Netscape 7.1 og Norman Firewall ka
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 13-09-03 20:09

Er ovennævnte udsagn korrekt? - Jeg mener det.

Jeg har begge. Norman og Netscape. Og oplever gang på gang at PC'en låser.
Kan kun genstartes ved at slukke for forsyningen.

Jeg mener at have fundet at det ikke skyldes den blokering af cookies,
Java osv. jeg har. Men når Firewall frakobles kører PC'en uden fejl.

Symptom:
Jeg vælger en side på Internet. Hvis jeg inden indlæsningen er afsluttet
trykker på et link for at komme videre, er der 25% chance for at PC'en
"går ned".
Det er tydeligt at problemet er størst på sider med mange små vinduer
der bevæger sig, reklamer o.l.

PC'en kan kun bruges igen ved at slukke for forsyningen.
Dvs. blå skærm ved næste start, og de formanende ord fra Bill Gates om
at man skal huske at lukke PC'en korrekt ned.

Jeg har tidligere haft PCilin - eller noget i den stil. Og havde da
ingen problemer.
Norman er installeret efter at have fået ADSL. (Tele 2) Dvs. firewall er
vel så et "must".

PC: Compaq Presario 5862.
Windows 98.
Norman firewall 1.30. (Installeret foråret 2003)

Fra : Alex Holst

Dato : 13-09-03 20:07

Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg mener at have fundet at det ikke skyldes den blokering af cookies,
> Java osv. jeg har. Men når Firewall frakobles kører PC'en uden fejl.

Saa lad vaere med at koere en firewall:

http://a.area51.dk/sikkerhed/

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 14-09-03 11:30

Alex Holst wrote:

> Saa lad vaere med at koere en firewall:
>
> http://a.area51.dk/sikkerhed/

Og hvad mener du med det.?

Kender du Norman's firewall.?

Mvh. Jørgen

Fra : Anders Lund

Dato : 14-09-03 12:20

Jørgen Rasmussen wrote:

> Og hvad mener du med det.?

Nemt nok: Hvis du sætter dit system korrekt op og ellers udøver fornuftig
brugeradfærd, har du slet ikke brug for en firewall.

> Kender du Norman's firewall.?

Jeg gør ikke.

--
Anders Lund
spam2003@andersonline.dk

Fra : Sune

Dato : 14-09-03 12:41

On Sun, 14 Sep 2003 13:20:25 +0200, "Anders Lund" <spam2003@andersonline.dk> wrote:

>Nemt nok: Hvis du sætter dit system korrekt op og ellers udøver fornuftig
>brugeradfærd, har du slet ikke brug for en firewall.

Den tvivlsomme påstand bliver ikke mere rigtig af at blive gentaget så mange gange.

Mvh
Sune

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-09-03 14:11

On Sun, 14 Sep 2003 13:40:41 +0200, Sune <apr2003@tdcadsl.dk> wrote:

>Den tvivlsomme påstand bliver ikke mere rigtig af at blive gentaget så mange gange.

Hvor holder den påstand ikke?

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: PHP (og ikke PhP)

Fra : Sune

Dato : 14-09-03 17:18

On Sun, 14 Sep 2003 15:10:34 +0200, Peter Brodersen <usenet@ter.dk> wrote:

>Hvor holder den påstand ikke?

Du svarede før Alex, så du får æren af mit svar:

Det er mere en generel betragtning jeg er ude i.
Hvis virksomheder har brug for firewalls har jeg også.
Jeg tager min sikkerhed ligeså alvorligt.

Jeg vil bla. også gerne vide hvis: (i overført betydning)
"Hvis jeres filserver forsøger at skabe forbindelse til en maskine i Rusland, eller hvis en PC i
Finansafdelingen opretter en forbindelse til en maskine på en DSL forbindelse i USA er der nok noget
galt. "

Mvh
Sune

Fra : Alex Holst

Dato : 14-09-03 19:40

Sune <apr2003@tdcadsl.dk> wrote:
> Det er mere en generel betragtning jeg er ude i.
> Hvis virksomheder har brug for firewalls har jeg også.
> Jeg tager min sikkerhed ligeså alvorligt.

Blot fordi man har en firewall betyder ikke, at man tager sikkerhed mere
alvorligt end nogen som ikke har. En firewall giver ikke "mere
sikkerhed" men bruges derimod til at loese en meget bestemt opgave (som
du ogsaa kommer ind paa her:)

> [...]
> Rusland, eller hvis en PC i Finansafdelingen opretter en forbindelse
> til en maskine på en DSL forbindelse i USA er der nok noget galt. "

Det er helt forkert at sige: "De har brug for en firewall, saa har vi
ogsaa".

