Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
High-Speed fotografi
Fra : Thassman

Dato : 20-09-03 20:44

Hej,
Så er jeg endelig blevet færdig med mit lille high-speed fotografi projekt.
Hvis i er interesseret i at se et af de første resultater, så kig her:

http://www.fotofoto.dk/imageshow.aspx?img_pk=342

Fotografiet er en vindrue som netop er blevet ramt af en pil som er skudt ud
af et luftgevær. En smule hjemmelavet elektronik, sørger for at fryse
bevægelsen på det rette tidspunkt.

Mvh
Tommy

--
Visit:
www.FotoFoto.dk -> stedet hvor du kan uploade din billeder til kritik

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-09-03 21:15

Thassman wrote:

> Hej,
> Så er jeg endelig blevet færdig med mit lille high-speed fotografi projekt.
> Hvis i er interesseret i at se et af de første resultater, så kig her:

Ja-ja... det er jo ikke li'frem noget "superskud", men klø du
bare på, der skal nok en del øvelse til, førend man bliver skrap
til sådan noget sjov...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thassman

Dato : 20-09-03 22:09

> Ja-ja... det er jo ikke li'frem noget "superskud", men klø du
> bare på, der skal nok en del øvelse til, førend man bliver skrap
> til sådan noget sjov...

Ja det ved jeg, øvelse er en god ting. Det bliver allerede bedere.
Jeg kan dog godt bruge et bedre kamera, med mulighed for manuel indstilling.
Dybdeskarphed er totalt umuligt at styre med et point and shoot kamera. Og
med mit nikon SLR, tager det jo laaang tid før man ser resultatet

Bare jeg dog kunne bestemme mig om det skal være canon 300D eller Dimage A1

/Tommy

Fra : Jacob Waage

Dato : 21-09-03 09:49

"Thassman" <Thassman@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
indstilling.
> Dybdeskarphed er totalt umuligt at styre med et point and shoot kamera.

Til gengæld er dybdeskapheden med et billigt digitalkamera langt større, end
med et D-SLR. Så de burde ikke være det, der er problemet.

--
Jacob
http://jacobwaage.dk

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 20-09-03 22:22

> [...]
ud
> af et luftgevær. En smule hjemmelavet elektronik, sørger for at fryse

Kanon sejt, især at det lykkedes Kan du ikke fortælle lidt mere om din
opsætning? Og hvad er lukketiden? Du skriver lukketid 2...

mvh Frank

Fra : Thassman

Dato : 20-09-03 22:54

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Kanon sejt, især at det lykkedes Kan du ikke fortælle lidt mere om din
> opsætning? Og hvad er lukketiden? Du skriver lukketid 2...

Jo, det kan jeg da.
Lukketiden er 2 sekunder.
Hemmeligheden ligger i at fyre blitzen af på det rigtige tidspunkt.
Målet (vindruen) står ca. 25 cm foran geværet, med en Vo på ca. 100 m/sek
det giver en forsinkelse på ca. 2.5 uSek.
Det er derfor jeg har lavet noget elektronik, som kan styre det. ellers kan
man godt glemme alt om at ramme det rigtige tidspunkt

/Tommy

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 20-09-03 23:07

> "Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote in message
>
> Jo, det kan jeg da.
> Lukketiden er 2 sekunder.
> Hemmeligheden ligger i at fyre blitzen af på det rigtige tidspunkt.

Nå ja, god ide

> [...]
kan
> man godt glemme alt om at ramme det rigtige tidspunkt

Så du har noget elektronik til at styre en ekstern blits, men hvordan får du
luftgeværet med i regnskabet?

mvh Frank

Fra : Thassman

Dato : 20-09-03 23:07

> Så du har noget elektronik til at styre en ekstern blits, men hvordan får
du
> luftgeværet med i regnskabet?

Skyder igennem en fotocelle, som "ser" projektilet.

/Tommy

Fra : Michael Holm

Dato : 20-09-03 23:11

Jeg har overvejet at lave noget ligendene, men lyd-styret, har du overvejet
det?

