Kloak og afløb, hvad må man selv lave og h~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-09-03 08:47

I forbindelse med et evt. boligkøb påtænker jeg at bygge en ny stald.

Jeg har i forbindelse med projekteringen / beregning på overslag til kredit
foreningen nogle spørgsmål. Der er offentlig kloak på ejendommen. Lige for
at få det på det rene, jeg vil alliere
mig med en aut. kloakmester når tiden kommer.

Hvor meget fald skal et kloakrør have ?
Det er planen at der skal være et gulvafløb fra vaskepladsen, et afløb fra
en håndvask.
Må man selv grave den rende som kloaken skal føres fra staldbygningen til
hovedledningen på grunden ?
Jeg har fået af vide at jeg skal have et sandfang, hvor kan jeg se noget om
det ?
Skal der tagrender på et tag ?
Skal det vand der kommer fra taget ledes i en kloak eller i en faskine ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : anders majland

Dato : 16-09-03 11:09

> [...]
> mig med en aut. kloakmester når tiden kommer.

> Må man selv grave den rende som kloaken skal føres fra staldbygningen

Du må grave alt det du ønsker - Det er kun samlingen af rør og brønde
der kræver en autoriseret. En kloakmester vil alligevel ofte have en
entrepenør til at grave for sig.

Se f.eks på http://www.wavin.dk

> Skal der tagrender på et tag ?

Det må du spørge kommunen om - da det afhænger af lokalplan

> Skal det vand der kommer fra taget ledes i en kloak eller i en
> faskine ?

Det skal du igen spørge kommunen om. Hvis du kan få tilladelse til
nedsivning kan vandet gøre gavn lokalt istedet for at belaste
rensningsanlægget

/A

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 16-09-03 15:08

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in

> Skal det vand der kommer fra taget ledes i en kloak eller i en faskine ?

I nyborg fik jeg besked på, af kommunens tekniske afdeling, at opsætte
tagrender på huset og enten lede regnvandet til kloak eller i faskine.

Men du er jo allerede rådet til at tage kommunen med på råd. De skal nok
fortælle hvad der kræves i dit område.

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-09-03 07:03

"Jens Borchert Pedersen" <jbp@vip.cybercity.junkdk> wrote in message
> [...]
> tagrender på huset og enten lede regnvandet til kloak eller i faskine.
>
> Men du er jo allerede rådet til at tage kommunen med på råd. De skal nok

Det vil jeg også gøre. Desuden er det jo ikke rigtig dette der koster i et
sådant projekt.

--
mvh/rg. Christian