Revner i mur. Hvordan...
Fra : news

Dato : 16-09-03 11:06

Hejsa,

Jeg har opdaget nogle revner i mit hus. De følger murstene i zigzag mønster
og er op til ca. 1 mm brede.

Jeg har en ide om at de skal mejsles større og fyldes op igen. Men hvor dybt
og bredt skal jeg mejsle? Og hvad er bedst til at fylde dem op med?
Murværket er pudset mursten.

/Kim

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-09-03 10:10

"news" skrev
> Jeg har opdaget nogle revner i mit hus. De følger murstene i zigzag
mønster
> og er op til ca. 1 mm brede.

Opdaget? er det nye revner, bør du nok få checket hvad
årsagen kan være. Især hvis det er et gammelt hus.

> Jeg har en ide om at de skal mejsles større og fyldes op igen. Men hvor
dybt
> og bredt skal jeg mejsle? Og hvad er bedst til at fylde dem op med?
> Murværket er pudset mursten.

Du skal ikke fjerne mere puds end du lige kan komme til
fugen.
Fugen "bør" kradses ud i ca 2 cm dybde, og frisk fuge
fyldes i. Det har næppe indflydelse på holdbarheden, men
forhindrer vand i at trænge ind.
Universalmørtel gør udmærket fyldest.
Bagefter skal væggen pudses, og antagelig males, igen.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : news

Dato : 18-09-03 13:38

Hejsa,

Opdaget og opdaget... Jeg vidste at de ville komme (igen) på et tidspunkt da
det ene hjørne af huset synker en lille smule.

Det er en tilbygning på hovedhuset som ikke er fundamenteret godt nok idet
den er opført på for lidt opfyldningsjord.

Jeg har netop ladet mig fortælle at der findes et firma som rimelig billigt
kan "skyde" en masse ned under soklen for at stabilisere den. Har bare ikke
kunne find et firma navn

Men tak for info. Nu ved jeg hvad der bla. skal ske i weekenden

/K