Streaming av video
Fra : Tor Saltroe

Dato : 17-09-03 23:07

Hei!

Fant ingen god norsk gruppe å spøøre, så jeg tillater meg å stille et
spørsmål i en dansk gruppe i stedet.

Noen som har erfaring med streaming av video? Hva slags hardware må man ha
for å kunne levere flere oppløsninger fra ISDN-kvalitet opp til 1-2 MBit?
Har ingen erfaring med drifting av servere. Legges video ut på en vanlig
webserver, eller må det en spesiell type server til? Jeg ser jo for meg at
den må kunne takle flere samtidige videostrømmer. Hva er essensielt ved valg
av server? Video i høy oppløsning tar jo relativt mye plass, det er jo en
ting.

Jeg har en 100MBit linje. Hvor stor trafikk kan denne takle? Antar at det
ikke er så enkelt som å si at det kan være 100 samtidige 1MBits
overføringer.

Hva slags format er best å satse på? Real, Windows media, Quicktime eller
andre?

---
Tor Saltrøe

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-09-03 02:12

Tor Saltroe wrote:
> Jeg har en 100MBit linje. Hvor stor trafikk kan denne takle? Antar at det
> ikke er så enkelt som å si at det kan være 100 samtidige 1MBits
> overføringer.

Regn med 75, så er du på den sikre side..

> Hva slags format er best å satse på? Real, Windows media, Quicktime eller
> andre?

En god cpu, nok ram, og et hurtigt disksystem er en god ting..

hint: dette er en hardware-gruppe.

// Hans, der hader streams i alle ovenstående formater..
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 20-09-03 23:03

> Noen som har erfaring med streaming av video? Hva slags hardware må man ha
> for å kunne levere flere oppløsninger fra ISDN-kvalitet opp til 1-2 MBit?

Streaming kræver ikke så forfærdeligt meget - enhver server-class computer
kan klare jobbet. Det der kræver noget, er encoding.

> [...]
valg
> av server? Video i høy oppløsning tar jo relativt mye plass, det er jo en

Du kan godt streame fra en alm. webserver, men du får flere fordele ved at
vælge en rigtig streaming server, som f.eks. Windows Medi Services eller
Helix Universal Server. Bl.a. kan du køre med flere forskellige bitrates i
samme fil, du kan lave pay per view og pay per minute og meget mere.

> Hva slags format er best å satse på? Real, Windows media, Quicktime eller
> andre?

Jeg er personlig tilhænger af Windows Media, af primært tre årsager:
- Det er billigt i forhold til Helix Universal Server (Real). Helix
Universal Server koster SVJH 29.000 USD pr. år for en 45 Mbit licens eller
45.000 USD pr. år for en ubegrænset licens. Windows Media Services koster
kun en licens til en Windows Server (2000 Standard/Advanced/Datacenter eller
2003 Web Edition/Standard/Enterprise/Datacenter.)

- Kvaliteten er helt i top.

- Performancen er rigtig god.

Håber det hjalp lidt.

--
Mvh. Jesper

Fra : Steven Kidd

Dato : 18-10-03 08:45

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.dk> wrote in message news:<284bb.84014$Kb2.3628658@news010.worldonline.dk>...

> [...]
> kun en licens til en Windows Server (2000 Standard/Advanced/Datacenter eller
> 2003 Web Edition/Standard/Enterprise/Datacenter.)

Contact me if interested in Cheap Helix Universal Server
Standard/Enterprise/Internet.
Steven.Kidd@Devils.com

Steven

Fra : N/A