Erfaringer efterlyses.
Fra : Nellie

Dato : 19-09-03 02:10

Er der nogen her, der har præsteret at smide sådan cirka 50 kg på sådan
cirka ½ år?
Hvis..... vil jeg gerne høre om det, da det er hvad jeg står overfor at
VILLE lige nu.
Jeg er kvinde med en BMI på godt 40.
Hilsen Nellie

Fra : Anette

Dato : 19-09-03 10:21

"Nellie" <bente@lykkeland.dk...
> [...]
> cirka ½ år?
> Hvis..... vil jeg gerne høre om det, da det er hvad jeg står overfor at

Næppe, men aligevel lidt input:
På et halvt år vil jeg anse 30 kg for at være det maksimale, du kan forvente
at opnå. 50 kg vil nok tage et lille års tid...(forudsat at du altså holder
dampen oppe and giver det en rigtig skalle!!! ( Du tog dem vel heller ikke
på hurtigere?)

Held og lykke

Anette

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 19-09-03 16:48

"Anette" <NOTINTHISLIFE@MAIL.COM.NET> wrote in message

> Næppe, men aligevel lidt input:
> På et halvt år vil jeg anse 30 kg for at være det maksimale, du kan
forvente
> at opnå.

Det er nu ikke helt sandt. Jeg selv tabte på et tidspunkt, 30 kilo på 3 mdr.

> 50 kg vil nok tage et lille års tid...

Det afhænger jo at flere ting. Men for at få et sundt vægttab, skal man nok
indstille sig på at det er denne model man skal bruge, altså 50 kilo på 1
år.

> (forudsat at du altså holder
> dampen oppe and giver det en rigtig skalle!!!

Det hjælper altid.

> ( Du tog dem vel heller ikke
> på hurtigere?)

Nej, men det er jo en typisk ting hos folk der vil tabe sig, det skal være
nu. Hvad enten badesæsonen er kommet "bag" på os eller det er noget bryllup.

> Held og lykke
>
> Anette

Nicolai

Fra : hylander

Dato : 20-09-03 14:16

"Anette" skrev d. 19-09-03 10:21 dette indlæg :
> "Nellie" <bente@lykkeland.dk...

Jeg ved godt det kan var svært at tabe sig også når det er så mange
kilo men jeg tror faktisk godt jeg kan hjælpe dig prøv at kigge engang
på denne side ved den er på engelsk men håber det går.
www.herbalife4us.com
Bagefter kast et kig på denne side www.thermosuccess.com Hvis det har
fanget din interresse kan du skrive til mig på levsundt@webspeed.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 20-09-03 23:34

"hylander" <hylander.news@kandu.dk> wrote in message

> www.herbalife4us.com
> Bagefter kast et kig på denne side www.thermosuccess.com Hvis det har

Alt dette skal du holde fingrene væk, det er MLM fupkur.

Nicolai

Fra : mus

Dato : 19-09-03 15:50

50 kg på ½ år. der er ca 2 kg pr uge konstant gennem ½ år. Det tror jeg
næppe du finder nogen der har. Regn med ½ -1 kilo pr uge. Det tager tid selv
om man bare er så utålmodig og at smide 20 kilo på ½ år er jo bedre end at
stå stille eller tage på.

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 19-09-03 16:51

"mus" <spoi@sol.dk> wrote in message

> 50 kg på ½ år. der er ca 2 kg pr uge konstant gennem ½ år. Det tror jeg
> næppe du finder nogen der har. Regn med ½ -1 kilo pr uge.

Man siger, at man skal regne med ca. ½ kilo om ugen for et sundt vægttab.
Man jeg tror da bestemt, at der findes nogen der har haft et sådant vægttab.
Det er jo ikke et umuligt mål, men svært.

> Det tager tid selv
> om man bare er så utålmodig og at smide 20 kilo på ½ år er jo bedre end at
> stå stille eller tage på.

20 kilo på et halvt år er rigtig flot.

Nicolai

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 19-09-03 17:20

"Nellie" <bente@lykkeland.dk> wrote in message

> [...]
> cirka ½ år?
> Hvis..... vil jeg gerne høre om det, da det er hvad jeg står overfor at

Jeg synes ikke at du stiller nok spørgsmål. Der er mange med erfaring
herinde, som kan producere nogle gode svar, såfremt spørgsmålene er rimelig
præcise.

