Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
billeder på foto CD - de er alle mørke
Fra : Jan Skov

Dato : 15-09-03 12:23

Hej
Har fået fremkaldt en film på traditionel vis (på papir) og på CD.

Er dog skuffet over billederne på CD'en - de er alle ret mørke.
Jeg skal rette lyset og kontrast før de kan bruges til noget.

Er det generelt at de er mørkere eller har jeg været uheldig?
/JSC
www.jsc.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-03 13:00

"Jan Skov" <janskovchristensen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Jeg skal rette lyset og kontrast før de kan bruges til noget.
>
> Er det generelt at de er mørkere eller har jeg været uheldig?

Du (og mange andre) er desværre nok bare uheldige. Den sidste foto CD jeg
fik er ok, til gengæld er papirbillederne alt for blå. Forrige gang var
billederne på CD´en alt for flade og lyse.
Begge gange var der en del støv i scanneren og det kommer tydeligt til
udtryk på billederne.
/Søren H.N.

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 15-09-03 14:45

"Jan Skov" <janskovchristensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg skal rette lyset og kontrast før de kan bruges til noget.
>
> Er det generelt at de er mørkere eller har jeg været uheldig?

Hej Jan,

Problemet kan ligge i den ICC profil du benytter til din skærm - hvis
labratoriets skærme er indstillet efter en anden ICC i forhold til din
profil.

Gå ned til fotohandleren og bed om at få en kopi af profilen - den fylder
ganske få kilobytes. Så kan du efterfølgende bruge denne på din skærm.

Mvh.
Thomas Sinkbæk

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-09-03 15:31

Thomas Sinkbæk skrev:

> Gå ned til fotohandleren og bed om at få en kopi af profilen - den
> fylder ganske få kilobytes. Så kan du efterfølgende bruge denne på
> din skærm.

Skidt måde at farvestyre på efter min mening.
Hvis ellers der bliver brugt farvestyrede programmer hele vejen igennem
processen så burde programmet tage højde for at der er forskel på måden
som de forskellige skærme viser farver på. Det er hele ideen bag farve-
styring. Det er ikke planen at forskellige brugere med vidt forskellige
skærme skal deles om den samme skærmprofil. Ideen er at hver enkelt
bruger laver en farveprofil som nøje beskriver hver enkelt brugers
skærm. Det farvestyrede program tager sig så af "oversættelsen" så hver
enkelt bruger ser de samme farver.

Madsen.

Fra : Jan Skov

Dato : 15-09-03 15:40

> [...]
>
> Gå ned til fotohandleren og bed om at få en kopi af profilen - den fylder
> ganske få kilobytes. Så kan du efterfølgende bruge denne på din skærm.

Har lige været ved fotohandleren - han har sendt en reklamation til lab.
Det kan være de har sat lyset for mørkt inden de kørte hele striben
igennem - det sker jo automatisk.. ;(
Men tak for svaret!
/JSC
www.jsc.dk