Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bryllupsfotografering, tips ønskes
Fra : Tue Vestergaard

Dato : 15-09-03 20:21

Hejsa,

Jeg er blevet spurgt om jeg vil fotografere til mine gode venners bryllup og
er selvfølgelig meget beæret og en lille smule bange.
Det er selvfølgelig enormt vigtigt at jeg ikke skuffer dem og derfor må I
meget gerne øse ud af jeres erfaringer.

Her er mine egne strøtanker indtil videre:
Jeg vil fastlægge deres forventninger og ønsker.
Billeder omfatter:
Muligvis billeder i kirken
Alle bordpar
Gavebord
Brudepar
Lokale før gæster ankommer
Kagen
Dansen
Brud og gom med familie og venner
???

Udstyr:
Jeg vil anskaffe mig en lysstærk optik omkring 185mm (se
dk.marked.privat.foto - host hark rømme sig.....lidt reklame!)
28-110mm zoom 2.8-4.0
Flash
F90x med mf26
Canon A70 - har jeg noget at bruge det til?

Jeg vil bruge bracketing til bordparrene (måske kun flash-bracketing med et
halv eller et helt stops underbelysning på flashen?)

Både sort/hvid og farvenegativ. Sort/hvid fremkalder og kopierer jeg selv og
farve sender jeg til fremkaldelse hos ???
400-800 iso i festlokalet? 100 iso udenfor?

Dette er blot min uredigerede tankevirksomhed - hjælp modtages med glæde og
taknemmelighed.

Mvh.
Tue Vestergaard

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-09-03 21:09

Start med at skrive en "drejebog, gerne med detaler i. På et tdspunkt
opdager man nemlig at man selv er en del af festen, og så glemmer man af og
til nogle ideer.

Farvenegativfilm har et stort spillerum mht belysning., så jeg tror ikke
bracketing af et MUST.

Når du skriver lysstærk, så er der vel KUN 180mm bl.2.8 at gøre med. Men pas
på med den lange brændvidde. Den er ikke let at styre indendøre med for lidt
lys. Vil du bruge flash?
Jeg har selv en 85mm bl. 1.4, som er et fremragende glas. Kombineret med en
35'er til at fotografere under spisningen langs bordene er det mit
foretrukne.

Jeg ville vælge 200ASA til udendørs, fordi du ikke ved om det er
regnvejr/solskin. Og den er ikke meget mere kornet end 100ASA (under A4
kopier). Inde ville jeg bruge flash og samme film. Skal jeg undvære flash,
og der ikke er meget lys, så bruger jeg 1600ASA (med indbyggede korn) og en
lysstærk kort tele.

Bo //

Fra : Søren Blom

Dato : 15-09-03 21:30

"Tue Vestergaard" <tue.vestergaard@nospamskjoldhoej.dk> skrev
> [...]
> 400-800 iso i festlokalet? 100 iso udenfor?
> Dette er blot min uredigerede tankevirksomhed - hjælp modtages med glæde

Det er jo en dejlig opgave at få, men også en hvor tingene bare ikke må
kikse.

For at tage det lidt bagfra, så syndes jeg at du på udstyret, skyder noget
over målet. For indendørs har du ikke brug for noget over 80 MM. Du kan
sagten nøjes med en zoom på 28-80.

hvad angår både at fotografere i farve og S/H, så mener jeg også at du
skyder lidt over målet, da du kan lave S/H billeder ud af farve negativerne,
hvis det er ønskeligt med nogen S/H billeder. Men det er min holdning, det
er de færreste som ønsker S/H billeder, så hvis S/H skal med, så aftal på
forhånd hvornår det er de skal bruges.

film valg, til de efterhånden utallige bryllupper jeg har fotografere, der
har jeg for langt det meste brugt standart film, Kodak 200 ASA, uden at jeg
skal gøre nogen form for reklame, så skal du se billeder fra to bryllupper
taget med Kodak 200 ASA fil på http://blom.dk/galleri.php

De bryllupper jeg har dækket, der har det som hoved regel været, at der
bliver fotograferet fra når bruden ankommer til kirken til brudevalsen,
hvilket vil sige alt af interesse, som du selv skriver, alle gæsterne (de er
nemmeste når de spiser) familierne (det kan være svært at få tid/lejlighed
til at samle dem), bordet skal fotografere, før gæsterne sætter sig, en
enkel plads så man kan se bordkort osv. brudebuketten, talerne, toastmaster,
løbende under spisningen, sagoene og ellers bare følge med, når der sker
noget, husk også brudevalsen.

HUSK. Det er som regel forbudt at fotografere under den kirkelig handling,
så nøjes med at fotografere før og efter.

Et godt råd, det kan være en temmelig stressende opgave, både at være
fotograf og gæst til et bryllup, da det skaber noget uro og sved på panden
når man som fotografere også skal være der som gæst. Så skal man dække et
bryllup intens som (min brors) http://blom.dk/bryllup1.php så selvom valget
kan været svært, så beslut om du er der som gæst eller fotograf, jeg var
desværre begge dele, til http://blom.dk/mmbryllup1.php som er dækket knap så
intens, var jeg der som gæst, men kunne ikke lade være med at fotografere.