I forbindelse med BMI, skal man lige huske på, at det ikke tager højde for
knoglebygning og fysisk træning. Jeg selv har trænet styrektræning og
spillet amerikansk fodbold i mere 12 år og er rimelig muskuløs, udover at
jeg har kraftige knogler. Mit BMI er på 39,9. Hvis du har almindelig
knoglebygning og ikke dyrket motion, så kan du godt bruge den.

Hvorfor er det lige, at du VIL tabe 50 kilo på ½ år og ikke "bare" komme i
gang med vægttab? Jeg har tit oplevet, hvordan en for stor utålmodighed,
giver et kraftigt tilbagefald. Med realistiske mål, så er chancerne for
ødelæggende skuffelser også mindre.

Mht de 50 kilo, så er det muligt, men kræver hårdt arbejde. Både med motion
og kost. Og da et sådant vægttab vil blive kaldt et usundt vægttab, ville
jeg nok sørge for at blive jævnligt tjekket hos min læge.

Kort fortalt, så tabte jeg 30 kilo på 3 mdr. ved at træne 2 x 2 timer hver
dag. Det var altid 2 timers styrketræning og så var det enten 2 timers
kredsløbstræning (1 time på løbebånd, ½ time på trappemaskine og ½ på cykel)
eller 2 timers am. fodbold. Derudover, så sørgede jeg for at spise de fleste
af mine dagskalorier om morgenen, spiste grov-pitabrød med salat og kød i
løbet af dagen, så jeg var mæt og efter kl. ca 17, spiste jeg ingenting.
Nogle dage var rigtig hårde, da man var træt og udkørt, og der krævede det
rigtig meget disciplin at komme afsted. Også hjernen får sin energi fra
maden jo, og hvis maden er på et minimum af kulhydrater, så kan man mærke
det hurtigt.

Mht motion, er det godt at blande kredsløbstræning og styrketræning, da de
er et godt supplement til hinanden.

Og så lyt til din krop. Det er meget vigtigt, for det er hård kost at lave
sådan en omlægning.

Og jeg ved godt, at man har brug for en kiloangivelse for at tabe sig, men
prøv at lade være med at fokusere for meget/for tit på hvad vægten siger.
Motion kan kortvarigt få dit vægttab til at stagnere og så vil du risikere
at blive skuffet. Det drejer sig jo også om at få et sundere liv. Og er man
kommet i gang med at spise sundt og motionere, så har man faktisk vundet
"guld" i den første kamp og det skal man rose sig selv for.

Og så husk, at fordi man falder i eller kommer til at synde, så er alt det
du har lavet indtil da, ikke forgæves eller ødelagt. Men du er blevet en
erfaring rigere, og den skal man lære af og så fortsætte den gode stil man
har startet.

> Hilsen Nellie

Nicolai

Fra : Nellie

Dato : 19-09-03 20:38

"Nicolai Larsen" <g-l-a-d@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Jeg synes ikke at du stiller nok spørgsmål. Der er mange med erfaring
> herinde, som kan producere nogle gode svar, såfremt spørgsmålene er

Det var nu bevidst i et forsøg på at åbne for alle kommentarer.

> [...]
> jeg har kraftige knogler. Mit BMI er på 39,9. Hvis du har almindelig
> knoglebygning og ikke dyrket motion, så kan du godt bruge den.

Jeg er absolut kraftigt bygget, men har ikke dyrket motion siden jeg for 20
år siden blev mor for første gang.

> [...]
> gang med vægttab? Jeg har tit oplevet, hvordan en for stor utålmodighed,
> giver et kraftigt tilbagefald. Med realistiske mål, så er chancerne for

Tja, du nævner selv årsagen i et af dine andre indlæg, og det handler ikke
om badesæson.... ;)
Og jeg er bare topmotiveret, hvilket giver denne utålmodighed. Jeg er i
gang, men tænkte, at hvis nogen lå inde med nogle erfaringer, der fik det
til at bare lidt hurtigere, ville jeg gerne ha del i dem. Ellers er mine
nuværende redskaber: lavglukæmisk og rimelig fedtfattig kost samt daglig
motion ( 5,5 kg smidt på 5 uger)

> [...]
> og kost. Og da et sådant vægttab vil blive kaldt et usundt vægttab, ville
> jeg nok sørge for at blive jævnligt tjekket hos min læge.

