EL-ledninger
Fra : Ann

Dato : 19-09-03 21:27

Jeg bor i et hus fra 1928 og bygget dobbelt så stort i 1960, og vi er i
familien kommet til at diskutere, hvor gammelt el-systemet er.
I 1928: installerede man da el med ledninger omgivet af stof?
De ledninger der stikker ud af mine kontakter er én tyk kobbertråd omgivet
af plastik. Hvor gammelt er det ca.?
Kan man regne med, at de ledninger vi ser i kontakterne er den samme slags
som ligger i vøggene i hele huset?

På forhånd tak

Ann

Fra : Jens Petersen

Dato : 19-09-03 22:01

On Fri, 19 Sep 2003 22:27:26 +0200, "Ann" <an67@ofir.dk> wrote:

>Jeg bor i et hus fra 1928 og bygget dobbelt så stort i 1960, og vi er i
>familien kommet til at diskutere, hvor gammelt el-systemet er.
>I 1928: installerede man da el med ledninger omgivet af stof?

Ja, gummiisoleret med stof yderst.

>De ledninger der stikker ud af mine kontakter er én tyk kobbertråd omgivet
>af plastik. Hvor gammelt er det ca.?

I faste installationer har man altid brugt massive kobbertråde,
plastisoleringen kom vel en gang i 50'erne.

>Kan man regne med, at de ledninger vi ser i kontakterne er den samme slags
>som ligger i vøggene i hele huset?

I 1928 bestod elinstallationen af ét lampested og én stikkontakt i
hvert rum, hvis i har mere end det nu er det sikkert nyere.

Hvis der er gamle ledninger tilbage i dele af installationen er det
nok en god idé at få dem skiftet til plastisolerede.

--
Jens callto://jensep

Karl Marx was not as funny as his brothers.

Fra : //zigge

Dato : 20-09-03 01:19

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis der er gamle ledninger tilbage i dele af installationen er det
> nok en god idé at få dem skiftet til plastisolerede.

Plidder pladder!
Hvis i er i tvivl om hvorvidt ledningerne er i forsvarlig stand så få en
elektriker til at gå installationen igennem. Men hvis i ikke har problemer
med at HFI-relæet slår ud eller at der er løse ledninger der hænger ud rundt
omkring er der intet at frygte. De gamle stofledninger er fuldt ud i
overensstemmelse med stærkstrømsloven og lige så sikre som nye kabler. Det
forholder sig endda sådan at de ældre installationer, der består af jernrør
med løse ledere i er mere gnavesikre overfor skadedyr end de moderne (plast)
installationer i beboelser.

Mvh
//zigge

Fra : Ann

Dato : 20-09-03 08:12

"file://zigge" <ziggeFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> elektriker til at gå installationen igennem. Men hvis i ikke har problemer
> med at HFI-relæet slår ud eller at der er løse ledninger der hænger ud

Der er ikke og har ikke været problemer med strømmen i huset i de 9 år, vi
har boet her.

Tak for hjælpen til jer begge.

Ann

Fra : Jens Petersen

Dato : 20-09-03 08:54

On Sat, 20 Sep 2003 02:19:14 +0200, "//zigge" <ziggeFJERN@privat.dk>
wrote:

> [...]
>med løse ledere i er mere gnavesikre overfor skadedyr end de moderne (plast)

Nu kan jeg forstå at der ikke er problemer i den pågældende
installation, men hvis der er stofledninger i et lampested er
isolationen ofte mere eller mindre smuldret bort.

Jeg er da mest tryg ved plastisolerede ledninger, og hvis man trækker
nye ledninger i rørene ligger de jo stadig i stålrør.

Men måske er der allerede nye ledninger i hele huset, vi ved det ikke,
vi formoder bare.

--
Jens callto://jensep

Tighten it until it cracks, then back off a half turn...