CMAS vs. PADI
Fra : Mikkel

Dato : 16-09-03 17:43

Jeg vil gerne til at tage et dykkercertifikat men kan ikke finde ud af
hvilket.

Jeg har kun hørt gode ting om CMAS, men har hørt både godt og skidt om
PADI-systemet. Blandt andet siges det at man hos PADI betaler overpriser for
de forskellige trin, og at man skal helt op og have et rescue kursus hos
PADI før end det svare til det mindste CMAS-certifikat.
Kan det være rigtigt at et PADI-OW kun giver adgang til et besøg i
svømmehallen hos en CMAS klub,

Nogle der har erfaringer?

Fra : Søren Arnvig

Dato : 16-09-03 17:45

"Mikkel" <mikall2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> PADI før end det svare til det mindste CMAS-certifikat.
> Kan det være rigtigt at et PADI-OW kun giver adgang til et besøg i

Jeg er selv uddannet CMAS dykker, og jeg har gode erfaringer med det.

Søren Arnvig

Fra : Mikkel

Dato : 16-09-03 17:55

"Søren Arnvig" <venator@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Mikkel" <mikall2@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> for

> Jeg er selv uddannet CMAS dykker, og jeg har gode erfaringer med det.
>
> Søren Arnvig

Men hvad siger du til alle de rygter der går?

Fra : Henning

Dato : 16-09-03 18:05

>Men hvad siger du til alle de rygter der går?

Læs et stykke tilbage i gruppen, det er et spørgsmål om religioner du
er inde på. I bund og grund drejer det sig ikke om farven på dit
certifikat, men om du kan dykke og andre er trygge ved at dykke med
dig!

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Mikkel

Dato : 16-09-03 18:23

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er inde på. I bund og grund drejer det sig ikke om farven på dit
> certifikat, men om du kan dykke og andre er trygge ved at dykke med

Hvad er subjekt på den tråd du henviser til?

Jeg ved godt det er et spørgsmål om hvem man snakker med! Men de eksempler
jeg kommer med må kunne be- eller afkræftes.

Der må være en eller anden måde man kan sammenligne de to systemer på. Folk
kan jo først bagefter sige om jeg er værd at dykke med, og om jeg har fået
en god nok uddannelse, og der kan det jo være for sent.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 16-09-03 19:02

> [...]
> kan jo først bagefter sige om jeg er værd at dykke med, og om jeg har fået
> en god nok uddannelse, og der kan det jo være for sent.

Det er aldrig for sent. Man kan altid prøve at gøre det godt igen.

Søren Arnvig

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 16-09-03 19:17

"Mikkel" <mikall2@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Klip klip

> [...]
> kan jo først bagefter sige om jeg er værd at dykke med, og om jeg har fået
> en god nok uddannelse, og der kan det jo være for sent.

Der findes en aftale mellem CMAS og PADI om hvilket niveau man skal have i
det ene system for at starte på en uddannelse i det andet system. Aftalen
findes på CMAS2000.org., men kan være lidt besværlig at finde på det rigtige
sprog. Jeg har lagt den engelske kopi her:
http://aalborgdyk.dk/filemgmt/visit.php?lid=5

Grunden til at nogle klubber kræver mere end et OWD certifikat, kan være at
den dykning der praktiseres ikke er forenelig med et OWD certifikat. Dette
er tilfældet i vores klub,da vores dykninger hovedsagelig er vragdyk fra 25m
og nedefter. Det er ikke for at holde PADI folket ude. Ca. 1/3 af vores
aktive medlemmer er PADI uddannede og de udgør en endnu større andel af de
meget aktive.

Du skal måske kigge lidt på tråden: "Prisen på en dykkertur", her kan du
måske få en ide om forkellene på systemerne.

Du skal ikke vælge systemet, du skal vælge klubben eller centeret, som du
føler dig tryg ved.

Håber ikke jeg har pustet til ....., i så fald var det ikke med vilje.

MVH
Jan Kisak Rasmussen
http://aalborgdyk.dk

Fra : Troels Smit

Dato : 16-09-03 20:48

Jan Kisak Rasmussen wrote:
> [...]
> findes på CMAS2000.org., men kan være lidt besværlig at finde på det rigtige
> sprog. Jeg har lagt den engelske kopi her:

Det er jo fint for ikke professionelle dykkere - men kan PADI
Divemasters fx. deltage i CMAS instruktør kurser ?

