Aktier
Fra : == J E N S ==

Dato : 20-09-03 22:45

Hej.
Jeg købte 10 september 2001 100 stk NEG MICON aktier til kurs 167.
Efter faldet af højhusene i Amerika, raslede aktiekursen ned , som alt
andet.
Jeg købte 100 stk. yderligere i foråret til kurs 57.

Nu siger en ven til mig at jeg skulle ha solgt de første 100 stk. for så
bagefter at købe dem igen.

Det er tre års reglen jeg tænker på, for med den første portion får jeg et
kurstab som jeg kan føre med videre til jeg sælger igen.

Er der nogen som er inde i reglerne, eller er tre års reglen afskaffet.
På forhånd tak.

Venlig hilsen
Jens

Fra : Bamse

Dato : 21-09-03 00:00

nej, du skulle ha' shortet NEG i stedet for

Fra : Henrik

Dato : 21-09-03 17:12

> [...]
> kurstab som jeg kan føre med videre til jeg sælger igen.
>
> Er der nogen som er inde i reglerne, eller er tre års reglen afskaffet.

Du kan kun modregne tab i aktier, som du har ejet i over 3 år, med gevinst i
aktier du også har ejet i over 3 år. Men du har jo ikke ejet dem i 3 år
endnu.

Henrik

Fra : Freddy Nielsen

Dato : 27-09-03 19:45

Hej jens

Gevintser/tab på aktier ejet midre end 3 år opgøres efter aktie for aktie
princippet, hvilket betyder, at hvis du idag sælger 100 stk. NEG, så
beregnes den skattemæssige avance(tab) udfra kurs 167, altså de først købte.
Hvis ikke du har solgt dine aktier inden bør du inden den 10.09.2004. (3 års
grænsen) overveje et skattesalg, idet du så kan fremføre dit tab til
modregning i andre gevinster på aktier ejet under 3 år. Der er ingen
tidsbegrænsning på denne fremførselsret.

Hvis din ejertid overstiger 3 år løber du ind i andre regler og der kan ikke
modregnes hen over 3 års grænsen.

Så indtil videre har du ikke gjort noget skattemæssigt forkert.

mvh
Freddy