Klubber som ikke modtager andre certifikat~
Fra : JSC

Dato : 17-09-03 07:40

Hej Alle klubber

Hver gang diskussionen omkring CMAS VS PADI dukker op er et af argumenterne
at CMAS klubberne er sig selv nok og ikke acceptere andre systemer.

Det er en beskrivelse jeg IKKE kan genkende, de klubber jeg har haft
berøring med, modtager gerne dykkere med andre certifikater. Typisk stiller
man krav om et uddannelsesniveau svarende til AOW, da det svarer til
klubbens normale dykkerprofil.

Så lad os høre hvilke klubber som gerne modtager andre certifikater og
hvilke som ikke modtager andre certifikater...

Så kan vi måske få aflivet en skrøne....

/Jørgen

Fra : Søren

Dato : 17-09-03 08:02

Rødovre Sportsdykker Klub modtager andre certifikater, svarende til AOW.

Introdyk nødvendig. Mellemline og dykning efter standardtabellen påkrævet i
forbindelse med klubture.

M.v.h. Søren Neubert / Rødovre Sportsdykker Klub

Fra : J.B. Martin

Dato : 17-09-03 12:42

Københavns Dykker Club (KDC i daglig tale):

Alle der har et CMAS, NASE, BSAC, eller PADI certifikat kan optages i
klubben efter beståelse af ophentningsøvelse, deltagelse i
førstehjælpskursus, og fremvisning af en lægeerklæring der er mindre
end 5 år gammel.

DVS også dykkere på OW niveau.

Hilsen

- J.B.

Fra : Brian Østergaard

Dato : 18-09-03 16:28

Alle dykkerklubber siger de er åbne, men realt har mange gjort det meget
mere besværligt, at blive medlem, hvis man kommer med et andet certifikat
end CMAS.

Realt mener jeg at man skal se på indikatorerne for hvor åbne klubberne er.
F.eks. kunne man spørge hvordan fordelingen er mellem de forskellige
certifikater i klubben? Hvilke krav man stille til man til kommende
medlemmer (optagelsesprøve)?

Jeg mener at det ikke certifikatet eller hvilken dykkerinstruktør man har
haft der har de største betydning for hvor god dykker man er eller bliver,
men hvad man har med i bagagen(evner).

På mit instruktørkursus for et halv år siden spurgte jeg
forbundsinstruktører og kommende instruktører: Hvad ville du sige til at
tage en OWD-prøve(praktisk og teori) før du kunne blive medlem af en klub?
Svaret var, at ingen ville tage sådan en prøve. Hvorfor skulle PADI-uddannet
så se anderledes på at tage ekstraprøver?

--
Med Venlig Hilsen

Brian Østergaard CMAS*instruktør og medlem af www.air365.dk

Fra : Hinge

Dato : 17-09-03 09:58

Cousteau Frømandsklub Horsens, er en åben klub, folk skal bare huske at
overholde deres respektive certifikats grænser.

Kasper H.

Fra : Jens Olsen

Dato : 17-09-03 10:59

"JSC" <JSC@nospam.dk> wrote in message news:<3f68018e$0$121$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Så lad os høre hvilke klubber som gerne modtager andre certifikater og
> hvilke som ikke modtager andre certifikater...
>
> Så kan vi måske få aflivet en skrøne....

Ja da er dog utroligt som den skrøne bliver ved at dukkke op, selvom
mange gentagne gange har prøvet at få den aflivet.
Gad vide hvor PADI, NASE, NAUI osv. dykkeren får at vide at de ikke er
velkomne i klubberne. Jeg har en skummel anelse!

Nå, men for god ordens skyld. I Københavns Dykker Club er alle
certificerede dykkere velkommen uanset hvilket certifikat de har. Vi
modtager alle (gentager ALLE) certifikater, også OW!
Man dykker naturligvis inden for de grænser som man er certificeret
til.

Jens Olsen, Københavns Dykker Club ( kbhdyk.dk )

Fra : Klaus Christensen

Dato : 17-09-03 13:11

Frømandsklubben Delfinen Holstebro:
- Alle er velkomne

- Klubben uddanner CMAS

- ALLE som vil dykke med på klubture skal hvert år bestå følgende
fysiske prøver i svømmehallen:
- ABC-prøve
- 5 min. parånding
- aftagelse af udstyr på bunden
- 500 meter overflade uden udstyr efterfulgt af 25 meter dyk.

- Alle må dykke til dybder de er certificerede til.

jenspolsen@hotmail.com (Jens Olsen) skrev:
> [...]
>som man er certificeret
>til.
>
>Jens Olsen, Københavns Dykker Club ( kbhdyk.dk )

Klaus Christensen
CMAS***, PADI Divemaster, CMAS og PADI Basic Nitrox.
www.kcdk.com

Fra : Bent Jøran Olsen

Dato : 17-09-03 13:50

"Klaus Christensen" <kc@kcdk.com> skrev i melding
> [...]
> - Alle er velkomne
>
> - Klubben uddanner CMAS
>
> - ALLE som vil dykke med på klubture skal hvert år bestå følgende

Hva er d?

> - 5 min. parånding
> - aftagelse af udstyr på bunden
> - 500 meter overflade uden udstyr efterfulgt af 25 meter dyk.

Mener dere her 25 meter horisontalt eller vertikalt under vann? Kan se et
problem med bruk av tørrdrakt, spesialt vertikalt :)

> - Alle må dykke til dybder de er certificerede til.

Gunnere enn de dybder man er sertefisert til mener du vel.
(Har 40 meter på AOWD-kurset men nekter å dykke så dypt på hvert dykk)

Mvh,
Bent Jøran Olsen
Norge

Fra : Klaus Christensen

Dato : 17-09-03 13:57

Ja ja Bent Jøran!

Hos os skal man kunne dykke til 25 meters dybde i tørdragt lige
efter at man har svømmet 500 meter overfladesvømning i dragten.

Hvis man er certificeret til 40 meter må man ikke dykkere på
lavere dybder.

Nu ved jeg ikke hvad "gunnere" betyder. Jeg mener det jeg
skrev: "alle må dykke til de dybder de er certiferede til"

KC

Fra : Bent Jøran Olsen

Dato : 17-09-03 14:23

> Ja ja Bent Jøran!
>
> Hos os skal man kunne dykke til 25 meters dybde i tørdragt lige
> efter at man har svømmet 500 meter overfladesvømning i dragten.

Auda... harde bud gitt.
Med vinteroppsett(tykk underdrakt etc) bruker jeg 18 kg bly i tillegg til en
10L 300BAR. For å få til å fridykke dette oppsettet vil jeg trenge så mye
bly, at jeg på 25 meter vil være så negativ at jeg må legge blyet igjen der
nede for å komme opp. I en tynn våtdrakt skal jeg nok få det till.
Men så har jeg aldri trent på fridykking da.

> Hvis man er certificeret til 40 meter må man ikke dykkere på
> lavere dybder.

Ok. (lavere = dypere på norsk)

> Nu ved jeg ikke hvad "gunnere" betyder. Jeg mener det jeg
> skrev: "alle må dykke til de dybder de er certiferede til"

Grunnere mente jeg (=shallower than)

Fra : Klaus Christensen

Dato : 17-09-03 14:34

Undskyld... jeg troede også at ironi fandtes i Norge

Vi stiller naturligvis ikke krav om fridyk til 25 meters dybde!!!

Det med lavere og dybere på dansk og norsk skal du bare glemme
igen - ellers får du det vist svært her på NG.

Fra : Palle Villesen

Dato : 17-09-03 14:58

Nå ja....

Nu stod der jo også at prøverne skulle aflægges i svømmehallen - men der
findes sikkert nogle meget dybe svømmehaller i Norge... :)

Nå ja... vi er faktisk en af de omtalte stokkonservative klubber der kun
har CMAS medlemmer.

Vi optager gerne folk med andre certifikater med der er krav om at de
ryger igennem kursus (eller består prøverne) til et CMAS** kursus - og
så får de et certifikat.

Og ja - jeg er selv af den overbevisning af der findes forholdsmæssigt
mange "varmtvandsuddannede OW med minimal erfaring"-dykkere m. et P***
certifikat i forhold til et C*** certifikat (krigen er igen startet -
men læs lige videre først...)

Jeg siger IKKE at der ikke findes dybt uansvarlige C*** dykkere som
ingen erfaring har osv. - indenfor begge systemer er det min
overbevisning at man er bedst rustet til at dykke i DK hvis man har
taget sin uddannelse i DK (eller i det mindste nordeuropa). Og der
bliver altså alt andet lige udstedt langt flere P*** certifikater ude i
verden under "lempeligere" forhold end der bliver udstedt C***
certifikater (og ja - min kæreste har et af dem fra Sharm...) - hvilket
sikkert er derfor at kulturkløften opstod i forhistorisk tid og stadig
hænger ved...

Jeg er selv fløjtende ligeglad, bare folk dykker forsvarligt og
ordentligt - og hvem ved, hvis vores venteliste engang forsvinder og vi
mangler medlemmer bliver vi sikkert en åben klub for alle certifikater...

Og vi er heller ikke mere stivstikkere end at vi bruger P*** materiale i
uddannelsen af C*** ** dykkere...

mvh,
Palle, biodyk

Fra : JSC

Dato : 17-09-03 15:40

"Palle Villesen" <palle@birc.dk> skrev i en meddelelse

> Nå ja... vi er faktisk en af de omtalte stokkonservative klubber der kun
> har CMAS medlemmer.

Jeg er ikke overrasket over at sådanne klubber stadig findes, det bliver
spændende at se hvor mange....

> Vi optager gerne folk med andre certifikater med der er krav om at de
> ryger igennem kursus (eller består prøverne) til et CMAS** kursus - og
> så får de et certifikat.

Som instruktør ser jeg det som rent spild af min og dykkerens tid, at tvinge
dem til at taget et CMAS certifikat, hvis de allerede er gode dykkere!!!

> [...]
> mange "varmtvandsuddannede OW med minimal erfaring"-dykkere m. et P***
> certifikat i forhold til et C*** certifikat (krigen er igen startet -

Hvorfor så ikke nøjes med at byde AWO taget i nordiske vande velkommen - Det
vil da åbne for mange nye medlemmer??

> [...]
> certifikater (og ja - min kæreste har et af dem fra Sharm...) - hvilket
> sikkert er derfor at kulturkløften opstod i forhistorisk tid og stadig

Det er da søgeligt hvis I bygger jeres kulturkløft på få forhistoriske
eksempler - Vi er da heldigvis mange klubber som har fået mange gode dykkere
med andre certifikater end dem vi selv udsteder....

> Jeg er selv fløjtende ligeglad, bare folk dykker forsvarligt og
> ordentligt - og hvem ved, hvis vores venteliste engang forsvinder og vi
> mangler medlemmer bliver vi sikkert en åben klub for alle certifikater...

Hvorfor har i en venteliste- Er det en loge??

> Og vi er heller ikke mere stivstikkere end at vi bruger P*** materiale i
> uddannelsen af C*** ** dykkere...

Nåh uddannelsen er god nok, det er bare folkene I ikke kan lide

/Jørgen
Vedbæk Sportsdykkerklub

Fra : palle

Dato : 18-09-03 09:15

Jeg er instruktør og enig med dig på alle punkter.

Jeg arbejder på at ændre det.

Og vi har en venteliste fordi vi kun har plads til 110 medlemmer pga.
pladsmangel i klubhuset, antal kompressorer og både.

> Nåh uddannelsen er god nok, det er bare folkene I ikke kan lide

Ja! (Hvilket min kæreste så ikke bliver så glad for at høre...)

Så er den vist ikke længere - skal vi ikke finde noget andet at
diskutere - makkerline, 0.4 L flaske eller noget - det plejer også at
skabe lidt trafik...

Palle, biodyk

Fra : RasMussen

Dato : 17-09-03 16:16

Vi i PI modtager kun dykkere, dvs. en dykker er en dykker! (ok. kan han
spille UV-rygby er han også velkommen!)

