Skildpadder i haven - hvordan?
Fra : Thomas²°°³

Dato : 16-09-03 13:09

Vi vil gerne have skildpadder i haven til næste sommer, vi har tænkt på at
lave et bassin og så have sumpskildpadder. Hvad skal der tages højde for?
Hvordan håndterer man dem bedst om vinteren? Indhegning? Er der evt. andre
skildpaddearter som er bedre egnet?

Alle råd og erfaringer modtages gerne.

X-postet til dk.fritid.dyr.akvarium og dk.fritid.hus-og-have
FUT: dk.fritid.dyr.-akvarium

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Nick

Dato : 16-09-03 22:17

Det er naturligvis tilladt at spørge i NG, men umidelbart synes jeg disse
spørgsmål indicerer så stort ukendskab til disse dyr, at jeg allerhelst vil
foreslå at du først læser nogle bøger om emnet. I øvrigt er den
uhåndgribelige betegnelse "sumpskildpadder" fuldstændig umulig at give råd
ud fra, da den ikke entydigt henvise til nogen specifik art!

Som altid når det drejer sig om dyr, bør man sætte sig GRUNDIGT ind i de
krav dyrene stiller og så holde dem op imod de forhold man REELT kan
tilbyde. Er der uoverensstemmelser... så lad være. Det vil kun være til
skade primært for dyrene men forhåbentlig også til ulempe for ejerne.

Krybdyr kan give rigtig mange glæder, men er desværre også nogle af de dyr
som giver mange ejere mange dårlige oplevelser. Gæt selv hvor fejlen ligger
(s)......

Et sidste og suverænt det bedste råd: STOL ALDRIG PÅ DYREHANDLERE. Jeg har
haft med terrariedyr at gøre i ganske mange år og har bl.a. fungere som
veterinær konsulent. Det er utroligt det vrøvl folk får at vide af mange
dyrehandlere.

Bor du i nærheden af Aalborg, afholder AHS en lille udstilling meget snart.
Her kan du evt. prøve at forelægge dine spørgsmål. Prøv dog først at få lidt
mere faktuel viden, så ved du mere eksakt, hvad du skal spørge ind til.

Fra : Mette

Dato : 18-09-03 12:24

"Nick" <altomkrybdyr(fjernparentesmedindhold)@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:jcL9b.5564$X_1.4765@news.get2net.dk...
> Bor du i nærheden af Aalborg, afholder AHS en lille udstilling meget
snart.

Hej Nick!

Hvor kan man læse mere om denne udstilling?
Har du evt. noget info? (hvor, hvornår, hvem, hvad?)

Mvh. Mette
--
http://zeus.cyberdonut.dk/
http://choko.cyberdonut.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-09-03 16:38

Thomas²°°³ wrote:
> Vi vil gerne have skildpadder i haven til næste sommer, vi har tænkt
> på at lave et bassin og så have sumpskildpadder. Hvad skal der tages
> højde for? Hvordan håndterer man dem bedst om vinteren? Indhegning?

De kan være fandens svære at fange, hvis ikke man trømmer bassinet for vand
hvis der er godt med planter og andre muligheder for at gemme sig.
Rent teknisk kan rødøret terapin (for det er vel dem, du mener, når du
skriver 'sumpskilpadder') godt overleve en dansk vinter udendørs, hvis
bassinnet er stort nok. Det er faktisk et af eksemplerne på faunaforurening
i naturen. Jeg kan ikke huske om de er i stand til at formere sig i fri
dressur.
Mht. indhegning er der brug for en relativ lav kant, der bør være ret glat.
Man kan vel også bruge noget trådnet, men jeg kunne umiddelbart forestille
mig at en kant kunne udformes smukkere.

> Er der evt. andre skildpaddearter som er bedre egnet?

Europæisk sumpskilpadde - hvis man altså må, hvad jeg ikke ved noget om.

vh
Jan

Fra : Jesper Buch

Dato : 16-09-03 19:54

> [...]
> Hvordan håndterer man dem bedst om vinteren? Indhegning? Er der evt. andre

Jeg har haft blødskildpadder i et udendårs havebassin. Det gik fint indtil
en kammerat som boede 700 meter væk fandt en blødskildpadde på sin græsplæne
og spurgte om det kunne være en af mine. De skal hegnes godt ind så de ikke
stikker af.

Rødørede terapin vil også have det fint i et udendørs sommer basin, hvor de
ofte vokser hurtigere, men de skal indhegnes ellers stikker de af.

Der lever nogle enkelte arter i naturen i danmark men de fleste
sydamerikanske sumpskildpadder skal ind om vinteren.