Hindbær
Fra : id

Dato : 21-09-03 08:57

Hej

Vi skal have planted nye hindbær, og mangler forslag til en rigtig god og
robust sort

Mvh.

Id

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 21-09-03 11:29

id wrote:
> Vi skal have planted nye hindbær, og mangler forslag til en rigtig
> god og robust sort

Prøv at se her http://www.dueplant.dk/frugtbuske.html
Det der står om "torne" på hindbær er bare nogle lidt stive børster, der er
helt uden betydning.
Du skal ikke regne med at alle planteskoler fører alle de nævnte sorter.
Men der er mange gode råd om dyrkning på nettet.
Jeg plantede for et par år siden Algonquin. De er fine, masser af bær, men
bliver høje (ca. 2 meter). Efter råd her i gruppen klippede jeg toppen af om
efteråret. Men det er en kraftig plante. Du skal påregne at så høje sorter
skal bindes op.
Autumn Bliss er meget solgt, men jeg kender ikke til kvaliteten.

Held og lykke med projektet.

Poul Erik

--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 21-09-03 11:34

Poul Erik Jørgensen wrote:
> Algonquin
> Du påregne at så høje sorter skal bindes op.

Binder man lavere sorter op?

PE

Fra : Preben Andersen

Dato : 21-09-03 12:36

"Poul Erik Jørgensen" <NNN88@os.dk> wrote in message

> Binder man lavere sorter op?

Binde op er vel så meget sagt, men det er en god idé at plante mellem et par
udspændte ståltråde i ca. 1 meters højde og ca. 50-75 cm. mellem trådene. Så
står rækken godt.
I øvrigt bør du ikke beskære i toppen om efteråret, vent til foråret så har
du overblik over de skader, frosten har forårsaget.

mvh
Preben

Fra : Jokum

Dato : 21-09-03 21:34

> Prøv at se her http://www.dueplant.dk/frugtbuske.html

Det kan godt være det er et dumt spørgsmål, men hvad er et skud? Er det
simpelthen bare en gren? Eller er det selve stammen som står i jorden?

Min hindbær har et lille nyt skud (det som jeg ville kalde for et skud) som
titter fra nede fra roden.

Slår jeg op i ordbogen står der at et skud også kan være en knop... Hvad er
en knop så? jeg troede det var den som blev til blomsten.. Nu er jeg
temmelig forvirret

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-09-03 21:56

"Jokum" <jokum@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Min hindbær har et lille nyt skud (det som jeg ville kalde for et skud)
som
> titter fra nede fra roden.

Det, du beskriver, er et skud
Et skud er begyndelsen til nye kviste eller grene - en knop er en blomst,
som endnu ikke er foldet ud.
Jeg kan godt forstå, du blev forvirret.

Hilsen Inger

Fra : Jokum

Dato : 21-09-03 23:29

> Det, du beskriver, er et skud
> Et skud er begyndelsen til nye kviste eller grene - en knop er en blomst,
> som endnu ikke er foldet ud.
> Jeg kan godt forstå, du blev forvirret.

Ja, men der er jo også aflæggere og den slags.

men et skud kan både skyde fra jorden (roden) og fra en gren (så den blir en
kvist) ?

Mht. min hindbær plante, så har den kun båret ét hindbær denne sæson..
Derfor regner jeg ikke med den skal klippes ned, selvom den er 1 meter. Jeg
nøjes med at klippe de gule blade af forneden.

Jeg synes det er en dårlig ide at klippe en hindbær plante ned, specielt når
man kun har een som jeg. Jeg vil meget hellere se om jeg kan dele
skudet/aflæggeren fra hovedplanten, således at jeg får 2 hindbær planter..
Men jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal gribe det an..

Fra : Anette

Dato : 21-09-03 23:44

Jokum <jokum@yahoo.com> wrote:
> [...]
> kan dele skudet/aflæggeren fra hovedplanten, således at jeg får 2
> hindbær planter.. Men jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal gribe det

Hejsa Jokum
Jeg ved heller ikke en dyt om hindbær, men det ved mine hindbær ikke,- så de
klarer sig fint
Er der plads nok omkring din plante laver den masser af rodskud - det har
mine to planter gjort og nu - 3 år gamle, har jeg delt dem i ca 15-18
planter og sat dem på række.
Første år var også en trist affære her , men allerede andet år var der
rigeligt både til hyggespiseri og til feks marmelade, der smager af sommer

De gamle grene har jeg først klippet af når de nye skud begynder at titte
frem , så er det ret nemt at se hvilke der ikke har tænkt sig at sætte skud
og hvilke der ikke har. Glemmer man nogle af de gamle døde grene, så sker
der jo ikke noget ved det , udover at det ser lidt rodet ud.

