Opsummering af ATI Radeon kort
Fra : Anders Bang

Dato : 19-09-03 18:52

Hej,

Er der nogen, som kender enside, der opsummerer (og også gerne benchmarker)
ATI Radeon 9500, 9500 Pro, 9600, 9600 Pro, 9700, 9700 Pro, 9800 og ja...
9800 Pro?

På EDBPriser.dk er der desuden et chipset kaldet 9600SE. Hvor kommer det ind
i sammenhæng med de ovennævnte chipset?

--
Anders Bang

To reply to author, please remove the part "remove-this" from the e-mail
address!

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-03 21:11

Anders Bang wrote:

> Er der nogen, som kender enside, der opsummerer (og også gerne benchmarker)
> ATI Radeon 9500, 9500 Pro, 9600, 9600 Pro, 9700, 9700 Pro, 9800 og ja...
> 9800 Pro?

Glem 9500 Pro, det er _udsolgt_.

Fra : povlhp@mail.home.ter~

Dato : 22-09-03 22:26

On 2003-09-19, Jens C. Hansen [Odense] <> wrote:

> Glem 9500 Pro, det er _udsolgt_.

Nej, ComputerCity har det på lager. Men deres bedste tilbud
er nok 9600 m 256MB RAM til 1299 kr. 9600 kortene kan overklokkes
ret meget uden varme og bøvl.

Fra : Brian Madsen

Dato : 20-09-03 05:24

> Er der nogen, som kender enside, der opsummerer (og også gerne
benchmarker)
> ATI Radeon 9500, 9500 Pro, 9600, 9600 Pro, 9700, 9700 Pro, 9800 og ja...
> 9800 Pro?

Lidt OT....

Jeg vil på det kraftigste anbefale Sapphire Radeon 9800 non-Pro. Har lige
købt det og flashet det med en Pro Bios. Og vupti - så kører det sgu' med
Pro core og memory clock hastighed. Kortet har kostet ~2600,- men yder som
et til +3500,-!!!!

Læs lidt mere om mod'et på
http://www.rage3d.com/board/showthread.php?threadid=33695811. Når man
flasher, skal man lige huske at dos4gw.exe filen fra et af linksene skal
inkluderes på disketten.

Det kort jeg har har Samsung RAM chips på, der er specificeret til 3,3 ns =>
300 MHz (600 MHz DDR). Lige nu kører de 337,50 MHz (default Pro hastighed).
Folk har haft held med at overclocke dem yderligere - så det er sgu' noget
godt RAM.

Selvom jeg kun har haft kortet i 2 dage er jeg allerede MEGET glad for det!

Mvh
Brian Madsen
Aalborg

Fra : SA

Dato : 20-09-03 13:14

> [...]
> Pro core og memory clock hastighed. Kortet har kostet ~2600,- men yder som

Man kan også købe et 9500 hos www.shag.dk .
For 1399,- garanterer han at det kan softmoddes til et 9700pro.
Så får man et kort der performer marginalt dårligere end et 9800 pro.

Would be my choice :)

PS: Han kan også udføre et hardware mod på kortet for 500 oveni, så er man
virkelig flyvende hæhæ.

Mvh.
Søren Andersen.

Fra : Mikkel Westh

Dato : 20-09-03 15:59

"SA" <soren@lerskov-andersen.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan også købe et 9500 hos www.shag.dk .
> For 1399,- garanterer han at det kan softmoddes til et 9700pro.
> Så får man et kort der performer marginalt dårligere end et 9800 pro.
>
> Would be my choice :)

Hvor kan man se en guide til hvordan man modder det?
Overvejer at købe nyt kort, men skal lige se på alle muligheder først.

Mvh. Mikkel

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 20-09-03 14:07

"Brian Madsen" <newsPLEASEREMOVETHIS@brisen.dk> skrev i en meddelelse
> benchmarker)
>
> Lidt OT....

> Det kort jeg har har Samsung RAM chips på, der er specificeret til 3,3 ns
=>

<Sniip>

Hvordan kender du timingen på RAM'ene?

