Vækstlamper
Fra : Jokum

Dato : 18-09-03 22:00

Det er ved at være tid til at putte de følsomme (eksotiske) planter indenfor
i varmen.

Jeg kunne godt tænke mig at installere en vækstlampe, så de ikke går helt i
vinterhi, eller i værste fald dør.

Men jeg er ikke helt inde i hvilke kvaliteter en pære skal have for at gøre
godt.. Skal det være klart hvidt lys, nærmest klinisk koldt?

Hvor køber man dem... jeg har netop kigget mig omkring på greenline.dk, er
der nogle lamper der som kan anbefales?

- Jokum

Fra : //zigge

Dato : 18-09-03 23:28

"Jokum" <jokum@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Men jeg er ikke helt inde i hvilke kvaliteter en pære skal have for at
gøre
> godt.. Skal det være klart hvidt lys, nærmest klinisk koldt?

Planterne bruger UV (ultraviolet lys) til fotosyntesen (omdanner CO2 til ilt
og grokraft

> Hvor køber man dem... jeg har netop kigget mig omkring på greenline.dk, er
> der nogle lamper der som kan anbefales?

Den eneste brugbare lyskilde de har er lysstofrøret til akvariet på 120
cm...

Både pære og lysstofrør til planter er ret dyre, jeg mener at lysudbyttet er
størst fra rørene og de fås også i mere menneskelige størrelser i alle
akvarieforretninger. De passer i almindelige amature og du slipper derfor
for at investere i en dyr lampe til pæren (der varmer en del). Normalt vil
man bruge et par rør i et standart akvarie, så det giver en ide om hvor
meget du har brug for. De forhandles under bla. navnet grolux.

Det er dog som du selv er inde på kun en hjælp til planterne. Hvis du vil
emulere sollys skal du op på en effekt på ca 1000W pr. kvadratmeter for
tropiske planter!

Et alternativ til de ret dyre rør er halogenlamper uden UV-filter. Jeg ved
ikke helt hvor meget UV de giver fra sig, men da jeg i sin tid havde
akvarie, brugte jeg udelukkende halogenbelysning, der i farven og
sammensætningen er meget lig solen. På den måde sparede jeg også at have
varmelegme

Skulle man komme med et alternativt forslag, så undersøg hvor meget UV der
kommer fra solarierør, det er de samme stråler og det skulle jo være til at
hamstre nogle aflagte men funktionsdygtige nede på den lokale solgrill fra
deres ansigtssole. De er ret korte og tynde og ville jo være fine til et
amatur i vindueskarmen.

Mvh
//zigge

Fra : Jokum

Dato : 19-09-03 10:50

> Det er dog som du selv er inde på kun en hjælp til planterne. Hvis du vil
> emulere sollys skal du op på en effekt på ca 1000W pr. kvadratmeter for
> tropiske planter!

Nu sidder lampen oppe i loftet, der går nok meget af den effekt tabt til
rummet. Måske det ville være bedre at bruge spotlights, og så direkte på
mine potter med tropiske planter.

Jeg var ikke klar over det var solarielys man skulle bruge.. Det eneste jeg
har hørt er at det skal være fluorescerende lys.. Hvad vil det sige at noget
er fluorescerende?

God ide!

Fra : //zigge

Dato : 19-09-03 14:06

> [...]
jeg
> har hørt er at det skal være fluorescerende lys.. Hvad vil det sige at

Ja, det er altså ikke lyset der er fluorescerende, men det som lyset rammer.
Uden at blive alt for teknisk, så vil det sige at UV-lys er usynligt for det
menneskelige øje og når det så rammer bestemte overflader der er
fluorescerende så sker der det at lyset ændre bølgelængde til noget som
mennesker kan se - det fluorescerer.
Din computermonitor er f.eks. også behandlet med en fluorescerende overflade
på indersiden af glasset. Når en stråle af elektroner rammer et sted på
skærmen vil punktet lyse op. Strålen flyttes så meget hurtigt henover hele
skærmen med varierende styrke af strålen og danner et billede. Grunden til
at du ikke bare ser en plet der fare rundt er at stoffet som skærmen er
behandlet med er et lille stykke tid om at "slukke" efter det er ramt.

Mvh
//zigge