Hvis en dykker kan finde en makker der vil dykke uden makkerline så dykker
de uden makkerline.
Vi kræver ikke 0,4L flaske eller reserve.
Vi dykker gerne efter computer, men har standarttabellen i baghovedet.
Vi uddanner CMAS dykkere og er selvfølgelig præget deraf.
Jeg tror da også en dykker der har dykket 99 dyk men ikke har noget
certifikat, ville få lov til at dykke sammen med os, jeg mener hvis han har
overlevet så længe så dør han ikke af at dykke med os.

Jens RasMussen

Fra : HAa

Dato : 17-09-03 16:39

I Dykkerklubben AKTIV byder vi også dykkere uanset certifikat velkommen!

Henning Aaberg

Fra : Ruth Kjær

Dato : 17-09-03 17:10

AIR365 er også en klub for alle certifikater - vi har vist dykkere fra
mindst 5 forskellige systemer - og vi dykker sammen uden problemer på tværs
af certifikat.

Vi uddanner selv både CMAS og PADI.

Vi har ikke krav til certificeringsniveau, så fx PADI OWD'ere har altid
været meget velkomne - det skulle de jo også gerne være, når vi nu lærer dem
at dykke :).

Alle skal naturligvis dykke inden for sit certifikats begrænsninger OG
aktuelt niveau (har man ikke dykket i længere tid, går det ikke, at man går
direkte ned til 30 eller 40 meter).

De bedste hilsner

Ruth Kjær

www.air365.dk - dykkerklubben for alle certifikater.

Fra : Claus Larsen

Dato : 17-09-03 17:24

I frømandsklubben Nikon er alle certifikater velkommen.
Og vi har i år modtaget en hel del Padi dykkere
uden at det giver problemer.

klip fra hjemmesiden:
Dykkere med andet certifikat end et CMAS certifikat er meget velkomne i
klubben. Vi kræver blot, at certifikatet svarer til et to-stjernet CMAS
certifikat. Det vil som regel svare til et "Advanced Open Water Diver"
kursus suppleret med et "Rescue Diver" kursus. Nikons instruktører kender de
gængse typer certifikater, og vil kunne vurdere omfanget af den eventuelle
supplerende uddannelse - eventuelt efter et prøvedyk. I de fleste tilfælde
får dykkerne lov til at tage med på ture fra starten af - for så at
vidreuddanne sig hen ad vejen.

Hilsen Claus
www.nikondyk.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-03 16:51

Ja, det er rigtigt nok!

Men i forlanger at man benytter makkerline. Det vil svare til at en
PADI-klub, forlanger at en CMAS-dykker ikke MÅ benytte makkerline.

Så helt åben er I ikke!

Fra : Claus Larsen

Dato : 18-09-03 17:42

<Ole> skrev i en meddelelse
> Ja, det er rigtigt nok!
>
> Men i forlanger at man benytter makkerline. Det vil svare til at en
> PADI-klub, forlanger at en CMAS-dykker ikke MÅ benytte makkerline.

Hvis jeg kom til en Padi klub og min makker ikke ville dykke med makkerline
ville jeg respektere dette uden at føle at klubben var lukket for CMAS
dykkere.

> Så helt åben er I ikke!

Vi forlanger at vore dykkere er i besiddelse af samt medbringer en
makkerline på vores ture.
Det er så op til den pågældende dykkerleder at beslutte hvorvidt forholdene
er til, med eller uden line.
Det er jo ham der har ansvaret.

Vi lægger ikke skjul på at vi følger DSF,s sikkerhedsregler.

Hilsen Claus

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 17-09-03 17:53

Aalborg Sportsdykkerklub optager gerne medlemmer med andre certifikattyper.
Nedenstående er klippet fra vedtægterne:
"Ved optagelse af dykker med anden certifikattype end CMAS kræves: Et
certifikat på niveau med CMAS**, en bestået CMAS** teoriprøve samt en
lægeerklæring - nyere end 5 år."

I praxis fra AOWD og opefter.
Teoriprøven er med for at sikre at folk får lært at bruge standardtabellen
og får snuset til teorien bag deko-dykning.

Jan Kisak Rasmussen
Aalborg Sportsdykkerklub
aalborgdyk.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 17-09-03 18:16

Jan Kisak Rasmussen wrote:

> [...]
> Teoriprøven er med for at sikre at folk får lært at bruge standardtabellen
> og får snuset til teorien bag deko-dykning.

Du må meget undskylde med omskrevet står der:
Vi vil kun havde medlemmer som skal igennem samme prøver som os andre.

Ved at i kræver at man skal bestå en CMAS** prøve siger i jo indirekte at i
ikke anerkender andre organisationers prøver.

Jeg siger ikke at i skal acceptere en AOWD'er som aldrig har prøvet vand der
var under 25 grader varmt og mindre end 30 meters sigt. Men det at forlange
man skal klare den prøve er jo indirekte mistillid til alle andre.

Skal Padi centre herhjemme og i udlandet også lige forlange at i skal klare
Padi prøver op til AOWD niveau for at de vil dykke med jer ?

Hvorfor hænger i jer så meget i certifikaterne ? Hvad med at kigge på folks
reelle erfaring ?

Hvad angår deko dykning, kunne i jo så tilbyde det som et extra kursus, lige
som Padi selv er begyndt på.

Hilsen Søren

Fra : Peter Kjær

Dato : 17-09-03 19:28

> [...]
folks
> reelle erfaring ?
>
> Hvad angår deko dykning, kunne i jo så tilbyde det som et extra kursus,

Hejsa,

Jeg er helt enig i Søren.

Da jeg selv stod og skulle til at dykke i DK for små to år siden, var jeg
ved at opgive at finde en klub, for så bare dykke på egen hånd (selvfølig
med en buddy). Jeg blev meget træt af at se på diverse hjemmesider fra CMAS
klubber at alle var velkommen, men de fleste krævede at man konveterede til
CMAS efterfølgende :)

Heldigvis fandt jeg så Air365, som var kommet ude over dette og ja det er så
der jeg har været siden.

--
Ses,
Peter

Heldigvis faldt jeg over Air365

Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-09-03 20:29

"Søren Reinke" <disky@disky.remove.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ved at i kræver at man skal bestå en CMAS** prøve siger i jo indirekte at
> ikke anerkender andre organisationers prøver.

Læs det lige igen: Det er kun teoriprøven,
bl.a. for at sikre at deko stoffet er på plads

Søren Arnvig

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 17-09-03 23:23

Tak Søren

Hvis en AOWD ikke kan klare en CMAS** teoriprøve ved at sætte sig ind i
tabellen og dekodykningen, så mangler han/hun noget fra sin AOWD uddannelse.
Håber jeg!

Jan

Fra : Søren Reinke

Dato : 18-09-03 00:33

Jan Kisak Rasmussen wrote:

> Tak Søren
>
> Hvis en AOWD ikke kan klare en CMAS** teoriprøve ved at sætte sig ind i
> tabellen og dekodykningen, så mangler han/hun noget fra sin AOWD
> uddannelse. Håber jeg!

Ja men ved at forlange at folk skal tage denne prøve, viser de jo at de ikke
stoler på andre organisationers prøver osv. Og hvorfor ikke lade folk dykke
efter den tabel de er uddannet til ?

En tysker der kommer til danmark i bil, skal jo heller ikke op til dansk
køreprøve, vi anerkender jo netop det tyske kørekort. Når en cmas klub
kræver man skal tage deres prøver og dykke efter deres certifikats regler,
underkender de jo derved de andre organisationer.

Jeg dykker personligt tit sammen med Cmas dykkere, og det går fint og uden
problemmer, men også uden de skal op til Padi's prøver inden. Jeg
accepterer nemlig deres certifikat og kigger på deres reele erfaring, og
ikke på om de nu kan bruge deres tabel eller ej. Deres certifikat og ikke
mindst deres reelle erfaring jo vise om de kan.

Hilsen Søren Reinke

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 17-09-03 18:02

Hej

I Aalborg Sportsdykkerklub opfatter vi os som en åben klub.
Vi har de regler at folk med andre certifikater skal:

1) være på minimum CMAS** niveau - for PADI vil det sige AOWD
2) Der skal aflægges teoriprøve til CMAS**
3) Man skal aflevere en lægeerklæring som er nyere end 5 år.

Ad) 2 Det gælder også selv om man skulle være PADI Tech Rec instruktør
Ad) 3 Dette gælder IKKE dykkere med CMAS certifikat eller eksisterende
medlemmer.

Vores regler er begrundet med at dykkere med andre certifikater ikke er
bekendt med dekodykning, DSF' s tabeller og sikkerhedsregler samt at
hovedparten af vores dykning foregår til havs på dybder omkring 30-35 meter.

Hos os er det en udbredt opfattelse af de øvrige klubber her i byen er endnu
mere restriktive omkring optagelse af medlemmer med andre certifikater.

Jeg er uenig med flertallet af medlemmerne i klubben om disse regler og jeg
tager dem tit op til debat. Jeg mener at det er udtryk for manglende vilje
eller manglende evne til at have overblik over at folk på forskellige
niveauer dykker i klubben.
Jeg mener godt at man kan have medlemmer på flere certifikat niveauer i
klubben. Klart en OWD´er skal ikke med på 35 meter til havs. Men disse OWD'
ere kunne måske få gang i at vi benytter vores småbåde til nogle flere
stranddyk eller at der bliver arrangeret flere ture til Norge, Lillebælt,
Langeland.

Jeg oplever tit i diskussioner i klubben, at folk siger, at det er klart at
en som har lært at dykke over 2 weekender ikke dykker så godt som en der har
trænet hele vinteren. Og man kan i sådan en diskussion ikke få dem til at
forstå, at det er der heller ikke nogen der påstår. Det er dem selv der
foretager den sammenligning. Jeg er selv PADI-certificeret og jeg er af den
opfattelse at man som PADI-dykker konstant får banket ind i hovedet, at man
kun skal dykke til grænsen af sin certificering og at man skal tage
yderligere certifikater hvis man vil noget mere.

Jeg synes i øvrigt man skulle kigge i det sidst nye nummer af Sportsdykkeren
hvor formanden stiller spørgsmålstegn ved om man kan sige at DSF
repræsenterer dykkersporten i Danmark, når man ser hvor få medlemmer der er
i forbundet i forhold til hvor mange der er certificeret gennem
dykkercentre.

Og så vil jeg også gerne henvise til at den tidligere formand for forbundet
flere gange har slået til lyd for sikker dykning, og at det ikke gøres ved
at holde folk ude af klubberne, men i stedet få dem med i klubberne, så
deres viden om sikker dykning kan opgraders.

Jeg er ikke så godt bekendt med det men hvad gør forbundet i det hele taget
for at integrere dykkere med andre certifikater?
Kan man komme med på forskellige kurser og togter?
Kan man komme med på en instruktøruddannelse?

Mvh
Michael Jensen

Fra : palle

Dato : 18-09-03 09:25

Michael Ove Jensen wrote:

> [...]
> for at integrere dykkere med andre certifikater?
> Kan man komme med på forskellige kurser og togter?
> Kan man komme med på en instruktøruddannelse?

Tja... ad 2. gælder vel ækvivaleringstabellen... hvilket vil sige at jeg
som CMAS * instruktør må starte på divemaster uddannelsen (hvilket jeg
også må som cmas ** dykker)

Og en PADI rescue diver m. 25 dyk eller højere certifikater må starte en
cmas *** uddannelse.

Så nej - som det ser ud i CMAS/PADI agreement er svaret faktisk nej fra
begge systemer. (Hvilket overraskede mig lidt...)