Det bliver jeg allerede pga. for højt blodtryk, så det er jeg med på.

> [...]
> det hurtigt.
>
> Mht motion, er det godt at blande kredsløbstræning og styrketræning, da de

Imponerende! Som fuldtidsarbejdende enlig mor vil det niveau være umuligt
for mig, men jeg cykler hver dag mindst 45 min. og supplerer med gåture, når
jeg kan. Jeg har såmænd osse forsøgt mig i et fittnescenter, men kunne ikke
lide at komme der, og så er det jo ligesom ikke sagen.... alle de maskiner
var bare ikke noget for mig. Hvordan kan man lave noget, der ligner
styrketræning hjemme i sin egen stue, når ungerne langt om længe sover?

> Og så lyt til din krop. Det er meget vigtigt, for det er hård kost at lave
> sådan en omlægning.

Skal jeg nok.........

> Og jeg ved godt, at man har brug for en kiloangivelse for at tabe sig, men
> prøv at lade være med at fokusere for meget/for tit på hvad vægten siger.

Åhhhhhhh det er svært.........

> [...]
> kommet i gang med at spise sundt og motionere, så har man faktisk vundet
> "guld" i den første kamp og det skal man rose sig selv for.

Det vil jeg så gøre......

> [...]
> erfaring rigere, og den skal man lære af og så fortsætte den gode stil man

Jeg er jo ikke uerfaren mht. vægttab....... har vel tabt omkring 100 kg i
mit liv, desværre bare de samme om og om igen....så, jeg kender rumlen, men
denne gang skal det være. Måske skulle jeg overveje noget samtale ved siden
af, da min overvægt helt klart har (haft) karakter af
overspisningsproblematik...

Tak for din forklaring

Hilsen Nellie

Fra : Anette

Dato : 19-09-03 20:47

> [...]
> til at bare lidt hurtigere, ville jeg gerne ha del i dem. Ellers er mine
> nuværende redskaber: lavglukæmisk og rimelig fedtfattig kost samt daglig

Det lyder da bare helt perfekt! Du har jo styr på det! Og selv om det ikke
handler om badesæsonen, så kan du jo nok nå den

Anette

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 19-09-03 22:36

> Det var nu bevidst i et forsøg på at åbne for alle kommentarer.

Ja, det har du nok ret i. Så kommer der måske også nogle input, man måske
ikke lige havde tænkt på.

> [...]

> gang, men tænkte, at hvis nogen lå inde med nogle erfaringer, der fik det
> til at bare lidt hurtigere, ville jeg gerne ha del i dem.

Motivation er altid godt, men utålmod er knapt så godt. Men der findes altså
ikke nogle nemme eller hurtige løsninger. Der findes vedvarende løsninger,
men de kræver omlægning af sin livsstil og er i længden også mest optimalt.

> Ellers er mine
> nuværende redskaber: lavglukæmisk og rimelig fedtfattig kost samt daglig
> motion ( 5,5 kg smidt på 5 uger)

Det er jo et rigtigt godt resultat. Og det er bedre at have sådan et
vedvarende vægttab, end at have elevatorvægt.

> [...]
> for mig, men jeg cykler hver dag mindst 45 min. og supplerer med gåture,

Det kan jeg udemærket sætte mig ind i. Der er jo også mange måder at
motionere lidt ekstra på, de klassiske ved for eks. at tage trapperne, evt.
2 skridt op og 1 tilbage.

> Jeg har såmænd osse forsøgt mig i et fittnescenter, men kunne ikke
> lide at komme der, og så er det jo ligesom ikke sagen.... alle de maskiner
> var bare ikke noget for mig.

Det var ærgeligt, fordi det forholder sig sådan, at det er musklerne der
forbrænder fedtet. Så jo størrer muskelvolumen, jo bedre kapacitet til at
forbrænde fedt.

