Underlaget til perlesten
Fra : Lars

Dato : 19-09-03 21:07

Jeg har fjernet et blomsterbed på ca. 50 m2 for at forlænge min indkørsel.
Dvs. jeg pt har 50 m2 bart "jordområde".

Jeg vil lægge perlesten på området og mener at have hørt, at der først skal
stabilgrus under.

Spørgsmål: Hvorfor kan man ikke bare kaste et ordentligt lag perlesten
(10-15 cm) direkte på jorden (som evt. er stampet grundigt forinden)?

Mvh.
Lars

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-09-03 21:38

On Fri, 19 Sep 2003 22:06:30 +0200, "Lars" <lars@no-spam.nn> wrote:

> [...]
>
>Spørgsmål: Hvorfor kan man ikke bare kaste et ordentligt lag perlesten
>(10-15 cm) direkte på jorden (som evt. er stampet grundigt forinden)?

Så tykt et lag perlegrus er ikke nemt at gå i.

Ukrudt kommer nemmere fra et underlag af jord end fra et af stabilgrus.

Selv om der stampes grundigt vil perlegruset sandsynligvis lettere
'sætte sig' i jord end stabigrus.

Hvis du skal have bilen ind i det nye stykke så skal der stabilgrus
under - 10-20 cm vil jeg tro. (Det er der nok folk som ved bedre end
jeg).

Hvis du kun skal bruge det nye stykke til at gå på og lign., så er
løsningen med perlegrus muligvis udmærket, men i længden bliver det
noget juks (og 'længden' her er nok ikke mere end nogle få år.)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Lars

Dato : 20-09-03 13:58

> Hvis du skal have bilen ind i det nye stykke så skal der stabilgrus
> under - 10-20 cm vil jeg tro. (Det er der nok folk som ved bedre end
> jeg).

Hej Mads

Tak for dit svar. Jeg har tidligere lagt stabilgrus under perlesten, og
synes bare at resultatet er, at de store sten fra stabilgruset "trænger" og
til toppen af perslestenene. Kan man undgå det?

Lars

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-09-03 15:04

On Sat, 20 Sep 2003 14:57:48 +0200, "Lars" <lars@no-spam.nn> wrote:

>Tak for dit svar. Jeg har tidligere lagt stabilgrus under perlesten, og
>synes bare at resultatet er, at de store sten fra stabilgruset "trænger" og
>til toppen af perslestenene. Kan man undgå det?

Jeg er ikke sikker, men jeg tror det hjælper meget hvis stabilgruset
bliver vibreret grundigt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 20-09-03 18:49

Mads Lie Jensen wrote:

> Jeg er ikke sikker, men jeg tror det hjælper meget hvis
> stabilgruset
> bliver vibreret grundigt.

Den er god nok Mads. Det er det der skal til.

--
Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige
forberedelser

Fra : Anders

Dato : 21-09-03 21:17

"Lars" <lars@no-spam.nn> wrote in message news:<3f6c4e9f$0$13177$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

> [...]
> synes bare at resultatet er, at de store sten fra stabilgruset "trænger" og
> til toppen af perslestenene. Kan man undgå det?

Du skal bare anvende stabilgrus med nogle mindre sten i f.eks. 0-16 mm

mvh

Anders Rasmussen
Flemmings Containertransport
www.flemmings-container.dk