Nvidea eller ATi ???
Fra : Søren Andersen

Dato : 15-09-03 21:07

Hej...

Jeg skal til og ha' købt nyt grafikkort, men ved ikke rigtig om det skal
være et GeforceFX 5900 Ultra med 256 DDR RAM eller om jeg skal vælge et
Sapphire ATi Radeon 9800 Pro 256 DDR 2 RAM. Jeg har forsøgt mig med et ATi
Radeon 9800 Pro også med 256 DDR 2 RAM - men med en passiv køling. Og det
ville ikke fungere på min PC, da det bare brændte varmt, pågrund ad de
hurtige DDR 2 RAM. men det vil det vel ikke hvis det er Atlantis udgaven med
en aktiv køler på? Hvad er bedst Nvidea eller ATi? altså når vi taler om de
nyeste grafikkort? Det skal bare være stabilt og godt til 3D og spil.

På forhånd TAK!

Søren Andersen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 15-09-03 21:40

"Søren Andersen" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> nyeste grafikkort? Det skal bare være stabilt og godt til 3D og spil.

I moderne spil er det efterhånden en smagssmag hvilket af kortene der er
bedst. Det varierer lidt fra spil til spil med en svag overvægt mod
5900Ultra især hvis der anvendes antialiasing. Men Valve har fornyligt
frigivet testresultater fra deres Half-Life 2, som benytter sig heftigt af
DirectX 9 og Pixel Shader 2.0 - altså teknologier vi kan forvente at se mere
af i fremtiden - og her førte Radeon kortet markant over GeForceFX. Desuden
har begge producenter nye kort på vej (R360 og NV38), der skulle udkomme i
denne eller næste måned, så medmindre du desperat har brug for et nyt
grafikkort, vil jeg anbefale dig at se tiden an en måneds tid endnu.

Hvis jeg selv skulle investere i et high-end kort nu og her ville jeg nok
vælge et Radeon 9800 ikke-Pro m. 128 MB RAM. Den er ca. 2.000 kr billigere
end de to kort du nævner uden at være væsentligt langsommere.

/Claus

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-09-03 22:28

> [...]
de
> nyeste grafikkort? Det skal bare være stabilt og godt til 3D og spil.

Uden at vide hvad der er bedst, så kan du kigge på linket jeg har sendt med
og se nogle modeller med blæser, og jeg kan sige at de er ganske så lydløse,
jeg har selv den med 9700 pro, og jeg hører det ikke.

http://www.tyan.com/products/html/graphics_cards.html

Kim Larsen

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 15-09-03 22:54

Søren Andersen wrote:

> Jeg har forsøgt mig med et ATi
> Radeon 9800 Pro også med 256 DDR 2 RAM - men med en passiv køling. Og det
> ville ikke fungere på min PC, da det bare brændte varmt, pågrund ad de
> hurtige DDR 2 RAM.

Lyder lidt som om der er for varmt inde i dit kabinet - ikke utænkeligt
du kan få problemer uanset hvilket high end kort du anskaffer dig.
Monter en ekstra 80 mm blæser til at hive luft igennem kabinettet, det
kan gøres stille og alligevel effektivt og dine harddiske vil sikkert
også holde længere på den måde.

men det vil det vel ikke hvis det er Atlantis udgaven med
> en aktiv køler på? Hvad er bedst Nvidea eller ATi? altså når vi taler om de
> nyeste grafikkort? Det skal bare være stabilt og godt til 3D og spil.

Jeg ville vælge ATI, dels pga. at Nvidia synes at havde problemer med
Dx9 performance, som Claus også nævner, og så også fordi Nvidia har
forsøgt at synde helt vildt med benchmarks hvilket jeg mener bør straffes.

Mvh

Bruno

PS. Har du tid at vente lidt så er der måske en tredie mulighed på vej,
se her: http://www.xgitech.com/