Hurtig udfylding af string
Fra : Harald

Dato : 16-09-03 18:39

Jeg skal have en string udfyldt med et tegn så hurtig så mulig. f.eks.:

function FillStreng(Antal : integer) : string;
var
i : integer;
begin
result:='';
for i:=1 to Antal do
result:=result+'x';
end;

var
MinLabel : TLabel;

MinLabel.Caption:=FillStreng(200);

denne løsning er for langsom så hvad gør man så?

Mvh
HK

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-09-03 18:46

"Harald" <news@kroning.dk> wrote in message

> denne løsning er for langsom så hvad gør man så?

function FillStreng(Antal : integer) : string;
var
i: integer;
begin
setlength(result,antal);
for i:= 1 to Antal do result[i]:= 'x';
end;

Fra : Harald

Dato : 16-09-03 21:27

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse
> "Harald" <news@kroning.dk> wrote in message

> function FillStreng(Antal : integer) : string;
> [...]

Ja den er hurtigere, tak for det.

/HK

Fra : Thor

Dato : 16-09-03 20:21

Og hvis det skal være helt vildt:

> function FillStreng(Antal : integer) : string;
> var
>
> begin
setlength(result, antal);
fillchar(result, sizeof(result), ord('X'));
> end;

/ Thomas Riedel

Fra : Harald

Dato : 16-09-03 21:29

"Thor" <thr@image.danmark> skrev i en meddelelse
> Og hvis det skal være helt vildt:

> setlength(result, antal);
> fillchar(result, sizeof(result), ord('X'));

Jeg får en Access violation hvis jeg prøver det.

/HK

<klip>

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 16-09-03 22:32

"Harald" <news@kroning.dk> wrote:

>"Thor" <thr@image.danmark> skrev i en meddelelse

>Jeg får en Access violation hvis jeg prøver det.

Hvad så med:

function FillStreng(Antal : integer) : string;
begin
setlength(result, antal);
fillchar(result[1], sizeof(result)-1, ord('X'));
end;

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Harald

Dato : 17-09-03 00:33

"Ove Kjeldgaard" <ok@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> begin
> setlength(result, antal);
> fillchar(result[1], sizeof(result)-1, ord('X'));

Sizeof vil altid give 4 som er størrelsen på result der jo bare er en
pointer, length giver længden af strengen. Men jeg har jo parameteren Antal
så dette her virker:
fillchar(result[1], Antal, 'x');
og det er _betydelig_ hurtigere end en for-next lykke, så jeg takker for
ideen

/HK

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-09-03 06:30

> og det er _betydelig_ hurtigere end en for-next lykke, så jeg takker
for
> ideen

Ja, med sådan en løkke er lykken gjort

Fra : Torben Friis

Dato : 19-09-03 12:55

> denne løsning er for langsom så hvad gør man så?

Brug StringOfChar funktionen. Beskrivelse nedenfor.

/torben

function StringOfChar(Ch: Char; Count: Integer): string;

Description

StringOfChar returns a string containing Count characters with the character
value given by Ch. For example,

S := StringOfChar('A', 10);

sets S to the string 'AAAAAAAAAA'.

Fra : Harald

Dato : 19-09-03 13:35

"Torben Friis" <tf@proinfo._dk_> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Description
>
> StringOfChar returns a string containing Count characters with the

StringOfChar functionen er for langsom.

Mvh
HK