Mvh.
Troels Smit

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-09-03 18:17

Det er ikke korrekt, det mindste CMAS certifikat er CMAS* som bestemt ikke
svarer til en Rescue Diver.

Aner det ikke.

Padi Open Water giver adgang til dyk under gode forhold til max 18 meters
dybde, hvis en klub kun mener det gælder til svømmehal, skyldes dette
udelukkende at klubben er stok konservativ, og sikker mener at kun CMAS
duer.

Jeg er uddannet Rescue Diver, og Divemaster kandidat, jeg arbejder for et
Padi dykkercenter, og har haft med både både Nase, Padi, Cmas og andre
organisationer at gøre.
Og hvad der står på deres certifikat betyder reelt ikke noget som helst, det
som betyder noget er deres erfaring, og hvor og under hvilke forhold de er
van til at dykke.

Jeg har mødt Padi instruktører og Cmas instruktører som ikke kunne finde ud
af at dykke, og klumrede rundt som en gang værre nybegyndere, sjovt nok
mente de selvfølgelig at havde fuldt styr på det hele.

Problemmet er tit at klubberne til tider er ret inkarnerede og kun
anerkender deres egen organisation og synes alle andre er dårlige.

Det er smag og behag hvad man bedst kan lide, da vi alle lærer at dykke.
Nogle vil gerne bruge en hel vinter på at få et certifikat (cmas **) andre
vil hellere tage det i små bider (PADI).

Det ene er ikke bedre end det andet.

Hvis du har nogle venner eller familie som er dykkere i den ene organisation
så vælg den, eller måske det som er tættest på dit hjem.

Held og lykke med din dykning.
Tro mig det er det hele værd.

Hilsen Søren Reinke

Fra : Mikkel

Dato : 16-09-03 18:36

"Søren Reinke" <disky@disky.remove.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
organisation
> så vælg den, eller måske det som er tættest på dit hjem.

Hej Søren

Tak for dine gode råd, dem vil jeg helt sikkert tage til efterretning!

Har du noget at sige om priserne? PADI skulle efter sigende koste
signifikant meget mere end CMAS hvis man skal op på et niveau der svarer til
CMAS**

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-09-03 19:21

Mikkel wrote:
> Har du noget at sige om priserne? PADI skulle efter sigende koste
> signifikant meget mere end CMAS hvis man skal op på et niveau der
> svarer til CMAS**

Hvorfor laver du ikke din egen sammen ligning?.. et cmas** kursus koster i
gennemsnit 3000 kroner i københavn, dog kan de findes til 2500 kr. Det er
ca. det sammen som et PADI OWD kursus koster..

Fra : Jan Richardy

Dato : 16-09-03 21:16

"Mikkel" <mikall2@hotmail.com> wrote in message
> Har du noget at sige om priserne? PADI skulle efter sigende koste
> signifikant meget mere end CMAS hvis man skal op på et niveau der svarer
til
> CMAS**

Nu kan jeg ikke tale for alle CMAS-uddannende klubber i Danmark, men det
indtryk jeg har af klubberne er, at det er billigere at tage certifikatet,
men det kræver til gengæld meget mere tid og at man har sit eget udstyr.

PADI-centrenes priser inkluderer (dem jeg kender) leje af udstyr. Desuden
vil man have mulighed for at leje udstyr på følgene ture, indtil man
efterhånden får samlet sit eget.

Så man kan vel sige, at hvis man er 100% sikker på at dykning er noget man
vil, skader det jo ikke at bruge 12K på komplet udstyr og tage uddannelsen i
en klub. Hvis man måske er lidt mere forsigtig, skader det HELLER ikke at
bruge lidt ekstra kroner på uddannelsen, men så ikke have investeret i
udstyr, hvis man finder ud af, at dykning ikke er noget for en.

Rent konkret koster en CMAS** uddannelse vel omkring 3.500 kroner, mens en
PADI AOWD koster omkring 4.500 kroner. De to niveauer er vel dem, man sætter
overfor hinanden.

