Gyserfilm har aldrig rigtig sagt mig noget
Fra : Thomas

Dato : 18-09-03 12:40

Gyserfilm har aldrig rigtig været min favoritgenre, men jeg har da set
en gyser af og til. Men efter jeg har læst Rikke Schubart: "Verdens 25
bedste gyserfilm", er det gået op for mig, at jeg er gået glip af
noget.

Filmene handler som regel om teenagere, der skal til at dyrke sex, og
dermed bliver konfronteret med ondskaben. Faktisk handler de fleste
gyserfilm dybest set om sex. For som hun skriver et sted: "(sex)livet
ville være langt, langt kedeligere uden gyserfilmen".

VH

Thomas

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 18-09-03 14:44

"Thomas" <th63@ofir.dk> wrote

> [...]
> gyserfilm dybest set om sex. For som hun skriver et sted: "(sex)livet
> ville være langt, langt kedeligere uden gyserfilmen".

Det er nu ikke retfærdigt at sige, at de fleste gysere dybest set handler om
sex. Mange slasherfilm gør (dog indeholder de også mange andre ting, man kan
analysere på), men ikke nødvendigvis gysere.

- Dennis

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 18-09-03 14:59

> [...]
kan
> analysere på), men ikke nødvendigvis gysere.

Enig. Schubarts psykoanalytiske vinkel er efter min mening ret ensidig og
trættende. Det er hendes filmvalg også. Stort set kun amerikanske og enkelte
britiske film. Hvad med Italien, Frankrig, Spanien, Brasilien, Japan, ...?

Kasper

Fra : Jesper

Dato : 18-09-03 15:44

Kasper Kristensen <spam_me_senseless_khk@mindgroup.dk> wrote:

> [...]
> britiske film. Hvad med Italien, Frankrig, Spanien, Brasilien, Japan, ...?

Nu har Rikke Schubart desværre ikke meget forstand på den genre, hun
lånte film af mig for at kunne skrive sin bog :)
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Prankster Kineses

Dato : 18-09-03 16:41

> Nu har Rikke Schubart desværre ikke meget forstand på den genre, hun
> lånte film af mig for at kunne skrive sin bog :)
> --

Nå ja, nu er det jo ikke nødvendigt at eje film for at have forstand på dem.
Men jeg har tidligere talt med hende, hvor hun afslørede et forbavsende
mangel på kendskab til ikke-mainstream horror. Hun anede for eksempel ikke
hvad mondo er.

Men lad os nu ikke disse hende for meget. Hun har gjort meget for at skabe
fokus på en genre, som der ellers ofte ses ned på.

Kasper

Fra : Jesper

Dato : 18-09-03 17:08

Prankster Kineses <spam.me.senseless@spam.spam> wrote:

> [...]
>
> Men lad os nu ikke disse hende for meget. Hun har gjort meget for at skabe
> fokus på en genre, som der ellers ofte ses ned på.

Ja men meget forstand på det har hun som bekendt ikke.

global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Peter Lind

Dato : 18-09-03 18:39

Jesper wrote:

> Ja men meget forstand på det har hun som bekendt ikke.

Er der en der kan henvise mig til en dansk bog om gyserfilm skrevet af en
der har forstand på det? Det er lidt irriterende at man altid skal lære
tingene fra ekstremt bedrevidende nørder, der mener at man er idiot fordi
man ikke lige har set de film de selv har som favoritter.

Jeg er ikke voldsomt gyser-interesseret, men fandt da at Rikke Schubarts bog
gav en meget god introduktion til genren, samt omtalte nogle film der trods
alt må opfattes som klassikere, men hvilke gyserfilm skulle ellers være
verdens 25 bedste?

Mvh
Peter Lind
-der heller ikke aner hvad mondo er.

Fra : thomas tomcat

Dato : 18-09-03 19:52

> Er der en der kan henvise mig til en dansk bog om gyserfilm skrevet af en
> der har forstand på det?

Barbano skrev vist engang een. Kan godt være, det var om "Skræk" generelt,
altså ikke kun film.

> -der heller ikke aner hvad mondo er.

Ah. Jeg er ikke den eneste.

Gætter på, det er et film-ord, lissom MacGuffin, eller hvordan det hedder.

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 19-09-03 08:46

> [...]
> tingene fra ekstremt bedrevidende nørder, der mener at man er idiot fordi
> man ikke lige har set de film de selv har som favoritter.

Bedrevidende nørder. Det må være sådan en som mig. Du gør mig helt stolt
indeni.

