit håndværk http://www.jyderup-sandblaeseri.dk/index.htm

Fra : Richard

Dato : 15-09-03 21:56

M. Høy wrote:

> Tog lige et kig på din side, den er godt nok rigtig flot, din mc!

Tak, ja, men jeg må jo tilstå, at min indsats blot har været at holde
den ren; ikke genopbygget den som du Det med egerne er også dens
mest synlige skavank.

> [...]
> meget tempo i den når de skal lave det, hvis du skal have zinkbehandlet
> eller glas/sandblæst, så er der en dygtig gut i jyderup, v/navn Stefano

Tak det er noteret. Tempo Krom arbejder vist ellers sammen med Gladsaxe
Metalsliberi, der både renser og metalliserer; men jeg kan jo lige kigge
ind i Jyderup først.

Iøvrigt, var det dig der gav en link til et svensk GT750
renoveringsprojekt; hvor gutten (guben?) selv havde elektroforniklet
sine motorbolte? Har du erfaring med det? - det så ikke så
uoverkommeligt ud, eller hur?

Fra : M. Høy

Dato : 15-09-03 22:56

Snip

> [...]
>

> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Ja, det er Gunnar, ham har jeg mailet en del med, man er jo nød til at suge
noget viden til sig, han investerede vist i et kit med noget bestemt væske
til at forzinke!
Jeg har selv aldrig prøvet at forzinke, jeg har prøvet noget i retning af at
lave elektrolyse-rensning, men det virkede ikke helt tilfredsstillende,
selvom det dog rensede en del af skidtet i kølekanalerne på min cyllinder!

Tror faktisk heller ikke at det er så uoverkommeligt at foretage
elforzinkning, det er jo sjovt, for man lærer af det Men man skal jo
også have glasblæst delene først, kunne godt tænke mig at få sådan et
glas/sandblæsninganlæg

Du kan få linket igen, til ham guben, han er altid flink til at skrive
tilbage, hvis man mailer ham:
http://www.classicsuzuki.com/teknik/renov-gt750L/index-en.html

Mvh.

M. Hoey

Fra : Richard

Dato : 16-09-03 15:33

M. Høy wrote:

> Du kan få linket igen, til ham guben, han er altid flink til at skrive
> tilbage, hvis man mailer ham:
> http://www.classicsuzuki.com/teknik/renov-gt750L/index-en.html

Ja, det var lige det, tak

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-09-03 21:49

PAM wrote:

> [...]
> med at de sprænger. Hvad er jeres erfaringer med dem? Skal jeg gå efter
> almindelige chrom stål egere eller tage de rustfri?

Det kommer an på hvor de knækker. Men en hyppig fejlkilde er at gevindet er
skåret i de rustfri eger. Skal det gøres korrekt skal gevindet rulles. Der er en
gut ved Stege der kan lave den slags. Han kan også træffes ved stumpemarkedet
ved City2. Han har rimeligt meget styr på den slags, så han var måske værd at
kontakte.

Ib Jakobsen