Jeg tror i øvrigt det bedste råd allerede er givet. Gør som dine
venner/familie, eller besøg både klub og center og vælg dem, du føler dig
mest tryg ved.

Det skal lige siges, at jeg selv er uddannet i PADI-regi, men seriøst
overvejer en klub, hvis jeg finder en i Århus, som optager folk med
PADI-certifikater. Så jeg er ikke "på nogens side".

--

Jan Richardy
http://www.richardy.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 16-09-03 22:00

"Jan Richardy" <usenet@richardy.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> PADI-centrenes priser inkluderer (dem jeg kender) leje af udstyr. Desuden
> vil man have mulighed for at leje udstyr på følgene ture, indtil man

I Roskilde Frømandsklub er alt med i kursusprisen 3.600,- includeret
lån af flaske, regulator og BCD under hele kursus, alle ture, materialer,
beviser, luft , 1 års kontingent e.t.c.
Det eneste man selv betaler er lægeerklæring.

For at kunne deltage i åbentvandsdelen, skal man kun
selv investere i maske, finner og snorkel, bly og dragt

Efter endt kursus kan man frit låne klubbens udstyr.

Kursus starter om 2 uger. www.r-f.dk
Introduktionsaften Torsdag d. 25/9-03 kl 19:00 i Klubben

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-09-03 22:14

Jan Richardy wrote:
> [...]
> det indtryk jeg har af klubberne er, at det er billigere at tage
> certifikatet, men det kræver til gengæld meget mere tid og at man har

Enig

> PADI-centrenes priser inkluderer (dem jeg kender) leje af udstyr.
> Desuden vil man have mulighed for at leje udstyr på følgene ture,
> indtil man efterhånden får samlet sit eget.

Enig, men prisen er selvfølgelig højere da du både har udgifter til at leje
og købe grej.

> [...]
> skader det HELLER ikke at bruge lidt ekstra kroner på uddannelsen,
> men så ikke have investeret i udstyr, hvis man finder ud af, at

Enig

> Rent konkret koster en CMAS** uddannelse vel omkring 3.500 kroner,
> mens en PADI AOWD koster omkring 4.500 kroner. De to niveauer er vel
> dem, man sætter overfor hinanden.

Vores uddannelse koster 2500 incl. undervisnings materialer. Så det er
muligt at din pris sammenligning er korrekt. Men jeg er uenig i at sætte
CMAS** = PADI AOWD, jeg ville nærmere sætte CMAS** = PADI Divemaster (uden
alt PADI undervisnings halløjet og Rescuediver delen).

> Jeg tror i øvrigt det bedste råd allerede er givet. Gør som dine
> venner/familie, eller besøg både klub og center og vælg dem, du føler
> dig mest tryg ved.

Jeg er enig, vælg dem du føler dig mest tryg ved.

> Det skal lige siges, at jeg selv er uddannet i PADI-regi, men seriøst
> overvejer en klub, hvis jeg finder en i Århus, som optager folk med
> PADI-certifikater. Så jeg er ikke "på nogens side".

Jeg er PADI divemaster og CMAS* instruktør.

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-09-03 22:32

> [...]
> CMAS** = PADI AOWD, jeg ville nærmere sætte CMAS** = PADI Divemaster (uden
> alt PADI undervisnings halløjet og Rescuediver delen).

Skal det forståes som at en CMAS** intet kender til de emner der indgår i
rescue diver uddannelsen ?

Bortset fra det er en Divemaster uden rescue delen ingen divemaster, så det
hele skal med.

Bare af nysgerrighed hvad teori og praksis skal en cmas** igennem af prøver
osv ?

Hvad siger konverteringstabelen egentligt om hvad niveauet svarer til ?

Hilsen Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-09-03 18:19

Søren Reinke wrote:
> Skal det forståes som at en CMAS** intet kender til de emner der
> indgår i rescue diver uddannelsen ?

Nej, men redningsdelen på CMAS** er ikke så stor som den er hos PADI.

> Bare af nysgerrighed hvad teori og praksis skal en cmas** igennem af
> prøver osv ?

Ja, jeg vil nok foreslå at du køber en prøve prøve hos DSF for at få et
indblik i hvad der indgår.