Morten Holberg Nielsen

In an interstelaaarrr buuuurrssst im baaack to saaaveeee the uuuunivereerse!

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 20-09-03 14:56

"Morten Holberg Nielsen" <holberg19@ DELETETHIS ofir.dk> wrote in message

> "Brian Madsen" <newsPLEASEREMOVETHIS@brisen.dk> skrev i en meddelelse

> =>
>
> <Sniip>
>
> Hvordan kender du timingen på RAM'ene?

Der står som regel en talkode på, som angiver timingen.
---
Anders

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 20-09-03 14:09

"Anders Bang" <anders.bang@remove_this.post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
benchmarker)
> ATI Radeon 9500, 9500 Pro, 9600, 9600 Pro, 9700, 9700 Pro, 9800 og ja...

Det kan siges ret enkelt (og måske lidt groft). Jo højere produktnummer,
desto bedre performance. Pro, ja, det siger vidst sig selv.

Jeg vil råde dig til at glemme alt om SE modellerne. Erfaringer viser at de
ikke yder ret godt.

Fra : SA

Dato : 20-09-03 17:19

> Det kan siges ret enkelt (og måske lidt groft). Jo højere produktnummer,
> desto bedre performance. Pro, ja, det siger vidst sig selv.

Ja det er da en rigtig dårlig idé :)
Fx. performer 9500 bedre end 9600.
Og 9500 er godtnok langsommere end 9500 pro men kan som regel "moddes" til
et 9700 uden problemer, hvilket er 9500 pro IKKE kan.
9700pro er hurtigere end 9800 men sidstnævnte kan som regel clockes til
9800pro.

Ja det er rigtig overskueligt :D

> Jeg vil råde dig til at glemme alt om SE modellerne. Erfaringer viser at
de
> ikke yder ret godt.

Enig, i princippet. Dog kan mange modde deres 9800SE til 9800 (åbne de
sidste 4 pipelines), men har dog også hørt om exempler på at det ikke går
godt.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 20-09-03 17:45

> Ja det er da en rigtig dårlig idé :)
> Fx. performer 9500 bedre end 9600.
> Og 9500 er godtnok langsommere end 9500 pro men kan som regel "moddes" til
> et 9700 uden problemer, hvilket er 9500 pro IKKE kan.

Skal vi nu ikke for overskuelighedens skyld holdes os til kortenes
standardydelse? Ellers bliver det først forvirrende. Desuden er modning
af et 9500 lidt af en satsning da man risikerer at få et kort med alvorlige
grafikfejl.

> 9700pro er hurtigere end 9800 men sidstnævnte kan som regel clockes til
> 9800pro.

Ikke korrekt. 9800 kører med nøjagtig samme frekvens på VPU/RAM som et 9700
Pro, så i værste tilfælde vil det være lige så hurtigt og i nogle tilfælde
hurtigere.

/Claus

Fra : MKH1

Dato : 20-09-03 19:00

"Claus Rasmussen" <crasmussen@kampsax.dtu.dk> wrote:

> [...]
9700
> Pro, så i værste tilfælde vil det være lige så hurtigt og i nogle tilfælde

Efter at have surfet nettet tyndt for benchmark mellem 9700pro, 9800,
og 9800pro, kan jeg ikke give dig ret.
Hurtigst er 9800pro, derefter 9700pro, og så kommer 9800.
Alle kort er dog altid tæt på hinanden, men bruger man AA og AF,
er 9800 kortene stærkere. En god side som forklare lidt om forskellen
på 9700pro og 9800pro er:
http://anandtech.com/video/showdoc.html?i=1794

Martin.

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 21-09-03 10:34

"MKH1" <mkhenrichsen_@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Alle kort er dog altid tæt på hinanden, men bruger man AA og AF,
> er 9800 kortene stærkere. En god side som forklare lidt om forskellen

Hvordan kan du konkludere at 9800 ikke er hurtigere end 9700pro? Som du selv
skriver er linket jo kun en sammenligning af 9800Pro & 9700Pro.

