white russian
Fra : Sonny

Dato : 16-09-03 23:48

jeg ville gerne servere ægte white russians for mine gamle venner på lørdag.

jeg køber vodka, kahlua og piskefløde - men hva er det korrekte forhold
imellem disse ingredienser?

skål og tak på forhånd
sonny

Fra : A@L

Dato : 17-09-03 01:08

"Sonny" <Ingen@spam.invalid> wrote in message
> [...]
lørdag.

> jeg køber vodka, kahlua og piskefløde - men hva er det korrekte forhold

Lige del vodka og kahlua, også fløde efter smag, som regel lige så meget som
spurt (den bliver dog meget bedre hvis du bruger helv flød og letmælk).

og massere af knust is.

Fra : Peter Nørkjær

Dato : 17-09-03 13:37

På bagsiden af "The big Lebowski" står der
en del Kahlua
en del mælk og
en dél vodka.

Nogle shaker den, men jeg kan egentlig bedst lide den omrørt med et par
isterninger i.

/Peter

Fra : Jesper

Dato : 17-09-03 22:31

Sonny skrev:
> [...]
>
> jeg køber vodka, kahlua og piskefløde - men hva er det korrekte forhold

Ifølge min drink-bog:
4 dele vodka
2 dele kahlua
2 dle halv-and-half (aner ikke hvad det er)
Disse ting skal rystes i en shaker med knust is.

Jeg har også set nogen lave white russians med vanilleis. Det lyder da
meget godt, men prøvet det har jeg ikke...

/Jesper

Fra : Bo Warming

Dato : 18-09-03 04:37

"Jesper" <Ingen@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg har også set nogen lave white russians med vanilleis. Det lyder da
> meget godt, men prøvet det har jeg ikke...

Half-and-half er bl.a. lidet interessant tysk bittersnaps - og sjældent
brugt til White Russian, som er vodka gjort sød med billig likør (Triple Sec
kan også bruges) og den skarpe spritsmag afrundes af en anelse mælkefedt -
ofte foreslås mælk og ikke fløde, men der kan også bruges en anelse Barley,
Dumle eller anden cream-likør.

Er Kahlua oprindelig et et Vestindisk produkt?
Nu laves det af Spritfabrikkerne her.

Jeg synes Cointreau er en bedre likør til White Russian (og at mælkefedtet
er uvæsentligt.)
Beslægtet er "Et rustent søm" hvor det skarpe og billige er whisky -
- og likøren er Drambuie.

Mon nogen kan smage om en drink er "shaken, stirred eller blended" ?
Nedkøling og fortynding af drinken fra smeltet is, er ALT, resten er
snobberi.

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 18-09-03 10:19

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in

> Mon nogen kan smage om en drink er "shaken, stirred eller blended" ?
> Nedkøling og fortynding af drinken fra smeltet is, er ALT, resten er
> snobberi.

Ikke altid. Med en ordentlig blender kan man opnå en bedre konsistens ved
at knuse isen til slush ice - f.eks. i en piña colada.

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net/

Fra : Bo Warming

Dato : 18-09-03 17:11

"Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net> wrote in message
> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in

> Ikke altid. Med en ordentlig blender kan man opnå en bedre konsistens ved
> at knuse isen til slush ice - f.eks. i en piña colada.

At lege med blender er der stil over. Men jeg fastholder at nedkøling og
fortynding er ALT og resten er snobberi.

Jeg kan godt lide at drinken er næsten 0 grader, og hvis jeg gad, så havde
jeg hele barskabet i køleskabet og så ville isterning kun være for at gøre
kulden i drikken VARIG,

Findelt is gir hurtig nedkøling - og måske nogen kan lide slush-effekt mod
læben når mange små isdråber giver en slags kildren. James Bond er en SNOB
med sit "shaken not stirred" eller hvordan det nu er.

Iøvrigt købte jeg en smart plastikshaker med form som kvartliter
Cointreau-flaske, i en vinhandel på Gl Kongevej nær rådhuset, og den
filtrerer slush og anden is fra - godt nok. Og god at drikke af istf
glas.når man ikke syns at is mod læben er en gevinst.

At lave absint til absintlikør skulle være smart pr brændende sukkerknald.
Men igen er temperatur og fortynding ALT - og altså her sukkerkoncentration,
og hvis man sætter sin drink i mikrobølgeovnen med lidt stødt melis kan man
opnå noget endnu bedre.

Fra : A@L

Dato : 19-09-03 20:42

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
> [...]
sukkerkoncentration,
> og hvis man sætter sin drink i mikrobølgeovnen med lidt stødt melis kan

Er det ikke lidt farligt at putte et glas med 85% Absinth og melis i en
microoven :D grunden til at man kommer absinth på sukkerknalden og futter
det af, er få at få karamel ned i glasset og ikke sukkert.

Fra : Bo Warming

Dato : 20-09-03 16:18

"A@L" <maniac_kc@uscx.net> wrote in message

> [...]
> microoven :D grunden til at man kommer absinth på sukkerknalden og futter
> det af, er få at få karamel ned i glasset og ikke sukkert.

Jeg har mine tvivl om der sker så meget karamellisering ved at du brænder en
sukkerknald, at det smager forskelligt fra stødt melis, der bagefter er
varmet op - hvis man overhovedet gider det.

Man kan luge glasset i hånden - hvis ikke som anden likør at en isterning er
bedst.

Der kommer ikke brandfare af 65 eller 85 % i mikrobølgeovn,hvis du lægger
plastik låg på. Jeg tror heller ikke ellers, men det bør prøves og
rapporteres her. Temperaturen opstår hvor der er vand - ikke oppe i dampene
hvor ilt er blandet med spritdamp

Karamellisering der kan smages er når det bliver brunt og trådtrækkende, og
brun farve fås især ved ammoniseret karamel (Mayard proces)