Skærme
Fijala 3554
SXGA eller UXGA skærm?
Fra : Martin Gamwell Dawid~

Dato : 20-09-03 23:37

Jeg overvejer seriøst at købe en Dell laptop, men er i tvivl om hvilket
display jeg skal vælge.

Jeg kan vælge mellem tre:
* WXGA: 1280*800
* WSXGA: 1680*1050
* WUXGA: 1920*1200

Jeg overvejer kun de to sidste, og umiddelbart virker det for mig mest
fornuftigt at vælge det display med højest opløsning, da man så kan se mest
på skærmen af gangen -- f.eks. mest kildetekst, hvis man programmerer,
større regneark, etc.

Skærmen er i alle tilfælde 15,4". Jeg har ikke kunnet finde mål på skærmen,
men har regnet mig frem til, at det svarer til ca. 20,5cm x 33cm.

Maskinen skal hovedsageligt bruges til tekstbehandling, programmering,
etc. -- og måske lidt spilleri.

Spørgsmålene:
1) Er der nogen der har erfaring med så høj opløsning (1920*1200) på denne
størrelse skærm, da jeg er er bekymret for om det hele bliver lidt for småt?
2) Virker skalering af skærmfonte i WindowsXP godt nok til at det måske
alligevel ikke er noget problem?

På forhånd tak for hjælpen.

/Martin

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 21-09-03 13:22

On Sun, 21 Sep 2003 00:37:11 +0200, "Martin Gamwell Dawids"
<john@doe.com> wrote:

> [...]
>2) Virker skalering af skærmfonte i WindowsXP godt nok til at det måske

Jeg har i lang tid brugt en IBM A21p med 15" og 1600*1200, hvilket
passede mig ganske glimrende.
Det var min arb. maskine og blev ikke brugt til spil.

Min nuværende IBM T40 er også 15" men med 1400*1050, som også fungerer
godt. Men det hænder at jeg savner det extra areal.

mvh
Jesper \
mvh
Jesper \
København

Slet det med STORE bogstaver for at svare via mail.

Fra : Martin Gamwell Dawid~

Dato : 21-09-03 22:26

Et tillægsspørgsmål:

3) Hvordan performer spil i WUXGA (1920x1200) med et Geforce FX Go 5650 med
128MB?

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-09-03 23:39

"Martin Gamwell Dawids" <john@doe.com> skrev i en meddelelse
> [...]
småt?
> 2) Virker skalering af skærmfonte i WindowsXP godt nok til at det måske

Well, jeg har en Dell i8500 og WSXGA: 1680*1050, Det er en ganske ok
opløsning til alm windows brug osv, jeg har så lige gamet lidt need for
speed 2 og toca race driver i 1024*768, det kørte sgu fint nok :) men nej
jeg ved ikke hvordan den vil performe med FX kortet, men min gf4 4200 klarer
det sgu godt 8975 i 3DMark 2003 og 2.2 p4 :) - men lad endelig være med at
få den store opløsning, jeg har hørt at folk havde probs med at læse tekst
på den, jeg havde også overvejet det nøje med de opløsninger, men efter jeg
hørte det med 1920*1200 så stod det helt klart for mig at jeg skulle have
1680*1050

Peter Jensen

Det er ikke min rigtige email adresse, den kommer ikke ud på newsgroup mere,
for meget spam :|