--M

Fra : Thassman

Dato : 20-09-03 23:27

"Michael Holm" <Michael@Holm.org> wrote in message
> Jeg har overvejet at lave noget ligendene, men lyd-styret, har du
overvejet
> det?

Ja jeg overvejede det. Og det kan da også være at jeg udvider med lyd på et
tidspunkt .....

/Tommy

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 20-09-03 23:26

"Thassman" <Thassman@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> "Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote in message
> du
>
> Skyder igennem en fotocelle, som "ser" projektilet.

Ok, jeg tænkte også lidt på lyd ligesom Michael.

Glæder mig i øvrigt til at se flere billeder. Jeg går ud fra, at der snart
skal smadres noget glas

mvh Frank

Fra : Thassman

Dato : 20-09-03 23:29

> Ok, jeg tænkte også lidt på lyd ligesom Michael.
Ja det kan man også bruge.

> Glæder mig i øvrigt til at se flere billeder. Jeg går ud fra, at der snart
> skal smadres noget glas
Jeg forsøgte med en vingummibamse, så fik jeg ballade med kæresten. Hun
synes det er synd.......
Så jeg ved ikke lige med glas .... hmm måske en 60watt pære
Det bliver en frygteligt roderi ..... tror jeg venter til jeg får mig et
kamera med en bedre skarphedsdybde.

/Tommy

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 22-09-03 07:45

> "Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Ja det kan man også bruge.

> Jeg forsøgte med en vingummibamse, så fik jeg ballade med kæresten. Hun
> synes det er synd.......

Vingummibamser?!?!?!?

> Så jeg ved ikke lige med glas .... hmm måske en 60watt pære
> Det bliver en frygteligt roderi ..... tror jeg venter til jeg får mig
et
> kamera med en bedre skarphedsdybde.

Ja, det bliver nok lidt noget roderi, men man jo ofre sig for sagen

mvh Frank

Fra : Michael Holm

Dato : 21-09-03 06:56

Hvis man smadrer et lysstofrør med et baseball bat, ser det ret fedt ud,
fordi gasserne samler sig på en lækker måde

--Michael

Fra : Thassman

Dato : 21-09-03 09:18

> Hvis man smadrer et lysstofrør med et baseball bat, ser det ret fedt ud,
> fordi gasserne samler sig på en lækker måde

LoL, ikke nede i mit værksted

/Tommy

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 22-09-03 07:43

"Michael Holm" <Michael@Holm.org> skrev i en meddelelse
> Hvis man smadrer et lysstofrør med et baseball bat, ser det ret fedt ud,
> fordi gasserne samler sig på en lækker måde

Må vi se nogle billeder?

mvh Frank

Fra : Michael Holm

Dato : 22-09-03 20:09

Jeg har ikke nogen, kan bare huske et billede fra et eller andet website.

//M

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-09-03 20:43

Michael Holm wrote:

> Jeg har ikke nogen, kan bare huske et billede fra et eller andet website.

Hvis man vil vide noget om high-speed fotografi, så er flg web-
site et godt sted at starte, der er også lidt billeder.

http://courses.ncssm.edu/hsi/pacsci/index.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-09-03 07:51

> Hvis man vil vide noget om high-speed fotografi, så er flg web-
> site et godt sted at starte, der er også lidt billeder.
>
> http://courses.ncssm.edu/hsi/pacsci/index.html

Nogle sjove projekter, bare synd at billederne er i så dårlig kvalitet.

mvh Frank

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-09-03 09:15

"Frank K. Jensen" wrote:

> Nogle sjove projekter, bare synd at billederne er i så dårlig kvalitet.

Det er jo skole/undervisningsprojekter, og du må da ikke forvente,
at nogle studerende går vildt højt op i fotokunst, deres mål er at
gennemføre projektet og skrive en rapport, billederne fungerer kun
som dokumentation.

