Knap-rækkefølge i iDVD
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-09-03 09:44

Hejsa,

Jeg er ved at lave mit første projekt i iDVD, ét år efter jeg har købt
min maskine...

Jeg har placeret knapperne manuelt, da jeg har lavet mit eget tema, men
når man afprøver DVD'en, så er rækkefølgen knapperne bliver valgt i helt
hen i skoven. Jeg kan ikke finde ud af, hvordan man ændrer den
rækkefølge, men det kan men vel da godt?!?

Jeg har ligeledes forsøgt at bruge nettet til at rette knapperne ind,
men hvordan ændrer man det net? Hænger det sammen med det tema, som man
har valgt fra starten af og kan det ikke ændres?

Alt i alt virke iDVD temmeligt begrænset, men resultatet ser ganske
professionelt ud. Jeg håber bare jeg lige kan komme udover ovenstående
problemer.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-09-03 20:56

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg er ved at lave mit første projekt i iDVD, ét år efter jeg har købt
> min maskine...

He, he... står i præcis samme situation som dig. (I det er der er gået
er min Pioneer brænder så faldet med næsten kr. 1500,- ...for helvede
da

> [...]
> hen i skoven. Jeg kan ikke finde ud af, hvordan man ændrer den
> rækkefølge, men det kan men vel da godt?!?

Jeg har gjort det ved at rykke kanpperne lidt op og ned. Dvs. hvis en af
knapperne ikke kom i den rigtige rækkefølge var det typisk fordi iDVD
hvade sat den i rækken nedenunder. Hvis jeg så "løftede" denne knap op
virkede det som det skulle. Det sjove er så at man bagefter kan placere
den næsten samme sted som før, men nu virkede som den skulle... lidt
underligt. M.a.o. der skal nørkles.

Det net som du beskriver bruger jeg kun hvis jef har en film med
kapitelmærker. Disse kommer så i deres egen mappe og disse sider sætter
jeg op med net og uden overskrift.

Udover det problem du nævner har jeg også oplevet at knappernes tekst
ikke altid står på de mest hensigtsmæssige steder. Man kan jo som regl
ikke bruge at teksten står oven i kanppens billedklip.

.... ja og så var der lige den klassiske med at min første dvd blev lavet
i ntsc format. Jeg fik et mindre chok da jeg så billedkvaliteten. Med
med PAL blev det heldigvis perfekt.

Alt i alt synes jeg at iDVD er okay, men jo begræsninger er der, men det
gælder jo ofte om at lave noget der er enkelt, funktionelt og pænt,
hvilket iDVD godt kan.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Hans Jørgen Hvid

Dato : 23-09-03 23:34

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
>
> Alt i alt synes jeg at iDVD er okay, men jo begræsninger er der, men det
> gælder jo ofte om at lave noget der er enkelt, funktionelt og pænt,

Hvis du i vinduet "tilpas" vælger Titel/speciel og Knap/ledig plads,
kan du rykke rundt på både tekst og knapper som det passer dig. Dog tror
jeg ikke man kan flytte knapteksterne frit, der er vist kun de valg der
er under placering.
Mvh
Hans Jørgen Hvid

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-09-03 00:49

> [...]
> virkede det som det skulle. Det sjove er så at man bagefter kan placere
> den næsten samme sted som før, men nu virkede som den skulle... lidt

Det tænkte jeg nok. Jeg endte med at bruge et net til at placere
knapperne. Det blev ikke helt som planlagt, men det er ok.

> Det net som du beskriver bruger jeg kun hvis jef har en film med
> kapitelmærker. Disse kommer så i deres egen mappe og disse sider sætter
> jeg op med net og uden overskrift.

Jeg har lavet en række slideshows på DVD'en, som man skal kunne vælge
imellem. De er derfor jeg har flere knapper.

> Udover det problem du nævner har jeg også oplevet at knappernes tekst
> ikke altid står på de mest hensigtsmæssige steder. Man kan jo som regl
> ikke bruge at teksten står oven i kanppens billedklip.

Placeringen af teksten afhænger også af den template man startede med.
Det er i det hele taget lidt underligt

> ... ja og så var der lige den klassiske med at min første dvd blev lavet
> i ntsc format. Jeg fik et mindre chok da jeg så billedkvaliteten. Med
> med PAL blev det heldigvis perfekt.

Samme her... Min var også i NTSC, men jeg nåede dog ikke at brænde den.

Fra : SBX

Dato : 24-09-03 09:21

Jeg skal i gang med mit første projekt. Hvordan vælger man om det skal være
PAL eller NTSC

Søren

Fra : Hans Jørgen Hvid

Dato : 24-09-03 11:33

SBX <sbx@post7.tele.dk> wrote:

> Jeg skal i gang med mit første projekt. Hvordan vælger man om det skal
være > PAL eller NTSC > > Søren > > Du åbner Indstillinger og vælger
under Videostandard, men som regel har du allerede valgt i iMovie.
mvh Hans Jørgen Hvid

Fra : SBX

Dato : 24-09-03 16:28

Tak.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 24-09-03 16:48

Hans Jørgen Hvid <hj.hvid@teliamail.dk> wrote:

> Du åbner Indstillinger og vælger
> under Videostandard, men som regel har du allerede valgt i iMovie.

Hvad man har valgt i iMovie har ingen indflydelse på iDVD. Min iDVD
viller gerne ta' imod PAL materiale til en NTSC disk. Bemærk i øvrigt at
indstillingen kunne gælder nyoprettet iDVD projekter. Dvs. du kan ikke
ændre et eksisterende iDVD projekt fra NTSC til PAL ved at ændre
indstillingen. (Apple burde fixe dette så det default følger den landet
valgt i systemindstillinger.)

Fra : Hans Jørgen Hvid

Dato : 24-09-03 21:36

> [...]

> ændre et eksisterende iDVD projekt fra NTSC til PAL ved at ændre
> indstillingen. (Apple burde fixe dette så det default følger den landet

Det vidste jeg ikke, men jeg har nu heller ikke haft brug for det. Mit
DVD projekt består i at jeg er ved at lave mine feriebilleder om til DVD
ved at tilføje overgange og musik så vi kan flyde ud i sofaen og se dem
på TV. Men jeg er ved at læse iMovie3 & iDVD the missing manual, den
kommer omkring en masse.
mvh
Hans Jørgen Hvid

Fra : SBX

Dato : 25-09-03 16:38

Kan man stille med hvilken hastighed der skal brændes. Det virker som om, at
der kun brændes med 1x men brænderen skulle være 4x.

Søren