Gør det selv - generelle regler ?
Fra : Jonas K

Dato : 16-09-03 13:36

Hej Gruppe

Jeg er i øjeblikket ved at sætte mit hus i stand med Gør det selv metoden.
I weekenden satte jeg bla nye radiatorer op og en ny håndvask.
Efterfølgende har jeg fået fortalt at "jeg ikke må" servicere mit
varmesystem når jeg har fjernvarme, hvilket jo kommer bag på mig - det er
jo mit hus.

Spørgsmålene er så:

Hvad er reglerne inden for området - Hvad må jeg selv gøre ? Her tænker jeg
især på VVS og el-installationerne.

Og hvad er konsekvenserne ? Her tænker jeg på juridisk - evt i forbindelse
med at skulle sælge huset igen.

Og hvem slår mig i hovedet hvis jeg gør det alligevel ?

PFT
Jonas K

Fra : E.Jensen

Dato : 16-09-03 16:55

"Jonas K" <jk@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> med at skulle sælge huset igen.
>
> Og hvem slår mig i hovedet hvis jeg gør det alligevel ?

Hej Jonas

Her kan du læse mere om hvad du selv må lave af vvs og el-arbejde:

http://www.tekniq.dk/sw163.asp

Konsekvenserne kan vel blive, at du får problemer med dit forsikringsselskab
hvis du senere får skader og du kan vel også risikere, at blive
erstatningspligtig når evt. ny køber af dit hus finder ud af de ting der er
lavet ikke er lavet korrekt....

Der er vel trods alt en grund til at nogle mennesker bruger 3-4 år af deres
liv på at få en uddannelse - i mit univers er der trods alt grænser for hvad
man skal holde fingerne fra og overlade til "eksperterne".

venlig hilsen

E. Jensen

Fra : Jonas K

Dato : 17-09-03 08:10

> Her kan du læse mere om hvad du selv må lave af vvs og el-arbejde:
>
> http://www.tekniq.dk/sw163.asp

Tak for linket !

> [...]
> risikere, at blive erstatningspligtig når evt. ny køber af dit hus
> finder ud af de ting der er lavet ikke er lavet korrekt....

Ja, det er vel også rimeligt, hvis det jeg selv laver ikke er korrekt
udført. Jeg bestræber mig dog på at gøre det rigtigt.

> [...]
> deres liv på at få en uddannelse - i mit univers er der trods alt
> grænser for hvad man skal holde fingerne fra og overlade til

Helt klart. Jeg arbejder selv som programmør og har brugt flere år på at
tage en uddannelse, men jeg håber så sandelig ikke bliver sådan, at private
ikke selv må udvikle programmer derhjemme. Hvor er vi så henne ?

Nåda, det endte vist udenfor emnet :)

Tak for svaret
Jonas K

Fra : //zigge

Dato : 16-09-03 17:01

"Jonas K" <jk@nospam.com> skrev i en meddelelse
> Og hvem slår mig i hovedet hvis jeg gør det alligevel ?

Det er der i praksis ingen der gør, hvis ikke der opstår personskade som
følge af dit virke.

Men den dag du vil sælge huset vil der være en forringelse såfremt det er
alt for ringe lavet. Personligt ville jeg ikke give en krone for de "gør det
selv" opsatte ting der måtte være lavet på et hus jeg skulle købe. Men det
er jo en vourderings-sag.

Mvh
//zigge

Fra : Jonas K

Dato : 17-09-03 07:54

> [...]
> er alt for ringe lavet. Personligt ville jeg ikke give en krone for de
> "gør det selv" opsatte ting der måtte være lavet på et hus jeg skulle

Selvfølgelig.
Det skal naturligvis laves ordenligt, men det er jo en anden sag. Gør-det-
selv arbejde er jo ikke pr. definition dårligt udført, ligesom autoriserede
vel også kan lave tvivlsomt arbejde.

Nogle gange kan det være svært at se forskel. Huset jeg har købt har et
meget underligt opbygget rør-system, noget jeg tvivler på er lavet af en
autoriseret, men min forsikring dækker vel alligevel ?

Tak for svaret
Jonas K.

Fra : Morten H. Nielsen

Dato : 18-09-03 16:14

> Nogle gange kan det være svært at se forskel. Huset jeg har købt har et
> meget underligt opbygget rør-system, noget jeg tvivler på er lavet af en
> autoriseret, men min forsikring dækker vel alligevel ?

Det skal du ikke være sikker på, forsikringsselskaber er gode til at finde
grunde til ikke at betale.

Af andre konsekvenser, det er ikke så længe siden at der var en dom om
gør-det-selv arbejde, der endte med at sælger måtte tilbagebetale 90% af
salgsprisen til køber.

Og nu er der jo ikke den store risiko for fourening af drikkevandet pga. en
eller anden hjemmeprogrammør, eller livsfare pga. forkert el. osv. vel.

Rigtigt lavet gør-det-selv kan være bedre end håndværkerlavet, men forkert
kan være livsfarligt.

mvh

Morten

Fra : Jesper Hansen

Dato : 19-09-03 12:51

> Rigtigt lavet gør-det-selv kan være bedre end håndværkerlavet, men forkert
> kan være livsfarligt.
>
> mvh
>
> Morten

Jeg bliver simpelthen nødt til her at indskyde jeg har haft to
VVS-firmaer til at lave vvs-arbejdet i mit hus: I det første firmas
gasinstallation til mit komfur sivede gassen ud så det kunne lugtes i
hele stuen indtil jeg fik det strammet. Det andet firma havde lavet
vandet til mit badeværelse på min 1.-sal. Her var en fordeler utæt så da
jeg satte tryk på vislede det stille ud fra pakningen. Heldigvis kunne
jeg rimeligt nemt komme til denne samling så det kunne jeg også selv
stramme.

Jeg siger ikke man skal lave alt selv, men jeg er godt nok *meget*
skuffet over den standard vi har oplevet udført af "professionelle" her
på sydfyn.
Jeg laver fremover alt det selv jeg overhovedet kan (og må): Håndværkere
er simpelthen ikke dygtige nok hernede - jeg tror simpelthen de gamle
"æresbegreber" inden for håndværkermiljøerne er gået fløjten - desværre!!

Mvh

Jesper

N.b. Hvis vi skal starte en debat vedr. dette er jeg med, men så lad os
starte en ny tråd.