kan man omdøbe en bruger i OSX?
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-09-03 01:10

Min svigerinde har også fået en lille i form af en iBook. I
forbifarten opdagede jeg, at hun havde tildelt sig selv et lidt
kedeligt brugernavn. Derfor: Er det muligt at omdøbe en bruger i OSX
(fx. fra "nannakr" til "Nanna"), så det får effekt for home-dir,
præferencer etc.?

-j

--
Spiren er landet!
http://spiren.janus.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-09-03 23:30

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> [...]
> kedeligt brugernavn. Derfor: Er det muligt at omdøbe en bruger i OSX
> (fx. fra "nannakr" til "Nanna"), så det får effekt for home-dir,

Sys.indst./Konti

eller er det noget andet du tænker på!

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-09-03 01:49

spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) writes:

> Sys.indst./Konti
> eller er det noget andet du tænker på!

Sikkert ikke. Har ikke nogen OSX ved hånden. Derfor: Kan jeg ganke
enkelt ændre brugernavnet på en eksisterden bruger som er logget ind
via GUI?

-j

--
Spiren er landet!
http://spiren.janus.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-09-03 01:01

Janus Sandsgaard wrote:

> Sikkert ikke. Har ikke nogen OSX ved hånden. Derfor: Kan jeg ganke
> enkelt ændre brugernavnet på en eksisterden bruger som er logget ind
> via GUI?

Det kommer an på om det er hendes unix-brugernavn, altså hendes
shortname, eller om det er det andet, som ikke har andet end kosmetisk
betydning på OS X.

Jeg har gjort det et par gange, og fremgangsmåden er som følger:

1.   Opret en bruger med admin-rettigheder og log ind, eller log ind
   som root.
2.   Åben NetInfo Manager i Utilities-mappen.
3.   Authenticate (ved ikke hvad det hedder på dansk) dig som root
   (eller adminkontoen)i Security-menuen.
4.   Klik på 'users' i vinduet, og find nannakr i højre del.
5.   For at ændre på navnet skal du finde den entry der hedder 'name',
   og rette dens værdi til 'Nanna'.
6.   Klik nu på 'groups' et lag højere i hierarkiet, tjek hver gruppe,
   og ændre hver forekomst af 'nannakr' til 'Nanna'.
7.   Hop i terminalen og skriv:
   % mv /Users/nannakr /Users/Nanna
8.   Log ud, og log ind som Nanna med det normale password.

Den første gang et program der trækker informationer fra Keychain
bliver startet vil det bede om passwordet til denne, så det er en god
idé at kunne huske det inden man gør det (:

Jeg er blevet advaret om at bruge denne metode (efter jeg havde gjort
det), og har brugt den flere gange siden. De folk jeg har gjort det
for har ikke klaget endnu, så jeg går ud fra at det virker.

Så længe man sikrer sig at man ændrer navnet i alle grupper kan jeg
ikke se der skulle være noget galt i det, da man ikke piller ved uid,
som de fleste services bruger til at holde styr på rettigheder mm.

Yderligere spørgsmål spørg endelig.

"Great things are afoot!"

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 17-09-03 19:15

Hej Janus

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> --
> Spiren er landet!

Burde jo egl have gennemskuet det af dine postings om barnevogne etc;
men til lykke med den ;M-) Og velkommen i "de voksnes" rækker )

/Seb

> http://spiren.janus.dk

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50