Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Minolta Linser
Fra : Palle

Dato : 09-09-03 20:13

Jeg vil have tag i en portrætlinse til min MAXXUM DYNAX 7xi.
Har tænkt en 135/2,5 eller 135/2,8 med eller uden AF.
Nu er der mange til salg brugte, men så ser man en del forkortninger Eks.
MC, MD og -PF efter typ og fabrikat. Hvad betyder disse endelser?
Har nogen et godt forslag til en linse til omtalte kamera?

PFT
Palle

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-09-03 21:43

"Palle" <agerskov.p@telia.com> wrote in message
> [...]
> MC, MD og -PF efter typ og fabrikat. Hvad betyder disse endelser?
> Har nogen et godt forslag til en linse til omtalte kamera?

Hej,

jeg har ikke forstand på Minolta, men undrer bare at du vil bruge 135mm til
portrætter. Min erfaring er, at dybdeskarphede og perspktiv ikke er det
bedste til protrætbrug. Jeg foretrækker 85 og 105mm, og ubetinget manuel
focus (måske fordi jeg er gammeldags)

Bo //

Fra : Lars Schaumburg-Müll~

Dato : 10-09-03 19:17

Palle wrote:
> [...]
> MC, MD og -PF efter typ og fabrikat. Hvad betyder disse endelser?
> Har nogen et godt forslag til en linse til omtalte kamera?

Hej Palle
Minolta MC og MD er manuelt focuserede objektiver, så de passer ikke til
dit kamera. Betegnelsen -PF findes på ældre MC-objektiver og betyder at
det pågældende objektiv er opbygget af 6 linser i 5 grupper.
Til portrætbrug er 135mm lige lovlig lang, 85 eller 100mm er bedre egnet
til dette.

Mvh Lars

Fra : Steffen

Dato : 10-09-03 22:48

> [...]

> MC, MD og -PF efter typ og fabrikat. Hvad betyder disse endelser?
> Har nogen et godt forslag til en linse til omtalte kamera?

Minolta skiftede objektivfatning, da de introducerede autofokus. De
nævnte forkortelser er forskellige typer objektiver til manuel
fokusering, og passer derfor ikke til dit kamera.
Du skal kikke efter objektiver, som hedder AF foran
brændvidde-betegnelsen.

mvh
steffen