I mange salgssituationer hoerer man ofte argumentationen: "Virksomhed X
benytter vores produkt!" -- jeg beder med det samme om den tekniske
dokumentation som virksomhed X udarbejdede under deres evaluering, men
det har jeg indtil nu ikke kunnet faa.

Man skal derfor tro paa, at virksomhed X havde samme behov som os, og at
de gennemgik samme grundige evaluering som vi kunne taenke os. Jeg har i
adskellige situationer set en ledelse klar til at koebe et produkt efter
blot en times demonstration af GUI'et.

Isaer eet spoergsmaal braender paa efter at have laest dit indlaeg: Hvis
du tager din sikkerhed saa alvorligt, hvorfor laver du saa ikke dine
egne analyser og beslutninger?

Fra : Sune

Dato : 14-09-03 20:14

On Sun, 14 Sep 2003 20:39:40 +0200, Alex Holst <a@mongers.org> wrote:

[SNIP en masse kloge ord]

>Isaer eet spoergsmaal braender paa efter at have laest dit indlaeg: Hvis
>du tager din sikkerhed saa alvorligt, hvorfor laver du saa ikke dine
>egne analyser og beslutninger?

Det har jeg også gjort.

Men jeg finder det forkert at 'eksperterne' her i gruppen næsten kategorisk går ud fra at folk ikke
har brug for en firewall.

Ligeså forkert som jeg synes det er at nogle folk tror at de automatisk har brug for en firewall
blot fordi de er på nettet.

Mvh
Sune

Fra : Alex Holst

Dato : 14-09-03 20:30

Sune <apr2003@tdcadsl.dk> wrote:
> Men jeg finder det forkert at 'eksperterne' her i gruppen næsten
> kategorisk går ud fra at folk ikke har brug for en firewall.

Naar de daarligt ved hvilket OS de benytter har de nok heller ikke brug
for den funktionalitet en firewall er beregnet til: at adskellige to
netvaerk eller filtre IP adgang til visse porte mens andre skal have
adgang.

I min arbejdskopi af OSS'en har jeg tilfoejet spoergsmaalet: "Hvornaar
kan der vaere brug for en personlig firewall?"

Fra : Alex Holst

Dato : 14-09-03 16:52

Sune <apr2003@tdcadsl.dk> wrote:

> Den tvivlsomme påstand bliver ikke mere rigtig af at blive gentaget så
> mange gange.

Hvis du uddyber hvor du er i tvivl om paastandens rigtighed vil jeg
meget gerne forklare det for dig.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 14-09-03 14:44

Anders Lund wrote:

Klip

> Nemt nok: Hvis du sætter dit system korrekt op og ellers udøver fornuftig
> brugeradfærd, har du slet ikke brug for en firewall.

Jeg er amatør på området. Som næsten alle andre. Dvs. relativt uvidende
om firewalls.

Og vil mene at firewalls er til for at beskytte mig mod udefrakommende
forsøg på at komme ind på min PC.

Derfor vil det selvfølgeligt være smart at holde sig til sider man har
tiltro til. = "fornuftig brugeradfærd"

Men hvordan sætter man da sit system korrekt op.?
Jeg troede i min naivitet at brug af en firewall var en del af at sætte
det korrekt op.

Mvh. Jørgen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-03 14:56

Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote:

>Og vil mene at firewalls er til for at beskytte mig mod udefrakommende
>forsøg på at komme ind på min PC.

Man bør ha' nogen for af beskyttelse - Nu skriver du ikke meget om din
ADSL forbindelse, men har du en bredbåndsrouter på den, er du allerede
ret så godt beskyttet.

Har du ingen bredbåndsrouter står dine maskiner i princippet helt
ubeskyttede, og så ** BØR ** du anvende en softwareløsning som f.eks.
Norman Firewall eller lignende.

<mlr>

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 15-09-03 18:23

Michael Rasmussen wrote:

Klip

> Har du ingen bredbåndsrouter står dine maskiner i princippet helt
> ubeskyttede, og så ** BØR ** du anvende en softwareløsning som f.eks.
> Norman Firewall eller lignende.
>
> <mlr>

Det vil jeg bestemt ikke mene at jeg har. - Altså en bredbåndsrouter.
Jeg har Tele2's standardløsning. Et modem, formoder jeg.

Mit udgangspunkt har hele tiden været:
Med ADSL står indgangen fra Internettet åbent for alle. Dvs. jeg _skal_
have en firewall. Udfra hvad jeg har læst i medierne.

