Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Grovkort billeder..
Fra : Kristian

Dato : 02-09-03 20:10

Jeg ønsker at lave nogle "kunstbilleder" som er lidt grovkornede i det.. Er
svaret at bruge en højere iso-film? Billederne skal tages udenfor...

Hvordan med lukkehastighed og F-tal i den forbindelse?

Har læst i en fotobog at Lukkehastighed og F-tallet er tæt forbundet, men
hvordan mærker man det i praksis..

På forhånd mange tak...

Fra : Pico

Dato : 02-09-03 21:30

Kristian wrote:
> Jeg ønsker at lave nogle "kunstbilleder" som er lidt grovkornede i
> det.. Er svaret at bruge en højere iso-film? Billederne skal tages
> udenfor...

Det er mange år siden jeg har ekspermiteret med "kornbilleder" og
da var det i S/H hvor jeg brugte hurtig film og ændrede i fremkaldelsen,
derved kunne kornene styres rimeligt. Jeg kan ikke huske hvordan
det var, men gå på biblioteket og lån nogle "gamle" fotobøger eller
find nogen i foretninger der handler med brugte bøger, det er tit
beskrevet.

> Hvordan med lukkehastighed og F-tal i den forbindelse?

Lukketid og blænder hænger altid sammen, hvis du ændre en af
delene ændres den anden automatisk for at give korekt eksponering.
Hvis du vil lave over eller undereksponerede negativer/filer skal du
tvinge apperatet til kun at ændre en af værdierne.

> Har læst i en fotobog at Lukkehastighed og F-tallet er tæt forbundet,
> men hvordan mærker man det i praksis..

Som jeg skrev ovenover, men læs nogle fotobøger indtil du forstår det,
det er meget enkelt, men virker forvierende indtil tiøren falder.
Pico

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-09-03 07:57

"Kristian" skrev...
> Jeg ønsker at lave nogle "kunstbilleder" som er lidt grovkornede i det..
Er
> svaret at bruge en højere iso-film? Billederne skal tages udenfor...

Hvis vi snakker farvefilm, er de i dag så finkornede at du
kun ved store forstørrelser kan se kornene.
Hvoe store skal dine kunstbilleder ende med at være?

> Hvordan med lukkehastighed og F-tal i den forbindelse?

Problemet med hurtige film er, at de kræver en
hurtig lukkertide eller lille blændeåbning. Nogle
gange er der simpelthen for meget lys til at kameraet
kan eksponere korrekt. I givet fald kan man dæmpe
lysgennemstrømningen med et gråt filter, som i
praksis svarer til at man har en langsommere film i.

> Har læst i en fotobog at Lukkehastighed og F-tallet er tæt forbundet, men
> hvordan mærker man det i praksis..

Det hele handler om fordobling og halvering.
At en ISO 400 film er dobbelt så lysfølsom som
en 200 ISO er til at gennemskue.
At en lukkertid som 1/30 sek tillader dobbelt så
meget lys at passerer som 1/60 er også til at gennemskue.
At det samme gælder for blænden er lidt mere kryptisk, men
f.eks. blænde 8 tillader altså dobbelt så meget lys at
trænge igennem som blænde 11. Således svarer hvert
blændetrin til en fordobling (blænde op fra 8 til 5,6) til en
fordobling af det indtrængende lys.
1/500 sek blænde (F) 5,6 giver altså den samme mængde
lys til filmen som 1/250 F8 eller 1/125 F11 osv.
I praksis betyder det at hvis du bruger en 200iso film, som
kræver 1/250 sek F8 for at eksponeres korrekt, kan du
med en 400iso film tage det samme billede på 1/500 F8
(eller 1/250 F 11)

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply