Problemer med kun at have EN kunde i et fi~
Fra : Klaus Jensen

Dato : 13-09-03 21:37

I en tråd i dk.forbruger, som jeg ikke kan finde ud af at linke til, skrev
Carsten Riis:

>Når du kun arbejder for ét firma, så kan skattevæsnet vurdere at der er
>tale om et arbejdsgiver/lønmodtager-forhold
>Det betyder, at du skal aflevere dit skattekort til firmaet. Det betyder
>så at de skal trække skat, ATP og hvad der ellers er.

Det fik mig lige til at stoppe et øjeblik...

Jeg har fuldtidsjob, men har også ved siden af mit eget firma, hvor jeg
laver noget programmering - i min sparsomme fritid. Og pt er det så relativt
meget, jeg har sagt nej til at tage andre opgaver ind. Derfor ser dette
firma ud til at blive det eneste,. jeg fakturerer i år.

Er det et problem? Eller ville det kun være et problem, såfremt jeg ikke
havde fuldtidsarbejde "ved siden af"?

- Klaus

Fra : Henrik Hansen

Dato : 14-09-03 20:54

Hej Klaus!
I vurderingen ligger også hvorvidt du arbejder for egen risiko - i
forbindelse med ansvar, sygdom o.l., får stillet f.eks. arbejdsplads til
rådighed .

Det er ikke et helt firkantet system, der tages højde for foretagender som
kun kan have én kunde ad gangen.

MVH

Henrik

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 15-09-03 10:01

"Klaus Jensen" <no@tospam.com> wrote

> [...]
> firma ud til at blive det eneste,. jeg fakturerer i år.
>
> Er det et problem? Eller ville det kun være et problem, såfremt jeg ikke

Jeg mener der kan være et problem i realtion til kildeskatteloven.

Du er så nært tilknyttet til din ene "kunde", at kan opfattes som et
ansættelsesforhold.

Når skattemyndighederne er så ivrige efter at få folk ansat, skyldes det, at
de så ikke løber så stor en risiko for ikke betalte restskatter fra din
side.

- Jan

Fra : Jimmy

Dato : 15-09-03 12:47

"Jan Bang Jensby" <jbj@promax.dk> wrote in message

> Jeg mener der kan være et problem i realtion til kildeskatteloven.
>
> Du er så nært tilknyttet til din ene "kunde", at kan opfattes som et
> ansættelsesforhold.

Hvad sker der rent konkret, når de vurderer dette?
Klarer man dialogen per brev eller skal man ind til dem og snakke?

Er de lydhøre overfor argumenter?

Skal man betale ekstra skat osv. af det allerede udbetalte honorar fra den
ene kunde?

Mvh
Jimmy

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 15-09-03 15:06

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote

> [...]
>
> Er de lydhøre overfor argumenter?
>
> Skal man betale ekstra skat osv. af det allerede udbetalte honorar fra den

Jeg vil mene, at det beror på en konkret vurdering/forhandling.

- Jan

Fra : alexbo

Dato : 15-09-03 18:34

"Jimmy" skrev

> Skal man betale ekstra skat osv. af det allerede udbetalte honorar fra den
> ene kunde?

Det har ikke noget med skat at gøre, det er den samme uanset hvordan man
arbejder.
Forøvrigt har man jo ikke betalt skat af et udbetalt honorar, man betaler
en a`conto skat.

Det man ikke ønsker fra myndighedernes side er, at hele den lange række af
beskyttelse af lønmodtagere der er.
Opsigelsesvarsel, ferie, sygeløn, arbejdstider, arbejdsmiljø, osv.
Bliver undermineret af, at firmaer blot antager "selvstændige.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jimmy

Dato : 15-09-03 18:41

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> Opsigelsesvarsel, ferie, sygeløn, arbejdstider, arbejdsmiljø, osv.
> Bliver undermineret af, at firmaer blot antager "selvstændige.

Jeg har godt nok ikke set den drejning før, at det er for at beskytte de
arbejdende fra grumme virksomheder!

De selvstændige, der rammes af T&S på grundlag af kun een kunde føler sig i
hvert fald ikke beskyttet.

To personer, en lønmodtager og en selvstændig, laver det samme og får det
samme i løn.
Den selvstændige kan trække en hel række ting fra og får således et langt
større rådighedsbeløb i forhold til lønmodtageren.

Som jeg ser det er det for at undgå en skævdeling i samfundet.

Mvh
Jimmy

Fra : alexbo

Dato : 15-09-03 19:50

"Jimmy" < skrev

> Som jeg ser det er det for at undgå en skævdeling i samfundet.

Det er sådan set også rigtigt, man ønsker ikke en masse løsarbejdere, uden
det sikkerhedsnet som lønmodtagere har.

Det ville jo være noget nemmere for en murermester, der har et skiftende
antal murere ansat, afhængig af opgavemængden.
Han kunne bare hyre nogle "selvstændige" murere, han slipper for at betale
ferie, sygeløn, forsikring, og alt andet, det skal murerne selv sørge for.
Kommer de til skade, er det ikke hans ansvar.
Det er fuldstændig som i de gode gamle dage.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jimmy

Dato : 15-09-03 22:10

> "Jimmy" < skrev

> Det er sådan set også rigtigt, man ønsker ikke en masse løsarbejdere, uden
> det sikkerhedsnet som lønmodtagere har.

Jeg taler om en økonomisk skævdeling.

Jeg tror også din antagelse er korrekt, men mine revisorere og bekendte har
kun snakket om det økonomiske aspekt.

> [...]
> Kommer de til skade, er det ikke hans ansvar.
> Det er fuldstændig som i de gode gamle dage.

Jep - Synes jeg egentligt lyder som en fin ide.
Der er jo ingen der tvinger folk til at blive selvstændige.

De har nogle fordele, som lønarbejdere ikke har og dertil også nogle
ulemper.

Mvh
Jimmy

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 16-09-03 20:00

Klaus Jensen wrote:

> [...]
> meget, jeg har sagt nej til at tage andre opgaver ind. Derfor ser dette
> firma ud til at blive det eneste,. jeg fakturerer i år.

Kan være et problem,
især hvis du ønsker at bruge de særlige skatteregler for selvstændige,
herunder VS-ordning, hvor du ved opsparing på seperat konto kan udjævne
skat med aconto 30%, og senere hæve pengene til lavere skat end 62%.

Men det skriver du intet om, så dette er rent gætteri.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Klaus Jensen

Dato : 16-09-03 23:28

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message
> [...]
> herunder VS-ordning, hvor du ved opsparing på seperat konto kan udjævne
> skat med aconto 30%, og senere hæve pengene til lavere skat end 62%.

Jeg benytter ingen særlige skatteordninger.

Fra : JørgenE

Dato : 22-09-03 23:57

> [...]
> firma ud til at blive det eneste,. jeg fakturerer i år.
>
> Er det et problem? Eller ville det kun være et problem, såfremt jeg ikke

Jeg har tidligere svaret på tilsvarende - 3 firmaer er minimum - der skal
være overskud eller udsigt til det, omsætningen er ligegyldig de 3
indbyrdes, og de 3 må ikke være i samme koncern, og du skal selv have de
remedier du bruger, bestemme hvornår du kommer og går (spørg mig ikke
hvorfor, hos os er det kunderne der ønsker mig at komme f.eks. kl 15 på
mandag). Du skal selv tilrettelægge dit arbejde - så dine opgavestillere må
ikke bestemme over dig. At de gør det i alle andre forhold, som en ordre de
vil have leveret på mandag kl. 7 er ok, hvis du har et større firma, men
ikke et mindre forstår jeg ikke, men sådan er vores mærkelige system.

Mvh. JørgenE
(revisor)