P., biodyk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 18-09-03 18:08

"palle" <palle@birc.nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Tja... ad 2. gælder vel ækvivaleringstabellen... hvilket vil sige at jeg
> som CMAS * instruktør må starte på divemaster uddannelsen (hvilket jeg
> også må som cmas ** dykker)

Så vidt jeg er orienteret, må CMAS * ins. starte på
IDC (PADI's instruktør uddannelse)

Søren Arnvig

Fra : palle

Dato : 19-09-03 08:41

Søren Arnvig wrote:

> Så vidt jeg er orienteret, må CMAS * ins. starte på
> IDC (PADI's instruktør uddannelse)
>
> Søren Arnvig

Tja - det mente jeg jo også - det står bare ikke i den officielle
"agreement" underskrevett af CMAS precident og PADI vicepresident
(CMAS2000, tech.docs., cmas/padi agreement).

P.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 17-09-03 19:43

Jan Kisak Rasmussen skrev i Message-ID:
<3f68914d$0$17062$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>:

> Teoriprøven er med for at sikre at folk får lært at bruge
> standardtabellen og får snuset til teorien bag deko-dykning.

Sålænge de kun snuser til den. Efter hvad jeg kender til
CMAS-uddannelsen gør slet ikke folk i stand til at dykke sikkert med
trinvis deko.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-09-03 20:31

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Jan Kisak Rasmussen skrev i Message-ID:

> Sålænge de kun snuser til den. Efter hvad jeg kender til
> CMAS-uddannelsen gør slet ikke folk i stand til at dykke sikkert med
> trinvis deko.

Sikrere end hvis man ikke har lært det.
Men det kan næppe hamle op med dine personligt tilpassede profiler.

Søren Arnvig

Fra : jhyden

Dato : 17-09-03 22:29

> Efter hvad jeg kender til
> CMAS-uddannelsen gør slet ikke folk i stand til at dykke sikkert med
> trinvis deko.

Kan du ikke lige uddybe det? Hvad er der i vejen med CMAS' principper
for trinvis deko? Er det tabellerne, der er for "standard"?
Jeg ved godt, at tråden har et andet formål, men nu bliver jeg nysgerrig
efter, hvad der ligger bag.

Johnny Hydén.

http://www.kandu.dk/

Fra : JSC

Dato : 19-09-03 09:19

> [...]

> Sålænge de kun snuser til den. Efter hvad jeg kender til
> CMAS-uddannelsen gør slet ikke folk i stand til at dykke sikkert med

Hvad er problemet, undervisningen, standardtabellen uddyb venligst.

Mig bekendt giver standardtabelle sikker trinvis DEKO, hvis man følger
tabellen - Jeg er klar over at den ikke indeholder dybstop og andre fine
teorier, men folk får ikke dykkersyge og det er vel det vigtigste, hvis det
er sikkerhed vi taler om...

/Jørgen

Fra : Allan Hansen

Dato : 19-09-03 10:34

> [...]
> tabellen - Jeg er klar over at den ikke indeholder dybstop og andre fine
> teorier, men folk får ikke dykkersyge og det er vel det vigtigste, hvis

Ja ufatteligt nok overlevede jeg mine første 200 dyk med standardtabellen
med deko almindeligvis 5-10 min. Derefter tog jeg en computer i brug ved de
næste ca 500 dyk, der anvender i forhold til standardtabellen en ganske
gavmild algoritme ( Bûhlmann ) som giver ganske fine bundtider. Nu kan det
ikke ryste mig at også min tabel er forkert. Alt i min dykkerkarriere har
været forkert. Min uddannelse er forkert. Min manglende uddannelse er
forkert. Jeg dykker for dybt. Jeg er for gammel. Jeg vejer for meget. Min
kondition er for dårlig. Min planlægning er forkert. Min makkerdykning er
farlig. Min solodykning er farlig. Jeg dykker med den forkerte luft. Mine
flasker er for små. Mine flasker er for tykke.Min ene automat er forkert.
Automaternes slanger til 2 trin er for korte. Min lygte er forkert og
batteriet sidder forkert. Min vest er forkert. Mine remme på finnerne er
forkerte. Jeg mangler ekstra lygte og maske. o.s.v.

Allan Hansen, på vej til badeland

Fra : Søren Arnvig

Dato : 19-09-03 16:31

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> batteriet sidder forkert. Min vest er forkert. Mine remme på finnerne er
> forkerte. Jeg mangler ekstra lygte og maske. o.s.v.

Velkommen i klubben

Søren Arnvig
DIW dykker

Fra : Asger Nybo Larsen

Dato : 20-09-03 21:24

> "Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
For os uindviede. Hvad betyder DIW dykker ????

Fra : Henning

Dato : 20-09-03 21:32

>For os uindviede. Hvad betyder DIW dykker ????

Jeg kunne forestille mig det var modsætningen til DIR - Doing It
Right

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Asger Nybo Larsen

Dato : 20-09-03 21:55

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne forestille mig det var modsætningen til DIR - Doing It
> Right
>

> Henning
> hsb@(fjernes)image.dk

Ja så meget havde jeg da gættet mig til. Men jeg kan ikke helt gætte hvad
bogstaverne betyder.....

Mvh. Asger

Fra : Johnny Christensen

Dato : 20-09-03 23:01

Doing it wrong

LTMD
(less talk, more diving)

JZC

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 17-09-03 19:53

Michael Ove Jensen skrev i Message-ID:
<3f689313$0$149$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> [...]
> ikke gøres ved at holde folk ude af klubberne, men i stedet få dem med
> i klubberne, så deres viden om sikker dykning kan opgraders.

Jeg vil personligt stille spørgsmål ved DSFs definition af sikker
dykning, men sådan er der jo så meget (jeg er ikke medlem af en klub).

Fra : Jesper Munk

Dato : 17-09-03 20:05

Hej NG
Hos os er alle certifikater også velkomne, de skal ikke op til nogen prøver,
men vi checker deres erfaring på lav dybde før de for lov til det helt
store. (det gælder uanset certifikat type) De for kun lov til det de er
uddannet til.
MVH Jesper dykkerklubben Calypso.

Fra : Søren Reinke

Dato : 17-09-03 20:04

Jesper Munk wrote:

> [...]
> helt store. (det gælder uanset certifikat type) De for kun lov til det de

Se det er lige den holdning til certifikater der er seriøs, og som giver nye
medlemmer det indtryk at klubben ikke ser ned på det certifikat de nu lige
har.

Hilsen Søren Reinke

Fra : Klaus Christensen

Dato : 17-09-03 20:11

Fin pind her.
Det er sjældent man får så mange fine svar på et spørgsmål. Det er spændende
at følge når svarerne "klikker ind" fra de forskellige klubber.

Peter Fjelsten: I mine øjne har du fuldstændig ret i din "kritik" af DSF's
sikkerhed. Du har valgt ikke at melde dig ind i en klub og fred være med
det... Jeg har valgt at få en tillidspost i en klub og arbejder (og ja det
går langsomt) hen imod bedre forhold for organiserede dykkere også. Men det
er selvfølgeligt en helt anden diskussion.

KC

Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 17-09-03 20:34

Hej NG

Min kærste og jer er medlem af Nørresundby sportsdykkerklub som er
Nordjyllands største med over 160 medlemmer.
Klubben er en ÅBEN klub !.
Vi kom til klubben som AOWD med ca 80 dyk i logbogen,
vi blev taget godt imod, selvom at nogen af de "gammle" var lidt stramme
istarten men sådan er det jo :)
Jeg kan kun sige at hvis klubberne i danmark skal overleve så skal de ligge
alt det certifikat pis fra sig og kigge på om dem der kommer ind kan dykke
!!!
hvis de ikke kan det SÅ LÆR DEM DET ! !
I Nørresundby sportsdykkerklub bliver der dykket på alle niveuer vi har ture
til øst/vestkysten o.s.v med dybter fra 5m og til 40m så der er plads til
alle..
Her er et Klip fra vores hjemmeside om "Krav" til nye dykker..

Klip:

En dykkers færdigheder sidder ikke på certifikatet, men i logbogen. Selvom
Nr. Sundby Sportsdykkerklub uddanner efter CMAS-systemet, kan en dykker med
tilstrækkelig erfaring, blive medlem og dykke på lige fod med CMAS-dykkerne.
Som tommelfingerregel kræves et certifikat på niveau med PADI AOW DIVER, der
er erhvervet i danske eller lignende farvande, efterfulgt af en snes dyk
herhjemme. Har man ikke den tilstrækkelige erfaring, er det muligt et antal
gange at tage på uddannelsens ture, for sammen med instruktører og
CMAS-aspiranterne at "øve sig".

Mvh
K.L.Rasmussen
www.norresundbysportsdykkerklub.dk

Fra : Jakob Birk Hansen

Dato : 17-09-03 20:11

Islev Sportsdykkerklub

Hos os er alle dykkere selvfølgelig også velkomne. Vores turudvalg er ved at
lave nogle retningslinjer for gæstedykkere, men jeg er sikker på at det ikke
bliver baseret på certifikat.

Retningslinjerne vil formentlig blive en kombination af at kigge på gæstens
tidligere dyk, personligt indtryk, opførsel i og omkring vandet samt makker
med vores nogle af vores mest erfarne dykkere.

Jeg vil lægge dem på vores hjemmeside www.islevdyk.dk når de ligger færdige,
og evt. også her i gruppen til feedback og diskussion.

---
Jakob Birk Hansen
Islev Sportsdykkerklub
www.islevdyk.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 17-09-03 20:29

Klaus Christensen skrev i Message-ID:
<3f68b1c5$0$32452$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> Peter Fjelsten: I mine øjne har du fuldstændig ret i din "kritik" af
> DSF's sikkerhed.

Jeg er i hvert fald uenig i specifikke punkter. Og så længe der lader
til(?) at være stemning for dem, ser jeg ingen grund til at blive
medlem. Man kan vel heller ikke være medlem uden klub?

Måske skal DIR-DK søge optagelse...? :)

> [...]
> går langsomt) hen imod bedre forhold for organiserede dykkere også.
> Men det er selvfølgeligt en helt anden diskussion.

Er det her på plads at nævne at jeg indtil for 3-4 år siden sad - var
det - 6 eller 7 år(?) i bestyrelsen i Dykkerklubben Narhvalen (en åben
klub) i Odense?

:)

Fra : Klaus Christensen

Dato : 17-09-03 22:06

> [...]
>
> Er det her på plads at nævne at jeg indtil for 3-4 år siden sad - var
> det - 6 eller 7 år(?) i bestyrelsen i Dykkerklubben Narhvalen (en åben

Gjorde du gavn i forhold til at gøre dykningen mere sikker?

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 17-09-03 20:40

Søren Arnvig skrev i Message-ID:
<3f68b6af$0$97273$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Sikrere end hvis man ikke har lært det.

Næh. For så prøver man ikke på at gøre et eller andet
halv-hjertet/hjernet forsøg.

> Men det kan næppe hamle op med dine personligt tilpassede profiler.

Jeg ved du er spydig nu, men det ændrer ikke på jeg vil vil mener jeg
ved hvad der skal til for at dykke (relativt) sikker deko-dykning. Det
lærer man ikke i CMAS-uddannelsen.

Du kan benytte strudseteknikken alt hvad du vil og lege spydig, men det
ændrer ikke faktum.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-09-03 21:24

> [...]
>
> Jeg ved du er spydig nu, men det ændrer ikke på jeg vil vil mener jeg
> ved hvad der skal til for at dykke (relativt) sikker deko-dykning. Det

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men mon ikke det er noget
i retning af " Søren ikke vide hvad deko er. Peter vide !"

Du har ret til have din holdning. Du har ret til at nedgøre det system
som jeg er instruktør i. Men forvent ikke at jeg skal klappe i mine
små våde CMAS hænder, når du udbreder hvordan man laver sine
egne personlige profiler, baseret på gamle wetnotes.

> Du kan benytte strudseteknikken alt hvad du vil og lege spydig, men det
> ændrer ikke faktum.

Dit skarpsind gør dig ære

EOD for mig.

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 17-09-03 21:37

<3f68c329$0$97256$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men mon ikke det er noget i
> retning af " Søren ikke vide hvad deko er. Peter vide !"

Korrekt.

> Du har ret til have din holdning. Du har ret til at nedgøre det system
> som jeg er instruktør i.

