Virtual PC - installere windows?
Fra : Thomas (8260)

Dato : 14-09-03 11:24

Jeg ved...
Det er ynkeligt...
Det er nærmest sygeligt..

at ville installere windows på en Mac.

Men... jeg har et opslagsværk som .INF filer (folio views) som Mac'en
ikke vil æde. Jeg bruger opslagsværket på studiet og er træt af at lave
alt om til PDF på min pc, så mac'en kan spise det.

Derfor...

En ven har foræret mig Virtual PC. Jeg har windows 95 på original cd og
med original boot-diskette, men hvordan får man lige installeret det?

Der er jo ingen diskette i sådan en iBook.

Jeg har oprettet ny "pc" og fulgt hjælp-vejledningen om at indsætte
cd'en og boote "pc'en".

Har forsøgt at lave en virtual floppy med de filer der er på disketten,
men jeg får fejlen "non system disk or disk error" i "pc'en"

Problemet må vel næsten være at CD-romen med win95 ikke er en boot cd?
Men hvordan laver man sådan en?
Andre løsninger?

Mvh

Thomas

PS: Hvorfor win95? For at tage så lidt system som muligt. er trods alt
kun en iBook 500 Har også WinME. Samme problem.

Fra : Karl Antz

Dato : 14-09-03 11:39

Thomas (8260) <spammers-will-be-prosecuted@neumann.dk> wrote:

> En ven har foræret mig Virtual PC. Jeg har windows 95 på original cd og
> med original boot-diskette, men hvordan får man lige installeret det?
>
> Der er jo ingen diskette i sådan en iBook.

Du skal ha' en virtuel diskette.

Jeg har sådan en svend fra gamle dage - mail mig, så sender jeg den.

Den trækker du efter start på symbolet for diskettedrevet, så bli'r du
spurgt om du vil kopiere den til "harddisken", sig ja.

Når den er kopieret smider du disketten ud (via controlmenuen såvidt jeg
husker) og genstarter PC'en - osse via control-menuen.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Jens

Dato : 14-09-03 12:04

> [...]

> men jeg får fejlen "non system disk or disk error" i "pc'en"
>
> Problemet må vel næsten være at CD-romen med win95 ikke er en boot cd?

Når du har lavet en image-fil af floppyen trækker du pgl. image fra
skrivebordet ind i VPC - på knappen "Eject Floppy".

Så skulle VPC kunne "se" filerne.

/ Jens
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Thomas (8260)

Dato : 14-09-03 12:17

Jens wrote:

> Når du har lavet en image-fil af floppyen trækker du pgl. image fra
> skrivebordet ind i VPC - på knappen "Eject Floppy".
>
> Så skulle VPC kunne "se" filerne.
>
> / Jens

Hvordan skal jeg kunne lave en image fil af min floppy når mac'en intet
floppy-drev har?
Jeg har fået fat i filerne på floppy'en ved at kopiere fra min WinDåse
til mac via lokalnet.
Kan Pc'en lave den nødvendige image-fil?

Thomas

Fra : Thomas (8260)

Dato : 14-09-03 12:18

Du får lige en også. Så lyder mit indlæg måske ikke så hårdt.

Thomas

Fra : Jens

Dato : 14-09-03 12:57

> [...]

> til mac via lokalnet.
> Kan Pc'en lave den nødvendige image-fil?

Det kan være, at det slet ikke er nødvendigt - idet startup-filerne
findes i VPC.

Fra manualen (VPC 3.0) kap.11, FAQ:

/quote
Installing From the Startup Floppy Disk Image

1. Press "Restart" (lower right corner of the Virtual PC Preference
window). Ignore the error message: Non-system disk or disk error -
Replace and press any key when ready.

2. Drag the image "OS_Install.img" from the Virtual PC Extras folder to
the "Eject Floppy" button at the bottom of the Virtual PC window (Eject
Flopy is greyed out until you drag the image to it). See the section
"Using a Floppy Drive Image" in Chapter 8 for an illustration.

3. You are prompted to press any key; do so and the following message
appears: "This will prepare your current C drive for installation of a
new operating system. This will owerwrite your current configuration
files on the C drive. Are you sure you want to continue? [Y, N]?

4. Enter Y to continue, or N to cancel. If you choose to continue, your
C drive is now bootable and ready for installation.

5. Eject the floppy disk by pressing the "Eject Floppy" button and
restart the PC environment by selecting "Restart" from the Control menu
(or by holding down the Control-Option-Delete keys). You can now install
Windows; see the section "Installing Windows 98 or Windows 95" in
Chapter 2 for more information.

/unquote

God arbejdslyst - og lykke til

/ Jens
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Thomas (8260)

Dato : 14-09-03 13:19

Så spiller det!

Endnu engang får jeg bekræftet hvorfor jeg bruger mac. Folk er enormt
venlige og hjælpsomme i denne verden.

Mange tak for hjælpen.

Thomas

Fra : Jesper

Dato : 14-09-03 15:57

> [...]

> PS: Hvorfor win95? For at tage så lidt system som muligt. er trods alt
> kun en iBook 500 Har også WinME. Samme problem.

På Windows 2000 Professionel ligger der bootfloppies i .img format på
CD'en, træk CD hen på CD symbolet og den første floppy img hen på
diskettesymbolet, når den beder om næste diskette trækker du floppy 2
hen på diskettesymbolet og fortsætter med 3 og 4, så finder den selv CD
installeren derefter og så er indstallationen lige ud af landevejen.

Win XP, den er direkte bootbar.
global village idiots. - Paul Ginsparg.