> Hvordan kan man lave noget, der ligner
> styrketræning hjemme i sin egen stue, når ungerne langt om længe sover?

Der skal man nok være opfindsom. Men har du et par håndvægte i en god
vægtklasse, så er det muligt. Men du kan træne armene med vægtene.
Armbøjninger, mavebøjninger, ned på hug og op igen. Brug evt. vægtene. Bare
du får trænet de store basismuskler.

> Åhhhhhhh det er svært.........

Ja, ved det.

> [...]
siden
> af, da min overvægt helt klart har (haft) karakter af

Ja. Jeg har også hørt mange steder fra, at man skal finde årsagen, hvad
enten den ligger i barndommen eller hvor den nu er. Men hvis man nu bare
godt kan lige kage for eks., er det også opstået et sted i psyken? Jeg tror
man glemmer, at nogle gange er der bare nogle usunde ting, man godt kan li'.
Overspisning er jo nok et psykisk problem.

Men nogle ting jeg har observeret er, at hvis man får en dårlig nyhed eller
lidt modgang, så får man lyst til noget sødt og det tror jeg er, som de
kloge siger, at da man var lille og var ked af det, så fik man tit noget i
den stil og så kan hjerne huske at man blev i godt humør. Og derfor når man
bliver ked af det, så husker hjernen, at der bare skal noget sødt til.

Og held og lykke.

Nicolai

Fra : Nellie

Dato : 20-09-03 16:28

> [...]
> vægtklasse, så er det muligt. Men du kan træne armene med vægtene.
> Armbøjninger, mavebøjninger, ned på hug og op igen. Brug evt. vægtene.

Ja, jeg må vel prøve mig frem...... rammer jeg de rigtige muskler, vil jeg
jo nok ikke være i tvivl om det...

> [...]
li'.
> Overspisning er jo nok et psykisk problem.

Stryg du roligt NOK, for det er så veldokumenteret efterhånden. Desværre
findes en egentligt officiel handlingsplan på området ikke, selv om der ikke
er tvivl om, at samtaleterapi vil være væsentlig mere hensigtsmæssig end
kostrvejledning i rigtig mange tilfælde. Men det er måske et økonomisk
spørgsmål...

> [...]
man
> bliver ked af det, så husker hjernen, at der bare skal noget sødt til.

For ikke at tale om virkningen af hormonet Oxytocin ( giver indre ro og
afslapning) som frigives ved kærlige berøringer, behagelige varme, lette
tryk. Samme effekt opnås, når vi spiser........... Og så er der også hele
serotoninproblematikken, og for slet ikke at tale om
insulin/blodsukkerforholdet.
Det er svært at vide, hvad der er biologi og hvad der er psykologi, men jeg
synes, jeg har fået styr på mange af de komplekse mekanismer. Mit største
problem tror jeg er fysisk magelighed grænsende til dovenskab....og en ide
om at kunne læse mig til vægttab....den holder bare ikke i længden..æv..

Hilsen Nellie

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 20-09-03 23:37

> og en ide
> om at kunne læse mig til vægttab....den holder bare ikke i længden..æv..

Jeg tror selv man kommer langt med at læse. Hvad enten man læser ting som
motiverer eller ting som giver viden omkring vægttab. Men ja, at læse
forbrænder ikke så meget fedt.

> Hilsen Nellie

Nicolai

Fra : Pia J

Dato : 20-09-03 08:20

"Nellie" <bente@lykkeland.dk> wrote in message

> var bare ikke noget for mig. Hvordan kan man lave noget, der ligner
> styrketræning hjemme i sin egen stue, når ungerne langt om længe sover?

Min mor har altid været glad for diverse Jane Fonda og andre
aerobicsvideoer, eller hvad de nu er. Selv føler jeg mig lidt fjollet, men
sådan er vi jo så forskellige, og der er jo ingen der kan se dig.

:Pia

Fra : Nellie

Dato : 20-09-03 08:36

> [...]
> aerobicsvideoer, eller hvad de nu er. Selv føler jeg mig lidt fjollet, men
> sådan er vi jo så forskellige, og der er jo ingen der kan se dig.

