Forsikringstilbud til behandling på DSF's ~
Fra : Adam Rubin

Dato : 19-09-03 14:17

Nedenstående er sendt som åbent brev til bestyrelsen for Dansk Sportsdykker
Forbund

Mvh

Adam Rubin

--------------

Åbent brev til bestyrelsen i Dansk Sportsdykkerforbund

I et særnummer af Sportsdykkeren kan man læse, at der er indkaldt til
ekstraordinært repræsentantskabsmøde i Dansk Sportsdykker Forbund. Eneste
emne på dagsordenen er stillingtagen til et forslag om etablering af en
kollektiv forsikringsordning for medlemmerne af Dansk Sportsdykker Forbund.

Der må være tale om et meget vigtigt forslag, siden det berettiger til
indkaldelse af et ekstraordinært repræsentantskabsmøde. Som medlem af
Forbundet må det derfor være min pligt at sætte mig ind i indholdet af
forslaget, så jeg kan gøre min stilling op og deltage i debatten om
forslaget, uagtet at jeg ikke deltager på repræsentantskabsmødet.

Af tilgængeligt materiale om forslaget har jeg kun kunnet finde, hvad der
står i ovenfor nævnte særnummer af sportsdykkeren. Det havde været rart at
kunne læse den præcise formulering af forsikringsbetingelserne igennem, for
det er ofte de små nuancer i valg af formulering, der afgør kvaliteten af et
forsikringsprodukt.

Bestyrelsen opfordres derfor til at offentliggøre ordlyden af
forsikringsbetingelserne på forbundets hjemmeside.

Nuvel - så længe der ikke er andet materiale tilgængeligt, må jeg forsøge at
tage stilling på det foreliggende grundlag, og her følger min analyse af det
tilbudte:

Obligatorisk Grundforsikring

Den obligatoriske Grundforsikring indeholder to elementer; en livsforsikring
og en rednings-eftersøgnings- og behandlingsdel.

Lad os tage livsforsikringen først. En livsforsikring tegner man for at
sikre ens efterladte mulighed for at klare de økonomiske forpligtigelser man
er fælles om, og som man gennem sin indkomst er med til at finansiere.
Typisk vil en livsforsikring sikre at en ægtefælle/samlever får mulighed for
at blive boende i huset, beholde bilen osv, skulle den ene part gå hen og
dø.

Den tilbudte livsforsikring vil dække med et beløb på kr. 200.000, hvis jeg
skulle dø som følge af en dykkerulykke, hvis en række betingelser er opfyldt
(de betingelser kommer jeg tilbage til senere). Nu kan mine efterladte ret
beset være ligeglade med, om jeg dør ved en dykkerulykke, eller på en anden
tragisk måde. De vil under alle omstændigheder have de samme udgifter der
skal dækkes. Er det derfor vores vurdering at vi har behov for en
livsforsikring, ja så skal det altså være en livsforsikring der dækker,
ligegyldigt hvordan jeg vælger at dø, hvis den skal opfylde sit formål. De
livsforsikringer jeg kender til, er da derfor også meget liberale i måden de
lader folk dø på, uden det har indflydelse på udbetalingen af erstatning.
Min egen gruppelivsordning f.eks., tegnet via mit arbejde, har slet ingen
klausuler om hvordan jeg må dø, den konstatere bare at hvis jeg er død,
kommer pengene til udbetaling.

Min konklusion omkring livsforsikringen er derfor. Har jeg (mine efterladte)
brug for en livsforsikring, så skal den dække uanset måden jeg dør på. Jeg
bliver derfor nødt til at bevare min nuværende forsikring, uagtet at jeg
også er sikret under visse typer dykning gennem DSF. Har jeg ikke brug for
en livsforsikring der dækker under alle forhold, har jeg heller ikke brug
for en der dækker under dykning. Altså vil den tilbudte livsforsikring ikke
kunne opfylde nogle behov.

Så er der rednings-, behandlings- og eftersøgningsdækningen. Her er man
sikret med en forsikringssum på kr. 80.000 til at foretage redningsaktioner,
eftersøgning samt behandle dykkerskader. De nærmere kriterier fremgår ikke
af materialet.

