Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
onboard shared - hvad kan det?
Fra : Peter Holm

Dato : 16-09-03 13:09

Hejsa,
jeg skal købe en PC til en kammerat, og den skal IKKE bruges til spil
overhovedet.
Derimod skal den fungere ordentligt til billedbehandling, video, internet
osv.

Jeg har kig på denne maskine, som jo egentligt giver meget for pengene:
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=6922&ID=4

Jeg har aldrig siddet ved en maskine med onboard shared grafikkort, og ved
derfor ikke hvad dette indebærer. Derfor spørger jeg - kan denne type
grafikkort fint anvendes til de beskrevne formål?

Peter Holm
phc*REMOVETHIS*@stofanet.dk

Fra : /morten

Dato : 16-09-03 13:23

> Jeg har aldrig siddet ved en maskine med onboard shared grafikkort, og ved
> derfor ikke hvad dette indebærer. Derfor spørger jeg - kan denne type
> grafikkort fint anvendes til de beskrevne formål?

Ja og nej - "onboard shared" vil sige, at "grafikkortet" blot er et par
chips som
sidder på bundkortet og ikke har sin egen hukommelse - det anvender samme
hukommelse som resten af systemet.
Dette giver en drastisk lavere ydelse end selv det billigste "rigtige" kort
man kan
finde og jeg vil anbefale, at din ven investerer i et rigtigt kort. Det
behøver ikke
at stå ham i meget mere end en 2-400 kroner, så får han et udmærket kort
til formålet.

/morten

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-09-03 14:42

/morten mumbled his insignificant opinion in:

> [...]
> Det behøver ikke
> at stå ham i meget mere end en 2-400 kroner, så får han et udmærket

Jeg er ikke uenig i ovenstående, jeg mener dog at man lige bør klappe/checke
hesten, et onboard gfx kort kan aboslut være mere end rigeligt til
"billedbehandling, video, internet osv.".

Der er iøvrigt ikke en AGP port på det motherboard, så den kan kun udviddes
med et pcikort.

Fra : JK

Dato : 16-09-03 15:13

On Tue, 16 Sep 2003 14:09:07 +0200, "Peter Holm"
<phc*REMOVE*@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>derfor ikke hvad dette indebærer. Derfor spørger jeg - kan denne type
>grafikkort fint anvendes til de beskrevne formål?

Du skal nok regne med, at der skal mere ram i. Så 256 Mbyte er absolut
minimum, og 512 meget bedre.

Desuden kan du regne med at 3Dmarks ligger omkring 2500.

Tomshardware har kigget på det:
http://www.tomshardware.com/graphic/20030903/index.html

og der er lige et review på tweak.dk med gigabyte for P4 med
integreret grafik.

Jeg synes det er en dårlig ide at købe sådan en integreret løsning.
Gensalgsværdien vil være meget lav.

Til husbehov kan man få et særdeles godt radeon agp grafikkort til 250
kr. hos www.compumail.dk
Jeg har lige købt et. Det er uden blæser (larmer ikke) og 32 Mbyte
ram. Desuden med composite TV-ou og radeon har jo hardware
dvd-dekodning.

Hvis endelig du skal have en integreret løsning, hvorfor så ikke et
nforce2 igp system.

Du kan få aopen mk79g-n , epox 8rga+ , msi k7n2g-ilsr, soltek
sl-75mrn-l

Sidstnævnte er langt det billigste. Det har PRC-Data.

Vigtigt er bare med nforce2 igp at du køber 2 ramklodser. Meget
vigtigt for integreret grafik. Det bør være pc3200 ram, som da også er
til at betale.