Hellere fjollet end fed.... :) God idé.... specielt fordi jeg kommer i tanke
om at jeg jo HAR sådan en stående på hylden under et pænt lag støv.....om
ikke andet kan jeg vel få mig et godt grin, og det er jo osse sundt! Tak
skal du ha!

Nellie

Fra : Svein Olav Leithe

Dato : 19-09-03 20:57

> [...]
> cirka ½ år?
> Hvis..... vil jeg gerne høre om det, da det er hvad jeg står overfor at

Hei Nellie og NG!

Jeg fortsetter å skrive på norsk, da min dansk stadig ikke er særlig mye å
skryte av.

50 kg på ca 1/2 år er nok over "normalen". Som flere andre skriver så er ca
30 kg et mer realistisk mål.
Selv kan jeg nå etter knapt 6 måneder notere meg for 35 kg.

I mitt tilfelle må det sies at det var MEGET å ta av!!

Har fremdeles langt igjen til mitt mål. Håper å ha stabilisert meg på
matchvekt innen sommeren 2005 (ja - om over ett år til).
Startet med en BMI på svimlende 50!! Har nå BMI på 40 og den synker stadig.

Det må også sies at menn taper kroppsvekt lettere enn kvinner.

Jeg har fått hjelp av dietist til å sette opp en kostliste som et
utgangspunkt.
Denne kostlisten legger opp til et daglig kaloriinntak på ca 1500 kcal.
Dette er ment å gi en forventet vektreduksjon på 0,5-1 kg per uke.

Min kostliste er ikke lagt opp etter hverken veiing mat eller telling av
kalorier.
Noe jeg er meget glad for. Hvis jeg skulle veid maten og/eller telt
kalorier, så hadde jeg nok sprukket og hoppet av for lenge siden.

I tillegg er det viktig å mosjonere minst 30min 3-7 ganger/uke.

Jeg startet med å gå korte turer. Etterhvert som formen er blitt bedre og
kroppen lettere, så har turene blitt lenger.
Jeg har i tillegg hatt mye glede av å sykle, når jeg etterhvert våget å
sette meg på en sykkel. Jeg var redd den skulle bryte sammen under meg!

Jeg har ikke drevet særlig med styrketrening enda. Jeg har satset primært på
kondisjonstrening og trening med passende belastning for å øke
(fett)forbrenningen.
Etterhvert vil jeg begynne med noe styrketrening, men jeg er da forberedt på
av vektreduskjonen vil bremse noe opp. Muskler veier som kjent mer enn fett.

Støtte og oppfølging har vært meget viktig for meg i denne prosessen.
Jeg har vært så heldig, om jeg må få si det, at min kone også har fulgt
omtrent det samme opplegget. Hun har gått ned ca 25kg på de siste 6 måneder
og nærmer seg nå sin "matchvekt".
At vi har vært to sammen har vært en utrolig støtte.
I tillegg har jeg hatt stadig oppfølging hos min dietist. Dette har vært
både en motivasjonsfaktor og et "ris bak speilet".

I stede for å fokusere så veldig på 50 kg på 6 måneder er det bedre å komme
igang og sette seg noen mer kortsiktige realistiske og gjennomførbare mål.
Selv har jeg allerede passert flere delmål som jeg har oppnådd i større og
mindre grad.
Mitt neste delmål er ytterligere 15 kg inne jul, men det tror jeg kan bli
vanskelig. Føler at jeg står litt i stmape for tiden. Det er nok på tide å
øke litt på treningsdosen (høyere intensitet og noe lengre turer).

Til lykke med din slanking!

Som andre har skrevet - "det er bedre at komme igang enn at stadig smide de
kiloer på".

Med vennlig hilsen
Svein Olav
Kristiansand, Norge

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 19-09-03 22:49

"Svein Olav Leithe" <soleithe.nospam@online.no> wrote in message

> [...]
> matchvekt innen sommeren 2005 (ja - om over ett år til).
> Startet med en BMI på svimlende 50!! Har nå BMI på 40 og den synker

Det er også flot.

> Det må også sies at menn taper kroppsvekt lettere enn kvinner.

Det har bl.a. noget med musklerne at gøre.

> [...]
> Denne kostlisten legger opp til et daglig kaloriinntak på ca 1500 kcal.
> Dette er ment å gi en forventet vektreduksjon på 0,5-1 kg per uke.