Ser vi på, hvornår en sådan forsikring kunne være interessant, fremgår det
af skemaet på side 4 i særnummeret af Sportsdykkeren, at vi allerede i dag
er dækket for ovenstående i Danmark, Norden og EU. Det fremgår ikke nærmere
hvordan og af hvem vi er dækket, men mit gæt er, at det er hvor det gule
sygesikringskort gælder (i givet fald er EU lidt misvisende, men lad det
ligge). Der hvor vi vil have glæde af rednings-, behandlings- og
eftersøgningsforsikringen er derfor ved rejser uden for Europa. Da den
tilbudte forsikring kun dækker i tilfælde af (nogle) dykkerulykker bør man
under alle omstændigheder tegne en rejsesygeforsikring, der dækker transport
til medicinsk behandling, medicinsk behandling og hjemtransport ved alle
former for uheld og sygdom. En sådan forsikring dækker også under dykning,
og det mest udbredte på markedet er, at forsikringssummen er ubegrænset for
evakuering, behandling og hjemtransport. Du kan altså ikke undgå at tegne en
rejsesygeforsikring, og gennem den er du allerede dækket hvad angår
redning/evakuering og behandling.

Tilbage er så eftersøgningdækningen. Visse forsikringer tilbyder i dag en
sådan dækning, men vilkårene er meget lidt interessante for dykkere, i og
med det geografiske områder er begrænset meget, og en eftersøgning først kan
iværksættes efter 24 timer m.m. Om den tilbudte forsikring er bedre på disse
punkter fremgår ikke af materialet i Sportsdykkeren.

Sammenfattes ovenstående bliver min vurdering, at den obligatoriske
grundforsikring er stort set værdiløs. Livsforsikring kan ikke erstatte en
traditionel livsforsikring, og rednings-, behandlings- og
eftersøgningsdækningen kan ikke erstatte en rejsesygeforsikring. Holdes
dette op imod prisen på forsikringen på kr. 93 pr medlem, eller ved 8.192
medlemmer kr. 761.856 er min konklusion, at prisen på produktet ikke står
mål med indholdet.

Ser vi videre på den ulykkesforsikring, der er tilbudt afviger den fra andre
ulykkesforsikringer jeg kender til på tre måder: 1) Den progressive model
der er anvendt. 2) Definitionen af mengrader og 3) Dækning af
dykkerrelaterede sygdomme.

Hvis vi starter med den progressive model, så er basisforsikringssummen
lavere end på de fleste traditionelle ulykkes forsikringer. På en typisk
traditionel ulykkesforsikring haves en basissum f.eks. 1 mill. Ved mengrader
over 30% fordobles denne, således at forsikringssummen ved 100% invaliditet
er 2 mill. For den tilbudte er basissummen meget lavere, til gengæld vokser
den progressive dækning hurtigere.

Ser vi på mentabellen springer det i øjnene, at den tilbudte forsikring
tilsyneladende dækker med væsentligt højere mengrader end traditionelle
forsikringer. For sjovs skyld vil jeg prøve at sammenligne med min
ulykkesforsikring fra Codan. Den har en basisforsikringssum på kr.
1.000.000, og koster ca. kr. 1.000 om året. Dette er ca. samme pris som den
tilbudte forsikring med en basissum på 400.000 og dækningen ved 100%
invaliditet er den samme, nemlig kr. 2.000.000. Mon ikke den øgede mengrad,
bliver spist op af den lavere basissum?

Endelig er der dækningen af dykkerrelaterede sygdomme. Som det fremgår vil
alle typer men, man pådrager sig efter skader opstået i forbindelse med
dykning, være dækket. Dette er en rigtig god ting, og bedre end
traditionelle ulykkesforsikringer.

Tilbage i dette, snart alt for lange brev, er så lige at diskutere en ting
mere - nemlig under hvilke dykninger alle de tilbudte forsikringer gælder. I
særnummeret af Sportsdykkeren står der: ".under enhver form for dykning, der
er anerkendt af DSF." og "Der gives dog ikke erstatning i tilfælde, hvor den
tilskadekommende har overtrådt de gyldige retningslinier for dykning.". Se
dette bliver jeg ikke så meget klogere af. Jeg var ikke klar over, at DSF
anerkendte nogle former for dykning, men ikke nogle andre - og hvem er hvad?
Videre må jeg også stille mig spørgende overfor, hvad der menes med "gyldige
retningslinier for dykning"? Hvad gør at nogle retningslinier er gyldige,
mens andre ikke er? Skal man gætte ud fra hvad der mere står, peger det hen
imod noget med DSF's sikkerhedsregler. Hvordan disse så vil blive tolket i
en evt. tvist med forsikringsselskabet, tør jeg slet ikke gætte på, men jeg
kan ikke lade være med at tænke på en nyligt afsagt dom mod DSF, der ikke
tog udgangspunkt i, hvad jeg anser for synd fornuft.