F.eks. sammen med en barton 2500+

hilsen

John

Fra : Michael Harritz

Dato : 16-09-03 15:22

Hej Per

Jeg har noget brugt udstyr til salg det kan være det har interesse.
Jeg har kvitering på alt undtagen skærmen. (kvitering fra feb. 2003)

Thermaltake A6000A m. neon lys i bunden og plexiglad rude
300W Q-TEC Ultra Low Noise Strømforsyning
LiteOn DVD-Drev 16x
LiteOn CD-Brænder 48x12x48
Diskettedrev
40Gb IBM 7200 RPM Harddisk.
Palit M. Daytona Geforce 4 TI4200 m. 128mb RAM
Intel Celeron 2.2GHz
Soltek SL-85SD-C
256mb SD-RAM Pc133 Apacer (2 x 128mb blokke)
Tastatur (noname)
Mus (noname)
Alpha CPU Køle Profil PAL 8942
80-120mm Adaptor
Enermax 120mm blæser UC12FABB
Lydisoleringsmatteriale fra Noise Control monterret i kabinet
Zalman heatpipe ZM80A-HP til grafikkort.
15" Amitech 601 Ultra Slim TFT fladskærm med 1 pixel fejl og lidt skrammer
på plastikken.

Prisen er 4000,- afhentet.

Alle delene virker og er 100% iorden.

Mvh Michael

Fra : Peter Holm

Dato : 16-09-03 19:56

Michael Harritz wrote:
> Hej Per
>
> Jeg har noget brugt udstyr til salg det kan være det har interesse.
> Jeg har kvitering på alt undtagen skærmen. (kvitering fra feb. 2003)

Fik du min mail?

Mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 19-09-03 06:42

Michael Harritz wrote:
> Hej Per
>
> Jeg har noget brugt udstyr til salg det kan være det har interesse.
> Jeg har kvitering på alt undtagen skærmen. (kvitering fra feb. 2003)

Jeg ved ikke lige hvad der sker, men mine mails til dig går ikke igennem
lige nu.
Jeg får blot denne besked:

-- A copy of this message in English is found below --

Denne besked er et automatisk svar fra e-mail softwaren (Exim) hos Telia
Stofa A/S.
En besked sendt af

<phc@mail1.stofanet.dk>
kunne ikke leveres til alle modtagerne efter mere end
8 hours i kø på mailserveren, mx03.stofanet.dk.

Beskedens id er : 19zwI6-0000x4-2I
Beskedens emner er : Re: onboard shared - hvad kan det?
Beskedens dato : Thu, 18 Sep 2003 12:45:40 +0200

Mvh
Peter

Fra : Michael Harritz

Dato : 19-09-03 09:21

Hmm lyder underligt.

Hvis det er mig du skal have fat i kan du evt installere ICQ og skrive til
ICQ : 32400241

Fra : Peter Holm

Dato : 19-09-03 16:42

Michael Harritz wrote:
> Hmm lyder underligt.
>
> Hvis det er mig du skal have fat i kan du evt installere ICQ og
> skrive til ICQ : 32400241

du er added ICQ - venter autorization

/peter

Fra : Brian Lund

Dato : 16-09-03 15:21

> [...]
> osv.
>
> Jeg har kig på denne maskine, som jo egentligt giver meget for pengene:

Billed og video redigering er ikke et spørgsmål om grafikkort, men RAM, RAM
og RAM... Når du har et onboard grafikkort tager det nogen af systemets RAM,
her 64MB, dvs du har egentligt kun 448MB RAM.

Hvis der skal rodes med store videoer/billeder vil jeg anbefale 1024 MB RAM
eller mere... Med store billeder mener jeg noget i retning af 5000x5000
pixels eller større... Så det kommer helt an på hvad han skal... Hvis han
bare skal rode med alm. billeder taget med et digital kamera, eller lave
grafik til en hjemmeside er systemet fint som det er.

Brian

Fra : Olesen

Dato : 16-09-03 16:25

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Derimod skal den fungere ordentligt til billedbehandling, video, internet

Glem onboard grafik.
Du kan købe et ganske godt grafikkort
til ca. 5-700,- idag, og disse penge er
givet godt ud.

Du skriver video, en anden, det
kommer an på ram, ram og atter ram.

Dette er sandt nok, men grafikbearbejdningen
på et onboard tar' flere resourcer end
et AGP kort, og netop til video er
resourcer altafgørende.

Men til andet brug (minus spil) er det helt okay.