Phonebooth - lyd (mulig spoiler)
Fra : Jane

Dato : 15-09-03 22:29

Jeg har lige siddet og set min nye vhs film Phonebooth.
Enten er der et eller andet galt med lyden, og jeg vil
have mine penge retur, eller også er der en eller anden
skør idé med at lave lyden på den måde som jeg bare ikke
har gennemskuet?

Al lyd der foregår "på gaden", det vil blandt andet sige
alt det hovedpersonen siger er meget lavt. Mit tv har jeg
normalt på lydstyrke 4, til en film sætter jeg det typisk
op på 10. Denne video har jeg set på lydstyrke 45 og det
var stadig kun en hvisken jeg hørte lyden fra gaden, men
hver gang der var andre lyde (snigskytten eksempelvis) var
den lyd af normal styrke, som var nær uudholdelig i lyd-
styrke 45. Jeg forsøgte at tjekke hvor meget jeg skulle
skrue op hvis jeg ville høre hovedpersonen tale normalt,
det var 70! Mine trommehinder var så tilgengæld ved at
springe (på lydstyrke 45) da det blev vist trailers med
reklamer for andre film før og efter selve filmen...

Min video maskine fejler altså intet. Andre film laver
ingen problemer og trailers før og efter filmen var helt
normale.

Udover den underlige lave lyd, var der nogle sære bump
eller knasende lyde, som jeg ikke er sikker på om var en
del af noget lyd som skulle være der for at give stemning?
Muligvis en del af musikken? De kom ofte sammen med nogle
blålige streger nederst i den sorte under selve billedet.

Har nogen set filmen i biografen eller på dvd, og haft en
anden oplevelse end min vhs oplevelse?

Hvis lyden *skal* være sådan for at symbolisere et eller
andet vil jeg meget gerne vide hvad, da jeg ikke syntes det
var spor sjovt. Filmen var ikke specielt god og det med
lyden har ikke øget min begejstring...

Jane

Fra : Madsen

Dato : 16-09-03 00:08

On 15 Sep 2003 21:28:36 GMT, Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak>
wrote:

> [...]
>have mine penge retur, eller også er der en eller anden
>skør idé med at lave lyden på den måde som jeg bare ikke

Du har fået et bånd som er lavet forkert, sansynligvis
har båndmaskinen været defekt.
Få pengene retur eller byt båndet til et nyt. Sansynligvis
vil et andet bånd fungere fint da det sikkert er lavet på
en anden maskine.

Jeg har kun oplevet fænomenet en enkelt gang med
en lejefilm. Jeg prøvede det endda i 3 forskellige video-
maskiner for at være sikker. I forretningen prøvede de
også båndet med samme resultat og jeg fik selvfølgelig
en ny film gratis, ja faktisk fik jeg 2 som undskyldning.

mvh Madsen

Fra : Jane

Dato : 16-09-03 00:35

Madsen skrev i <news:o9hcmv0bja8u01t001monebl4l124c6foe@4ax.com>:

> Du har fået et bånd som er lavet forkert, sansynligvis
> har båndmaskinen været defekt.

Takker for det hutige svar.
Jeg ville lige sikre mig det ikke var noget som skulle
være der, og dumme mig overfor en forhandler.

Nogle gange ser jeg ikke lige hvis et eller andet er
med vilje pga en symbolsk betydning der går over hovedet
på mig.

Jane