Jeg vil ikke påstå jeg nedgør det. Jeg erklærer mig uenig i CMAS' syn på
tingene. I stedet for at lege fornærmet, kunne du jo argumentere for dit
synspunkt? Er det ikke denne gruppe er her for?

> Men forvent ikke at jeg skal klappe i mine små våde CMAS hænder, når
> du udbreder hvordan man laver sine egne personlige profiler, baseret
> på gamle wetnotes.

Det lyder ikke til du har læst de indlæg godt nok, hvor jeg talte om
dette, for ovenstående er en forsimpling uden lige.

Fra : Claus Larsen

Dato : 17-09-03 22:16

> [...]
> tingene. I stedet for at lege fornærmet, kunne du jo argumentere for dit
> synspunkt? Er det ikke denne gruppe er her for?

Hej Peter
Er det CMAS klubbernes / DSF. eller CMAS du er uenige med.
Hvad siger du til Padi / Naui / Nase / mm's. sikkerhedsregler
er du enige med dem og på hvilke punkter ser du den store forskel

Hilsen Claus

Fra : Claus Larsen

Dato : 17-09-03 21:49

Hej Jørgen
Der er tilsyneladende klubber der holder liv i denne skrøne på andres vegne.

Følgende er klippet fra PUC's hjemmeside.
::: For at dykke i en klub under Dansk Sportsdykker Forbund i Danmark skal
man have et CMAS certifikat eller skal tage et konverteringskursus.
Se http://www.puc.nu/

Usmagelig måde at reklamere for sig selv
Hilsen Claus

Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-09-03 23:03

"Claus Larsen" <cpl@tdcadsl> skrev i en meddelelse
> [...]
> man have et CMAS certifikat eller skal tage et konverteringskursus.
> Se http://www.puc.nu/
>
> Usmagelig måde at reklamere for sig selv

Hvis du læser deres vedtægter, Apendiks B, vil du se
at de faktisk godtager alle certifikater , og har en lille
sammenligningstabel, som virker meget rimelig.

Søren Arnvig

Fra : Claus Larsen

Dato : 17-09-03 23:36

> Hvis du læser deres vedtægter, Apendiks B, vil du se
> at de faktisk godtager alle certifikater , og har en lille

Det er set men det ændre ikke ved påstanden omkring "Klubber under DSF ikke
godtager andre certifikater

> sammenligningstabel, som virker meget rimelig.

Enig

Hilsen Claus

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 17-09-03 23:59

Nereus Sportsdykkerklub har både PADI,CMAS, TDI og IANTD dykkere

nøj

Fra : Asger Nybo Larsen

Dato : 17-09-03 22:18

Aqua-Quick, Århus
www.aqua-quick.dk

Aqua-Quick er åben for alle certifikater. Dykningen foregår indenfor den
enkeltes certificeringsniveau.

Herudover vil jeg gerne opfordre uorganiserede dykkere om til at kikke ned i
vores klubhus og tage ud at dykke med os. Er i egentlig ikke trætte af
betale100kr i et dykkercenter, for selv at køre ud til stranden, med dit
eget udstyr og din sædvanlige makker?

NB: Jeg startede selv i et dykkercenter men blev hurtigt træt af de
konstante udgifter. Nu splejser vi bare til benzinen og så er det vist det.
Nå ja så er der klubkontingentet, men der er da til at overse.

Mvh. Asger Nybo Larsen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 17-09-03 22:14

<3f68ccca$0$32501$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> Gjorde du gavn i forhold til at gøre dykningen mere sikker?

Det håber jeg da jeg gjorde (spørg andre), men kun for dem i klubben (vi
var ikke medlem af DSF: vi kunne ikke i starten og vi synes de så
forkert på flere ting, dengang det blev muligt).

Klubbens holdning nu kan jeg intet sige om, men der er folk tæt på
bestyrelsen i denne NG, så, det må de svare på, hvis det bliver relevant
(og de ønsker).

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 17-09-03 22:16

Claus Larsen skrev i Message-ID:
<3f68ce4c$0$54774$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Er det CMAS klubbernes / DSF. eller CMAS du er uenige med. Hvad siger
> du til Padi / Naui / Nase / mm's. sikkerhedsregler er du enige med
> dem og på hvilke punkter ser du den store forskel

Jeg er uenig med dem alle :), men mit ankepunkt herover var CMAS/DSFs
pointer mht dekodykning.

Jeg mener ikke uddannelsen dækker dette ordentligt og gør mere skade end
gavn. PADI underviser ikke i dette (undtaget RecTec - hø, hø).

Fra : Claus Larsen

Dato : 17-09-03 22:47

> Jeg er uenig med dem alle :), men mit ankepunkt herover var CMAS/DSFs
> pointer mht dekodykning.

Ja det kunne jeg næsten gætte
Men bare for at få det på plads

> Jeg mener ikke uddannelsen dækker dette ordentligt og gør mere skade end
> gavn. PADI underviser ikke i dette (undtaget RecTec - hø, hø).

Jeg er enig med dig i at der skal mere til for at håndtere deco dykning på
sikker vis.
Og netop derfor fraråder DSF. også denne form for dykning.
Og en hver instruktør med respekt for sig selv og andre vil også påpege
dette.
Men det skader vel ikke at vide hvad det drejer sig om rent Teoretisk. som
et ydeligere led i forståelsen af dykkerfysiologien
For så derefter at tilegne sig de øvrige færdigheder samt udstyr.
Vi kan jo om ikke andet håbe at det nye CMAS Advance Nitrox kan råde bod på
de maglende elementer.

Hilsen Claus

Fra : Carsten E. Woetmann

Dato : 17-09-03 22:57

Ønsker man at stå bag det man mener og måden man dykker på har jeg lige
jobbet til vedkommende.

MVH

Carsten Woetmann

DSF

Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-09-03 23:04

"Carsten E. Woetmann" <web-dsf@sport.dk> skrev i en meddelelse
> Ønsker man at stå bag det man mener og måden man dykker på har jeg lige
> jobbet til vedkommende.
>
> MVH
>
> Carsten Woetmann

Uddyb endelig , Carsten.

Søren Arnvig

Fra : Claus Larsen

Dato : 17-09-03 23:13

> Ønsker man at stå bag det man mener og måden man dykker på har jeg lige
> jobbet til vedkommende.

Kan du forklare dig nærmere
Hilsen Claus

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 17-09-03 23:16

<3f68d5a1$0$54843$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> [...]

> vil også påpege dette. Men det skader vel ikke at vide hvad det drejer
> sig om rent Teoretisk. som et ydeligere led i forståelsen af

Problemet er at hvis man fra "officiel" side giver folk en del
information, der _kan_ bruges praktisk, vil de selvsamme folk nok ofte
tage det som en slags anbefaling?

> For så derefter at tilegne sig de øvrige færdigheder samt udstyr.

På egen hånd?

> Vi kan jo om ikke andet håbe at det nye CMAS Advance Nitrox kan råde
> bod på de maglende elementer.

Ja. Den uddannelse kender jeg ikke.

Fra : Claus Larsen

Dato : 17-09-03 23:47

> [...]
>

> Problemet er at hvis man fra "officiel" side giver folk en del
> information, der _kan_ bruges praktisk, vil de selvsamme folk nok ofte

Næppe da det modsatte anbefales

> På egen hånd?

Svaret står her under

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 17-09-03 23:24

jhyden skrev i Message-ID:
<3f68d316$0$48892$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> Kan du ikke lige uddybe det? Hvad er der i vejen med CMAS' principper
> for trinvis deko?

Princippet med trinvis deko er der sådan set ikke noget i vejen med.

Jeg mener til gengæld der er noget i vejen med at fortælle folk det er i
orden:

At dykke med almindeligt sportsdykkerudstyr

At det ikke er nødvendigt at være i ekstra god form når man
dekodykker

Ikke at tilgå dekodykning med bedre værktøjer end luft,
standardtabellen/computer

Ikke at kræve langt bedre dykketeknik af dekodykkere

osv.

> Er det tabellerne, der er for "standard"?

Den bør også opdateres hvis du spørger mig. Er det ikke en lettere
modificeret USNavy?

Fra : Claus Larsen

Dato : 18-09-03 00:03

> [...]
> orden:
>
> At dykke med almindeligt sportsdykkerudstyr
>
> At det ikke er nødvendigt at være i ekstra god form når man

Gør man da ikke dette ???
Læs lige DSF sikkerhedsregler vejledende komentarer fra teknisk udvalg
Hilsen Claus

Fra : Henrik Manley

Dato : 18-09-03 07:54

> [...]
> orden:
>
> At dykke med almindeligt sportsdykkerudstyr

Udstyret har vel ikke noget at gøre med om dekoen er god eller dårlig

> At det ikke er nødvendigt at være i ekstra god form når man
> dekodykker

Så er det jo så smart at de tabeller og computere man bruger ikke går ud fra
man er i ekstra god form.

> Ikke at tilgå dekodykning med bedre værktøjer end luft,
> standardtabellen/computer

Statistisk vil du ikke finde problemer med den løsning.

> Ikke at kræve langt bedre dykketeknik af dekodykkere

Har igen ikke noget med dekoen at gøre.

> osv.

> Den bør også opdateres hvis du spørger mig. Er det ikke en lettere
> modificeret USNavy?

Nej den bygger på materiale som den norske dykkerskole har lavet både til
dykning og behandling.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 18-09-03 00:22

<3f68e77d$0$54859$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Gør man da ikke dette ???

Ikke i høj grad nok efter min mening.

Hvor ligger sikkerhedsreglerne på WWW?

Fra : Gert Grønnegaard

Dato : 18-09-03 01:45

> Claus Larsen skrev i Message-ID:

> Ikke i høj grad nok efter min mening.

I DSF?s sikkerhedsregler er der lagt op til at man også skal bruge det
indvendige af hovedet, hvilket jeg i øvrigt mener man altid skal gøre, når
man planlægger et dyk.
Eller mener du, at de skal skæres ud i pap og serveres på et sølvfad ?

De ligger på DSF?s hjemmeside. www.sportsdykker.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 18-09-03 07:56

> Ikke i høj grad nok efter min mening.

Kunne du ikke spare mange ord og meget båndbredde ved bare at skrive "Det er
ikke DIR" til stort set alt.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Gert Grønnegaard

Dato : 18-09-03 01:23

Hej NG
I Korsør Frømandsklub uddanner vi kun CMAS dykkere. MEN....! Det skal
endelig ikke holde dykkere med andre certifikater tilbage. De er hjertelig
velkomne!
Hvis en person, som i forvejen har et certifikat, (Uanset hvilket certifikat
det drejer sig om) ønsker at blive medlem i vores klub, vil vi meget hellere
kaste et blik i vedkommendes logbog. Den fortæller meget mere om
vedkommendes dykkererfaring end certifikatet i sig selv. Og........
Selvfølgelig vil vi også holde ekstra øje med det nyt medlem på de første
dyk.

Gert Grønnegaard

Fra : Henrik Manley

Dato : 18-09-03 08:13

Er der virkelig ikke klubber der ikke tager medlemmer med andre
certifikater? Eller er de bare så gammeldags at deres medlemmer ikke bruger
nettet.

Havbasserne i Farum modtager gerne medlemmer med andre certifikater end CMAS
fra det der svare til AOW og op. Vi tilbyder så at man kan tage et CMAS** i
løbet af året hvis man har lyst.

http://www.havbasserne.dk se "Indmeldelse" (Reklame: Vi har stadig et par
pladser på vores CMAS** kursus)

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Thomas Kristensen

Dato : 18-09-03 15:37

Ja, det kunne være interessant at høre fra flere klubber der kræver
CMAS certificering for medlemsskab. I den forbindelse kunne det være
rart med en BEGRUNDELSE for dette tilsyneladende sjældne standpunkt.

Specielt de klubber som kræver hele CMAS kurser bestået (og ikke kun
teoriprøven som ex. Aalborg Sportsdykkerklub) må have nogle
interessante synspunkter i forhold til andre uddannelses systemer.

