Mekaniker tip søkes
Fra : origo@earthling.net

Dato : 08-04-01 17:58

Jeg har nettopp endret nålehøyden på min R1'er, og i den forbindelse var jeg
nødt til å demontere karburatorene. Jeg har gjort det før, men denne gang
driller det. Jeg kan simpelthen ikke få karburatorene satt ordentlig på
plass...

De ser ut til å være helt nede i gummimanchettene de skal sitte i, men når
jeg så har brukt en halv times tid på å spenne dem fast, kan jeg konstatere
at de ikke sitter helt som de skal: Hvis jeg tar fatt i dem, er det relativt
nemt å trekke dem løs. Jeg har forsøkt 3 ganger, met et totalt tidsforbruk
på nesten 3 timer

Er det noen som har et tip for hva jeg skal gjøre? Bare det å få presset dem
ned i gummimanchettene tar 10-15 minutter, det er som om gummiet er blevet
tørt og stivt, men maskinen er jo blot 2 år gammel. Gode råd mottas med
takk.

JS
''99 R1

Fra : Jonas Holt

Dato : 08-04-01 19:08

> [...]
> tørt og stivt, men maskinen er jo blot 2 år gammel. Gode råd mottas med

Har du prøvet med vand? Gummi bliver noget glattere når det er vådt - prøv fx
skære i tørt og vådt gummi. Kniven skærer lige igennem det våde - og derfor
undgår jeg våde grusveje.
Har du prøvet noget af det 'fedt' som dækmontører bruger? Har du ikke adgang til
det, ville jeg bruge et tyndt lag vaseline

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-04-01 19:07

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:9aq5ao$k74$1@sunsite.dk...

> [...]
> tørt og stivt, men maskinen er jo blot 2 år gammel. Gode råd mottas med

Smør både karburator og indersiden af gummimanchetten med silikonespray, så
glider de meget lettere i. Du kan også varme manchetterne op med en
varmepistol, men det er lidt svært at få dem rigtigt varme (og dermed
udvidet) uden at komme til at varme dem for meget - får de for meget varme
bliver de nemlig stive i løbet af kort tid. Jeg plejer at dreje karburatoren
lidt samtidig med at jeg skubber den ind, men det trick bliver nok lidt
svært at praktisere på en 4-cylindret...

Rittig

Fra : Steen Schmidt

Dato : 08-04-01 23:05

> [...]
dem
> ned i gummimanchettene tar 10-15 minutter, det er som om gummiet er blevet

Nu skal du vide jeg ikke er nogen superMCmekkerexpertkal, men jeg læste et
sted om min gamle SV'er at maskinen skulle være helt og aldeles kold når man
afmonterede gummimanchetterne dér. Ellers fik de aldrig deres normale form
igen, og de var umulige at få på. Nye var løsningen.

Jeg ved at dette, hvis rådet er godt, ikke resulterer i en
lyksalighedsfornemmelse - i dette tilfælde bedes I mig undskyldt. Hvis rådet
i den anden grøft er helt ude i hampen, og "argh, det er da logik for
begynderhøns", så bedes I ligeledes så spottende på mig og komme videre
Bare noget jeg læste for lang tid siden.

Mvh
Steen

Fra : origo@earthling.net

Dato : 08-04-01 23:16

"Steen Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> afmonterede gummimanchetterne dér. Ellers fik de aldrig deres normale form
> igen, og de var umulige at få på. Nye var løsningen.

Maskinen hadde ikke vært startet den dag jeg demonterte karburatorene, så
det er neppe problemet. Det er forholdsvis kaldt i garagen, og det gjør det
neppe bedre. Men - i morgen vil jeg prøve tippet med en smule vaseline, så
får jeg håpe det hjelper.

JS

Fra : Claus

Dato : 09-04-01 05:36

> [...]
> tørt og stivt, men maskinen er jo blot 2 år gammel. Gode råd mottas med

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hej Jørrund

Hvis det er gummiet der er blevet stift , kan du måske bruge et gammelt
akvarie triks. Der gør vi det at når vores sugekopper til akvariet er blevet
stive , giver vi dem en ordentlig gang silikone , du ved ..den slags der er
til gummilister på biler. De bliver sjasket godt ind og får lov til at ligge
et par dage hvor man hele tiden sørger for at holde dem godt indfedtet i
silikone. Så bliver de som nye igen.

Claus