Harzen
Fra : Jacob Lejre Jenen

Dato : 18-09-03 17:02

Hejsa Gruppe!

Jeg skal en tur til Harzen i efterårsferien. Nærmere betegnet Bad
Lauterberg.

Er der nogen som kende nogle gode/spændende seværdigheder, som bare må
opleves, når man er der. Evt. links.

Jeg har prøvet at søge på google, men ville gerne høre andres erfaringer.

Hilsen Jacob

Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 18-09-03 17:27

"Jacob Lejre Jenen" skrev i en meddelelse...
> Jeg skal en tur til Harzen i efterårsferien. Nærmere
> betegnet Bad Lauterberg.
>
> Er der nogen som kende nogle gode/spændende
> seværdigheder, som bare må opleves, når man er der.

Harzen og efterårsferie?

Harzen er en seværdighed i sig selv.
Det er vandreture i smukke efterårsklædte skovområder. Og er det
klart i vejret, så gå en tur op på Brocken. Husk varmt tøj, for
det kan godt være koldt i Harzen på den årstid. Og på toppen af
Brocken er der sikkert sne og is. Men udsigten er rigtig flot.
Hvis den altså er der.... udsigten altså!

Rigtig god tur!

--
Bedste hilsner Grethe
Homepage: http://www.sportslex.com/

Fra : /Mogens Knudsen...

Dato : 18-09-03 18:24

On Thu, 18 Sep 2003 18:02:29 +0200, "Jacob Lejre Jenen"
<basten@mailme.dk> wrote:

>Jeg skal en tur til Harzen i efterårsferien. Nærmere betegnet Bad
>Lauterberg.
>Er der nogen som kende nogle gode/spændende seværdigheder, som bare må
>opleves, når man er der. Evt. links.

Besøg minemuseet i Clausthal-Zellerfeld - især minegangene er et hit.
De er lagt under gårdspladsen i 12 m dybde og er meget spændende at
færdes i.

/Mogens

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-09-03 19:21

"Jacob Lejre Jenen" <basten@mailme.dk> writes:

> Jeg skal en tur til Harzen i efterårsferien. Nærmere betegnet Bad
> Lauterberg.
>
> Er der nogen som kende nogle gode/spændende seværdigheder, som bare må
> opleves, når man er der. Evt. links.

I Bad Harzburg går der en lille tovbane op til et gammelt borgområde.
Selve borgområdet er ikke så specielt, men gåturen ned derfra er ret
flot. Og nær tovbanen finder man den bedste minigolfbane jeg har
spillet på. I det hele taget er Bad Harzburg en hyggelig by.

På den anden side af parkeringspladsen ved Torfhaus[1] ligger der et
naturvejlederbureau eller noget i den retning. Det kan anbefales at gå
derover og høre til gode ture. Da de fandt ud af at vi var danskere
begyndte de straks at snakke engelsk. Det var frygtelig. De forstod
overhovedet ikke hvad vi sagde og selvom vi snakkede tysk til dem
svarede de på engelsk.

Vi købte et kort (1:25.000) til 4E som vi var meget glade for. Det
hedder Freizeitkarte - Der Hochharz - Rund um den Brocken.

Der er bl.a. en ca. 5 km lang gåtur omkring en opdæmmet sø, Oderteich,
som er meget pæn og som er nem at gå hvis man ikke er så god til det
der med bakker.

God tur, gid det var mig.

Mvh Trine

[1] Det er fra den parkeringsplads der er kortest at gå til Brocken.

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 18-09-03 21:22

"Trine Kornum Christiansen" skrev i en meddelelse...
> Da de fandt ud af at vi var danskere begyndte de straks
> at snakke engelsk. Det var frygtelig. De forstod
> overhovedet ikke hvad vi sagde og selvom vi snakkede
> tysk til dem svarede de på engelsk.

Og dette er vidunderligt!

Tyskerne *er* ved at indse, at de skal have lært engelsk. Og det
lærer de kun ved at bruge sproget så meget som muligt. Selv i det
gamle Østtyskland kan man nu mange steder møde tyskere, der
gerne vil snakke engelsk og også kan snakke engelsk. Så jeg
snakker så godt som kun engelsk, når jeg færdes i Harzen-området.
Og det selv om jeg jævnligt opdager, at jeg snakker og forstår
tysk
bedre end de snakker og forstår engelsk.

Støt et sprogligt U-land - snak engelsk i Tyskland!

Fra : SunKid

Dato : 25-09-03 23:25

> Støt et sprogligt U-land - snak engelsk i Tyskland!

Agree - Og jeg håber at det bliver Frankrigs tur næste gang .
/Sten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-09-03 17:23

"SunKid" <sk@sunkid.dk> wrote in message

> Agree - Og jeg håber at det bliver Frankrigs tur næste gang .
....og Italien og Bulgarien og Tjekkiet og Spanien og Letland og Rumænien og
Portugal og..... - det er i det hele taget en frygteligt masse u-lande der
er i Europa.
Godt vi ikke er sådan

vh
Jan

Fra : Anette

Dato : 27-09-03 18:17

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net>

> [...]
og
> Portugal og..... - det er i det hele taget en frygteligt masse u-lande der

Men der lander vi vel snart, hvis vi efterhånden vælger kun at tale engelsk
ude i verden!

Anette

Fra : Inger Buchard

Dato : 23-09-03 21:47

"Jacob Lejre Jenen" <basten@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opleves, når man er der. Evt. links.
>
> Jeg har prøvet at søge på google, men ville gerne høre andres erfaringer.

Omkring Clausthal-Zellerfeld er der et tæt stisystem, der følger gamle
afvandingskanaler - ingen større stigninger, men en masse natur og kultur.
Brug det omtalte Freizeitkarte.
Den østlige del af Harzen er også spændende. Skulle det sætte ind med meget
regn og tåge, er en dag i Quedlinburg godt brugt.
Inger