Holder du det 1500 kcal uden at sulte?

> [...]
> Noe jeg er meget glad for. Hvis jeg skulle veid maten og/eller telt
> kalorier, så hadde jeg nok sprukket og hoppet av for lenge siden.

Jo, måske. men disse kostomlægninger er utrolig populære. Men man skal jo
finde den diæt der passer til en selv. Men hvad består maden så af,
eksempelvis? Altså hvis du ikke behøver at veje den, må det jo være
overvejende sund/kaloriefattig mad? Mange grøntsager?

> I tillegg er det viktig å mosjonere minst 30min 3-7 ganger/uke.

Ja, intet vægttab uden motion.

> [...]

> Etterhvert vil jeg begynne med noe styrketrening, men jeg er da forberedt

> av vektreduskjonen vil bremse noe opp. Muskler veier som kjent mer enn

Ja, du har da ret. Men samtidig er er det også musklerne som er motoren i
fedtforbrændning. Og hvis vægtreduktionen stopper, grundet styrketræning,
betyder det jo ikke andet end at du har udskiftet noget fedt med muskel,
hvilket jo er meget sundere. Efter at du er kommet godt i gang med
styrketræningen, hjælper det faktisk til at forbedre yderligere vægttab.

> Mitt neste delmål er ytterligere 15 kg inne jul, men det tror jeg kan bli
> vanskelig. Føler at jeg står litt i stmape for tiden. Det er nok på tide å
> øke litt på treningsdosen (høyere intensitet og noe lengre turer).

Måske prøve at lave noget andet. Kroppen har det med at vænne sig til
træningsformer og belastninger. Derfor er det godt, at "chokere" kroppen,
ved at prøve noget nyt. Udover en højere intensitet, er der svømning og
styrketræning. Jeg har nogle gange oplevet, hvordan et par dages pause gør
underværker. Både fysisk og psykisk. Psykisk fordi man får lidt dårlig
samvittighed over at man ikke har trænet og så giver den lidt ekstra, når
man træner igen. Fysisk fordi, at kroppen lige får lidt afslapning, og skal
så igang igen efter nogle dage. Det kan nemlig også være svært, at mærke om
man overtræner sin krop.

nicolai

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-03 11:19

-klip-
> [...]
> hvilket jo er meget sundere. Efter at du er kommet godt i gang med
> styrketræningen, hjælper det faktisk til at forbedre yderligere vægttab.

Hmm, er jeg den eneste der ikke har hørt at styrketræning næsten er et
"must" for optimal fedtforbrænding? Jeg var sikker på man bare skulle holde
kroppen igang i min. 1½time med en puls på 70% af maxpuls. Også ikke andet.
Har da aldrig hørt at styrketræning skulle hjælpe ekstra med forbrændingen?

Fra : Puk

Dato : 21-09-03 15:00

"peet_dk" <peet at peet dot denmark> skrev i en meddelelse

> Har da aldrig hørt at styrketræning skulle hjælpe ekstra med
forbrændingen?

Det har jeg til gengæld *S*.
Der sker jo det, når du styrketræner, at du øger eller i hvert fald
bibeholder (alt afhængig af hvor meget du træner naturligvis) din
muskelmasse. Mængden af muskelmasse er medbestemmende for, hvor højt dit
hvilestofskifte ligger. Så du kan tage to personer, hvor den ene har en høj
muskelmasse og den anden en lav muskelmasse (og ellers er de lige tunge,
lige høje og lige gamle) og så vil den med den høje muskelmasse have en
højere forbrænding, hvilket jo er en fordel, hvis man ønsker at tabe nogle
kilo...... Ja sådan set også hvis man bare vil bibeholde sin vægt, for det
giver jo mulighed for at indtage større mængder energi (og hvem kan sige sig
fri for at være glad for en flødebolle, lidt slik, en kage eller andet i den
stil af og til? *S*).

Derudover kan man altså også godt forbrænde MENS man styrketræner. Når jeg
træner med en vægt, der er virkelig tung for mig, så kan jeg helt bestemt
mærke min puls stige voldsomt.
En kombination af aerobisk træning og styrketræning må nok siges at være
lige i øjet *S*.