Endelig kan jeg ikke lade være med at undre mig over den strategi
bestyrelsen har valgt for at få behandlet netop denne sag. Jeg har stor
respekt for det arbejde, bestyrelsen har lagt for dagen, for at få indhentet
tilbud på forsikringer. Uagtet hvad indholdet af forsikringerne så er, og
hvad jeg mener om dem, mener jeg ikke at det er af en sådan vigtighed for
Dansk Sportsdykker Forbund, at det berettiger til indkaldelse til et
ekstraordinært repræsentantskabsmøde. Behandling af sagen burde have væntet
til det ordinære møde næste forår. For mig at se er det spild af folks tid,
og Forbundets resurser. For det andet finder jeg markedsføringen af
forslaget i særnummeret af Sportsdykkren for usmagelig. De valgte
formuleringer som "Ja du læser rigtigt" og gentagelser af slagkraftige
afsnit om alle de avancerede dykformer der er dækket minder mig om den form
for markedsføring der benyttes i kuponnyheder og ligende "seriøse" organer.
Om teksten er udfærdiget af Kim Saaby og Stig Lyngby eller kun de kun har
bearbejdet forsikringsselskabets reklame kan jeg ikke gætte, men på mig er
det ikke tillidsvækkende. Det ville have klædt bestyrelsen, om man i det
mindste havde offentliggjort forsikringsbetingelserne sammen med
reklamematerialet.

Skal jeg summere op endnu engang så vil jeg anbefale at der stemmes nej til
forslaget om at lave en kollektiv forsikringsordning, på det ekstraordinære
repræsentantskabsmøde. Mine hovedargumenter er:

1) Livsforsikringen i basisdelen erstatter ikke en almindelig
livsforsikring, og er derfor værdiløs.

2) Hovedelementerne i rednings-, behandlings- og eftersøgningsdækningen vil
være dækket af en rejsesygeforsikring, som man alligevel skal have, når man
befinder sig i de områder af verden, hvor denne dækning er aktuel.

3) Forsikringen dækker kun under nogle former for dykning. Det er ikke klart
præciseret hvad der er gode eller dårlige former for dykning, og man vil
næsten altid kunne finde ting, der gør at man har tilsidesat nogle regler,
hvorfor der ikke udbetales erstatning.

4) Prisen på den obligatoriske grundforsikring virker høj, sammenholdt med
produktet. Den valgfri ulykkesforsikring ser ok ud, havde det ikke været for
problemet med definitionen af gode og dårlige dykninger.

Jeg håber bestyrelsen vil forholde sig til ovenstående, og jeg er sikker på,
at debatten på repræsentantskabsmødet også vil berører disse emner.

Godt møde

Adam Rubin

Medlem af Dansk Sportsdykker Forbund

Dette brev er offentliggjort på:

dk.fritid.dykning

Kreds-4's mailingliste

Samt sendt til bestyrelsen for Herlev Dykkerklub Jernlungerne

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-09-03 14:32

>bla bla bla...

Og det er kun en lille del af medlemmerne der får glæde af denne forsikring,
nemlig dem der er aktive i udlandet og ingen forsikring har i forvejen. Mit
gæt er under 10% af medlemmerne. EN sådan forsikring skal ikke være
obligatorisk men et tilbud.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Alan Olsen

Dato : 19-09-03 14:40

Hej alle DSF'er

Jeg kan også kun anbefale at stemme nej. Hvad Adam skriver i sit brev til
bestyrelsen kan jeg tilslutte mig.
Hvis jeg på nogen måde skal kunne accepterer end DSF forsikring skal den
være frivillig at tegne, og dække under alle omstændigheder. Ellers kan jeg
/ mine evt. efterladte ikke bruge forsikringen.

