Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Manuel hvidbalance
Fra : jørgen

Dato : 21-09-03 13:37

Jeg har lagt mærke til at nogen kamera har mulighed for manuel indstilling
af hvidbalance mens andre ikke har. Er det noget man bruger meget og hvor
meget betyder det at have manuel indstillingsmulighed?

mvh jørgen.

Fra : Ulf Pedersen

Dato : 21-09-03 16:04

jørgen skrev:

> [...]
>af hvidbalance mens andre ikke har. Er det noget man bruger meget og hvor
>meget betyder det at have manuel indstillingsmulighed?

Hej Jørgen

Det kommer vel helt an på ens eget temperament, hvor meget og hvor
lidt man bør bruge en manuel hvidbalance.

Selv syntes jeg det er rart at kunne lave en manuel hvidbalance, men
bruger det ikke så meget.

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : Tom

Dato : 21-09-03 21:44

> Jeg har lagt mærke til at nogen kamera har mulighed for manuel indstilling
> af hvidbalance mens andre ikke har. Er det noget man bruger meget og hvor
> meget betyder det at have manuel indstillingsmulighed?

Det gør forskellen på om dit billede bliver gult hvor det egentlig skulle
være hvidt.
At dømme ud fra www.fotokritik.dk så er det (desværre) ikke noget "man"
bruger så meget. Men efter min mening gør det forskellen på et godt og et
middelmådigt foto.

--
Tom

Fra : Kristian Amby

Dato : 21-09-03 22:33

Jeg er ny indenfor digital fotografering, men efter hvad jeg kan se,
er automatisk hvidbalance "godt nok" til udendørs fotografering.
Indendørs er det en anden sag, der er det tilsyneladende en god ide,
hvis man selv stiller den. Faren er så, at man ikke får det justeret
tit nok ved blandingslys (dagslys/glødelamper) og så bliver det da
rent galt. Tager man så lige et par billeder med blitz, så bliver
billederne helt blå.

Så hvis der er nogle her, der mangler et blåt brudepar, der danser
brudevals, så er jeg leveringsdygtigt!

Så jeg ved snart ikke........

Mvh
Kristian Amby

Fra : Mikael

Dato : 22-09-03 16:09

"Kristian Amby" skrev i en meddelelse..
> Så hvis der er nogle her, der mangler et blåt brudepar, der danser
> brudevals, så er jeg leveringsdygtigt!....snip

Hej Kristian

Du skal ikke være ked af dit blå brudepar, det kan nemt rettes i bl.a.
Photoshop m.fl. Hvis du har mulighed for enten at låne, evt. købe;
"Photoshop my way af Ole Lind", vil du heri finde en god og brugbar metode
til at stille hvidt på. Og det er vel at mærke efter eksponeringen. Mit eget
kamera (Dimage 7i), står konsekvent på dagslys, farve/hvid-balance justeres
efter optagelse i Photoshop.

go' fornøjelse

Mikael (3000)

---