El-kabel i jord
Fra : Fam. Møller Houlberg

Dato : 14-09-03 12:11

Jeg har planer om senere at opføre carport, hvor jeg gerne vil have stik til
f.eks. motorvarmer, lys osv.

Hvilket type kabel må jeg ligge ned - så jeg slipper for senere at grave
haven op igen.

Jeg er klar over at jeg ikke selv må lave det rent installations mæssige men
grave det rigtige kabel ned er vel OK.

Fra : //zigge

Dato : 14-09-03 13:54

"Fam. Møller Houlberg" <kmoelle1@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> f.eks. motorvarmer, lys osv.
>
> Hvilket type kabel må jeg ligge ned - så jeg slipper for senere at grave

PAP-kabel. Det er det der er isoleret med en dobbelthelix af blik. Køb det
hos en installatør.

Mvh
//zigge

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 14-09-03 14:23

> til

Et ganske almindeligt kabel, og hvis det ligger i rør kan du nøjes med at
grave det ned på 35 cm ellers skal det ned på 70 cm... Husk dækbånd..

Det er altid en god ide at tage et med flere ledere end du skal bruge, det
kunne jo være at du fandt på et eller andet senere hvor der skal bruges en
ledning mere...

> PAP-kabel. Det er det der er isoleret med en dobbelthelix af blik. Køb det
> hos en installatør.

Ok hvornår er det blevet et lovkrav om PAP kabler i jord ???

Og kablet skal ikke købes hos en installatør, det er for dyrt.. Hold øje
med tilbud hos Jem og Fix, Silvan mm.

Mvh
Jesper

Fra : //zigge

Dato : 14-09-03 15:41

"zigge skrev":

> Ok hvornår er det blevet et lovkrav om PAP kabler i jord ???

Det er svjv. ikke et lovkrav. Men hvis man kun graver kablet 35 cm ned er
det en vældig god ide.

> Og kablet skal ikke købes hos en installatør, det er for dyrt.. Hold øje
> med tilbud hos Jem og Fix, Silvan mm.

Øh ja, det var da også kun for at fortælle hvor man kan få varen med
sikkerhed. Bare man holder sig fra J&F'ses rillerør går det som regel også.
Man bør også passer på når man køber andet installationsmateriale der.
Kvaliteten svinger en del og noget af det er slet ikke godkendt til brug i
DK.

Mvh
//zigge

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 14-09-03 19:16

> Det er svjv. ikke et lovkrav. Men hvis man kun graver kablet 35 cm ned er
> det en vældig god ide.

Det er sikkert en god ide, jeg kunne aldrig drømme om at bruge PAP kabel i
jorden..

Hvis man kun graver det 35 cm ned skal det jo ligge i rør som jeg skrev...
Der er ingen grund til at give tre gange så meget for et kabel med
jernbåndsarmering (PAP) og så hjælper det jernbånd heller ikke det store mod
en spade, det er jo for sikre mod graver angreb...Nu ved jeg ikke om en
mulvarp hører til gnaver familien, men jeg har aldrig været ude for at sådan
en fætter har gumlet i et kabel..

> [...]
> Man bør også passer på når man køber andet installationsmateriale der.
> Kvaliteten svinger en del og noget af det er slet ikke godkendt til brug i

Jeg har ikke set noget ikke godkendt materiel i J&F.. Jeg har ikke prøvet
deres rillerør men det er vel ikke værre end meget af det andet billige
rillerør, og er man bare en smule forsigtig er det såmænd også OK..

Mvh
Jesper

Fra : //zigge

Dato : 14-09-03 15:44

"Jesper Pedersen" <salg@holdum.dk> skrev i en meddelelse
> Og kablet skal ikke købes hos en installatør, det er for dyrt.. Hold øje
> med tilbud hos Jem og Fix, Silvan mm.

Man kunne jo også tage til polen og få alu-kabler, de er meget rimelige i
pris og lige så gode som kobberkabler.

Mvh
//zigge

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 14-09-03 19:20

> Man kunne jo også tage til polen og få alu-kabler, de er meget rimelige i
> pris og lige så gode som kobberkabler.

Ja det kunne man da, men det kniber nok med godkendelsen når vi er nede i de
størrelser, jeg har ikke set noget alukabel mindre end 4x16 men der kan jeg
godt tage fejl..

Mvh
Jesper

Fra : Jakob

Dato : 14-09-03 19:53

> Et ganske almindeligt kabel, og hvis det ligger i rør kan du nøjes med at
> grave det ned på 35 cm ellers skal det ned på 70 cm... Husk dækbånd..

Hvor køber man dækbånd. I et byggemarked?

Jakob

Fra : benny

Dato : 14-09-03 21:01

glem alt om dækbånd
det er kun "hjemmefuskere" der bruger dækbånd hvis der trækkes rør
idag skydes de fleste rør ind og der bruges ikke dækbånd
du skal bruge røde rør
ret hendvendelse til et sjak der graver kabler ned....så kan du nok få de
par meter rør
for et par af de" grønne"
lad så elektrikkeren trække de par meter kabel,det koster ikke nogen
herregård
for de par meter,du skal vel ikke bruge flere hunrede meter
og så er du sikker på at det er det rigtige kabel du får ned
endvidere hvis du en dag finder ud af du vil have noget andet ud i carporten
har du jo et rør til at trække det i
benny

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-09-03 07:22

"//zigge" <ziggeFJERN@privat.dk> wrote in message

> "Fam. Møller Houlberg" <kmoelle1@mail.dk> skrev i en meddelelse
> til

> PAP-kabel. Det er det der er isoleret med en dobbelthelix af blik. Køb det
> hos en installatør.

898,- for 50 m i Harald Nyborg.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 14-09-03 14:48

Fam. Møller Houlberg wrote:

> Hvilket type kabel må jeg ligge ned - så jeg slipper for senere at grave
> haven op igen.

Hvis I vil have et svar fra en fagmand: Prøv at spørge i dk.teknik.el.

Eller prøv først at kigge i tidligere indlæg i nævnte gruppen.

Mvh. jørgen