Hvad er det der gør ex. erfarne PADI rescue divere og Divemastere
ikke-egnede til medlemsskab af disse klubber. Sig endeligt frem...
Rent uddannelsesmæssigt kan det vel dårligt påstås at CMAS** er de
foregående certificeringsniveauer overlegne, eller er det holdningen?

MVH. Thomas Kristensen

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-03 18:22

Jeg vil aldig eje eller havde et CMAS certifikat, jeg er stolt af at være
PADI dykker, og det vil jeg blive ved med!!

Fra : Klaus Christensen

Dato : 18-09-03 19:03

Det var da den værste spasser kommentar

--
Klaus Christensen
www.kcdk.com

Fra : Søren Arnvig

Dato : 18-09-03 19:11

"Klaus Christensen" <klausc@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Det var da den værste spasser kommentar
>
> --
> Klaus Christensen
> www.kcdk.com
> CMAS ***
> Padi Divemaster
> Basic nitrox CMAS og PADI

Rolig , Klaus.
Det var bare en lille "troller".

Dem kan du kende på at de ikke er underskrevet.

Den behøver du ikke bide på.

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 23-09-03 19:04

> "Klaus Christensen" <klausc@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Rolig , Klaus.
> Det var bare en lille "troller".
>
> Dem kan du kende på at de ikke er underskrevet.

Den var da underskrevet med SJ og kigger man på IP numret den er sendt fra
er det tidligere brugt af Søren R. Jensen så det kan da godt være han mente
det.

Jeg ville da være flov hvis nogle af mine klubkamerater (CMAS) skrev det
samme om PADI. Nu kan vi jo se om vi høre mere fra ham når vi ved hvem han
er.

Ja, ja ingen strøm på arbejde og så har man tid til at kigge på IP numre,
hver sin hobby.

--
Henrik Manley (IP 62.79.73.51)
email: m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 23-09-03 19:36

> [...]
> er.
>
> Ja, ja ingen strøm på arbejde og så har man tid til at kigge på IP numre,

Du har s'gu for meget tid i det hele taget , Manley.

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 24-09-03 09:26

> Du har s'gu for meget tid i det hele taget , Manley.

Bare det var så vel, jeg har ikke tid til at dykke så meget for tiden. Men
om 3 mdr. begynder det at lysne.

Ellers tager det ikke så lang tid at trace IP numre, omkring 3-4 minutter
hvis man tager alle dk grupperne. Hvis jeg ikke havde så travlt på arbejdet
havde jeg jo nok lavet et lille program til det.

Jeg tænkte det måske kunne sætte en stopper for alle de små trolde hvis de
viste at det var så nemt at trace dem.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 18-09-03 10:10

Gert Grønnegaard skrev i Message-ID: <bkav63$fh2$1@sunsite.dk>:

> [...]
> indvendige af hovedet, hvilket jeg i øvrigt mener man altid skal gøre,
> når man planlægger et dyk. Eller mener du, at de skal skæres ud i pap

Jeg synes nok der bør gøres meget mere opmærksom på at dykning med
trinvis deko kræver noget _helt_ andet.

> De ligger på DSF?s hjemmeside. www.sportsdykker.dk

Gør de? Jeg kunne ikke finde dem da jeg ledte igår.

Direkte lænke? Jeg mener for øvrigt at det er indholdet i
Sportsdykkerhåndbogen vi (primært) skal diskutere, da det var den
diskussionen gik ud fra (info om dekodykning).

Fra : Claus Larsen

Dato : 18-09-03 14:29

> [...]
> Sportsdykkerhåndbogen vi (primært) skal diskutere, da det var den
> diskussionen gik ud fra (info om dekodykning).

http://www.sportsdykker.dk/sites?/udvalg/Teknisk%20Udvalg#link107

Se under vejledninger til sikkerhedsregler

Med hensyn til sportsdykkerhåndbogen så står der nederst på side 325
Citat:
Dykkeren må som nævnt være i form og have en høj tolerance for fysiske
ydelser.

Men det undrer mig at du begynder at "hakke" på nogle du åbenbart ikke er
tilstrækkeligt inde i

Hilsen Claus

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 18-09-03 10:11

Henrik Manley skrev i Message-ID: <LmVxtHbfDHA.3720@gud.bends.dk>:

> Kunne du ikke spare mange ord og meget båndbredde ved bare at skrive "Det er
> ikke DIR" til stort set alt.

Næh.

For i modsætning til dig, vil jeg gerne prøve at underbygge og/eller
forklare min position til de der skulle være interesseret.

Hvis du er træt af at mit syn på dykning ikke passer ind i din
verdensanskuelse, så put mig dog i dit kill-filter!

Fra : Henrik Manley

Dato : 18-09-03 11:22

> Hvis du er træt af at mit syn på dykning ikke passer ind i din
> verdensanskuelse, så put mig dog i dit kill-filter!

Nej, du more mig!

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 18-09-03 10:16

Henrik Manley skrev i Message-ID: <qSKtnGbfDHA.4200@gud.bends.dk>:

> Udstyret har vel ikke noget at gøre med om dekoen er god eller dårlig

Det har jeg heller ikke sagt. Læg mærke til vi diskuterer CMAS
principper (retningslinier) for dekodykning. Dekoen er lige god sålænge
man er horisontal i vandet og bruger en regulator med lav
åndingsmodstand.

> Så er det jo så smart at de tabeller og computere man bruger ikke går ud fra
> man er i ekstra god form.

Det er ikke nok. Murphy er mere ude efter dem med dårlig cirkulation -
selv på "konservative" profiler.

> Statistisk vil du ikke finde problemer med den løsning.

Det kommer an på hvordan vi definerer statistisk: dødsfald/dyk,
dekouheld/dyk eller følgeskader/dyk - og sammenligner det med hvis man
lavede samme dyk med bedre gasser.

> Har igen ikke noget med dekoen at gøre.

Igen jeg snakker deko_dykning_. Og selvfølgelig har det det. Præcis
opdriftskontrol er da temmeligt vigtigt.

Baseret på Haldane SVJV, ikke Bühlmann?

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 18-09-03 20:09

<3f69b268$0$54847$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Med hensyn til sportsdykkerhåndbogen så står der nederst på side 325
> Citat: Dykkeren må som nævnt være i form og have en høj tolerance for
> fysiske ydelser.

Jeg vil godt komme med en forbeholden undskyldning.

Den version af Sportsdykkerhåndbogen jeg har læst indeholder (efter min
hukommelse) ikke en fuldstændig beskrivelse af hvordan dekodykning bør
udføres.

Derimod er jeg nogenlunde glædeligt overrasket over "Vejledning for
apparatdykkere juli 2001".

Der skal anvendes 2 uafhængige luftkilder (Isolationsmanifold burde
dog være et krav).

Markeringsbøje _evt._ med linehjul (hvordan skal man ellers sende
den op?).

1/3 gas tilbage ved dykkets slutning. Måske skulle man forklare
tredjedelsregler i list flere detaljer?

Dog mener jeg stadig at makkerlinen ikke er nødvendig på stort set
alle de sportsdyk, der kan laves i danske farvande - og jeg er især
uenig i, den skal bruges på dekodykning.

Og octopussen "anbefales" kun. Det er skidt.

Fra : Claus Larsen

Dato : 17-09-03 23:21

> Claus Larsen skrev i Message-ID:
> <3f69b268$0$54847$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:
>

> Der skal anvendes 2 uafhængige luftkilder (Isolationsmanifold burde
> dog være et krav).

En diskution der før har været oppe men jeg er personligt enig med dig.

> Markeringsbøje _evt._ med linehjul (hvordan skal man ellers sende
> den op?).

Enig

> 1/3 gas tilbage ved dykkets slutning. Måske skulle man forklare
> tredjedelsregler i list flere detaljer?

Det gør jeg selv mere ud af under uddannelse
Så også her er vi også enige

> Dog mener jeg stadig at makkerlinen ikke er nødvendig på stort set
> alle de sportsdyk, der kan laves i danske farvande - og jeg er især
> uenig i, den skal bruges på dekodykning.

Makkerline er begrundet set ud fra almendelig dykning
Hvor deco dykning ikke er anbefalet .

Dog kan 2 dykkere med den fornødne rutine i brug af makkerline godt have
glæde af denne under selve dykket
Så vi er her også enige

> Og octopussen "anbefales" kun. Det er skidt.

Enig men enhver dykker med omløb i hovedet bruger octopus i dag også under
CMAS systemet

Hilsen Claus

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-09-03 10:22

JSC skrev i Message-ID: <3f6abbbe$0$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Hvad er problemet, undervisningen, standardtabellen uddyb venligst.

I mine øjne - igen efter hvad jeg læste i Sportsdykkerhåndbogen - gøres
der slet ikke opmærksom på at dykning med trinvis deko er radikalt
anderledes end "almindelig" dykning. Der gøres ikke opmærksom på at
udstyret bør konfigureres helt anderledes (en pony er sgu ikke nok!) og
dykket bør udføres med en helt anden tilgang.

Der gøres i mine øjne ikke opmærksom på at uddannelsen slet ikke gør en
i stand til at dyrke sikker dekodykning - og at dekodykning efter ens
computer er direkte hovedløst.

> [...]
> teorier, men folk får ikke dykkersyge og det er vel det vigtigste, hvis det

Hvor mange dykker dekodykning efter den tabel? Nok temmeligt få i
forhold til Bühlmanns tabel, så jeg tvivler på statistikken er i order.
Derudover er det jo ikke kun den kortvarige succes man bør gå efter: man
kan sagtens dykke efter en tabel, der giver ikke giver DCI på 100 dyk -
selvom den måske giver skader på længere sigt.

Hvornår er Standardtabellen udviklet?

Fra : JSC

Dato : 19-09-03 11:38

> [...]
> udstyret bør konfigureres helt anderledes (en pony er sgu ikke nok!) og
> dykket bør udføres med en helt anden tilgang.

Det er der rettet en del op i vejledningerne til sikkerhedsreglerne.....

Nu er jeg ikke enig i at DEKO-dykning med 5 til 10 min dykning er så
radikalt anderledes en normaldykning, skulle alt kikse og du er nød til at
gå til overfladen når du mangler 10 min deko, så vil du med omgående
Iltbehandling måske nok få DCI, men hovedparten slipper unden mén efter end
trykkammerbehandling. Når jeg tidligere har kikket oversigten over
kammerbehandlinger på holmen, så det i hovedsagen feriedykkere der er fløjet
for tidligt efter dykning som kommer i behandling og ikke uerfarne
dekodykkere, så du har vist fat i et teoretisk problem, som ikke eksistere i
virkeligheden....

Begynder du med dykning som indbefatter længerevarende deko, så er det
naturligvis en anden sag.... For mig er der radikalt forskel på deko-dykning
med 5 min deko og deko-dykning med 25 min eller længer deko.

> Der gøres i mine øjne ikke opmærksom på at uddannelsen slet ikke gør en
> i stand til at dyrke sikker dekodykning - og at dekodykning efter ens
> computer er direkte hovedløst.

Hvor mange eksempler kender du på at dykkercomputere brugte til DEKO dykning
giver DCI ( inden for de sidste 5 år) - Jeg må tilstå at jeg undre mig over
DEKO-tiderne computeren giver, men i og med det ikke medfører DCI må noget
jo være rigtigt.....

> [...]
> kan sagtens dykke efter en tabel, der giver ikke giver DCI på 100 dyk -
> selvom den måske giver skader på længere sigt.

Mig bekendt bilver den anvendt af forsvaret ved erhvervsdykker uddannelsen.
Jeg var fra nogle år siden til et foredrag med en dykkeransvarlig fra
Switser og i følge hans udsagn betød overgangen fra USnavy til
Standardtabellen at man helt undgik DCI i forbindelse med deres
erhvervsdykkere. Det med langtidsskaderne er da muligt, men mig bekendt
aldrig bevist??

> Hvornår er Standardtabellen udviklet?