Det var lidt råd og personlig erfaring, håber at du kan bruge det til noget.
--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Pico

Dato : 15-09-03 21:50

Søren Blom wrote:

Lige et spørgsmål, har du altid så hårde skygger på dine blitzbilleder ?
Pico

Fra : Søren Blom

Dato : 16-09-03 05:16

"Pico" <IPdata@mail.dk> skrev

> Lige et spørgsmål, har du altid så hårde skygger på dine blitzbilleder ?

Ja, lige i de situationer gør jeg, da mulighederne ikke er så mange andre,
blitzen sidder oven på huset som er et forholdsvis alm. 35 mm spejlrelex
kamera.

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 16-09-03 05:57

Hej

Hvis jeg skal komme med lidt råd vil jeg fyre flg. af:

Brug din blitz, jeg har ikke personlig erfaring med dit nikonudstyr, men
hvis det fungerer lige så godt som Canons har du ingen problemer.

Køb en bouncer/diffuser til din blitz (giver et blødere lys)

Sæt din blitz til at underbelyse med 1/2-1 exponering, så får du lidt
fill-in-flash og du undgår helt så hårde skygger

Tag MASSER af batterier med (4 sæt til blitzen, mindst, og gerne en
turbolader), og en masse batterier til kameraet (du kan i din manual se,
hvor mange film du kan regne med et batteri kan klare)

Film, bestemt dig på forhånd, om du vil bruge S/H eller farve, om du vil
bruge 100-200-400-800-1600 ISO ( de har hver deres fordele). Du kan også
vælge en special film, som f.eks.

Kodak Portra 160 NC (dette bliver det lidt dyrere af, men så får du også en
film der er lavet til portrætter, som du jo skal tage en del af).

Gå ud og "prøv" filmen af, du kan jo lige skyde en film hjemme i lejlighed,
med hyggebelysning, leg lidt med blitzen...

Hvis du ikke skal til bryllup lige her og nu, kan du nå at bestille film i
f.eks. England, og der er mange penge at spare...

http://www.speedgraphic.co.uk/ (jeg synes de er billige og hurtige)

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Pico

Dato : 16-09-03 16:31

Søren Blom wrote:
> "Pico" <IPdata@mail.dk> skrev

> Ja, lige i de situationer gør jeg, da mulighederne ikke er så mange
> andre, blitzen sidder oven på huset som er et forholdsvis alm. 35 mm
> spejlrelex kamera.

Jeg ville have anbefalet det som jeg lige har sakset fra Ernst:

>Køb en bouncer/diffuser til din blitz (giver et blødere lys)

>Sæt din blitz til at underbelyse med 1/2-1 exponering, så får du lidt
>fill-in-flash og du undgår helt så hårde skygger

Det med at underbelyse er ikke nødvendig med alle apperater, nogen
tager selv højde for det,se i din brugsanvisning.

Gør dig selv en tjeneste og ofre de ca. 200 kr. på en bauncer, det elminere
skyggerne utroligt meget. Den sider altid på min blish og jeg tager den
kun af hvis afstanden er så lang at lyset ikke rækker.
Pico

Fra : Søren Blom

Dato : 16-09-03 16:43

"Pico" <IPdata@mail.dk> skrev

> [...]
> skyggerne utroligt meget. Den sider altid på min blish og jeg tager den
> kun af hvis afstanden er så lang at lyset ikke rækker.

Det har jeg faktisk også tænkt på MANGE gange, men glemmer at købe den.

Fra : Mimi

Dato : 16-09-03 11:39

"Tue Vestergaard" <tue.vestergaard@nospamskjoldhoej.dk> wrote
> Billeder omfatter:
> Muligvis billeder i kirken
> Alle bordpar
> Gavebord
> Brudepar
> Lokale før gæster ankommer
> Kagen
> Dansen
> Brud og gom med familie og venner
> ???

Hej Tue,

Billederne fra kirken er vel rigtig vigtige, eftersom det jo er det der er
det centrale ved hele bryllupsfesten?

Nogle gange er det ikke alle kirkegæster, der er inviteret med til middagen.
Jeg var til et bryllup, hvor gæsterne blev fotograferet parvis eller
familievis opstillet i kirkedøren på vej IND i kirken, dvs. længe før bruden
ankom og i god ro og orden.

Ligeledes før ceremonien tog man
*den ventende gom+forlover uden for kirken og ved alteret
*gom og forældre uden for kirken
*brudepigerne
(Så går alle ind i kirken undtagen fotografen)
*Brudens ankomst til kirken sikkert i en flot bil
*Brud med far inden vielsen
*Brud med brudepiger inden vielsen
(Og så må fotografen godt gå ind og sætte sig)
I mange kirker må man faktisk godt fotografere i forudbestemte dele af
ceremonien, så check lige det. Og ellers fortsætter vi med
*Brudeparret kommer ud af kirken
*Brudepar og ris
*Brudepar kører væk i flot bil

Held og lykke med det!

