Lyddæmpning
Fra : Morten Lind

Dato : 15-09-03 17:35

Hej - har vi nogle lydeksperter i gruppen?

Vi har et forsamligshus/træhus, som har en elendig akustik.....det skal
klares på én eller anden, billig måde - men ikke med æggebakker - og jeg
synes, vi har talt om lyd her i gruppen på et tidligere tidspunkt????

Hej fra
Morten

--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : thomas tomcat

Dato : 17-09-03 01:07

> Vi har et forsamligshus/træhus, som har en elendig akustik.....det skal
> klares på én eller anden, billig måde - men ikke med æggebakker

Lyddæmpning er superkomplekst. Kan ikke sån lige lade sig gøre at give en
garanteret god løsning. Man skal have en enormt god beskrivelse af stedet og
materialer og tykkelser osv osv.

Men det kommer også an på, hvor god akustik, du skal bruge. I almindelighed
kan man med stor fordel proppe nogle møbler ind i rummet. Store, gode, tunge
lænestole, bogreoler med bøger, fede uldne tæpper på gulvet og den slags.

Glatte overflader dækkes til med mindre glatte materialer = vinduer skal
have gardiner, detsamme med spejle og lignende. (glatte overflader kaster
lyden tilbage = larm /"dårlig akustik").

Du kan også montere nogle solide stænger langs væggene, så højt oppe som du
nu gider. lad dem hænge f.eks. en fodlængde ude fra væggen. På disse hænger
du nogle gardiner, eller hvad man skal kalde det. Noget stof, gerne tungt --
men igen: det er uladsiggørligt at forudsige. Der er sindssygt mange
variabler.

Een fordel ved stofgardiner hængt langs vægge er, at man kan trække dem frem
og tilbage, og høre hvordan lyden i rummet ændres. Man kan således selv
foretage en slags justering. Desværre er det jo ikke helt så let at lave en
ophængning, der lader dig justere afstanden mellem stoffet og væggen. Og den
afstand har meget at skulle have sagt.

Fra : Morten Lind

Dato : 17-09-03 07:42

thomas tomcat <tomcat@pc.dk> wrote:

> [...]
> ophængning, der lader dig justere afstanden mellem stoffet og væggen. Og den

Tusind tak......så kan vi da begynde at eksperimentere lidt - men uha
ja..det lyder kompliceret))

Tak igen
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : thomas tomcat

Dato : 17-09-03 18:08

[...]

> Tusind tak......så kan vi da begynde at eksperimentere lidt - men uha
> ja..det lyder kompliceret))

Ja, jo. Jeg startede vist med at tænke i mere proffe baner: Altså når man
vil have frekvensgangen tilnærmet lineær. Derefter kom jeg til at tænke på,
at du nok ikke er ved at indrette et lydstudie:

Go fornøjelse i forsamlingen
(hvor I jo sikkert ikke vil lave master'ing af musik-indspilninger)

Fra : Morten Lind

Dato : 19-09-03 06:22

> [...]
> på, at du nok ikke er ved at indrette et lydstudie:

> Go fornøjelse i forsamlingen (hvor I jo sikkert ikke vil lave master'ing

Hæ, du har ret.....det er såmænd bare til at holde klubaftener og
generalforsamlinger i - uden at alting runger/bliver kastet tilbage, men
det er jo sådan nogle som dig, der kan lede mig på sporet, tak M. --
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-03 17:32

Hej Morten

Jeg har flere gange selv været med til at lave den slags lyddmæpning i
forskellige lokaler - bl.a. også radiostudier.

Den mest effektive måde er med nogle forholdsvis 'bløde' rockwool plader,
der ikke er mere end ca. 2 cm tykke. - Det er nok at loft + 2 af væggene
bliver beklædt med disse plader. - Pladerne er godkendte af
brandmyndighederne. - Eneste problem med disse plader er, at de godt kan
afgive noget støv, hvis de er ubehandlede. De fås også med en
overfladebehandling med en brandhæmmmende maling, men er så ca. 3x dyrere
pr kvd.meter.

Dæmpningsfaktor 100 - = en efterklang på 300mmsek. red. til ca. 30mmsek.

Den simpleste måde at gøre det på, er ved at hænge noget tykt stof op
direkte på væggene, så det hænger glat på de 3 vægge, mens den fjerde væg
skal ave stoffet hængende i 'bølger' - ligesom gardiner. - En billig
polyestertype kan bruges, - MEN.... det kan ikke godkendes af
brandmyndigheder.

Dæmpningsfaktor 50 = efterklang på 300ml.sek reduceres til ca. 75-80ml.sek.

En tredie mulighed er at man køber hårde mazonitplader der er 'hullede',
dvs., at der er ca. 2mm store huller i dem overalt med ca. 3 cm mellemrum.
Bag disse plader kan man så tapetsere væggene med hessian. Pladerne males
derefter med en brandhæmmende maling, så det hele kan godkendes af
brandmyndighederne.

Dæmpningsfaktor 40 = efterklang på ca. 300ml.sek. reduceres til ca.
80ml.sek.

Alle tre metoder er forudsat, at loftet beklædes med de 'hårde' pressede
rockwoolplader på ca. 125mm tykkelse. Disse skal ikke behandles.

Desuden vil et vinylfilt tæppe på gulvet yderligere reducere
'rumvirkningen'.

mvh. Erik rihcard

<kml.ers"NO"@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten Lind

Dato : 19-09-03 06:25

> [...]
> *Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hej Erik - tak skal du have.....jeg bringer forslagene videre - godt, du
tænkte på brandmyndighederne
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-09-03 15:32

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> [...]

Ups! - opdagede lige en ret alvorlig slåfejl... Der skal stå _25mm_ og ikke
'125mm'. - Det svarer til 125mm upresset rockwool...

> Hej Erik - tak skal du have.....jeg bringer forslagene videre - godt, du
> tænkte på brandmyndighederne

Ja, der er desværre for mange, der glemmer den faktor, når der laves noget af
den slags. - Så husk også lige at kontrollere, at alle adgangs-/flugtveje er i
orden.... - Skulle der opstå ild, så vil selv de godkendte loftsplader jo
smelte og falde ned, og det giver altså nogle grimme brandsår, hvis man får
sådan noget i hovedet....

mvh. Erik Richard

<kml.ers"NO"@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark"NO"@netscape.net>