> Hvad siger konverteringstabelen egentligt om hvad niveauet svarer til
> ?

CMAS** må starte på DM og DM må starte på CMAS***

Fra : Anders Arnholm

Dato : 28-09-03 11:57

Jonas Lüttichau <j@FJERNDETmagnetix.dk> skriver:
> Søren Reinke wrote:
> CMAS** må starte på DM og DM må starte på CMAS***

Enligt PADI/CMAS överens kommelse så kan PADI Rescue diver börja
CMAS***. CMAS*** är likvärdig med PADI DM.

/ Balp
--
http://anders.arnholm.nu/          Keep on Balping

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-09-03 12:50

Anders Arnholm wrote:
> Enligt PADI/CMAS överens kommelse så kan PADI Rescue diver börja
> CMAS***. CMAS*** är likvärdig med PADI DM.

nej.

Fra : Anders Arnholm

Dato : 29-09-03 09:51

Jonas Lüttichau <j@FJERNDETmagnetix.dk> skriver:
> nej.

Vilken del, enligt CMAS och PADI's ;verenkommelse 1998 kan en PADI RD
börja en CMAS***, (om man har 25 loggade dyk.) En CMAS ** kan börja en
PADI DM.

En kopia av äverens kommelsen på engelska finns på:
http://www.spz.si/izobrazevanje/pdf/PADI-CMAS-agreement-1998.pdf

Hittar inte längre denm franska versionen.

I.m.h.o. bodre detta sätta CMAS ** och PADI RD til unegefär samman
nivå. CMAS *** och PADI DM till likande nivå. Skälvklart är det inte
samman med likande. Notera att överens kommelesen bara säger vilka
kurser man får börja på med varandras certifikat.

/ Balp
--
http://anders.arnholm.nu/          Keep on Balping

Fra : Claus Larsen

Dato : 28-09-03 14:47

"Anders Arnholm" <Anders+news@Arnholm.nu> skrev i en meddelelse
> Jonas Lüttichau <j@FJERNDETmagnetix.dk> skriver:
>
> Enligt PADI/CMAS överens kommelse så kan PADI Rescue diver börja
> CMAS***. CMAS*** är likvärdig med PADI DM.

Kære Anders
Hvis du nu ser på selve uddannelsen i stedet for et konverteringsskema så
for du nok et mere rigtigt billed
En Cmas ** og en Padi AOW+rescue kan nok stort set det samme i praksis
Men en CMAS ** kan en hel del mere rent teoretisk. (fysiologi, fysik,
dykkerledelse mm.)
Og da forskellen mellem Padi AOW+Rescue og en divemaster ligger i den
teoretiske del (fysiologi, fysik, dykkerledelse mm.)
samt servicering af kunder.
Så vil jeg stadig påstå at CMAS ** er på nivau med Divemaster dog undtaget
servicedelen.

Hilsen Claus
CMAS ** Instruktør
Padi Divemaster

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-09-03 22:25

> Hej Søren
>
> Tak for dine gode råd, dem vil jeg helt sikkert tage til efterretning!

Glæder mig jeg kunne hjælpe.

> Har du noget at sige om priserne? PADI skulle efter sigende koste
> signifikant meget mere end CMAS hvis man skal op på et niveau der svarer
> til CMAS**

Jeg synes ikke umiddelbart du kan sammenligne priserne direkte, ved PADI
kurserne er leje af udstyret og materialerne osv med i prisen.
Men hvad jeg har hørt fra diverse klubber (cmas) er at det forventes
eleverne anskaffer sig eget udstyr.

Hvad der er billigst, selvom vi ser bort fra ovenstående, kan jeg ikke svare
på, da jeg ikke ved hvad klubber normalt tager for et helt CMAS** kursus
inkl alt.

Hilsen Søren Reinke

Fra : Mikkel

Dato : 17-09-03 20:41

> [...]
svare
> på, da jeg ikke ved hvad klubber normalt tager for et helt CMAS** kursus

Jeg kan få et PADI-OW for ca 2500 alt incl, hos PUC (www.puc.nu), Det er
lidt mindre end min bror gav for sit CMAS**.

Efter at have læst diverse indlæg tror jeg at jeg starter med et PADI-OW.
Hvis jeg så finder ud af at dykning er noget for mig, så må jeg reviderer
min beslutning til den tid.