/ Anette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-09-03 07:20

"Anette" <anette@snotmail.com> skrev i en meddelelse

.. Glemmer man nogle af de gamle døde grene, så sker
> der jo ikke noget ved det , udover at det ser lidt rodet ud.

- og dog: gamle skud giver som regel mindre bær, og man fjerner dem for at
undgå sygdomme.
Så man "bør" fjerne dem, selv om det gør ondt helt ind i hjertet.
Omvendt er der vel grænser for, hvor stor risikoen for sygdomme er de første
par år.

Hilsen Inger

Fra : Jokum

Dato : 22-09-03 08:12

> [...]
> og hvilke der ikke har. Glemmer man nogle af de gamle døde grene, så sker
> der jo ikke noget ved det , udover at det ser lidt rodet ud.

Men hvordan deler du de nye skud væk? Jeg kan nemlig ikke forstå hvordan de
er sat sammen nede under jorden... Du skal vel ind med en lille kniv eller
noget, og så skære den fra.. Men hvor langt nede i jorden stikker sådan et
lille skud?

Fra : Anette

Dato : 22-09-03 16:55

Jokum <jokum@yahoo.com> wrote:
> [...]
> hvordan de er sat sammen nede under jorden... Du skal vel ind med en
> lille kniv eller noget, og så skære den fra.. Men hvor langt nede i

De fleste af udløberne på mine planter havde rødderne lige under overfladen,
med en enkelt lidt tykkere rod tilbage til "moderplanten". Nærmest lidt ala
de udløbere jordbærplanter laver , bare under jorden. Nye skud på de gamle
rødder kan du nemt se når du forsigtigt graver planten fri.
Det er ikke så svært at se hvad der er hvad når man graver planterne fri og
de er ikke sarte. Jeg fik knækket et par af de tykkere rødder, og de planter
hang med bladene de første par dage, men nu ser de ud til at trives fint.

/ Anette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-09-03 17:56

On Sun, 21 Sep 2003 22:56:02 +0200, "Inger Pedersen"
<inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>som
>
>Det, du beskriver, er et skud
>Et skud er begyndelsen til nye kviste eller grene - en knop er en blomst,
>som endnu ikke er foldet ud.

Det er dog kun en _blomsterknop_ som bliver til en blomst. En
'almindelig' knop bliver senere til et skud

>Jeg kan godt forstå, du blev forvirret.

Enig - og det er ikke nemt at forklare på skrift - det er nemmere når
man kan vise det i virkeligheden.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 22-09-03 22:33

Jokum wrote:
> Min hindbær har et lille nyt skud (det som jeg ville kalde for et
> skud) som titter fra nede fra roden.

Da den skyder fra roden, er den et rodskud.

PEJ

Fra : Susanne

Dato : 22-09-03 15:52

Ville bare lige informere om, at Søren Ryge Petersen i forrige udgave af
Politiken Lørdag roste hindbærsorten Autumn Bliss til skyerne fordi den var
så modstandsdygtig mod alle slags småkryb. Grunden er at den får bær
relativt sent (her i september) og ikke midt på sommeren. Bærrene skulle
vist være en anelse mere syrlige men til gengæld større og "fejlfrie".

Mvh.
Susanne.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-09-03 21:37

Susanne <klmn2000@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> relativt sent (her i september) og ikke midt på sommeren. Bærrene skulle
> vist være en anelse mere syrlige men til gengæld større og "fejlfrie".

Den mand er også 'vild med bøftomater'. Jeg har en klar formening om
efterårshindbær og tornfrie brombær, at de kun er en skygge af den
oprindelige smag.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jokum

Dato : 22-09-03 22:16

> Den mand er også 'vild med bøftomater'. Jeg har en klar formening om
> efterårshindbær og tornfrie brombær, at de kun er en skygge af den
> oprindelige smag.

Bare fordi man er god til havearbejde behøves man ikke have god smag.. Jeg
mener... se på ham og så ryger han pibe og spiser sikkert snustobak..

Fra : Helle Skoett

Dato : 22-09-03 23:15

"> Bare fordi man er god til havearbejde behøves man ikke have god smag..
Jeg
> mener... se på ham og så ryger han pibe og spiser sikkert snustobak..