Det kan jeg ikke huske - men hvilken betydning har det hvis man ikke får DCI
ved dekodykning efter tabellen.

Mvh.
Jørgen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-09-03 13:41

JSC skrev i Message-ID: <3f6adc5d$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Det er der rettet en del op i vejledningerne til sikkerhedsreglerne.....

Enig. De er bedre - men det er vel bogen der undervises efter?

> [...]
> gå til overfladen når du mangler 10 min deko, så vil du med omgående
> Iltbehandling måske nok få DCI, men hovedparten slipper unden mén efter end

.... hvis man i det hele taget får problemer.

Men det er ikke pointen jeg opponerer imod! Det er hele "det går
nok"-tilgangen, som jeg synes er dybt forkastelig.

> [...]
> naturligvis en anden sag.... For mig er der radikalt forskel på
> deko-dykning med 5 min deko og deko-dykning med 25 min eller længer

I praksis ja, men jeg mener at man bør tilgå begge typer dyk med samme
værktøjer/uddannelse.

Mit bedste argument: hvor går grænsen?

> [...]
> DEKO-tiderne computeren giver, men i og med det ikke medfører DCI må noget

Igen, taler vi om <10 min deko er der sikkert mange der halt kunne
droppe computerens deko. Jeg tror ikke der er særligt mange der har over
15-20 mins deko, der kun følger en computer.

> [...]
> dykkeransvarlig fra Switser og i følge hans udsagn betød overgangen
> fra USnavy til Standardtabellen at man helt undgik DCI i forbindelse

USNavy var også 100% latterlig, så det undrer mig ikke det fjerneste. Og
man ser utrolig mange erhvervsdykkere med fysiske skavanker.

> Det med langtidsskaderne er da muligt, men mig bekendt aldrig bevist??

Nej, det tror jeg heller ikke men der er indikationer og i mine øjne
kunne det godt få folk til at tænke sig om?

> Det kan jeg ikke huske - men hvilken betydning har det hvis man ikke får DCI
> ved dekodykning efter tabellen.

Fordi - som jeg har skrevet mange gange - at man ikke får DCI efter X
antal dyk med denne tabel betyder ikke at man ikke gør det efter X+1 dyk
eller at man ødelægger sin krop efter Y år.

Hvis standardtabellen er OK til dekoer <10 min er der vel OK, men min
pointe er at baggrunden for den er fejlagtig, da jeg er temmelig sikker
på at hvis algoritmen får nok "tæsk" (større dybder/længere bundtider),
så tror jeg man får problemer med at dykke efter den.

Men vi er vel ved den fundamentale forskel: jeg er ikke tilfreds hvis
noget tilsyneladende virker _nu_ - jeg vil have noget der virker
"altid".

Fra : JSC

Dato : 22-09-03 10:04

> Enig. De er bedre - men det er vel bogen der undervises efter?

Enhver ansvarlig instruktør vil naturligvis inddrage sikkerhedsreglerne i
undervisningen - Hvis undervisningen kun indeholdt bogen, er der jo ingen
grund til at holde undervisning, eleverne kan jo bare læse selv.....

> ... hvis man i det hele taget får problemer.
>
> Men det er ikke pointen jeg opponerer imod! Det er hele "det går
> nok"-tilgangen, som jeg synes er dybt forkastelig.

Du skriver om noget du ikke ved noget om - Filosofien i den CMAS deko
undervisning her ikke noget med det går nok......

> I praksis ja, men jeg mener at man bør tilgå begge typer dyk med samme
> værktøjer/uddannelse.

Lad os holde os til praksis, det fungere uden nævneværdige deko uheld - Jeg
er ening i dit synspunkt, med det er ikke ens betydende med at det andet
ikke virker.....

> Mit bedste argument: hvor går grænsen?

Det er en risiko vurdering. Personligt ser jeg en kæmpe risiko forskel på 5-
min dekodyk og 30-45 min deko-dyk uanset samme udstyr....

> Igen, taler vi om <10 min deko er der sikkert mange der halt kunne
> droppe computerens deko. Jeg tror ikke der er særligt mange der har over
> 15-20 mins deko, der kun følger en computer.

Jer tror ikke mange CMAS dykkere kører med mere end 15-20 min deko generelt.
(Jeg må tilstå at jeg kendere flere, som gør det inkl. på computer.....)

> Fordi - som jeg har skrevet mange gange - at man ikke får DCI efter X
> antal dyk med denne tabel betyder ikke at man ikke gør det efter X+1 dyk
> eller at man ødelægger sin krop efter Y år.

Hvis der er gennemført 50.000-100.000-200.000 dyk efter standardtabellen med
sucesse uden DCI er det så godt nok - Jeg kender ikke det eksakte antal, men
du kan være ganske sikker på at erfarings materialet langt overstiger det
som eksempelvsi DIR bygger på!!

> [...]
> på at hvis algoritmen får nok "tæsk" (større dybder/længere bundtider),
> så tror jeg man får problemer med at dykke efter den.

Kikker man på forskellige tabeller, vil man se at standardtabellen er ret
konservativ i deko-dyk indtil 30-45 deko - og ligger standardtabellens
begrænsening nok også.... Den er altså fuldt dækkende til alm.
sports-dekodykning og vel gennemprøvet til dette formål.

> Men vi er vel ved den fundamentale forskel: jeg er ikke tilfreds hvis
> noget tilsyneladende virker _nu_ - jeg vil have noget der virker
> "altid".

Jeg har væsentlig større tillid til Standardtabellen end diverse fancy
computermodeller - De giver altid kortere tider end tabellen......

Mvh.
Jørgen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 22-09-03 16:58

> [...]
> på at hvis algoritmen får nok "tæsk" (større dybder/længere bundtider),
> så tror jeg man får problemer med at dykke efter den.

Det gør alle algoritmer, hvis de får "tæsk" nok.
Fidusen er anvende algoritmen indenfor et sikkert interval.
Det er derfor man laver en tabel, så kan man sætte sine forudsætninger op
f.eks. max tid og dybde for en sikker dykning.

> Men vi er vel ved den fundamentale forskel: jeg er ikke tilfreds hvis
> noget tilsyneladende virker _nu_ - jeg vil have noget der virker
> "altid".

Hvordan vil du verificere om en algoritme altid virker ?

Søren Arnvig

Fra : Søren Lund

Dato : 21-09-03 09:56

Søhesten i hillerød er åben for AOWD m min. 20 dyk. man skal så deltage på
næste cmas*** uddannelse.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-09-03 14:56

JSC skrev i Message-ID: <3f6ebaa3$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Enhver ansvarlig instruktør vil naturligvis inddrage
> sikkerhedsreglerne i undervisningen - Hvis undervisningen kun
> indeholdt bogen, er der jo ingen grund til at holde undervisning,
> eleverne kan jo bare læse selv.....

Ikke helt enig. Mange har gavn af at høre det omformuleret.

> Du skriver om noget du ikke ved noget om - Filosofien i den CMAS deko
> undervisning her ikke noget med det går nok......

Jeg var ikke tydeligt nok: jeg mener ikke at man under udsendelsen får
at vide at man bare skal gøre som der passer en med at der - ifølge min
hukommelse - ikke fokuseres nok på de ting som andre organisationer (der
lever af at uddanne dekodykkere) fokuserer på.

> Lad os holde os til praksis, det fungere uden nævneværdige deko uheld - Jeg
> er ening i dit synspunkt, med det er ikke ens betydende med at det andet
> ikke virker.....

Naej. Jeg argumenterer for at det ikke virker lige så godt eller ikke
virker altid.

> Det er en risiko vurdering. Personligt ser jeg en kæmpe risiko forskel på 5-
> min dekodyk og 30-45 min deko-dyk uanset samme udstyr....

Hvad siger du til dine elever?

> Jer tror ikke mange CMAS dykkere kører med mere end 15-20 min deko generelt.
> (Jeg må tilstå at jeg kendere flere, som gør det inkl. på computer.....)

Jeg tror du har ret (altså at ikke mange CMAS-dykkere, dykker deko) -
hvilket er godt i mine øjne.

> Hvis der er gennemført 50.000-100.000-200.000 dyk efter standardtabellen med
> sucesse uden DCI er det så godt nok

Joew,men som du selv nævner er næppe mange af dem med over 10 mins deko.

> - Jeg kender ikke det eksakte antal, men du kan være ganske sikker på
> at erfarings materialet langt overstiger det som eksempelvsi DIR
> bygger på!!

Ja. Men nu er der heller ikke en "DIR-tabel", så sammenligning er lidt
svær.

> Kikker man på forskellige tabeller, vil man se at standardtabellen er ret
> konservativ i deko-dyk indtil 30-45 deko

Konservativ i tid, men måske ikke i kurven?

> Jeg har væsentlig større tillid til Standardtabellen end diverse fancy
> computermodeller - De giver altid kortere tider end tabellen......

Jeg mener ikke alt kortere altid er "værre".

Fra : JSC

Dato : 22-09-03 15:59

> [...]

> hukommelse - ikke fokuseres nok på de ting som andre organisationer (der
> lever af at uddanne dekodykkere) fokuserer på.

Hvad er nok ?- Det er en subjektiv vurdering. Der findes givetvis en
uddannelse der er bedre end CMAS til hardcore deko-dykning... Jeg mener til
gengæld at CMAS uddannelsen er ganske udemærket til lidt
"hygge-sport-deko-dykning" hvad også er ganske underbygget at
DCI-statistikkerne i DK....

> Hvad siger du til dine elever?

At de ikke har noget som helst at gøre ved DEKO dykning som nyuddannet. Det
skal få noget erfaring, dykkerfærdigheder og starte langsomt dykke med nogle
erfarne dykkere. Teorien, og tabellen kan alle lære i en fart, men der skal
noget erfaring til, så man ikke panikker over et knækket plasticspænde og
stryger til overfladen, hvor man burde have holdt 15 min deko....

De får naturligvis hele udstyrs-sangen i henhold til sikkerheds
vejledningerne.

> Konservativ i tid, men måske ikke i kurven?

Dybestop o.lign. er ikke indholdt i modellen- Der en del empiri indeholdt,
det er nok derfor man undgår DCI - Langtidsskader ved ingen vist noget reelt
om

> Jeg mener ikke alt kortere altid er "værre".

Det er vel næppe bedre?? Jeg tager hellere 5 min ekstra end 5 min for
lidt....

/Jørgen

Fra : Claus Larsen

Dato : 22-09-03 16:24

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse

Hej Peter
Til din orientering så står der bla. under Vejledning i brug af
standarttabellen pt/ 12.
Citat:
Ved brug af sportsdykkerudstyr bør der ikke planlægges dykninger hvor den
samlede dekompressionstid overstiger 10 min.

Der står i øvrigt også at tider over max 35 min deco anses for at være
mindre sikre

Blodt til din oplysning

Hilsen Claus

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-09-03 21:26

<3f6f1366$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> [...]
> standarttabellen pt/ 12. Citat: Ved brug af sportsdykkerudstyr bør der
> ikke planlægges dykninger hvor den samlede dekompressionstid

OK. Det synes jeg er godt.

Selvom jeg mener der burde stå "overhovedet, kun i nødstilfælde".

> Der står i øvrigt også at tider over max 35 min deco anses for at være
> mindre sikre

Det er jeg faktisk meget glad for at høre.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-09-03 21:33

<3f6f1c59$0$97235$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Det gør alle algoritmer, hvis de får "tæsk" nok. Fidusen er anvende
> algoritmen indenfor et sikkert interval.

Enig. Men min pointe er at nogle algoritmer skal have mere tæsk end
andre. Jeg ved at RGBM er udviklet til dykninger ned til 120 m. Og at
profiler der minder om planerne fra denne algoritme har været brugt til
meget lange/dybe dyk.

Det samme gælder Bühlmann (i mindre omfang IMO).

> Hvordan vil du verificere om en algoritme altid virker ?