Tak for hjælpen til alle

/Mikkel

Fra : Søren Reinke

Dato : 18-09-03 00:27

> [...]
> Hvis jeg så finder ud af at dykning er noget for mig, så må jeg reviderer

Held og lykke med din dykning, jeg er sikker på du kommer til at elske det.

Hilsen Søren Reinke

Fra : Peter F.

Dato : 16-09-03 22:33

> Det er ikke korrekt, det mindste CMAS certifikat er CMAS* som bestemt ikke
> svarer til en Rescue Diver.

Men noget er der vel om snakken. Som CMAS* kan man jo starte direkte på et
Rescue Diver kursus. Jf tabellen på
http://aalborgdyk.dk/filemgmt/visit.php?lid=5
Eller har jeg misforstået skemaet?
Venlig hilsen Peter F.

Fra : Søren Reinke

Dato : 17-09-03 05:49

Peter F. wrote:

> Men noget er der vel om snakken. Som CMAS* kan man jo starte direkte på et
> [...]

En CMAS* kan starte på et rescue kursus, altså må det svare til AOWD, og
CMAS** svarer til rescue diver.

I følge organisationernes tabeller, og så er det egent helt irrelevant at
nogle personer her i gruppen, synes at en CMAS** er ligesom en divemaster.
jeg tænker her ikke på dig dig Peter)

Hilsen Søren Reinke

Fra : Claus Larsen

Dato : 17-09-03 17:06

> [...]
> nogle personer her i gruppen, synes at en CMAS** er ligesom en divemaster.

Det er ikke helt irelevant da en CMAS ** på teoridelen har en lært det samme
som en divemaster fra Padi
Med undtagelse af servicedelen over for kunder som padi gør meget ud af.

Med hensyn til den praktiske del så har Cmas ** dykkeren desuden lært om
deco dykning hvilket er fulstændigt ubekendt for en Padi divemaster.
Som til gengæld har lært at servicere elever samt instruktør under et
uddannelsesforløb samt at tegne skitser af vrag/dykkerpladser
Så hvis vi skal koge det ned til det der handler om praktisk dykning så kan
CMAS ** dykker faktisk mere end en Padi divemaster.
Hvis vi skal følge det rent undervisningsmæssige.

Men som bekendt er det manden og ikke certifikatet der tæller. Og formålet
med de to uddannelser er heller ikke det samme
Divemasteruddannelsen er baseret på at arbejde i et dykkercenter mens CMAS
** er baseret på dykning hvor du kan tage vare på dig selv og din makker.

Er selv CMAS ** Instruktør og Padi divemaster

Hilsen Claus

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-09-03 18:23

Søren Reinke wrote:
>CMAS** svarer til rescue diver.

Jeg mener ikke man kan sætte det ene eller det andet lig med hinanden og det
er også derfor der ikke er en KONVERTERINS tabel men CROSSOVER tabel. Som
jeg skriver i en tidligere tråd kan CMAS** starte på DM og en DM starte på
CMAS*** det kan man så tolke som man vil, men min personlige erfaring siger
mig at CMAS** = PADI DM, mere eller mindre.

> I følge organisationernes tabeller, og så er det egent helt
> irrelevant at nogle personer her i gruppen, synes at en CMAS** er
> ligesom en divemaster. jeg tænker her ikke på dig dig Peter)

Ja det er jo så din mening og den har du lov til at have, men jeg er som
bekendt uenig.

mvh
Jonas

Fra : Anders Arnholm

Dato : 28-09-03 12:02

> [...]
> CMAS*** det kan man så tolke som man vil, men min personlige erfaring siger
> mig at CMAS** = PADI DM, mere eller mindre.

Vist kan aen DM starta CMAS*** men miniminivån för att starta CMAS***
från PADI är Rescue Diver. Min erfarenhet är inte den samma som din
PADI RD och CMAS** är mer lika imho.

/ Balp
--
http://anders.arnholm.nu/          Keep on Balping

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-09-03 12:52

Anders Arnholm wrote:
>Min erfarenhet är inte den samma som din
> PADI RD och CMAS** är mer lika imho.