Mvh Mimi

Fra : David Johnsen

Dato : 16-09-03 14:31

Hej Tue,

Jeg har været til 3 bryllupper indenfor det sidste ½ år.
I den forbindelse har jeg taget lidt billeder. Hvis du har lyst kan vi godt
tage en lille snak om det.

Ring eller skriv

Mvh. David Johnsen

Fra : Tue Vestergaard

Dato : 16-09-03 17:26

> Jeg har været til 3 bryllupper indenfor det sidste ½ år.
> I den forbindelse har jeg taget lidt billeder. Hvis du har lyst kan vi
> [...]

David jeg kan da ikke ringe når du ikke skriver dit nummer....tosset!!
Kender du én, der har en sigma-flash jeg kan låne??

Tue

Fra : David Johnsen

Dato : 16-09-03 17:45

Det kunne da godt tænkes. Hvornår skal du bruge den?

Fra : Tue Vestergaard

Dato : 16-09-03 17:39

Jeg takker for alle svarene og ideerne.
Det lyder som om jeg godt kan klare mig med mit nuværende udstyr og det
lyder også som om jeg kommer langt med 28-105mm/flash+underbelysning/bouncer
kombinationen, evt. med en fast 50mm f1.8.

Jeg får vist lov til at fotografere i kirken, hvor der sandsynligvis vil
være temmelig mørkt.
Umiddelbart kunne jeg tænke mig at bruge enten 400 iso og stativ eller
800-1600 iso. Flash er selvfølgelig bandlyst. Nogen der har erfaringer med
kornstørrelsen på sidstnævnte hastighed? Giver det acceptable kopier?

Vil det være en fordel at benytte et kabel mellem huset og flashen?

Kodak Portra 160 NC lyder også spændende så den vil jeg prøve. Der er
heldigvis tid nok til at eksperimentere.

Igen - tak for alle svarene.

Tue

Fra : Klostervej

Dato : 16-09-03 19:03

Hej Tue!
Jeg bliver nok ige nød til at komme med en enkelt kommentar også

Det tip du får her brugte vi selv til vores eget bryllup, og er kommet på
ideen fra et hold venners bryllup:

I stedet for flæskestegsbilleder ved bordene, så vil jeg virkelig anbefale
dig at overveje at fotografere gæstene udenfor eller hvis vejret er dårligt
finde et egnet sted indenfor. Der er oftest masser af tid fra man kører fra
kirken hen til det sted festen skal holdes. Mens gæsterne får
eftermiddagskaffe og brudeparret er til fotograf er der rig mulighed for at
fotografere gæsterne. Det kræver blot at den der siger værs'god til kaffen
lige meddeler, at gæsterne bedes gå ud for at lade sig fotografere - det kan
de sagtens finde ud af, uden at danne køkultur og uden at det bliver træls.
Du skal så blot have en assistent (en af gæsterne f.eks.), der lige krydser
af på den gæsteliste, du bliver udstyret med af brudeparret - inden dagen
selvfølgelig. Gruppebilleder af venner, familiegrene, børnene osv. er endda
muligt.

Man får alle damernes fine kjoler med og herrernes nypudsede sko. Flotte
billeder vil jeg bare sige.

Blot en idé!

Mvh
Dorthe

Fra : Tue Vestergaard

Dato : 16-09-03 19:57

> I stedet for flæskestegsbilleder ved bordene, så vil jeg virkelig anbefale
> dig at overveje at fotografere gæstene udenfor eller hvis vejret er
> [...]

Det lyder som en god ide. Den bliver helt sikkert foreslået, mange tak.

Tue

Fra : complex@pc.dk

Dato : 17-09-03 05:26

Et forhåbentligt unødvendigt tips:

brug to kameraer
aflever filmene til fremkaldelse med et par dages mellemrum

Går der noget galt går det ikke helt galt kun 50% galt

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Peter Kjær

Dato : 17-09-03 19:58

> [...]
> er selvfølgelig meget beæret og en lille smule bange.
> Det er selvfølgelig enormt vigtigt at jeg ikke skuffer dem og derfor må I

Er selv lige blevt gift, og her var vi utrolig glad for vors prof.
amatørfotograf.

Dit udstyrs valg, har jeg ikke kompentance for at kommentere.

Men ud over de ting nu nævner, som jo er de almindelige billeder der skal
tages, efter min mening, vil jeg foreslå at du får taget nogle gode
stemningsbilleder. Vores fotograf gik ubemærket rundt og fik taget nogle
kanon billeder men gæsterne sad og snakkede og de blev utrolig gode, og gav
et godt "billede" af stemningen til bryllupet.

--
Ses,
Peter