Men der er da både diagrammer til styreelektronik, og løsninger på
forskellige kontakter, så du selv kan komme igang.
http://courses.ncssm.edu/hsi/pacsci/fpaper.html

http://hiviz.com/ kan du købe elektronik kit's

Og der flere links her...

http://web.mit.edu/edgerton/main.html
http://www.destinationets.com/
http://web.mit.edu/museum/exhibits/flashinsp.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-09-03 11:06

> [...]
> at nogle studerende går vildt højt op i fotokunst, deres mål er at
> gennemføre projektet og skrive en rapport, billederne fungerer kun

Jeg tror du misforstår mig. Jeg synes at billederne er gode rent
indholdsmæssigt, og derfor synes jeg, at det er synd, at man kun kan se dem
i den lave opløsning.

mvh Frank

Fra : Thassman

Dato : 21-09-03 00:20

Jeg har på opfordring lagt endnu et billede op.

http://www.fotofoto.dk/imageshow.aspx?img_pk=343

Denne gang er skarphed blevet noget bedere, dog ikke perfekt endnu, så der
er noget at arbejde videre med.
kommentarer og gode råd er naturligvis velkomne.

Mvh
Tommy

Fra : Michael Holm

Dato : 21-09-03 07:01

Det er langt flottere end det første, for man kan se hvad det skal
forestille. Det er vigtigt at der er noget baggrund med, så er det meget
lettere at læse billedet.

Prøv at eksperimenter med forskellige kendetegn, så det bliver tydeligt
*hvad* det er man ser. Så er dybteskarpheden måske mindre vigtig.

Her er et mere foto grafisk trick..... MERE LYS

Hvis der er mere lys, vælger kameraet sikkert en mindre blænde, hviklet
giver større dybteskarphed. Og muligvis endda kortere eksponerings tid :)

Fra : Thassman

Dato : 21-09-03 09:19

> [...]
>
> Hvis der er mere lys, vælger kameraet sikkert en mindre blænde, hviklet
> giver større dybteskarphed. Og muligvis endda kortere eksponerings tid :)

Tak for tips´ene, der skal helt klart flere eksperimenter til. Dette er jo
kun begyndelsen

/Tommy

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-09-03 22:42

Thassman wrote:

> Tak for tips´ene, der skal helt klart flere eksperimenter til. Dette er jo
> kun begyndelsen

Prøv at hæve vindruen op på en tynd pind eller lignende, så du
kan lave lidt komposition, og beslutte hvor på billedfladen det
hele skal foregå.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Christensen

Dato : 21-09-03 14:24

> [...]
> er noget at arbejde videre med.
> kommentarer og gode råd er naturligvis velkomne.

Det er sgu i orden det der!
Jeg tror også jeg vil ha' lavet lidt elektronik til min gamle softgun og se
om man kan smadre nogle ting med den
God idé med at bruge lang lukketid og så fastfryse det med flash.
Har du overvejet at bruge et normalt hagl i stedet for en pil? Tror det vil
se lidt federe ud...pilen bøjer for meget af til at det ser rigtigt fedt ud.
(efter min mening).

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 22-09-03 07:50

> [...]
> er noget at arbejde videre med.
> kommentarer og gode råd er naturligvis velkomne.

Cool

Som Niels siger, kunne det være fedt, hvis du fik druen lidt op fra bordet.

mvh Frank

Fra : Thassman

Dato : 22-09-03 21:56

Endnu et billede er uppet.

http://www.fotofoto.dk/imageshow.aspx?img_pk=347

Denne gang en ballon som netop er blevet ramt.

Enjoy

/Tommy

Fra : Michael Holm

Dato : 22-09-03 23:31

Fedt. Kan du ikke tegne et lille diagram over elektronikken?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-09-03 00:37

Prøv at se her - http://courses.ncssm.edu/hsi/pacsci/index.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-09-03 07:55

"Thassman" <Thassman@jubiipost.dk> wrote in message
> Endnu et billede er uppet.
>
> http://www.fotofoto.dk/imageshow.aspx?img_pk=347
>
> Denne gang en ballon som netop er blevet ramt.

Ikke helt så sjovt som dem med druerne, da der ikke sker så meget på
billedet, men godt at du får prøvet nogle forskellige ting. Jfr. Niels'
link, hvad så med at fylde den med vand?

Jeg må snart få mig et luftgevær

mvh Frank