Skærme
Fijala 3554
Paneltype, kan man ikke måle sig frem?
Fra : The Amazing Grace

Dato : 18-09-03 19:15

Hej alle, Dr.Ralph ikke mindst:

Jeg købte i sommer en L1910B, og har både før og efter købet fulgt
debatten her i gruppen. Der er jo total usikkerhed om paneltyper i
LG-skærme, og det er forbandet...

Jeg er rigtig tilfreds med min L1910B, men jeg har så heller ikke kunnet
sammenligne seriøst med andre TFT-skærme.

Jeg må indrømme, at det irriterer mig grumt at jeg ikke kan være sikker
på at der er S-IPS i kassen, uanset hvor tilfreds jeg er med billedet!
For jeg valgte L1910B fordi det fremgik af LGs oplysninger at den var
med S-IPS-panel.

Men, og det er mit spørgsmål: Det må da være muligt at måle ret enkelt,
når nu det fremgår af debatten, at S-IPS og MVA har meget forskellige
karakteristika. Både kontrast, lys og betragtningsvinkel er forskellig
når man sammenligner S-IPS og MVA.

Jeg er godt klar over, at den vigtigste forskel på de to teknologier er
responstiden, eller rettere hvordan de håndterer levende billeder, men
et setup med en god lysmåler burde vel afgøre spørgsmålet bare udfra
kontrast, lys og betragtningsvinkel:

F.eks., hvis lysstyrken er faldet så-og-så-mange procent x grader fra
vinkelret, så er det S-IPS, ellers er det MVA.

Eller er der skjulte fælder her?

VH

Mads Hansen

--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 18-09-03 21:28

Jeg kender ikke til nogle målemetoder for dette.

Af vores dikussioner herinde vil du kunne erfare, at debatten og viden
generelt om panel typer indenfor TFT er på så ringe et niveau, at jeg slet
ikke tror nogle endnu har tænkt på målemetoder til dette - men det burde da
kunne laves.

Du vil stadig se de velrespekterede EDB blade, som "Alt om data" "datatid"
"pc world" (både i Usa, Uk og DK), "PC Pro" (I UK), PC Magazine (I USA),
helt undlade at komme ind på panel typer, når de anmelder og vurdere TFT
skrærme. Kun meget få af dem ved overhovedet, hvor afgørende panelet er for
billedkvaliteten på en TFT - og burde derfor slet ikke have lov til at
arbejde med TFT skærme anmeldelser, men sådan er der jo så meget - verden
vil snydes, for den KAN snydes - grundet bla. dovenskab, uvidenhed og
hovmod.

Folk, der stoler på disse velrenommerede tidsskkrifter, vil ofte købe
katten i sækken - og fælde dom over TFT'en - som bla. den uvidende Sune på
www.hardwaretidende.dk gjorde så flot - så flot at hans domsfældelse over
TFT skærme blev citeret i Politikens PC sektion.

Så èn fjer bliver let til 10 høns, og dette forårsaget af ren uvidenhed i
dette tilfælde.

Men hvis farverne på din TFT står rent, klart og præcist - og du ikke
oplever nævneværdigt "trail/slør" i spil - så er der god grund til at tro,
at du sidder foran en TFT med IPS panel.

For lige at aflive en anden udbredt misforståelse - når man oplever en TFT
ikke kan følde med i spil, så er det man ser IKKE ghosting, men trail/slør.
Ghosting er noget helt andet.

Men at det ligner spøgelser, når man ser det i flere lag, det er så noget
helt andet.
Men ghosting hedder det blot ikke.

--
Kind regards/Venlig Hilsen