indstilling af varmestyrring til gasfyr
Fra : Mette Pedersen

Dato : 19-09-03 18:58

Hjælp

Vi har lige fået installeret gasfyr, med varmestyrring. Men noget går
galt. Måske har vi indstillet det forkert.

Styringen hedder: Vaillant vrc 410, med udeføler.

Vores problem er at cirkulationspumpen kører hele tiden, men der er ikke
varme på radiatorerne. Indetemp. er sat til 20`gr.

Er der nogen der godt inde i indstilling af denne model. ?

hilsen
gas.tumperne

Fra : Thomas Jensen

Dato : 20-09-03 07:11

Hejsa.

Hvis din pumpe kører hele tiden, lyder det som om din styring kører
vinterdrift som den skal.

Hvis du lige fortæller hvilket fyr fra vaillant du har, kan jeg nemt sige
dig hvad du skal tjekke for at få varme på.

MVH Thomas

Fra : Paul-Reimer

Dato : 20-09-03 09:07

Hej Thomas

Har ligeledes fået et nyt Vaillant ecoCOMPACT VSC 126 fyr med omtalte
styring. Jeg har ingen problemer som sådan, nogle detaljespørgsmål jeg gerne
vil vide lidt om.
Eftersom du ser til at kende lidt til det, tillader jeg mig at stille nogle
spørgsmål jeg håber du måske kan hjælpe med.

Mit setup er en et-plans villa på 280 m^2 delt i to lejligheder. En på ca.
200 m^2 og en på ca. 100^2. Styringen måler kun udendørstemperatur da jeg jo
har en lejer sidende i den ene del af hust.

Jeg har ingen speciel "pumpestyring" til varmtvand og anvender således ikke
det program i styringen.

1) Hvilken erfaringsværdi har du til "spærretiden" på pumpen til
centralvarmen? Standard er den sat til 20 min?

2) Hvorledes konstaerer man at det ikke er et spørgsmål at hæve varmekurven
eller fremløbstemperaturen, men at ovenstående spærretiden skal sættes op
eller ned?

3) Kan det svare sig at programmere fyret til ikke at opretholde
vandtemperaturen natten over eller bruger det bare mere energi når vandet så
skal varmes op om morgenen?

4) Brænderen kan klare 10 KW, men nogle har anbefalet mig at sætte den ned
til 8 KW? Er det godt nok eller hvad siger erfaringerne? Nogle påstar at
skal den kunne kondensere må fyret ikke køre på for lav ydelse altså
eksempelvis under 6 KW.

5) Kedlen har fjernstyringsmulighed. Findes der mulighed for at slutte PC'en
til for eventuelt at udlæse diverse temperaturer og forbrugstal.

6) Nær jeg præver at udlæse antallet af driftstimer for rumopvarmning og
antallet varmtvand drifts timer kommer der ingen værdi ud. Kan den ikke give
den oplysning?

7) I vejledningen står der under de forskellige D-koder intet om antallet af
tænd og slut for hhv. varmtvand og rumopvarmingen. Kan man det?

Mange detaljer - håber på lidt hjælp hvis du kender noget til fyret og
styringen

Polle

Fra : Paul-Reimer

Dato : 20-09-03 09:08

Hej Thomas

Fra : Thomas Jensen

Dato : 20-09-03 12:12

"Paul-Reimer" <NoSpam_PRP@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har en lejer sidende i den ene del af hust.
>
> Jeg har ingen speciel "pumpestyring" til varmtvand og anvender således

Du mener nok brænderspærretid, - de 20 min er som udgangspunkt fint, man
ændrer kun på den tid ved "problem anlæg"

> 1) Hvilken erfaringsværdi har du til "spærretiden" på pumpen til
> centralvarmen? Standard er den sat til 20 min?

Du skal kun fokosere på din varmekurve for at få den ønskede
fremløbstemperatur.

> 2) Hvorledes konstaerer man at det ikke er et spørgsmål at hæve
varmekurven
> eller fremløbstemperaturen, men at ovenstående spærretiden skal sættes op
> eller ned?

Nej det kan det ikke, muligheden for at kedlen ikke laver varmt vand om
natten, bruges kun ved solvarme.Så lader man kedlen varme det varme
brugsvand hvis dette ikke er varmt nok når solen er oppe om formiddagen.

> 3) Kan det svare sig at programmere fyret til ikke at opretholde
> vandtemperaturen natten over eller bruger det bare mere energi når vandet

> skal varmes op om morgenen?

Hvis du kender varmetabet for dit hus, kan du præcis sætte kedelydelsen, men
regn med 50 watt pr kvm i godt isoleret hus, og op til 100 watt pr kvm i
ikke isoleret hus.
Hvis returvandet fra radiator til kedel er "koldt" nok så kondenserer
kedlen - ellers ikke.

> [...]
> til 8 KW? Er det godt nok eller hvad siger erfaringerne? Nogle påstar at
> skal den kunne kondensere må fyret ikke køre på for lav ydelse altså

Jeg tror ikke at den funktion bruges til noget i danmark.

> 5) Kedlen har fjernstyringsmulighed. Findes der mulighed for at slutte
PC'en
> til for eventuelt at udlæse diverse temperaturer og forbrugstal.

Det burde du kunne læse, D80 rumopvarmning i timer - D81
brugsvandsopvarmning i timer.

6) Nær jeg præver at udlæse antallet af driftstimer for rumopvarmning og
> antallet varmtvand drifts timer kommer der ingen værdi ud. Kan den ikke
give
> den oplysning?

Det er kun i installations vejledningen at alle diagnose og status koder er
at se, ikke i brugervejledningen.

Fra : Paul-Reimer

Dato : 20-09-03 16:20

Tak for svarene - har lige et spørgsmål mere samt lidt kommentarer længere
nede til dine svar.

Fyret kan sættes op til at måle på returvand og på fremløb. Mit er af
VVS-manden sat til fremløb er det korrekt og i givet fald hvad kunne jeg få
ud at målre på returløbstempersatur. Egentlig vil man jo sikre at
returtemperaturen er så lav som mulig ved tilstrækkeig rumvarme.

Lidt længere nede er der mere.

> [...]
> ændrer kun på den tid ved "problem anlæg"

> Du skal kun fokosere på din varmekurve for at få den ønskede

Vil det sige at man slet ikke anvender temperaturvælgeren reguleringen når
man har vejrkompenseringen tilsluttet eller har jeg misforstået noget.?

> [...]
> natten, bruges kun ved solvarme.Så lader man kedlen varme det varme
> brugsvand hvis dette ikke er varmt nok når solen er oppe om formiddagen.

Det vil sige at du mener jeg skal sætte den til at sikre varmt vand døgnet
rund?! Det luder underligt at det ikke koster mere end atr koble lidt fra
natten over?!

> [...]
> ikke isoleret hus.
> Hvis returvandet fra radiator til kedel er "koldt" nok så kondenserer

Mener man kan udlæse returvandstemperaturen. Hvad skal den under ideelle
forhold være?

> Jeg tror ikke at den funktion bruges til noget i danmark.

> PC'en
> >
> Det burde du kunne læse, D80 rumopvarmning i timer - D81
> brugsvandsopvarmning i timer.

Den viser kun "u 0"

> [...]
> give
> >
> Det er kun i installations vejledningen at alle diagnose og status koder

Sorry - du har ret.