Jeg har efter at have læst nogle få indlæg i tråden indtryk af at denne
gruppe vist mest er for "insidere". Og personer der arbejder med
support. Men jeg prøver alligevel som privatperson.!

(Til info: Jeg har læst nyhedsgrupper i 6 - 7 år. Bare ikke denne gruppe.)

Til Simon:
Jeg er ny læser af denne gruppe. Og har intet netværk. Kun min PC.!

mvh. Jørgen

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 14-09-03 22:42

On Sun, 14 Sep 2003 13:20:25 +0200, Anders Lund wrote:

> Nemt nok: Hvis du sætter dit system korrekt op og ellers udøver fornuftig
> brugeradfærd, har du slet ikke brug for en firewall.

Med en påstand som denne kan jeg konkludere at du ikke har bruge på dit
netværk, ingen Windows maskiner og ingen servere.

Man skal aldrig regne med at kunne opdrage alle sine brugere til at opføre
sig. Desuden bliver der næsten konstant fundet fejl i server software
(Qmail er en undtagelse). Selv OpenSSH har haft huller. Jeg enig i at du
ved at lukke alle porte på dine maskiner kan undgå de fleste problemer,
men ikke alle.

Alle har brug for en korrekt konfigurere firewall, det er da det mindste
man kan installere hvis man er på internettet. Hvis man mener noget andet
har man ikke fuldt med de sidste par måneder.

Angående det oprindelige spørgsmål man jeg kun foreslå at spørge
producenten af Norman Firewall tingen om de har oplevet den slags
problemer før. En lidt besværlig løsning er at slå alle features fra,
hvorefter du slår dem til igen en efter en, så burde du kunne finde ud af
hvad der går galt. Jeg ville starte med den feature der hedder "Bloker
Henvisningssted". Det skal lige sige at jeg aldrig har brugt Norman, kun
kigget deres manual hurtigt igennem.

--
Simon

Fra : Alex Holst

Dato : 14-09-03 23:37

Simon Lyngshede <simon@spiceweasel.dk> wrote:

> Med en påstand som denne kan jeg konkludere at du ikke har bruge på dit
> netværk, ingen Windows maskiner og ingen servere.

Norman firewall er vist en saakaldt personlig firewall; altsaa en der
koerer paa selve klienten, som en almindelig process i brugerens
context.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-09-03 08:52

Simon Lyngshede wrote:
> Med en påstand som denne kan jeg konkludere at du ikke har bruge på dit
> netværk, ingen Windows maskiner og ingen servere.

Man kan sagtes køre servere uden firewall, hvorfor skulle man ikke
kunne det ?
Jeg har kørt ca. 80-90 stykker af slagsen uden problemer ..
(Solaris samt Linux, og en 3-4 BSD'er)

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 15-09-03 18:31

Simon Lyngshede wrote:

Klip

> [...]
> hvad der går galt. Jeg ville starte med den feature der hedder "Bloker
> Henvisningssted". Det skal lige sige at jeg aldrig har brugt Norman, kun

Tak for det. Og til øvrige kommentarer.

Dog er der gået for meget "OT-diskussion" i det.
Din og Michael's kommentar er vist de eneste konkret jeg kan bruge...!!

(Jeg kan kun foreslå at I _ændrer_ overskriften som det foreslås under
www.usenet.dk når emnet skifter.! Det gør det lettere at sortere OT
indlæg fra.)

Mvh. Jørgen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 15-09-03 08:55

Anders Lund wrote:
> Nemt nok: Hvis du sætter dit system korrekt op og ellers udøver fornuftig
> brugeradfærd, har du slet ikke brug for en firewall.

Nu hvor det er alligevel er kommet til en diskussion om den påstand, så
bliver jeg nysgerrig.

Til at starte med vil jeg da lige erklære mig enig i at mange PC-brugere
bliver stukket blår i øjnene ved at installere en "personal firewall" og
så tro at de er sikre for alting. Intet erstatter at "udøve fornuftig
brugeradfærd".

Men så vil jeg da også gerne indrømme at jeg _har_ en firewall. D.v.s.
en lille diskløs 486, der kører pakke-filter op imod min ISP.

Personligt betragter jeg den som meget anvendeligt og som en del af min
"forbuftige brugeradfærd". Livet uden den ville være betydeligt mere
besværligt.

Det har ikke noget at gøre med at jeg tager min sikkerhed ligeså seriøst
som firmaer. Det er simpelthen fordi jeg anser den for et anvendeligt
værktøj hvor trafikken til og fra mit net er samlet i et kontroller-bart
knudepunkt. - fremfor at have en stribe IP-numre der sad direkte på nettet.

Peter