Mange hilsner
Puk

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 21-09-03 18:44

"peet_dk" <peet at peet dot denmark> wrote in message

> Hmm, er jeg den eneste der ikke har hørt at styrketræning næsten er et
> "must" for optimal fedtforbrænding?

Det ved jeg ikke om du er, men du er da gået glip af noget.

> Jeg var sikker på man bare skulle holde
> kroppen igang i min. 1½time med en puls på 70% af maxpuls. Også ikke
andet.

Hvis jeg går ud fra, at du hermed mener fedtforbrændingszoner, så er din
viden heller ikke opdateret. Den med en puls på 70 % af maxpuls som _bedste_
zone for generel fedtforbrænding, er heller ikke den man følger mere. Man
skal træne med så høj intensitet som muligt, i så lang tid som man har
kapacitet til. Højere intensitet giver bedre kondition, bedre kondition
giver højere hvileforbrænding og samlet set, vil din forbrænding være
højere. Det skal så siges, at det godt kan ske at når du træner med "højeste
intensitet", at din puls så ligger på 70 % af max., men det er ikke den man
træner efter. Man bruger bare "så høj intensitet som muligt". Du kan godt
forbrænde fedt på den måde du skriver, men den optimale metode er som her.
Læs evt.:

http://www.motiononline.dk/ufedt_dr.htm

> Har da aldrig hørt at styrketræning skulle hjælpe ekstra med
forbrændingen?

Nææ, måske ikke. Men det er jo ikke ensbetydende med, at det ikke er
korrekt. Videnskaben bliver også klogere, selvom det virker som om, at
videnskaben har svært ved at blive hørt, når bl. a. Danmarks Radio laver
tv-programmer som er baseret på forkert/mangelfuld viden. Og resten af det
med at en bedre muskelmasse=bedre motor, giver en bedre forbrænding, kan du
læse i Puk's svar. Vi bliver jo alle sammen klogere og det er rart.

Nicolai

Fra : mus

Dato : 21-09-03 21:16

> [...]
> forbrænde fedt på den måde du skriver, men den optimale metode er som her.

Hmm.... hører selv til en af dem der lige er begyndt at motionere igen.
Har fået mig en motionscykel. Hvis jeg skulle køre for fuld drøn, sker der
to ting for mig.
Jeg bliver meget sulten efter træning og jeg kører træt i det, dvs jeg
mister lysten. Så for mig virker den gamle metode. Der skal dog siges at jeg
indimellem lægger en lille spurt ind til slut - men så har jeg også hjelm på
*GG* .

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 22-09-03 13:48

> [...]
> to ting for mig.
> Jeg bliver meget sulten efter træning og jeg kører træt i det, dvs jeg

Hmm, ja. Men så har du også misforstået mig lidt. Jeg siger _ikke_ at man
skal køre fuldt drøn og så stoppe efter 5 min og så er man så smadret at man
mister lysten. Men jeg skriver det lige igen, "Så høj intensitet _som
muligt_, i så lang tid som muligt". Omskrevet, hvis du har en halv time til
rådighed den ene dag og en hel time til rådighed den anden dag, så skal din
intensitet på den havle time være højere end på den hele time og ikke "bare"
70 % af max. Det er det, som mange misforstår.

Men det er sjovt, for når jeg træner, så mister jeg appetitten helt. Jo
længere og hårdere jeg har trænet, jo mere gør det sig gældende. Jeg skal
tvinge ting ned bagefter, for ikke at gå helt kold. Nu er nogle af mine
træningsture også på mellem 2 og 3 timer og så ved man, at man skal have
noget ned. Men for mig, der virker motion appetit-regulerende.

> Så for mig virker den gamle metode.

Hvis det virker, så skal man sgu holde sig til det. Nu er jeg bare en
nysgerrig person, og bare fordi noget virker, er det ikke ensbetydende med
at der ikke er noget der virker bedre og så prøve det. Man kan jo altid gå
tilbage.

> Der skal dog siges at jeg
> indimellem lægger en lille spurt ind til slut - men så har jeg også hjelm

> *GG* .

Ja, det kan være farligt, at svinge sig igennem TV og andre møbler.

