Tomaterne revner
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 17-09-03 20:57

I vores drivhus er de små cherrytomater begyndt at revne når de
starter på at blive røde. Hvorfor det? Det kan jo ikke længere
skyldes sommervarmen. Skal jeg blot forvente at sæsonen er slut
eller hvad?

mvh

Lars Thomsen Nielsen

This emails is made by 100% recycled electrons

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 17-09-03 21:17

"Lars Thomsen Nielsen" <larsERASE_THIS@flexcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> starter på at blive røde. Hvorfor det? Det kan jo ikke længere
> skyldes sommervarmen. Skal jeg blot forvente at sæsonen er slut

Det gør mine cherrytomater også - jeg troede/tror, der er fordi de er blevet
overvandet, eller fordi der er for fugtigt i drivhuset. Vi har jo været vant
til at de skulle ha' en masse vand, og nu er deres forbrug gået ned.

Kan der være andre forklaringer?

VH Birgitte

Fra : Jokum

Dato : 17-09-03 21:48

Hvordan ser bladene ud? har de skiftet farve, måske sorte pletter?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-09-03 22:45

On Wed, 17 Sep 2003 21:57:03 +0200, "Lars Thomsen Nielsen"
<larsERASE_THIS@flexcom.dk> wrote:

> [...]
>starter på at blive røde. Hvorfor det? Det kan jo ikke længere
>skyldes sommervarmen. Skal jeg blot forvente at sæsonen er slut

Det er fordi der bliver koldere i vejret - noget med at saftspændingen i
frugterne bliver for stor når luften køles af om natten - men jeg kan
ikke huske hvad man kan gøre ved det.

Mine egne tomater har faktisk revnet det meste af sommeren....

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-09-03 23:29

> Mine egne tomater har faktisk revnet det meste af sommeren....
>
> --
> Mads Lie Jensen

Vibeke var inde på at det hjalp at kalke lidt, den tror jeg faktisk på.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-09-03 19:37

On Thu, 18 Sep 2003 00:29:29 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Vibeke var inde på at det hjalp at kalke lidt, den tror jeg faktisk på.

Jeg vil prøve det til næste år, hvis jeg husker det. (Det kommer jo også
an på om der står en slat kalk i lige den times tid til foråret hvor man
rent faktisk kan se jorden i mit drivhus

http://www.gartneriet.dk

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 20-09-03 13:50

> Jeg vil prøve det til næste år, hvis jeg husker det. (Det kommer jo også
> an på om der står en slat kalk i lige den times tid til foråret hvor man
> rent faktisk kan se jorden i mit drivhus

Hvis det er det der skal til, så fortæl mig lige hvordan skal jeg gøre når
det er frilands planter
Gunnar

Fra : Jakob Bock

Dato : 20-09-03 14:00

Gunnar Grooss skrev:

> Hvis det er det der skal til, så fortæl mig lige hvordan skal jeg gøre når
> det er frilands planter

Tomater foretrækker ligesom kartofler en forholdsvis sur jord, så
tilføring af kalk til tomatstykket kan normalt ikke anbefales. Jeg
tror også næppe, at jorden surhedsgrad er afgørende for, om tomaterne
revner eller mig. Mig bekendt skyldes fænomenet for store udsving i
temperaturen, men også overdreven pludselig vandtilførsel skulle efter
sigende kunne resultere i tomater der revner. Vi har da også først
oplevet revner i enkelte cherrytomater, her hvor det er blevet
køligere om natten.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock