Opbevaring af en åbnet siliconepatron ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 14-09-03 18:11

Hej alle,

Man er jo jyde, så det smerter een dybt ind i sjælen at åbne en patron
silicone til fugepistolen, bruge den smule man nu skal, for derefter at
smide den næsten fulde patron væk
Jeg har fundet ud af at man kan sætte køkkenfolie over åbningen af patronen,
putte den i en plasticpose og lægge den i dybfryseren - på den måde har jeg
haft en patron liggende i 3 år, som jeg jævnligt har brugt af.
Problemet er derimod mundstykkerne ! - de er jo fulde af silicone, og det
størkner sgu - hvadenten det er i fryseren eller ej.
Kan man tømme/rense dem på en smart måde eller hvad ? - eller kan de købes i
løs vægt ? - der erjo kun een med når man køber en patron.

Andreas M. Hansen

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 14-09-03 19:22

Andreas M. Hansen skrev:

> Problemet er derimod mundstykkerne ! - de er jo fulde af silicone, og det
> størkner sgu ...
> Kan man tømme/rense dem på en smart måde ...

Til daglig bruger jeg fugemasse. Og ja, jeg kender godt problemet
med de fyldte mundstykker.

Jeg har kun et råd, og det er at bruge trykluft. Hold luftpistolen
fast mod spidsen: Plofff - så er den ren igen

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-09-03 19:24

Svend Erik Bertelsen skrev

> Til daglig bruger jeg fugemasse. Og ja, jeg kender godt problemet
> med de fyldte mundstykker.
>
> Jeg har kun et råd, og det er at bruge trykluft. Hold luftpistolen
> fast mod spidsen: Plofff - så er den ren igen

Og hvor er så fugemassen?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 15-09-03 20:02

Erik Olsen skrev:

> Og hvor er så fugemassen?

Den bliver "skudt" ned i en affaldstønde, jeg har ved siden af
min høvlebænk.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-09-03 20:07

Svend Erik Bertelsen skrev i

> Den bliver "skudt" ned i en affaldstønde, jeg har ved siden af
> min høvlebænk.

Da jeg spurgte, blev jeg voldsomt distraheret ved tanken om dig stående
med en trykluftpistol i den ene hånd, en tom fugepatron i den anden, og
fugemasse splattet ud over det hele. Men jeg går ud fra at du tager
patronens mundstykke af først ...

Nogle gange kan man skrue mundstykket af og trække proppen ud
(silicone), eller skubbe den ud fra spidsen med en træpind. Noget andet
er, hvis fugemassen er hærdet helt nede i patronen, så bliver det svært.

Fra : Jens Petersen

Dato : 15-09-03 20:19

On Mon, 15 Sep 2003 21:06:59 +0200, "Erik Olsen"
<bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote:

>Nogle gange kan man skrue mundstykket af og trække proppen ud
>(silicone), eller skubbe den ud fra spidsen med en træpind. Noget andet
>er, hvis fugemassen er hærdet helt nede i patronen, så bliver det svært.

Så har den også ligget så længe at "bedst før" datoen er overskredet.

--
Jens

Please feel welcome until further notice.

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-09-03 20:32

Jens Petersen skrev i news:s14cmvs2j45fgrqm905nta2ajbsck6qrko@4ax.com:

> Så har den også ligget så længe at "bedst før" datoen er overskredet.

Tja, jeg har ganske vist set datoer på nogle fugemassepatroner, men
aldrig nogen forklaring på hvad den betyder. For en af typerne jeg har
på lager, må det være produktionsdatoen, for en anden type kan det være
holdbarhedsdatoen (i 2007), eller et datoformat jeg ikke kan tyde.

Bortset fra det, holdbarhedsproblemet er vel størst når man først har
åbnet patronen og brugt en del af den. Hvem husker at skrive den dato på
sine patroner?

Fra : Jens Petersen

Dato : 16-09-03 19:28

On Mon, 15 Sep 2003 21:31:37 +0200, "Erik Olsen"

> [...]
>
>Bortset fra det, holdbarhedsproblemet er vel størst når man først har
>åbnet patronen og brugt en del af den. Hvem husker at skrive den dato på

Jeg tror ikke det betyder noget sålænge man overhovedet kan få noget
ud af patronen, men det firma jeg er ansat i er ISO certificeret og
noget af det 'de' brokker sig over efter en audit, er at datoen er
overskredet.

Dybt godnat, hvis man spørger mig. ( Det gør man ikke

--
Jens

This Vacuum cleaner sucks.

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 15-09-03 20:55

Erik Olsen skrev:

> Da jeg spurgte, blev jeg voldsomt distraheret ved tanken om dig stående
> med en trykluftpistol i den ene hånd, en tom fugepatron i den anden, og
> fugemasse splattet ud over det hele.

Ja, det kan jeg minsandten godt forstå )

> Men jeg går ud fra at du tager patronens mundstykke af først ...

Det gør jeg selvfølgelig også. Jeg burde nok have pointeret det
i mit svar til Andreas M. Hansen.

> Nogle gange kan man skrue mundstykket af og trække proppen ud
> (silicone), eller skubbe den ud fra spidsen med en træpind.

Hjemme hos mig selv bliver der ikke brugt trykluft. Her bliver
den hærdede masse trukket ud. Lykkes dette ikke, så har jeg nok et
ekstra mundstykke

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Lars Bækgaard

Dato : 14-09-03 19:45

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Kan man tømme/rense dem på en smart måde eller hvad ? - eller kan de købes
> løs vægt ? - der erjo kun een med når man køber en patron.

Mit lokale byggemarked har mundstykker i løs vægt, de ligger samme sted som
fugemasserne.
Mon ikke også, du skulle kunne finde nogen i din hjemegn?

mvh Lars

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-09-03 21:18

Lars Bækgaard <L.baekgaard@**REMOVETHIS**ieee.org> skrev i en

> [...]
som
> fugemasserne.
> Mon ikke også, du skulle kunne finde nogen i din hjemegn?

Der findes løse mundstykker med påskruet studs. De er ikke 100%, men lidt
bedre end sølvpapir, hvor man pumper lidt ud under, der så skal tørre først.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars Svane

Dato : 15-09-03 07:06

Jeg plejer at skrue en skrue i studsen, det virker fint også over
længere tid.

mvh
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-03 08:29

Andreas M. Hansen wrote:
> [...]

> Kan man tømme/rense dem på en smart måde eller hvad ? - eller kan de
> købes i løs vægt ? - der erjo kun een med når man køber en patron.

Når du har brugt een patron, gemmer du mundstykket, der jo er fuld af
cilikone. Når du så er færdig med at fuge, bruger du blot dette "gamle"
mundstykke som låg uden at presse det alt for hårdt ned over det "nye"
mundstykke. Slutter 100% tæt og det er kun siliconen i det "gamle"
mundstykke, der hærder. Jeg har endnu ikke oplevet andet.

mvh Tomas

Fra : Keld Nygaard

Dato : 15-09-03 09:03

> [...]
> Kan man tømme/rense dem på en smart måde eller hvad ? - eller kan de købes
> løs vægt ? - der erjo kun een med når man køber en patron.

Prøv at trykke 2-3 cm silicone ud af patronen, og lad det hænge fra studsen.
Efterhånden vil det størkne ca. 1 cm ind i studsen. Næste gang du skal bruge
af patronen kan du forsigtigt lirke / trække proppen ud.

mvh
Nygaard