aajh, nu må I holde op. Manden kan godt sige noget fornuftigt, selvom der er
andre gode grunde til at rynke på næsen over ham.
Og jeg er helt enig med hans artikel om autumn bliss.
Måske fordi jeg som sejler *altid* er ude på havet, mens hindbær og jordbær
hygger sig hjemme i haven.
Det tog jeg konsekvensen af for to somre siden, og mejede mine gamle
hindbær-planter ned. Istedet købte jeg to potter autumn bliss og to potter
golden fall (nu bliver jeg i tvivl om fall er rigtigt. De er gule og kommer
om efteråret ligesom de andre - golden er helt rigtig!)
Sidste sommer var der rigeligt med bær til min daglige hyggegåtur i haven,
og i år er det bare helt vildt. Der er så mange bær!
De er store, perfekte, røde - og gule og uden en eneste orm, så det er bare
at plukke og spise, plukke og spise, fryse ned osv.
De smager ikke ganske som sommerhindbær - smagen er ikke helt ligeså intens,
men de er ikke syrlige, med mindre man plukker dem for tidligt. Og de smager
godt. De gule, golden fall, smager meget sødt med en mild hindbærsmag. De er
også flotte og meget dekorative.
De er lette at have med at gøre: når vinteren er slut, klipper man alle
grene af nede ved jorden. Det er nemlig på den måde, man forsinker dem til
efteråret. Man kan sagtens prøve at lade et par af årets grene blive
stående, så får man sommerhindbær, men på forårets skud kommer der
efterårsbær - så der er mulighed for en lang sæson.
Dét vil jeg jo ikke have - jeg vil have hele braget, når sejlerferien er
slut.
Det har jeg sandelig også fået - foreløbig i en måned, og klimaks er ikke
nået endnu. Der er stedse flere bær på hver dag. (i øjeblikket er der over 2
litermål fyldt hver dag)
Jeg er helt vild med mine hindbær - og de fire potter kostede omkring 120
kr. tilsammen - det er en investering, jeg er rigtig glad for.

--
jordnær hilsen
helle s

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 22-09-03 22:36

Preben Riis Sørensen wrote:
> Den mand er også 'vild med bøftomater'. Jeg har en klar formening om
> efterårshindbær og tornfrie brombær, at de kun er en skygge af den
> oprindelige smag.

Hvad den herre har været vild med i tidens løb, er ikke småting.
Jeg tog også hans begejstring for Autumn Bliss med et gran salt.

Men han er da meget underholdende.

PEJ

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-09-03 16:57

Poul Erik Jørgensen <NNN88@os.dk> skrev i en

> Hvad den herre har været vild med i tidens løb, er ikke småting.
> Jeg tog også hans begejstring for Autumn Bliss med et gran salt.
>
> Men han er da meget underholdende.
>
> PEJ

Jeg har ikke spor imod manden, og ser alt det der har med have og rejser at
gøre, men hans havesnak med mennesker der ikke er haveinteresserede kan jeg
godt undvære....ligesom bøftomater og efterårshindbær. Men smag og behag er
forskellige, og kan efterårshindbær gøre nogen glade skal det være dem vel
undt.

At de er sunde og ormefri, kan også være en stakket glæde, hvis man har
solsorte. Og min søster siger at BIER (ikke hvepse) sidder og 'gnaver' i
dem, kan det passe?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Helle Skoett

Dato : 24-09-03 00:19

> At de er sunde og ormefri, kan også være en stakket glæde, hvis man har
> solsorte. Og min søster siger at BIER (ikke hvepse) sidder og 'gnaver' i
> dem, kan det passe?

næ, det har jeg ikke oplevet. solsortene har spist mine ribs og spiser de
gamle æbler om vinteren. Og det under jeg dem gerne. Men de spiser ikke mine
efterårshindbær, og det gør bierne heller ikke - måske de hellere vil have
alle de sankthansurt, der står lige ved siden af.
Den gule sort hedder i øvrigt fall gold...

--
jordnær hilsen
helle

Fra : Ejnar Zacho Rath

Dato : 24-09-03 18:18

Preben Riis Sørensen skrev:
> At de er sunde og ormefri, kan også være en stakket glæde, hvis man har
> solsorte. Og min søster siger at BIER (ikke hvepse) sidder og 'gnaver' i
> dem, kan det passe?
Bierne kan faktisk godt finde på at hente "sukkervand" fra hindbær og
f.eks. også blommer. Det giver en noget særpræget farve på honningen.

I langt de fleste tilfælde er det dog hvepse, men ser der.

Vh
--
Ejnar Zacho Rath
Hobbybiavler

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-09-03 19:28

Ejnar Zacho Rath <post@besvares.ej> skrev i en
> [...]
> f.eks. også blommer. Det giver en noget særpræget farve på honningen.
>
> I langt de fleste tilfælde er det dog hvepse, men ser der.

Hvordan gnaver man hul i et hindbær med et sugerør?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ejnar Zacho Rath

Dato : 24-09-03 19:52

Preben Riis Sørensen skrev:
> Ejnar Zacho Rath <post@besvares.ej> skrev i en

> Hvordan gnaver man hul i et hindbær med et sugerør?
Hvis det er biernes "snabel", du tænker på, kunne det være, at bærret i
forvejen er beskadiget. Eller at skallen er tynd nok, til at bierne kan
lave et hul.

--
Ejnar Zacho Rath