Belysning på badeværelse
Fra : rick

Dato : 20-09-03 14:01

Hej i gruppen,

Jeg bor på kollegie og på badeværelset er installeret en lampe, som ikke
ligefrem er så fornem

Jeg kunne godt tænke mig at gøre et eller andet ved det, men lampen synes
muret i væggen, så der er vel ikke så meget at gøre. Lampen er placeret ved
siden af spejlet, som er ret upraktisk.

Som pære bliver brugt en energisparepære, hvilket da også er godt
økonomisk, men belysningen virker blå/grøn, som om der mangler den rødlige
tone.

Som minimum kunne jeg derfor godt tænke mig at bruge en anden pære. Nogen,
som har et godt forslag til en pære, der er varmere i farven?

Er der nogen, der måske har andre ideer til, hvad man kunne gøre med
lampen, så det ser lidt hyggeligere ud?

Det er måske lidt svært at forestille sig. Derfor har jeg lagt et billede i
dk.binaer med overskriften "Belysning dk.fritid.hus-og-have".

Hilsen rick...

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-03 18:30

anvend en pære (lavenergi) med energimærkning A fra en af de kendte
fabrikanter så får du automatisk en vamere "farve" (de koster så også lidt
mere)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-09-03 20:11

<23> wrote in message news:3f6c8e8d$0$32476$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> anvend en pære (lavenergi) med energimærkning A fra en af de kendte
> fabrikanter så får du automatisk en vamere "farve" (de koster så også lidt
> mere)

Nej, om pæren har energiklasse A. Har intet med Farvetemperaturen og
farvegengivelsen at gøre...

Dårlige lysstofrør eller kompaktrør har ofte en lav farvegengivelse, eller
RAR index.. Jo højere jo bedre. 100 er det højeste.. Det angiver hvor godt
pæren gengiver de naturlige farver.. Farvetemperaturen (kelvin) er hvordan
selve lyset ser ud.. fra koldt hospitalhvidt omkring 5000K til varmt
sterinlys 2000K

se evt på www.a-paere.dk

Fra : Jane

Dato : 20-09-03 20:59

rick skrev i <news:Xns93FC98C77971Arickcool22hotmailcom@212.97.206.85>:

> Som minimum kunne jeg derfor godt tænke mig at bruge en anden pære.
> Nogen, som har et godt forslag til en pære, der er varmere i farven?

Jeg kan godt lide "softtone orange", men måske kan du nøjes med
en gul. Den rosa er meget markant, men opvejes måske af blå fliser.

Hvis du går til et større byggemarked og kigger i deres pæreafdeling
kan du som regel se et eksempel tændt.

http://www.philips.dk/InformationCenter/NO/FPressRelease.asp?lArticleId=2196&lNodeId
= http://shor.ter.dk/948729674

Jane