Nicolai

Fra : Svein Olav Leithe

Dato : 21-09-03 22:51

"Nicolai Larsen" <g-l-a-d@sol.dk> wrote in message

> "Svein Olav Leithe" <soleithe.nospam@online.no> wrote in message

> stadig.
>
> Det er også flot.

> Det har bl.a. noget med musklerne at gøre.

> Holder du det 1500 kcal uden at sulte?

Det var vanskelig de to første ukene. Etter det har ikke hatt særlige
problemer med sult.

> [...]
> eksempelvis? Altså hvis du ikke behøver at veje den, må det jo være
> overvejende sund/kaloriefattig mad? Mange grøntsager?

Overveiende sunn/kalorifattig mat og en god del grønnsaker.

Mindre, men oftere måltider er også noe av resepten.
Ved mindre og hyppigere måltider oppnår man en jevnere forbrenning, samt at
man ved å tilføre litt ny energi bidrar til og forbrenne de store
energireservene (les fettet) man ønsker å bli kvitt.

> [...]
skal
> så igang igen efter nogle dage. Det kan nemlig også være svært, at mærke

Har meget lyst til å begynne med svømming, men er fortsatt skamfull over min
nokså store kropp og vil føle meg som en flodhest i et offentlig bad.

Treningsstudio frister heller ikke meget enda, de jeg der vil føle meg som
en elefant i et glassmagasin.

Men en dag - DA skal jeg både i offentlig bad og treningsstudio, om så bare
for å bevise for meg selv at også jeg kan...

--
Svein Olav
Kristiansand, Norge

Fra : Splinten

Dato : 23-09-03 09:04

Hej
Hvor på nettet finder man gode madopskrifter til en slankekur ?

SA

Fra : Inge Marie Hansen

Dato : 23-09-03 14:42

prøv www.fedtfattig.dk

Fra : Puk

Dato : 25-09-03 18:08

"Svein Olav Leithe" <soleithe.nospam@online.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> nokså store kropp og vil føle meg som en flodhest i et offentlig bad.
>
> Treningsstudio frister heller ikke meget enda, de jeg der vil føle meg som

Jeg kan sagtens følge dig !
Jeg var faktisk oppe og snakke med dem i mit træningscenter hele 3 gange,
før jeg mandede mig op og meldte mig ind. Jeg var simpelthen flov over at
skulle komme der og slet ikke være spor trænet og havde en idé om, at alle
de andre var sådan nogen hajer.

Faktisk var jeg så flov, at jeg gik linen ud. Jeg hyrede en personlig
træner til at træne med mig, for så følte jeg, at jeg da i det mindste
var nogen smart-i-en-fart-jeg-kan-træne-til-jeg-segner-type *G*.

Det er simpelthen det bedste jeg nogensinde har gjort. Efter 3 gange med
den personlige træner, følte jeg mig hjemme i centret og tænkte ikke mere
over, at jeg var stor og tyk og en del af de andre var slanke og veltrænede.
Jeg fik også set, at der kommer mennesker i ALLE størrelser i centret.
Nogen genoptræner efter ulykker eller sygdom. Andre er ældre mennesker som
forsøger at holde kroppen lidt ved lige, så den ikke giver op overfor
aktivitet lige pludselig. Andre er helt unge mennesker der lige er startet
med at træne og heller ikke er specielt imponerende *G*. Andre igen er
gutter der ser ud som om, de lever nede i træningscentret. Atter andre er
tykke lige som mig.

Faktisk må jeg indrømme, at dem der altid imponerer mig mest nede i
træningscentret er dem, som netop IKKE er super duper veltrænede. Jeg har
stor respekt for dem som er det, for det må have været meget meget hårdt
arbejde, at nå dertil. Men jeg identificerer mig nok mere med alle dem, der
ligesom jeg kæmper en brav kamp hver eneste gang og netop ikke lige passer
ind i billedet af træningscenter-groupien *S*. Jeg VED jo, hvor meget
selvdisciplin der skal til og hvor meget man skal tage sig sammen og lægge
al skam fra sig. Så jeg ved, hvad de kæmper med ud over selve vægten på
maskinen eller belastningen på løbebåndet, og DET synes jeg er imponerende.

Mange hilsner
Puk