Schubarts første bog "I Lyst og Død" er en udemærket introduktion til
genren. Dog noget ensidig amerikanske/engelske film, og som sagt er hendes
evige Freudianisering(?) lidt anstrengende.

> Jeg er ikke voldsomt gyser-interesseret, men fandt da at Rikke Schubarts
bog
> gav en meget god introduktion til genren

Som genrefan finder jeg den ensidig, mangelfuld og tam, men for mange er det
givetvis en udemærket introduktion. Som sagt er hendes første bog bedre.
Skal man læse virkelig god litteratur om genrefilm skal man til udlandet.

> , samt omtalte nogle film der trods
> alt må opfattes som klassikere

Klassikere, ja måske, men igen meget geografisk ensidig
(amerikansk/engelsk). Men jeg kan godt lide at hun både har "seriøse"
gyserfilm og mere udgejlede ting som Evil Dead II med.

> , men hvilke gyserfilm skulle ellers være
> verdens 25 bedste?

Hvad der så er verdens 25 bedste gyserfilm? Jo det skal jeg fortælle dig

> Mvh
> Peter Lind
> -der heller ikke aner hvad mondo er.

Mondo er en genre. Se f.eks.
http://www.uncut.dk/UNCUT/anmeldelser/mondocane.html

Mvh.

Kasper

Fra : AC

Dato : 18-09-03 20:03

"Jesper" <none@inobody.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

Alligevel "imponerende" at hun skriver en bog om emnet så.

Fra : Henrik Larsen

Dato : 18-09-03 14:55

"Thomas" <th63@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en gyser af og til. Men efter jeg har læst Rikke Schubart: "Verdens 25
> bedste gyserfilm", er det gået op for mig, at jeg er gået glip af

Den er ellers ikke særlig god

Vh Henrik

Fra : Morten Steen

Dato : 18-09-03 15:16

> Den er ellers ikke særlig god

Var det hende jeg så i et eller andet TV-program engang? Hvor hun lavede så
mange faktuelle fejl i sine udtalelser om horrorfilm, at jeg var ved at
brække mig?
Kan ikke huske dem alle, men mener at hun (jvf. Scream) postulerede at Jason
var morderen i Friday The 13th, osv.

Morten

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-09-03 15:50

"Morten Steen" <morten.x@NOSPAMfilm.dk> skrev:

>Kan ikke huske dem alle, men mener at hun (jvf. Scream) postulerede at Jason
>var morderen i Friday The 13th, osv.

Det er han da, i hvert fald i nogle af filmene, eller har jeg også
misforstået noget?

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 18-09-03 16:29

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

Jason

> Det er han da, i hvert fald i nogle af filmene, eller har jeg også
> misforstået noget?

Ikke i den allerførste, der er det vist hans moder eller noget - men fra.
nr. 2 er det Jason Voorhees, som er morderen - helt frem til filmen i år
hvor han jo har mødt den anden onde morder, Freddy Krueger, på film. Er det
i øvrigt rigtigt at filmen ikke kommer i danske biografer?

> --
> Niels Søndergaard

Mvh
Mads

Fra : Max

Dato : 18-09-03 16:38

On Thu, 18 Sep 2003 17:28:46 +0200, "Mads Holmsgaard Eriksen"
<mhe@fjerndettesmartazz.dk> wrote:

> [...]
>nr. 2 er det Jason Voorhees, som er morderen - helt frem til filmen i år
forkert, han er ikke med i nr.5, og jeg mener ikke han når at dræbe
nogle i nr.9 som sig selv!?!

Fra : Jeppe Møller

Dato : 18-09-03 17:42

> [...]
det
> i øvrigt rigtigt at filmen ikke kommer i danske biografer?

Jeps!
Den får kvalitetsstemplet- DIREKTE PÅ VIDEO!
(men den skal ses!)

/JeppeM

Fra : Tenzel Kim

Dato : 22-09-03 21:40

Jeppe Møller wrote:
> Den får kvalitetsstemplet- DIREKTE PÅ VIDEO!

Nej, den gør ikke. Freddy vs. Jason står til at få dansk premiere engang
i november så vidt jeg husker.

Tenz.

Fra : Max

Dato : 18-09-03 16:35

On Thu, 18 Sep 2003 16:50:17 +0200, Niels Søndergaard
<ns@post.cybercitypunktumdk> wrote:

>Det er han da, i hvert fald i nogle af filmene, eller har jeg også
>misforstået noget?

Friday The 13th - så er det #1 der bliver referere til, Morten har ret

Fra : Jim Andersen

Dato : 18-09-03 16:42

Thomas wrote:
> Faktisk handler de fleste