Ja... prøv det..

Fra : Søren Arnvig

Dato : 16-09-03 19:05

"Mikkel" <mikall2@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Søren Arnvig" <venator@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvad siger du til alle de rygter der går?

Jeg ved godt hvad du tænker på, men det har intet på sig.
Havb*sserne er kun "gode venner".

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 16-09-03 21:14

> Jeg ved godt hvad du tænker på, men det har intet på sig.
> Havb*sserne er kun "gode venner".

????

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : dpl

Dato : 16-09-03 19:25

Hej Mikkel!
Jeg har selv taget både PADI AOW og Cmas**, og vil bestemt anbefale det
sidste. Du er velkommen til at skrive privat hvis du vil høre mere om
sammenligninger, jeg vil ikke starte endnu en lang diskussion om emnet
herinde.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-09-03 22:34

dpl wrote:

> [...]
> sidste. Du er velkommen til at skrive privat hvis du vil høre mere om
> sammenligninger, jeg vil ikke starte endnu en lang diskussion om emnet

Hvis du alligevel kun vil snakke om det privat, hvorfor så poste dette i al
offentlighed ?

/Søren

Fra : dpl

Dato : 17-09-03 16:43

Fordi jeg har set den diskussion alt for mange gange herinde, og nu
kører den jo igen... Det gider jeg ikke bruge tid på.
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/ (Nej, det er ikke noget med bare damer!)

Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 17-09-03 19:51

Fladt ! troede lige :))

Fra : Allan Norsk

Dato : 16-09-03 21:05

> [...]
> de forskellige trin, og at man skal helt op og have et rescue kursus hos
> PADI før end det svare til det mindste CMAS-certifikat.

Du kan ikke sammenligne CMAS** og OWD, da det er to kurser med store
forskelle i varighed og til dels også i mål.

Sat på spidsen, så har OWD (og i princippet også CMAS*) til formål på sikker
og hurtigst mulig måde at tilegne dig de basale evner der skal til for at du
kan overleve under vand. Teorien omfatter facit af dykningens spørgsmål og
den praktiske træning er myntet på at give dig de mest basale færdigheder.
Kurset er til gengæld hurtigt overstået og du kommer meget hurtigt til det
"sjove".

CMAS** certifikater bliver primært udstedt i klubberne, hvor kursets
varighed ofte er 1/3 til 1/2 år. Her går man grundigt til værks i teori og
praktik før man bliver sluppet løs i åbent vand, og kurset omfatter
elementer fra eksempelvis PADI AOWD, Rescue og Divemaster. Derudover giver
mange klubber ekstra uddannelse i førstehjælp, DAN oxygen provider og
kompressorbetjening som en del af kurset. Målet er at du skal være en
helstøbt dykker der kan tage vare på dig selv og din makker.

Forskellen er naturligvis størst når du er helt nybagt. I takt med at der
ryger dyk i logbogen udviskes forskellen, for som dykker vedligeholder og
udvider du naturligvis din viden kontinuert ved egen kraft (literatur og
dykkerkammerater)

Hvad du vælger er et temperamentsspørgsmål. Jeg er selv uddannet CMAS, min
kæreste er PADI OWD.
Mit råd er, at ønsker du at dykke herhjemme, evt. i en klub, så tag et CMAS
i en klub og få nogle fede sociale oplevelser med i købet.

/Allan

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 16-09-03 21:07

On Tue, 16 Sep 2003 19:22:42 +0200
> [...]

> på. Folk kan jo først bagefter sige om jeg er værd at dykke med, og
> om jeg har fået en god nok uddannelse, og der kan det jo være for

Findes der ikke organisationer/centre i Danmark, der underviser i
*dykning*, sådan helt organisationsuafhængigt, og så derefter lader
eleverne certificere i PADI/NAUI/CMAS/FFESSM/BSAC/whatever, evt.
flere på en gang?

Jeg er selv både PADI og CMAS (og en til, men den er ikke relevant
for denne tråd), har fulgt eet kursus for hvert "niveau" med focus på
at få lært at dykke -- og så taget eksaminer som de kom og som jeg
havde lyst til.....

Mit indtryk er, i øvrigt, at det vigtigste er at finde en go'
instruktør -- de fleste certifikater er alligevel accepteret de
fleste steder.

