Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fremkaldelse af 110 og 126 film?
Fra : Sogaard

Dato : 13-09-03 22:01

Findes der et sted man kan få fremkaldt disse filmtyper uden at det skal
koste en bondegård?
Min lokale fotohandler mente det ville koste "flere hundrede kroner" pr.
film, det er liige i overkanten..

Fra : Hans Chr. Sørensen

Dato : 14-09-03 08:28

Inden for det sidste år har jeg fået fremkaldt en af de små smalle kasetter,
husker ikke hvad formatet hedder. Det gav jeg da normal pris for (ca. 100
kr.). Det var hos Photo Care, Roskilde, der var dog længere ventetid inden
de kom tilbage ca. 14 dg. - 3 uger.

Hilsen Hans
www.fotofritid.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-09-03 08:49

Sogaard <Sogaard76@hotmail.com> wrote:

> Findes der et sted man kan få fremkaldt disse filmtyper uden at det skal
> koste en bondegård?
> Min lokale fotohandler mente det ville koste "flere hundrede kroner" pr.
> film, det er liige i overkanten..

Når man læser på nettet fra USA, kan de da normalt gå ind til Walmart
eller et lignende supermarked og få det gjort på et "one-hour"
fremkalde-anlæg. Der findes udstyr til det, så de moderne
fremkaldemaskiner kan bruges. Men måske har de danske
fremkalder-butikker ikke anskaffet det udstyr.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Axel Søgaard

Dato : 14-09-03 16:57

Nu er Danmark jo heldigvis ikke som USA-vi er langt længere fremme-126 og
110 er forlængst forældede formater,som der ikke bliver solgt så store
mængderaf,at minilabs kan anskaffe ekstraustyr til fremkald og kopiering,men
du kan få det gjort hos en fotohandler,der handler hos Gabs,og det koster
uds.29,95 for filmfremkaldelse og 2,95 pr kopi i 10*15.
Axel Søgaard

Fra : Tom

Dato : 14-09-03 19:06

> Nu er Danmark jo heldigvis ikke som USA-vi er langt længere fremme-

Har vi da også en-gangs digitalkameraer som i USA?

--
Tom

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-09-03 20:34

Tom <tom_christensen@bigfoot.com> wrote:

> Har vi da også en-gangs digitalkameraer som i USA?

Det er nok snarere fordi USA er større. Hvis et gammelt filmformat kun
bruges af 1% af brugerne, så er det stadig så mange tusinde i USA, at
det kan betale sig stadig at fremkalde det. I Danmark kniber det mere.
Jeg har da måttet sende mine Minox-film til Tyskland i flere år. Gabs
laver dem vist stadig, men det er dyrt og dårligt uden index-print eller
negativlommer i det rigtige format. I Tyskland er det godt, men dyrt -
meget dyrt
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Sogaard

Dato : 15-09-03 16:43

> [...]
> laver dem vist stadig, men det er dyrt og dårligt uden index-print eller
> negativlommer i det rigtige format. I Tyskland er det godt, men dyrt -
Hvor sender du dem hen? og hvad koster det? :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-09-03 21:23

> Hvor sender du dem hen? og hvad koster det? :)

Jeg har prøvet to steder. Paarz <http://www.paarz.net/> er et godt
gammeldags sted, hvor man får sendt en konvolut, som man skal sende
filmen ind i. De laver både sort/hvid og farve. Selv om de har en
hjemmeside, er de gammeldags. Man kan rekvirere en prisliste, som man
får sendt. Min var gammeldags maskinskrevet, kan jeg huske. Priserne
står ikke på nettet. Til gengæld er de åbenbart begyndt at tage
creditcard. Det gjorde de ikke sidste år.

Jeg foretrækker nu 8 x 11 Fachlabor Europa <http://www.lab811.com/>, som
kun fremkalder farvefilm. Jeg synes deres negativlommer og index-print
er bedre end Paarz', men de tager åbenbart ikke creditcard.

Nu er det lidt siden, jeg har fået fremkaldt Minox-film. Det er dyrt i
forhold til, hvad de fleste giver for 35 mm fremkaldelse i dag. Men det
er ikke dyrt i forhold til, hvad jeg gav for det som barn i 1979-80. Da
kostede en 9x13 kopi fra 35 mm film 4-5,- kr. Det koster over kr. 200,-
at få en film (30 billeder) fremkaldt, kopieret i 10x15 og med
index-print og negativlommer.

Da jeg sidste fik fremkaldt Minox-film, og det var nok sidste år, sendte
jeg betalingen kontant. Det har jeg gjort adskillige gange. Min bank vil
have kr. 50,- for at overføre pengene til Tyskland. Så er det billigere
at runde op til nærmeste hele seddel og putte nogle sedler i en kuvert.
Begge firmaer har været så flinke at huske, hvor meget jeg har betalt
for meget, og det er så blevet trukket fra næste regning. Og de har
været ret hurtige. Det har altid taget mindre end en uge, fra jeg sendte
filmen, til jeg stod med billederne i hånden. Det, synes jeg, er meget
godt.

P.S. Som film vil jeg klart anbefale Minocolor Pro (100 iso). Det er
efter min mening langt den bedste film til Minox, med mindre man søger
specialeffekter, S/H eller lign. Minocolor Pro er faktisk en Fuji Reala,
og den er meget finkornet. Det har man virkelig brug for med et
negativformat på 8x11 mm.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : den glade dreng

Dato : 14-09-03 10:18

> [...]
> koste en bondegård?
> Min lokale fotohandler mente det ville koste "flere hundrede kroner" pr.

Mon ikke gabs kan det? www.gabs.dk du kan evt ringe til dem
og blive henvist til en forhandler, hvor du samtidig kan få pris at vide.

VH

Per