Hvad hedder denne murstenstupe?
Fra : Lars Jakobsen

Dato : 21-09-03 11:43

Er der en her der kan oplyse mig hvad denne (se
<http://hjem.get2net.dk/stagis-jakobsen/hus/mursten.jpg>) mursten hedder
samt evt fabrikat og forhandler (gerne en forhandler der har en "god" pris).

Mvh Lars [4040]

Fra : THS NIEL

Dato : 21-09-03 13:06

"Lars Jakobsen" <***FJERN***l.jakobsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> <http://hjem.get2net.dk/stagis-jakobsen/hus/mursten.jpg>) mursten hedder
> samt evt fabrikat og forhandler (gerne en forhandler der har en "god"

Det er en gul maskinstrøget. Kan være fra Wevers eller Randers Tegl. Var
meget almindelig i 70'erne. Er sikkert brændt i olieopvarmet ovn - og derfor
kan det blive svært at finde en sten, der matcher helt, da der nu brændes
med naturgas. En mursten koster ca. 3,25-3,50 næsten uanset hvor du køber
den. Der er næsten ingen konkurrence i Danmark, da de fleste store
teglværker har samme ejer.

Tag dit billede (eller bedre en mursten) med ned i dit lokale trælast (ikke
Slivan, Bauhause m.v.). De kan enten fortælle dig stenens oprindelse, især
hvis dit hus er et typehus - for så er materialet sikkert kendt, ellers kan
de sende en konsulent fra et teglværk ud til dig. Han kan fortælle dig
præcis hvilken sten det er - og ikke mindst om den kan matches.

/Thomas

Fra : Lars Jakobsen

Dato : 23-09-03 21:32

"THS NIEL" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> "Lars Jakobsen" <***FJERN***l.jakobsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> pris).
>
> Det er en gul maskinstrøget. Kan være fra Wevers eller Randers Tegl.
KLIP

Hej THS, tak for dit svar. jeg sendte Wewers en email og de svarede prompte
at de vil sende mig en vareprøve. Jeg syntes selv at den ligner "Wewers
Maskinsten (WT 302), hulsten".

mvh Lars

Fra : Mari

Dato : 21-09-03 23:15

> [...]
hedder
> samt evt fabrikat og forhandler (gerne en forhandler der har en "god"

Den hedder gul flammet maskinsten (måske med grønne aftegninger).
Hvis dit hus er 'gammelt', kan stenene være produceret på Borup Teglværk
i Skævinge, som jo ikke er så langt fra 4040.
Det teglværk blev nedlagt i slutningen af 60'erne...... men det havde
samme ejere
og administration som
Orebo Teglværk
i Dianalund http://www.orebotegl.dk/ der igen producerer mursten.

Det ser ud som om der er grønne aftegninger i flammerne, og
netop Orebo Teglværk er begyndt at producere disse igen.

/Mari

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-09-03 23:24

Mari wrote:

> Det ser ud som om der er grønne aftegninger i flammerne, og
> netop Orebo Teglværk er begyndt at producere disse igen.
>
> /Mari

Det gjorde Wewer også: "Maskinstrøgne m/grønligt spil" i 60'erne.
Jeg mener dog at disse var en smule mere hårdtbrændte end disse
ser ud til.

--
Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige
forberedelser mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Mari

Dato : 21-09-03 23:42

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse
> Det gjorde Wewer også: "Maskinstrøgne m/grønligt spil" i 60'erne.
> Jeg mener dog at disse var en smule mere hårdtbrændte end disse
> ser ud til.

Det skal jeg ikke kunne sige - så godt kender jeg ikke produktionerne,
tænkte blot at der blev handlet mere lokalt tidligere - end nu.

De ser ikke så grønflammede ud på
http://www.mur-tag.dk/producenter/wewers/wt302_illustration.htm
men det kan jo sagtens være, at de producerer andet, end hjemmesiden
illustrerer.

/Mari