Oversætte et prgram til forskellige sprog
Fra : Hans Harbeck

Dato : 08-04-01 15:44

Jeg er ved at lave et program i Delphi 5 der gerne skal oversættes til
et antal andre sprog end dansk
Hvordan gør man det lettest uden at skulle lave et nyt program for
hvert sprog???
Findes der utility programmer der kan hjælpe???
Delphi har indbygget en translation mulighed i enterpise versionen,
hvordan virker det???
Med venlig hilsen Hans Harbeck
E-mail: harbeck@post6.tele.dk

Fra : Ingmar Jørgensen

Dato : 08-04-01 20:02

> Jeg er ved at lave et program i Delphi 5 der gerne skal oversættes til
> et antal andre sprog end dansk
> Hvordan gør man det lettest uden at skulle lave et nyt program for
> hvert sprog???

Jeg har med stor fordel brugt en komponent, der gemmer tekststrenge i
separate filer.
Komponenten er er fra før Delphi 5, men mon ikke du kan bruge den?
http://www.torry.net/vcl/vcltools/multilanguage/sslang.zip

- Ingmar Jørgensen
- http://www.ingmar.dk

Fra : Casper Nielsen

Dato : 10-04-01 21:00

Jeg har i nogen tid kæmpet med D5 og den indbyggede translation manager
(ITM). Du spørger efter det letteste, som efter min mening er at anvende en
oversættelses komponent som f.eks. "MultiLizer", men til gengæld får du
mindre kontrol over tingene.
Jeg anvender som udgangspunkt delphi5's ITM men har lavet min egen dfm/rc
editor, da delphis er alt for ustabil og langsom.
Princippet er som følger:
Du laver din egen applikation som du plejer og vælger fra en menu at tilføje
et sprog f.eks. Tysk. Delphi gennemgår nu hele projektet, og opretter et nyt
underprojekt bestående af formfilerne (*.dfm) og deres tilsvarende
"formresourcer" (*.dfn). Med delphi's editor kan man nu i en stor StringGrid
oversætte alle relevante emner (captions, strings, text, hints mv.) men også
mange ofte irrelevante (font, parent og left for blot at nævne nogle). Hvis
du i projektet har nogle resourcestrings kommer de også med i en rc-fil,
sammen med alle relevante vcl-resourcer udvalgt af delphi. Herefter kan du
bygge en resource dll (i dette tyske tilfælde applikationens_navn.deu), som
applikationen automatisk indlæser hvis windows-localet er tysk (ret smart,
og kan endda let overrides i registreringsdatabasen). Der findes endvidere
et repository hvor man kan gemme sine oversættelser så de kan genbruges.
Meeeen man kan godt mærke at det er første version af Delphi med disse
faciliteter...

Med venlig hilsen, Best regards, Grüße, Shalom
Casper Nielsen

Hans Harbeck <harbeck@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3aa7e868.3782510@news.inet.tele.dk...