Mvh Alan Olsen
" Skabs-solo-dykker"

Fra : Henning

Dato : 19-09-03 14:57

> [...]
>eftersøgning samt behandle dykkerskader. De nærmere kriterier fremgår ikke
80.000,- rækker altså ikke ret langt til ex. en helikopter i
Rødehavet! Ligner samme tilbud som Gouda kører med,
http://www.gouda.dk/html/rejse_o_35/rejse.htm bortset fra at de dækker
op til 100.000,-
Hvorfor ikke lade det være frivilligt at folk, som rejser og dykker
udenlands, tegner denne forsikring?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Ruth Kjær

Dato : 20-09-03 06:48

Hvad skal jeg med endnu en forsikring?

Jeg - og sikkert de fleste andre - er jo allerede dækket på disse områder.

At forsikringen så samtidig ikke dækker i alle tilfælde - og man således
sikkert skal bevise, at man har dykket efter DSF's regler o.l. for at få
forsikringen udbetalt - gør den efter min mening fuldstændig ubrugelig.

De bedste hilsner

Ruth

Fra : Søren Arnvig

Dato : 20-09-03 08:48

"Adam Rubin" <adamrubin@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Nedenstående er sendt som åbent brev til bestyrelsen for Dansk
Sportsdykker
> Forbund
<snip>
> [...]
> medlemmer kr. 761.856 er min konklusion, at prisen på produktet ikke står

Ydermere, hvis forbundet selv opkrævede 93 kr. ekstra til en særlig
livsforsikringsfond, så kunne DSF dække hvert medlem med en
tilsvarende sum. Faktisk kunne vi miste 3-4 dykkere hvert år
uden at tabe penge. Statistikken siger at dette bliver en rigtig god
forretning.

Søren Arnvig

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 22-09-03 15:48

Jeg er på linie med de tidligere indlæg. Jeg undrede mig også en del over
sprog brug og den manglende information. Lige som jeg heller ikke er glad
for det obligatoriske i ordningen.

Hvis det er på den baggrund at DSF mener at klubberne skal kunne tage
stilling har de vist undervurderet emnet. Og så tænkte jeg at jeg hellere
måtte tjekke DSFs hjemmeside inden jeg brokkede mig alt for meget over
informationsniveauet og de har rent faktisk lagt de samlede betingelser ud i
et PDF dokument på hjemmesiden.

http://www.sportsdykker.dk/

Under nyheder eller på forsiden er der en historie om det ekstra ordinære
repræsentantskabsmøde og her er et link til en side med nogle PDF
dokumenter. Da jeg var inde og kigge var betingelserne det dokument uden
navn, men blot teksten "Filstr: 87.422k".

Men det ville under alle omstændigheder være rart hvis en eller anden fra
DSF, der har været med til arbejdet med forsikringen kunne kommentere
indlæggene i denne tråd. Jeg er sikker på at de har arbejdet hårdt og må
have overvejet mange af de ting som har været fremhævet i denne tråd.

mvh
Nikolaj Bech
Rødovre Sportdykker Klub (http://dykkerklub.dk)

Fra : Jens Olsen

Dato : 22-09-03 20:02

"Nikolaj Bech" <news@FJERNESnikb.dk> wrote in message news:<%YDbb.860$bR.806@news.get2net.dk>...
> [...]
> informationsniveauet og de har rent faktisk lagt de samlede betingelser ud i

Det er hård kost at læse forsikringsbetingelser,men heldigvis kan man
da få sig en griner ind i mellem. Paragraf 16 stk. 6

Forsikringen dækker ikke hvis forsikrede har benytte sig af et
rumfartøj.

Ok venner, I kan altså godt stille rumraketterne tilbage i garagen! Et
eller andet sted er der da noget komisk i at skrive den slags i fuld
alvor. Hvem finder dog på det.

Jens Olsen, Københavns Dykker Club ( kbhdyk.dk )

Fra : Allan Hansen

Dato : 22-09-03 22:21

"Jens Olsen" <jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ok venner, I kan altså godt stille rumraketterne tilbage i garagen! Et
> eller andet sted er der da noget komisk i at skrive den slags i fuld
> alvor. Hvem finder dog på det.

Øv så dækker den ikke skader under julefrokosten

Allan Hansen

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-09-03 22:40

> Øv så dækker den ikke skader under julefrokosten

Vi bliver vist også nød til at aflyse nytårsdykket.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk, http://bends.dk