Rhodos
Fra : Andre

Dato : 18-09-03 18:31

Skal til Rhodos i næste uge, og tager snorklen med. Er der nogen steder der
kan anbefales / skal prøves. ?? Hvordan med dykkercenter. Er det noget som
skal prøves med flaske ??

Alle råd modtages med tak.

Fra : Hinge

Dato : 18-09-03 18:50

Med snorkel kan man finde nogle steder som er ok, men sæt ikke næsen op
efter noget godt flaskedykning. Så vidt jeg ved er der kun et sted på øen
der må dykkes, og det er ikke særlig imponerende. Hvis det er første gang du
skal dykke er det ok, da det er et meget beskyttet område de dykker i.
Ud over dette er det en fed bar gade de har der nede.
Kasper H.

Fra : palle

Dato : 19-09-03 08:38

Tag fuldt ABC udstyr med og glemt alt om at dykke...

Dykning er kun tilladt ved "Therma Kalithea" som ligger omkring 10 km.
syd for Rhodos by - på østkysten. Sigten er moderat, dybden lav og
organisationen meget morsom - 3-4 hjælpere i overfladen til at snorkle
ned og justere afbalancering på "dykkerne". Der er sikkert også rigtige
dyk - jeg så dem bare ikke - og det er slidt. Hvis I kommer dertil så gå
rundt om kurbadet (sydpå) - der er en anden lille bugt 300 m syd for -
på vejen kan du se en klippehalvø - god udsigt fra parkeringspladsen -
dér er godt. Masser af liv, småhuler, blæksprutter og god sigt - og
ingen dykkere.

Bedste snorkling jeg så var ved Afandou Beach - så langt Nord som man
overhovedet kan komme i den bugt. Stranden hed noget andet, der var en
lille hule og et lille militært anlæg - men klipper og masser af liv og
store fisk. Her var der et par grækere på blækspruttejagt - uden held
den dag.

Vestkysten er helt vildt lækker på en rolig dag - så er der god
snorkling - lej en bil og find en lille bugt i nærheden af borgen v.
Kamiros Skala - borgen er ukendt for de fleste turister og helt vildt
flot - og der er en lækker bugt lige ved siden af - følg skiltet til
"beach".

Det var her jeg fandt bedste sigt og mest liv - men med medfølgende
bølger og strøm. Østkysten er generelt bedre til snorkling, bare kom
lidt væk fra Rhodos by så er vandet meget klart.

Ellers er det bedste råd at leje bil i flere dage og køre øen tynd - der
er enormt flot så snart man er lidt væk fra de mest overfyldte områder.

Og nogle af de mest "turistede" steder - sommerfugledalen, monolithos,
Lindos, Paulusbugten v. Lindos osv. - er faktisk også et besøg værd.
(Også ok snorkling v. Paulusbugten).

Sidst men ikke mindst - på toppen af det næsthøjeste bjerg ligger der
nogle gamler 1930 hoteller der er lukkede og står og forfalder - kør
derop og se dem - det er spøjst og sjovt.

Det var vist det hele - undgå bådturene til Symi - det er FOR turistet.

God tur,
Palle, biodyk

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 24-09-03 10:10

Et super godt sted til fridykning er "secret bay" ved Lindos. Du skal rundt
om selve den gamle by, modsat turist stranden. Her er en lille delvist
aflukket strand/lagune.

I den mindste "kanal" hvor vandet løber ind og ud af lagunen findes huler
hunder vandet, og samme sted er klippeformationerne fantastiske. Der er
desuden en masse fisk og liv under vandet (altså i forhold til danmark).

Du skal nok kunne fridykke til ca. 15-20 meters dybde før at få fuldt
udbytte af stedet.

Jeg kan evt. sende nogle billeder af stedet med mail.

Mvh.
Jesper Juul Pedersen