"Altid" er selvfølgelig noget vrøvl - derfor anførselstegnene. Jeg mener
inden for de parametre jeg jeg forventer jeg nogensinde skal dykke
indenfor.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 22-09-03 22:42

> [...]
> andre. Jeg ved at RGBM er udviklet til dykninger ned til 120 m. Og at
> profiler der minder om planerne fra denne algoritme har været brugt til

Så er det du har misforstået med CMAS uddannelsen. Vi lærer
nemlig ikke at lave lange/dybe deko dyk. Vi holder os 0-40 m
og helst ikke med mere end 10 min deko.

Når du kritiserer vores uddannelse mht. deko, så tænk på at vi ikke er
ved at uddanne trimix-cave-deep-ocean-tech-dir-master-instructor-trainers.
men bare almindelige sportsdykkere, som sagtens kan finde ud af
at læse videre i "deep-stops for dummies", hvis de får behov for det.

Du synes ikke at være opdateret på hvad der står i lærebøgerne,
du er ikke sikker på hvilken algoritme tabellen er bygget over,
du kender ikke tabellens forudsætninger, du har formentlig aldrig
overværet undervisningen i deko på et CMAS kursus, du har
næppe foretaget en sammenlignende analyse mellem din egen
hjemmestrikkede algoritme og standardtabellen.

Hvordan vil du have vi skal tage dig alvorligt ?

> [...]
>
> "Altid" er selvfølgelig noget vrøvl - derfor anførselstegnene. Jeg mener
> inden for de parametre jeg jeg forventer jeg nogensinde skal dykke

Det er derfor jeg godt vil anbefale standard tabellen.
Den er perfekt til sportsdykkere som dykker luft 0-40 m med
max 10 min deko.
Den er nem at forstå / anvende og meget sikker
inden for de parametre jeg nogensinde forventer at dykke.

Men du svarede ikke på spørgsmålet:
Hvordan vil du verifcere din algoritme virker " inden for de
parametre du forventer du nogensinde skal dykke indenfor" ?

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-09-03 21:40

JSC skrev i Message-ID: <3f6f0deb$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Hvad er nok ?- Det er en subjektiv vurdering.

100% enig - derfor denne diskussion! :))

> [...]
> udemærket til lidt "hygge-sport-deko-dykning" hvad også er ganske
> underbygget at DCI-statistikkerne i DK....

Igen. Du skriver selv at der ikke bliver dykket meget dekodykning efter
standardtabellen i CMAS-regi.

Forskellen er at vi blot ikke er enige om at dekodykning _altid_ skal
udføres ens. Vi bliver nok heller aldrig enige, så skal vi ikke bare
være enige om at være uenige? :)

> At de ikke har noget som helst at gøre ved DEKO dykning som
> nyuddannet. Det skal få noget erfaring, dykkerfærdigheder og starte
> langsomt dykke med nogle erfarne dykkere.

Men har de erfarne dykkere lært "rigtig" dekodykning?

> Teorien, og tabellen kan alle lære i en fart, men der skal noget
> erfaring til, så man ikke panikker over et knækket plasticspænde og
> stryger til overfladen, hvor man burde have holdt 15 min deko....

Enig.

> De får naturligvis hele udstyrs-sangen i henhold til sikkerheds
> vejledningerne.

"Sikkerheds vejledningerne", altså do. på kurset du afholder?

> Det er vel næppe bedre?? Jeg tager hellere 5 min ekstra end 5 min for
> lidt....

Det kommer så sandelig an på mange ting for mit vedkommende: har
makkeren problemer, er jeg for kold, er jeg ved at drive væk, osv.?

Fra : Søren Arnvig

Dato : 22-09-03 22:45

> Men har de erfarne dykkere lært "rigtig" dekodykning?

Gider du lige definere "rigtig" deko dyknng ?

Søren Arnvig

Fra : JSC

Dato : 23-09-03 07:21

> [...]
> JSC skrev i Message-ID: <3f6f0deb$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:
>

> Igen. Du skriver selv at der ikke bliver dykket meget dekodykning efter

Jeg tror at der bliver dykket en del 5-10 min dekodykning i CMAS regi.

> Forskellen er at vi blot ikke er enige om at dekodykning _altid_ skal
> udføres ens. Vi bliver nok heller aldrig enige, så skal vi ikke bare
> være enige om at være uenige? :)

Det kan vi nok godt blive enig om....

> Men har de erfarne dykkere lært "rigtig" dekodykning?

De har lært det godt nok

> "Sikkerheds vejledningerne", altså do. på kurset du afholder?

Naturligvis bliver de gennemgået og i udstyrs lektionen (detbruger vi en
aften på) gennemgår de forskellige typer udstyrssetup - I år har jeg sågar
tænkt mig at tage et bagplade set med!!!!

> Det kommer så sandelig an på mange ting for mit vedkommende: har
> makkeren problemer, er jeg for kold, er jeg ved at drive væk, osv.?

Den velforberedte CMAS dekodykker har planlagt sit dyk så han ikke bliver
for kold, og han finder naturligvis tilbage til tovet, så han ikke er ved at
drive væk

Spøg til side - dit eksempel har ikke noget med dekoplanlægning at gøre. Det
er en risikovurdering fordi noget går skævt under dykket - Hvis man er ved
at drive ud i sejlrende i Øresund, så dropper man nok noget deko og tager
lidt ilt på båden efterfølgende....

/Jørgen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-09-03 22:48

<3f6f6d97$0$97224$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Gider du lige definere "rigtig" deko dyknng ?

Dekodykning der udføres efter de generelle retningslinier som de
uddannelsesorganisationer, der underviser primært i dekodykning,
ustikker.

Så'n cirka.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 22-09-03 23:00

> Søren Arnvig skrev i Message-ID:

> Dekodykning der udføres efter de generelle retningslinier som de
> uddannelsesorganisationer, der underviser primært i dekodykning,
> ustikker.

og hvilke uddannelses org. er det så ?

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-09-03 23:02

Søren Arnvig skrev i Message-ID: <bknrf6$mgp$1@sunsite.dk>:

> og hvilke uddannelses org. er det så ?

IANTD, TDI, ANDI, GUE, NAUI (Tech), ...

Fra : Søren Arnvig

Dato : 22-09-03 23:41

> IANTD, TDI, ANDI, GUE, NAUI (Tech), ...

Med andre ord: De tekniske uddannelsesorg.

Søren Arnvig

Fra : JSC

Dato : 23-09-03 07:23

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse

> IANTD, TDI, ANDI, GUE, NAUI (Tech), ...

Vi havde da lidt dekoplanlægning på IANTD ADV. Nitrox (det kom aldrig over
CMAS** niveau), men vi underviser selv i væsentligt mere på CMAS*** i vores
klub.....

/Jørgen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 24-09-03 19:28

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse

> IANTD, TDI, ANDI, GUE, NAUI (Tech), ...

Jeg sad lige og kiggede på IANTD standarder, hvor man bl.a.
kræver dobbelt udtag eller Pony-flaske til deepair ( = 39 m),
advanced nitrox og divemaster.
se http://www.iantd.com/standards/2001/RecDiver.htm#8

TDI underviser i extended range, Luftdykning til 55 m
se http://www.tdisdi.com/tdi/courses/courses.html#ExtRange

Det gør ANDI forresten også (helt op til 58m hvis forholdende tllader)
se http://www.andihq.com/ANDIHQ/train.htm

og ANDI også
http://www.naui.com/index-side.html

Ingen af dem skriver desværre hvilke procedure eller
udstyr der skal anvendes ved dekompressions dykning.

Er der nogen som ved det ?

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-09-03 23:03

<3f6f6cf7$0$97234$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Så er det du har misforstået med CMAS uddannelsen. Vi lærer nemlig
> ikke at lave lange/dybe deko dyk. Vi holder os 0-40 m og helst ikke
> med mere end 10 min deko.

Min pointe er at efter hvad jeg har læst i sportsdykkerhåndbogen
(hvilket jeg hele tiden har gjort opmærksom på), mener jeg ikke det er
OK at sige 0-10 mins deko er OK.

> [...]
> almindelige sportsdykkere, som sagtens kan finde ud af at læse videre
> i "deep-stops for dummies", hvis de får behov for det.

Jeg siger ikke folk er dumme, men hvis ikke der er en i klubben der har
denne erfaring, kan det vel godt betyde at andre begynder på noget som
er mindre sikker (eks. udstyrsmæssigt)? Jeg har klart ind for
"mesterlære" i dekodykning, men jeg mener at mestrene netop skal være
mestre og det mener jeg ikke hvis man "kun" har gennemgået en
CMAS-uddannelse.

> [...]
> hjemmestrikkede algoritme og standardtabellen.

> Hvordan vil du have vi skal tage dig alvorligt ?

Det må du selv om.

Du har tydeligvis ikke fulgt med:

Jeg har hele tiden gjort opmærksom på at min viden stammede fra min
hukommelse. At den har taget fejl/noget kan have ændret sig bad jeg
om forbehold for (implicit).

Jeg er sikker på at tabellen ikke er bygget over Bühlmann, den mest
brugte tabel i verden. Jeg har stadig ikke set noget bevis for at
Standardtabellen ikke er en "revurdering" af USNavy og ikke udviklet
fra bunden.

Du har ret i at jeg ikke vidste at tabellen havde en "brug kun til
maks 10 mins deko"-klausul. Min anke i alt dette er dog ikke primært
tabellen: den er blot en bi-ting.

Jeg har aldrig været på et CMAS-kursus, korrekt.

Jeg udtaler mig ikke om en "hjemmestrikket" algoritme, men om RGBM
eller Bühlmann+GF. Jeg har set Standardtabellen. Standard "opløst
gas"-model.

> [...]
> max 10 min deko.
> Den er nem at forstå / anvende og meget sikker
> inden for de parametre jeg nogensinde forventer at dykke.

Igen, standardtabellen er ikke mit (primære) kritikpunkt.

Det er at det indenfor CMAS-uddannelse er OK* at dykke dekodykning med
almindeligt udstyr og procedurer, mv.

> Men du svarede ikke på spørgsmålet:
> Hvordan vil du verifcere din algoritme virker " inden for de
> parametre du forventer du nogensinde skal dykke indenfor" ?

Jeg kan naturligvis ikke verificere den for mig selv med mindre jeg
udfører dykket. Jeg kan have en formodning baseret på andres erfaring
med givne algoritme samt ud fra en videnskabelig baggrund.

* Det _anbefales_ at man bruger 2 udtag osv. Det er ikke "krævet". Der
undervises - så vidt jeg ved - ikke i de ændrede procedurer ved
dekodykning: problemløsning på bunden, etc.

Fra : Claus Larsen

Dato : 23-09-03 00:09

> Søren Arnvig skrev i Message-ID:
> <3f6f6cf7$0$97234$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:
>

> Det er at det indenfor CMAS-uddannelse er OK* at dykke dekodykning med
> almindeligt udstyr og procedurer, mv.

Kære Peter
Der gøres i sportsdykkerhåndbogen opmærksom at deco dykning stiller særlige
krav til både dykker / udstyr /
organisation / procedurer mm.
Der bruges faktisk 22 sider på emnet. Og dette sammenholdt med de gældende
sikkerhedsregler burde være tilstrækkelig.
PS: Dette agter jeg dog ikke at citere.

> * Det _anbefales_ at man bruger 2 udtag osv. Det er ikke "krævet". Der
> undervises - så vidt jeg ved - ikke i de ændrede procedurer ved
> dekodykning: problemløsning på bunden, etc.

Ja det er rigtigt at det er en anbefaling.
Men er al sportsdykkeruddannelse i bund og grund ikke det ??
Du kan jo ikke straffe folk hvis de ikke følger dine anvisninger når først
de har certifikatet.
Derfor er det fundementale i sportsdykkeruddannelse netop at påvirke folk
til at bruge deres sunde fornuft samt at antage nogle fornuftige holdninger
til deres sport.