Fra : Ruth Kjær

Dato : 17-09-03 17:24

Det er svært at sige helt plus og minus, hvilket certifikat der er bedst. De
har helt sikkert begge både fordele og ulemper.

Nogle er inkarnerede PADI og nogle CMAS - og begge typer synes, at deres
system er det eneste rigtige :).

Du er velkommen til at ringe til Per Sørensen (PADI instruktør) eller Lars
Pedersen (CMAS instruktør) og høre om de forskellige systemer - så du kan få
en ufarvet information, så det er nemmere vælge.

Ruth Kjær

www.AIR365.dk - dykkerklubben for alle certifikater

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 17-09-03 17:38

dpl skrev i Message-ID: <3F6880F1.8090705@hotmail.com>:

> http://www.vildkat.dk/ (Nej, det er ikke noget med bare damer!)

Øv!

:)

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : A@L

Dato : 17-09-03 23:11

> [...]
> PADI før end det svare til det mindste CMAS-certifikat.
> Kan det være rigtigt at et PADI-OW kun giver adgang til et besøg i

Har personlig CMAS** og PADI Rescue Diver, den eneste grund til at jeg ville
anbefale CMAS ville være pga. prisen, ellers ville jeg til en hvertid
anbefale PADI, da jeg syntes deres system er for tungt at danse med.

Fra : Jacob Mondrup

Dato : 19-09-03 00:32

Hej Mikkel, (og den øvrige NG)

Som du kan se af de mange svar, at det noget af en vipseredde du roder op i
), og der kan være mange gode ting ved begge systemer / certificattyper.
Jeg har selv dykket efter både CMAS og PADI. Det er korrekt, at CMAS**
svarer nogenlunde til PADI Rescue Diver (der er dog nogle grundlæggende
forskelle i den teoretiske opbygning okring dekomprsionsdykning kontra
ikke-dekompression etc.), men det er ikke her jeg synes bør bør have dit
fukus når du skal vælge uddannelsestype.

CMAS udspringer af de mange dykkerklubber. Når man uddanner sig efter CMAS
kræver det som oftes at du er medlem af en dykkerklub og følger
undervisningen i det ca halve år det tager at komme igennem CMAS** som er
laveste neviau du kan dykke med i det fleste klubber. (der findes også
CMAS*, men lad dét ligge for nu). Du skal altså være klar til at lægge et
stor mængde tid, arrangement og social tid i dykkerklubben.
(Ordne-udtsyr-aften, bar-aften, fikse-taget-på-klubhuset-weekend,
se-billeder-fra-sidste-weekends-tur-til-Kullen-aften). Ingen dykkerklub kan
eksisterer hvis alle kun kommer til undervisningen og dykkerturene og ikke
deltager i det øvrige klubliv. De fleste klubber er non-profit og er baseret
på frivilligt arbejde. Alt dette skal du være parat til hvis du vil have
succes i klubberne.

Selv valgte jeg at skifte over til PADI for at være en mere "fri fulg". At
kunne shoppe mere mellem de mange PADI dykkercentre i verden, tager på en
masse forskellige ture, tage noget special-kurser i udlandet og selv kunne
styre hvor meget tid jeg ville bruge på dykningen, uden at skulle lade nogle
i stikken ved at nedprioritere arbejdet i en dykkerklub.

Selve PADI uddannelsen er der sagt meget om. Du kan uden problmer taget et
certificat og lalle dig i gennem stoffet og få dit "kørekort" uden at kunne
dykke, men du kan også vælge at tage stoffet alvorligt, bruge dine PADI
instruktører aktivt og lære teori og praksis ordentlig, og på den måde opnå
et højt niveau via PADI.

Mit råd er derfor mere at se på, under hvilke forhold du vil dykke: Vil du
gerne klublivet, så tag endelig CMAS. Du kan bliver rigtigt dygtig, og din
klub- kammarater vil formentlig holder dig godt i ørene under det relativt
lange uddannesesforløb. Men du kan helt afgjort blive lige så god via PADI
hvis du selv gør en indsats for det.

Go' dykning, og held og lykke med den kommende uddannelse som dykker !

mvh

Jacob Mondrup