Mit 9800 kort er hurtigere end 9700 Pro. Testet på to identiske maskiner,
ved brug af 3Dmark2K03.

Fra : MKH1

Dato : 21-09-03 13:08

> [...]
selv
> skriver er linket jo kun en sammenligning af 9800Pro & 9700Pro.

? Ja, linket er en sammenligning mellem 9700pro og 9800pro, med og uden AA
og AF,
og ved samme og egne clockfrekvenser.
Jeg nævnte ikke at der stod noget om 9800 på den side.
Jeg skrev derimod at jeg andre steder fandt at 9700pro var hurtigere end
9800.
Feks her
http://firingsquad.gamers.com/hardware/ati_radeon_9800_review/default.asp
Snippet fra side 2:
"In comparison to ATI's previous high-end product, the RADEON 9700 PRO, the
RADEON 9800 is pretty competitive. Since both graphics cores function at the
same clock frequency, fill rate is the same 2.6 Gigatexels/second on both
cards. The one difference lies in memory: the RADEON 9700 PRO ships with
310MHz DDR memory (620MHz effective) so it offers up to 19.8GB/sec of memory
bandwidth to the graphics core versus 18.6GB/sec in RADEON 9800. This gives
the RADEON 9700 PRO a slight performance advantage in most benchmarks when
both cards are operating at stock speeds."
Jeg har ikke selv lavet sammenligninger, men jeg tror nu mere på Firingsquad
end dig.

> Mit 9800 kort er hurtigere end 9700 Pro. Testet på to identiske maskiner,
> ved brug af 3Dmark2K03.

Tillykke. Mit 9800pro er hurtigst af alle

Martin.

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 21-09-03 14:06

> [...]
> both cards are operating at stock speeds."
> Jeg har ikke selv lavet sammenligninger, men jeg tror nu mere på

Hvofor den arrogante tilgang til tingene?

> Tillykke. Mit 9800pro er hurtigst af alle

Det kommer da i høj grad an på ramtimingen, systemet det sidder i,
producenten osv osv.

:-/

Flueknepperi.

Fra : MKH1

Dato : 22-09-03 20:06

> [...]

the RADEON 9700 PRO a slight performance advantage in most benchmarks when
both cards are operating at stock speeds."

Jeg har ikke selv lavet sammenligninger, men jeg tror nu mest på
Firingsquad...

> Mit 9800 kort er hurtigere end 9700 Pro. Testet på to identiske maskiner,
> ved brug af 3Dmark2K03.

Godt. Mit 9800pro er hurtigst af alle

Martin.

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 21-09-03 01:56

SA wrote:

> Ja det er da en rigtig dårlig idé :)
> Fx. performer 9500 bedre end 9600.

De første 9500 nonpro kunne moddes,men ATI fik det ret hurtigt lavet om,så
der findes ikke ret mange af dem mere

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 21-09-03 10:30

"SA" <soren@lerskov-andersen.dk> skrev i en meddelelse

> 9700pro er hurtigere end 9800 men sidstnævnte kan som regel clockes til
> 9800pro.

9700pro er ikke hurtigere end det 9800 kort jeg sidder med (ifølge
3Dmark2K3). Og jeg har ikke flashet bios eller noget.

Fra : Anders Bang

Dato : 20-09-03 20:01

> Jeg vil råde dig til at glemme alt om SE modellerne. Erfaringer viser at
de
> ikke yder ret godt.

OK, men hvad med DirectX 9.0 support. Har alle modellerne det eller er det
kun de nyere (9600 + 9800)?

/Anders

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 20-09-03 23:31

"Anders Bang" <anders.bang@remove_this.post1.tele.dk> wrote in message
> de
> >

> OK, men hvad med DirectX 9.0 support. Har alle modellerne det eller er det
> kun de nyere (9600 + 9800)?

Alle Radeon kort fra 9500 og opefter har DX9 support. Det gælder Pro såvel
som non-Pro og SE.
----
Anders