Hilsen Claus

Fra : Kristian Tjomsland

Dato : 23-09-03 07:35

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> wrote in message
> [...]
> brugte tabel i verden. Jeg har stadig ikke set noget bevis for at
> Standardtabellen ikke er en "revurdering" af USNavy og ikke udviklet

I følge "Den store boken om dykking" er Standardtabellen basert på "Royal
Navys tabellverk omregnet til metriske verdier. Gjentatte dykk prosedyrer
baserer seg på US Navys prinsipper om enn etter en revidert modell.
Resultatet er en noe mer konservativ tabell med økt sikkerhet spesielt etter
gjentatte dykk".

Kristian

Fra : Søren Arnvig

Dato : 23-09-03 19:26

> [...]
> "mesterlære" i dekodykning, men jeg mener at mestrene netop skal være
> mestre og det mener jeg ikke hvis man "kun" har gennemgået en

Vi arbejder med et andet koncept indenfor CMAS.
Vi har nogen folk som er uddannet til at undervise i dykning incl. deko
Vi kalder dem "instruktører". Vi tør ikke overlade det til hvem som
helst der føler sig kvalificeret, at undervise i deko eller dykning i det
hele taget. Vi følger også en standardiseret tabel som gælder for alle.

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-09-03 23:46

<3f6f7abf$0$97183$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Med andre ord: De tekniske uddannelsesorg.

Præcis (hvorfor tænkte jeg ikke på det ord?)!

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 23-09-03 09:18

JSC skrev i Message-ID: <3f6fe66f$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Vi havde da lidt dekoplanlægning på IANTD ADV. Nitrox (det kom aldrig
> over CMAS** niveau), men vi underviser selv i væsentligt mere på
> CMAS*** i vores klub.....

Havde I ikke om konfiguration af udstyr osv?

Hvis nej, siger det i mine øjne mere om IANTD Advanced Nitrox end om
CMAS***

Men jeg er glad for at høre at I gør meget ud af CMAS***.

Hvor mange tager egentligt sådan et CMAS*** i procent?

Fra : JSC

Dato : 23-09-03 09:52

> Havde I ikke om konfiguration af udstyr osv?

Jow - men det har vi da også i CMAS i dag (måske ikke lige pensum, men
naturligt at tage med i udstyrs lektionen

> Hvis nej, siger det i mine øjne mere om IANTD Advanced Nitrox end om
> CMAS***

Eller så siger det noget om hvad du kender til CMAS uddannelserne.

Det forkommer mig ret tydeligt, at du kun kikker på sportsdykkerhåndbogen
(måske en gammel udgave), og ikke selve undervisningen, hvor der er mulighed
for at få nogle guldkorn. Husk en af fordelene ved klubuddannelserne er, at
vi har længere tid til rådighed end de kommercielle......

Prøve at se lidt på http://www.vskdyk.dk/side10.htm

Her kan du finde vores kursusplan for CMAS** - Det er nok lidt specielt, at
vi er så mange instruktører, at man kan nøjes med at tage 2-4 teorilektioner
i løbet af et uddannelsesforløb.

> Men jeg er glad for at høre at I gør meget ud af CMAS***.

Der har være et en tråd tidligere - og der er tilsyneladende nogen forskel
fra klub til klub - minimums pensum er ret trivielt, men hvis man gør lidt
ekstra ud af kurser, så bliver det meget sjovere for såvel instruktører og
elever......

> Hvor mange tager egentligt sådan et CMAS*** i procent?

Det bliver et vildt gæt 10% af det samlede antal uddannet CMAS dykkere og
30-50% af de aktive i vores klub... Der er sikket mangle klubber som ikke
kører CMAS***, vi får som reglen et par nye medlemmer på den konto hvert år.

/Jørgen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 23-09-03 09:24

<3f6f8063$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:
> Der bruges faktisk 22 sider på emnet. Og dette sammenholdt med de
> gældende sikkerhedsregler burde være tilstrækkelig.

OK.

> Ja det er rigtigt at det er en anbefaling. Men er al
> sportsdykkeruddannelse i bund og grund ikke det ??

Joooooew - men mener du ikke der er forskel hvis der er i en tekst står:

"Det anbefales at bruge 2 uafhængige luftkilder på dekodyk..."

og

"Udfører man dekodyk, skal man bruge 2 uafhængige luftkilder,
fordi..."

> Du kan jo ikke straffe folk hvis de ikke følger dine anvisninger når
> først de har certifikatet.

Nej.

> Derfor er det fundementale i sportsdykkeruddannelse netop at påvirke
> folk til at bruge deres sunde fornuft samt at antage nogle fornuftige
> holdninger til deres sport.

Enig.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 23-09-03 09:20

JSC skrev i Message-ID: <3f6fe5ef$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Den velforberedte CMAS dekodykker har planlagt sit dyk så han ikke bliver
> for kold, og han finder naturligvis tilbage til tovet, så han ikke er ved at
> drive væk

Selvfølgelig!

> [...]
> at drive ud i sejlrende i Øresund, så dropper man nok noget deko og tager

Der tager du fejl (IMO). Man laver sin deko således at er der problemer
i slutningen af den betyder det ikke så meget fordi man har lavet
begyndelsen ordentligt (dybder/gasser).

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 23-09-03 09:25

Kristian Tjomsland skrev i Message-ID:
<BQRbb.24784$os2.345370@news2.e.nsc.no>:

> I følge "Den store boken om dykking" er Standardtabellen basert på
> "Royal Navys tabellverk omregnet til metriske verdier.

Ah, vi er i UK?

> Gjentatte dykk
> prosedyrer baserer seg på US Navys prinsipper om enn etter en revidert
> modell.

OK.

> Resultatet er en noe mer konservativ tabell med økt sikkerhet spesielt
> etter gjentatte dykk".

Ligesom RPD, giver den kortere tider på første dyk for at kunne give
længere tider på andet dyk.

Tak, Kristian.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 23-09-03 22:27

<3f709099$0$97184$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Vi arbejder med et andet koncept indenfor CMAS.

Jeg stopper diskussionen her.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 24-09-03 05:54

> Søren Arnvig skrev i Message-ID:

> Jeg stopper diskussionen her.

Det kan jeg godt forstå.

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 24-09-03 07:28

<3f7123c8$0$97167$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Det kan jeg godt forstå.

Hvorfor det?

Hvis det er fordi du også kan se den kører i ring, så er vi enige.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 24-09-03 19:29

> Søren Arnvig skrev i Message-ID:

> Hvorfor det?
>
> Hvis det er fordi du også kan se den kører i ring, så er vi enige.

Næææ, det var nu ikke derfor.

Søren Arnvig

Fra : Christian

Dato : 24-09-03 13:13

Efter en kort uvidenskablig undersøgelse, af de forskellige svar, kan
det konkluderes at ud af 17 klubber er 8 åbne, 8 er halvåbne og 1 er
lukket (se definitionen neders).

De åbne klubber er; Cousteau, PI dyk, Aktiv, AIR365, Calypso, Islev,
Aqua-quick og Korsør.

De halvåbne klubber er (med begrænsning i parantes);
Rødovre (min. AOW, introdyk, dyk med mellemline og efter
standardtabel)
KDC (Bestået førstehjælp, lægeerklæring, ophentningsøvelser)
Nikon (AOW + Rescue diver)
Aalborg (** teori)
Nørresunby (AOW)
Havbasserne (AOW)
Søhesten (AOW + deltage i næste CMAS ***)

Den lukket klub er:
Biodyk

Delfinen kan ikke klassificeres, da jeg åbenbart kun kan se fragmenter
af Klaus Christensens indlæg.

Da over halvdelen af de klubber, der har meldt tilbage, har en eller
anden begrænsing i at optage medlemmer, kan det da ikke undre nogen,
at vi har folk der render rundt derude og tror at CMAS klubberne er
lukkede!

Dette er ikke et forsøg på at sige noget om at grundene er gode eller
dårlige i at have begrænsninger i optaget af medlemmer, men mere for
at ruske lidt i den konsensus stemning der er i tråden om at de
lukkede klubber nok ikke har meldt tilbage til gruppen med deres
holdning/regler og at alle CMAS klubber er åbne.

Nu mangler det bare at undersøges hvor mange af de åbne klubber der så
er medlem af DSF

Hilsen
Christian - CMAS **

Definition der er anvendt:

Åbne klubber klassificers som klubber der tillader alle certifikater
at dykke i klubben inden for deres respektive limits, benytte deres
egne tabeller, mellemlinier osv.

Halvåbne er dem der acceptere andre certifikater, men har krav til
niveauet eller prøver der skal bestås før dykning tillades.

Lukkede klubber, tjaa siger sig selv.

Fra : Allan Norsk

Dato : 24-09-03 13:50

"Christian" <christian_due@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nørresunby (AOW)
> Havbasserne (AOW)
> Søhesten (AOW + deltage i næste CMAS ***)

Tak for opsummeringen - tænkte på at gøre det samme. Du mangler lige Vedbæk
sportsdykkerklub (kræver min AOW - dvs. halvåben med din definition). Det
var trods alt JSC der startede tråden

Man kan altid diskutere definitioner. I Vedbæk gennemfører vi mest vragdyk
og langt de fleste vrag ligger dybere end 18 m. Dette er baggrunden for AOW
kravet. At der findes klubber (og centre for den sags skyld) der ikke
stiller krav til certifikatniveau må skyldes at deres ture i stor grad går
til lavere dybder også.

Jeg er selv fortaler for at vi også tillader OW dykkere i klubben, vel
vidende at de kun vil kunne deltage på en del af klubbens ture. Men netop
dette kunne jo være incitamentet for OW dykkerne til at udvikle deres
kompetencer! Vi vil nok ikke lægge hele vores dykkerprofil om for at
tilfredsstille nogle få OW dykkere der ikke ønsker at dygtiggøre sig. At
kalde os for halvåbne af den grund smager lidt dårligt i min mund, da det er
et negativt ladet ord (halvlukket er dog værer .

Vores mål er trods alt at værne om sikkerheden (dyk inden for dit
certifikats grænser) og give klar besked til nye medlemmer (du får mest ud
af dit medlemsskab hvis du er mindst AOW eller tilsvarende).

/Allan

Fra : Henrik Manley

Dato : 24-09-03 15:25

"Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>bla bla bla.....

Helt enig, vi (Havbasserne FSU) har faktisk ret mange medlemmer der ikke har
certifikat som derfor ikke kan komme med på vores ture. Grunden til vi siger
min. AOW er også mest fordi vi ikke rigtigt har noget at tilbyde OW dykkere,
ikke fordi vi ikke vil have dem som medlemmer.

Grunden til jeg som turleder siger nej til OW er jeg ikke kender deres
erfaring. Jeg vil ikke afvise at vi kan have OW dykkere med den rette
erfaring med på vores turer. Det er også min erfaring at både AOW og mange
CMAS** dykkere lige skal pudse af inden de bliver "sluppet fri" på vores
ture.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 24-09-03 17:40

> [...]
>
> Den lukket klub er:
> Biodyk
>
> Delfinen kan ikke klassificeres, da jeg åbenbart kun kan se fragmenter

Roskilde Frømands klub halvåben ( på eksperimentalt basis, PADI REscue /
Nase advanced)
Gundsø Dykkerklub :Helt åben

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 24-09-03 19:40

<3f71e2cf$0$97203$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Næææ, det var nu ikke derfor.

Det anede mig at du tænkte noget andet, men for vi ikke skal ende i
mudderkastning, slutter jeg her.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 24-09-03 19:59

> Søren Arnvig skrev i Message-ID:

> Det anede mig at du tænkte noget andet, men for vi ikke skal ende i
> mudderkastning, slutter jeg her.

Det kan jeg godt forstå

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 25-09-03 06:22

> Det kan jeg godt forstå

Hvis det bare gælder om at få det sidste ord vil jeg gerne være med!

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Kristian Tjomsland

Dato : 25-09-03 06:41

Fra : Søren Arnvig

Dato : 25-09-03 16:52

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det bare gælder om at få det sidste ord vil jeg gerne være med!

*lol*

Det er vist en håbløs kamp, men prøv bare.

Søren Arnvig