Mailspørgsmål
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-09-03 11:50

1.
I Entourage på MacOS 9 havde jeg et vindue, som kunne vise, hvorledes
afhentning og afsendelse af post skred frem. Der var også en Stop-knap.
Mail i MacOS X er i den henseende temmelig primitiv.

Jeg har samlet noget materiale til afsendelse inkl. nogle billeder og
har sat afsendelse igang. Først nu ser jeg, at det en meget stor pakke,
som vil være belastende for modtageren at hale i land. Men der er ingen
fortrydelsesmuligheder. Det kører og kører. For mig er det ikke noget
stort problem. Jeg kan sagtens lave noget andet imens. Min (indtil nu)
gode bekendt sidder med en almindelig Windowsmaskine.

2.
En nyhed er, at når jeg vedlægger et billede til afsendelse, vil
billedet komme synligt frem i tekstvinduet i steedet for at stå med navn
og ikon. Ligeledes hvis jeg vedlægger en pdf. på én side, vil
mailvinduet vise den åbne pdf.side. Hvis pdf-en derimod er på flere
sider, vil den kun vise sig som ikon og navn.
Det var langt mere tilfredsstillende og håndterligt, dengang vedlagte
filer var noget, som var opremset i et oversigtsvindue. Er der ingen
mulligheder for at styre den slags?

Hvorfor kommer Apple dog ud med et mailprogram, der forekommer at være
dybt primitivt i forhold til de gængse standarder? Når jeg får råd til
at opdatere Officepakken til OS X, vil jeg alvorligt overveje at gå
tilbage til Entourage.

Ove Steen Smidt

Fra : Terje Rydland

Dato : 21-09-03 12:00

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> stort problem. Jeg kan sagtens lave noget andet imens. Min (indtil nu)
> gode bekendt sidder med en almindelig Windowsmaskine.

Cmd-0 (Meny: Vindu -> Vis Aktivitetsvisning (på norsk))

> [...]
> dybt primitivt i forhold til de gængse standarder? Når jeg får råd til
> at opdatere Officepakken til OS X, vil jeg alvorligt overveje at gå

Apple dreier seg om enkelhet. Det er langt vanskeligere å designe noe
som er elegant og inneholder det du har bruk for heller enn å bare
inkludere alt mulig.
Det er det som for meg er den viktigste forskjellen mellom Apple og MS
når det gjelder design. MS bare pøser på med funksjonalitet uten å tenke
på om man trenger det eller ikke, mens Apple prøver å avveie hva man
faktisk har bruk for. Det Apple forsøker å få til er langt vanskeligere
enn det MS forsøker på. Når resultatet er vellykket (og det blir det
neste alltid når de får litt tid på seg) får man virkelige et godt
system (som f.eks. OS X).

Terje

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-09-03 14:50

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> [...]
> enn det MS forsøker på. Når resultatet er vellykket (og det blir det
> neste alltid når de får litt tid på seg) får man virkelige et godt

Jeg er enig i, at MS overlæsser sine programmer med funktioner, som
(ikke mindst i Word) er slået til som default, så at man må bruge en
masse ulejlighed med at findde ud, hvordan man slår dem fra.
Lige nu er Apple faldet i den modsatte grøft, hvor det er svært at
ffinde ud af, hvordan man får aktiveret elementære funktioner.

Ove Steen

Fra : Jonas Voss

Dato : 21-09-03 12:17

Ove Steen Smidt wrote:

> I Entourage på MacOS 9 havde jeg et vindue, som kunne vise, hvorledes
> afhentning og afsendelse af post skred frem. Der var også en Stop-knap.
> Mail i MacOS X er i den henseende temmelig primitiv.

Tryk æble+0 og du får et aktivitetsvindue frem med mulighed for at se
status for afsendelse/modtagelse samt mulighed for at stoppe
aktiviteter.

[...]

> Det var langt mere tilfredsstillende og håndterligt, dengang vedlagte
> filer var noget, som var opremset i et oversigtsvindue. Er der ingen
> mulligheder for at styre den slags?

ctrl-klik på billedet i meddelelsen, og vælg 'vis som ikon'.

"One's never alone with a rubber duck."

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-03 14:15

> [...]

> opdatere Officepakken til OS X, vil jeg alvorligt overveje at gå tilbage

Apples programmer er enkle, elegante og brugervenlige. Det er noget helt
andet end primitivt. Tænk, at de kan lave en browser med fire ikoner, og
det er alt, man har brug for. Det er da elegant. Se på Netscape 7.1 til
Windows. Den ligner betjeningspanelet i en Jumbojet.
Du har fået svar på, at Mail kan det, du efterlyser. Jeg vil
bare sige, at hvis du vil have et mere avanceret Mail-program, så er der
en del andet end Entourage. Der er f.eks. Eudora, Powermail og den der
med det japanske navn. Prøv at se, om ikke et af de programmer tiltaler
dig mere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-09-03 14:50

> [...]

> dybt primitivt i forhold til de gængse standarder? Når jeg får råd til
> at opdatere Officepakken til OS X, vil jeg alvorligt overveje at gå

Tak for svar til alle. Se kommentar til Terje.
Men det er da lidt frustrerende at skulle føle sig som novice igen efter
at have brrugt 12 år på at komme til at føle sig nogenlunde erfaren.
Jeg ved godt, at der er nogle, der er ret ligeglade med, at Machjælp er
tung at danse med. Men når man lige sidder og har travlt med sit arbejde
og støder ind i et problem, kunne det dog være bekvemt med adgang til
nogle hurtige og velfungerende opslagsmuligheder. Til sidstnævnte
problem kommer man f.eks. ingen vegne, hvis man går til mail-hjælp og
søger på ordet "stop". Det kan enhver amatørbygget pdf-manual klaree
bedre.

Venlig hilsen

Ove Steen