Mosfjerner
Fra : Martin Sand.

Dato : 17-09-03 21:15

Hejsa

Er der nogle af jer som har prøvet en mosfjerner-klinge til en
motorplæneklipper? Altså hvor man skifter skæret/"propellen" ud med et
mosfjerner-skær? Jeg har netop set sådan én i Bauhaus, men vil gerne høre
hvis I har erfaringer med sådan en fætter (altså om den virker og hvor
hurtigt man skal køre med sådan en monteret osv.).

MVH Martin

Fra : Carsten

Dato : 17-09-03 21:28

fætter..... er det Ebbe?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-09-03 23:25

> [...]
> hvis I har erfaringer med sådan en fætter (altså om den virker og hvor
> hurtigt man skal køre med sådan en monteret osv.).

Jeg har lige været den store tur igennem med en græstrimmer, hvor jeg gik
helt ned, rev og krattede, og så helt ned igen. Det havde nok været en
betydeligt nemmere affære med en moskniv først, der ikke gik for dybt, og så
gå efter med trimmeren, den kan komme ned i hullerne, og man får nok ikke så
mange nøgne steder på denne måde. Men erfaring med moskniven har jeg ikke.
Men nu efter tre ugers venten har jeg en lodret(og ikke vandret) voksende
sund og mosfri plæne. Det er al besværet værd.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen

Dato : 18-09-03 08:22

Ja jeg har en. Den er rimelig god, men ikke verdens bedste.

Jeg gør det om foråret , at jeg klipper helt i bund, derefter skifter jeg
klinge og kører en tur med klingen lidt langsommere end ved alm. klipning.

Bag efter ser plæne ud af he..... til , man tror ikke den bliver til plæne
mere., men det gør den

Jeg har nu skiftet den ud med en elektrisk som skærer i stedet for

Hilsen
Jørgen

Fra : Martin Sand.

Dato : 18-09-03 13:37

Jørgen wrote:
> [...]
> plæne mere., men det gør den
> Jeg har nu skiftet den ud med en elektrisk som skærer i stedet for

Hej Jørgen
Tak for svaret. Jeg har overvejet et alternativ, nemlig at gå ud og leje en
decideret mosfjerner-maskine (har set en Gardena med en masse små roterende
kroge). Ville det være en bedre idé fremfor mosfjerner-klingen til
plæneklipperen?`

MVH Martin

Fra : Jørgen

Dato : 18-09-03 18:42

Jeg.
Men jeg kalkulerede med at leje 4 gange, så var vertikalskæeren betalt. Men
den kunne godt bruge en kraftigere el motor, men ellers er den fin. De store
man lejer tager mere med. Jeg havde prøvet, at leje en kraftig med
benzinmotor, men den tager ikke alt, så det kommer igen, selv om jeg gøder
og gør ved. Pas på med jernvitriol, hvis du får den ide.Fliser mm. bliver
gule hvis det kommer på

Hilsen
Jørgen

Fra : Henrik Juul

Dato : 18-09-03 19:45

Hejsa Martin.

Jeg prøvede en sådan mosfjerner til påmontering på en alm.
plæneklipper og det vil jeg fraråde.- Den virkede fint, men gjorde
også, at akslen på min plæneklipper blev slået skæv!
Nu har jeg i stedet en Mantis minifræser, hvorpå der kan påmonteres et
sæt mosfjernere og det kan jeg anbefalde.- Den tager i dybden og den
virker!

Mvh
Henrik

Henrik Juul
henrik@1janning-2juul.dk (fjern tallene)

Fra : Martin Sand.

Dato : 19-09-03 00:12

Henrik Juul wrote:
> [...]
> Nu har jeg i stedet en Mantis minifræser, hvorpå der kan påmonteres et
> sæt mosfjernere og det kan jeg anbefalde.- Den tager i dybden og den

Hejsa
Hmm, hvis der er risiko for at akslen bliver skæv af en mosfjerner-kling, så
er jeg lidt betænkelig. Kørte du med fuld gas på motoren eller halv gas? Og
kunne det evt. have en betydning her?
Jeg er da enig i, at en minifræser med tilbehør er mere optimal end min idé
med plæneklipperen, men din fræser koster garanteret også mere end de 49 kr.
en mosfjerner til en plæneklipper koster i Bauhaus
Jeg tror at jeg venter til foråret med projektet, da jeg pt. er lidt i
vildrede med mulighederne...
Men tak for responsen.

MVH Martin

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 19-09-03 11:49

"Martin Sand." <feedback56@NOSPAMhotmail.com> wrote in

> [...]
> end de 49 kr. en mosfjerner til en plæneklipper koster i Bauhaus
> Jeg tror at jeg venter til foråret med projektet, da jeg pt. er lidt i

Hvis du er usikker, så køb dog en brugt rotorklipper til en 50,- er.
Har lige fået en forærende på genbrugspladsen. Motoren virker, men
skjoldet er tæret/ødelagt. Det tager kun en eftermiddag at flytte motoren.
Og de er altså bygget til at holde. Motoren altså.
Bare spørg ejeren inden han smider den i containeren. Så er der ingen
problemer.

Iøvrigt har jeg taget mange grene og sten med en rotorklipper med 3,5 Hk
B&G motor uden at motoren har taget skade. Kniven er en anden sag.
Selvfølgelig kan den holde til en moskniv, den skal bare køres på laveste
hastighed.

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-09-03 16:29

Jens Borchert Pedersen <jbp@vip.cybercity.junkdk> skrev Det tager kun en
eftermiddag at flytte motoren.
> Og de er altså bygget til at holde. Motoren altså.

Nej det er skjoldet der er bygget til i k k e at holde
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henrik Juul

Dato : 19-09-03 22:21

On Fri, 19 Sep 2003 01:11:56 +0200, "Martin Sand."
<feedback56@NOSPAMhotmail.com> wrote:

Jeg kan ikke huske, hvor meget gas jeg kørte med.

Det, som jeg ser som et problem med mosfjerneren som sættes på akslen
på en alm. plæneklipper, er følgende:
Hvis den får fat i noget, som giver mere modstand i den ene side i
forhold til den anden side, vil der opstå et uens træk omkring akslen,
hvorfor den meget nemt kan blive 'trukket'/slået skæv. Jeg mistede en
ellers ret god plæneklipper på sådan en relativt billig mosfjerner.-
Husk en alm. plæneklipper er slet ikke designet til andet end at slå
græs med!

Mvh
Henrik

PS: Martin, hvis du bor i nærheden af Frederikssund, kan du da komme
forbi og få demonstreret min mosfjerner!

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-09-03 14:12

Martin Sand. wrote:
> [...]
> Bauhaus, men vil gerne høre hvis I har erfaringer med sådan en
> fætter (altså om den virker og hvor hurtigt man skal køre med

Hej Martin.
Jeg vil nødig være lyseslukker og ødelægge 'glæden ved mekaniske
dimser', men den eneste effektive mosfjerner jeg kender er
*gødning*.

Det andet er ligesom 'at tisse i bukserne for at holde varmen'.
Det virker kun en overgang. Mos i plænen skyldes udelukkende at
græsset har for dårlige vækstbetingelser. For lidt lys/gødning.

Vil man endelig fjerne mosset, kan det let gøres kemisk med
jernvitriol. Det er både billigt og effektivt. Men mosset kommer
jo bare igen...

--
Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige
forberedelser mødes med en gunstig lejlighed....